Lohkolämmittimen asennus???
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=3&ndid=mikzaa kirjoitti:Nyt tarttis asentaa lohkolämmitin w203 200cdi:n. Kysymys kuuluukin että missä se paikka on mihin se lämmitin tulee ? Onko vaikea itse laittaa vai kannattaako viedä johonkin laitettavaksi ? Mitä sellaisen asennus mahtaa maksaa ?
Tuolta kun valitset oikean mallin, niin pääset lukemaan ohjeita.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No todellinen ongelmahan on että tuo peltitulppa istuu sikalujassa. Sen irroittamiseen tarkoitettu supistuva hylsykään ei tartu kunnolla kiinni.
Irroittamiseen on kaksi tapaa, pillillä lämmittämällä (viereinen sähköinen lisälämmitin vaarassa) tai sitten altapäin pitkällä terävällä raudalla peltitulpan reunaa auki ja vähitellen tulppaa samalla raudalla kiertämällä.
Ei kait se pelkän elementin laitto paljoa maksakaan, kaapelointi on paljon helpompaa. Apumiehen puolelle (väärä puoli) laitto helpompaa, koska pääsee paremmin käsiksi, mutta pakoputki ottaa kiinni ja elementin sähköputkia joutuu taivuttamaan.
Irroittamiseen on kaksi tapaa, pillillä lämmittämällä (viereinen sähköinen lisälämmitin vaarassa) tai sitten altapäin pitkällä terävällä raudalla peltitulpan reunaa auki ja vähitellen tulppaa samalla raudalla kiertämällä.
Ei kait se pelkän elementin laitto paljoa maksakaan, kaapelointi on paljon helpompaa. Apumiehen puolelle (väärä puoli) laitto helpompaa, koska pääsee paremmin käsiksi, mutta pakoputki ottaa kiinni ja elementin sähköputkia joutuu taivuttamaan.
W203CDI
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Liekkö irroitus onnistuu 603:sessa samanlailla,eli lyömällä sen tulpan pois lohkosta?
Pitääkö purkaa mitään edestä? ja onnistuuko ilman nosturia?
Pitääkö purkaa mitään edestä? ja onnistuuko ilman nosturia?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Om603:ssa tulppa on kierteillä. Sopivan kokoinen (en muista kokua) ohut seinämäinen hylsy passaa suoraan, eli ei tartte alkaa taltalla/piikillä pieksämään. Saattaa olla tiukassakin. Mahtuu vääntämään alakautta irti irrottamatta muita osia.teem085 kirjoitti:Liekkö irroitus onnistuu 603:sessa samanlailla,eli lyömällä sen tulpan pois lohkosta?
Pitääkö purkaa mitään edestä? ja onnistuuko ilman nosturia?
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Lohkolämmittimen asennus???
"ei tartte ruveta taltalla/piikillä pieksämään" Asiahan on niin että ko. pieksäminen on nopein, varmin ja tavallisilla kotityökaluilla monasti ainut konsti saada peltitulpat pois. Kyse on ainoastaan taidosta. Tavallinen tasapäinen iso ruuvimeisseli riittää hyvin kunhan vain EI tee sitä virhettä, että yrittää saada tulpan pyörimään lyömällä. Lyö tulpan reunaa ruttuun KESKUSTAA KOHTI niin että se ruttaantuu. Tällöin huomaat kuinka pyöreä tulppa supistuu ja liimaukset irtoaa. Nytten supistuneen tulpan saa helposti pois esim. sillä samalla meisselillä naputtelemalla tai vaikka pihdeillä pyörittelemällä.
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Siinäpähän jokainen piikkaa auki mitä lystää ja kyllä varmasti lähtee lyömälläkin, mutta eipä ole missään kuusnollakolmosessa mistä olen nuo aukonut, tarvinnut mäisselillä aukoa. Hylsä johon t-kappale ja vasaralla paksauttaa auki. Joskus on tarvinnut lyödä parikin kertaa. Tulee korkki ehjänä irti.peehoo7 kirjoitti:"ei tartte ruveta taltalla/piikillä pieksämään" Asiahan on niin että ko. pieksäminen on nopein, varmin ja tavallisilla kotityökaluilla monasti ainut konsti saada peltitulpat pois. Kyse on ainoastaan taidosta. Tavallinen tasapäinen iso ruuvimeisseli riittää hyvin kunhan vain EI tee sitä virhettä, että yrittää saada tulpan pyörimään lyömällä. Lyö tulpan reunaa ruttuun KESKUSTAA KOHTI niin että se ruttaantuu. Tällöin huomaat kuinka pyöreä tulppa supistuu ja liimaukset irtoaa. Nytten supistuneen tulpan saa helposti pois esim. sillä samalla meisselillä naputtelemalla tai vaikka pihdeillä pyörittelemällä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Milläs te olette tiukanneet niitä vastuksia paikoilleen ja miten tiukalle? Laittelin omani eilen iltasella ja ei oikein mikään kalu sopinut kunnolla sinne koloon, joten vastus jäi pihdeillä auttaen vain jonkin verran sormikireyttä tiukemmalle. Starttia olin jo kiristelemässä, kun huomasin että sehän perhana vuotaa. Pitäisikö sitä saada nyt tiukemmalle vai onko tähänkin olemassa ns. väärä tapa? Laitoin sen mukana tulleen o-renkaan tiivisteeksi ja jätin alumiinisen rinkulan rannalle.
Reiän reunakin näytti ihan siistiltä, eikä ilmeisesti ottanut kummempaa vauriota väkivaltaisessa tulpan irroituksessa. Pitääkö sitä sitten tiivistellä silikonilla, jos ei ala pysymään vedet sisällä?
Mikä muuten on paras työkalu siihen startin yläpultin kiristelyyn/irroitteluun? Oma räikkä mahtuu niin huonosti sinne, että 15min kestää yhden pultin kaikki kierteet pyöräyttää.
Auto on w203 220CDI aut.
Reiän reunakin näytti ihan siistiltä, eikä ilmeisesti ottanut kummempaa vauriota väkivaltaisessa tulpan irroituksessa. Pitääkö sitä sitten tiivistellä silikonilla, jos ei ala pysymään vedet sisällä?
Mikä muuten on paras työkalu siihen startin yläpultin kiristelyyn/irroitteluun? Oma räikkä mahtuu niin huonosti sinne, että 15min kestää yhden pultin kaikki kierteet pyöräyttää.
Auto on w203 220CDI aut.
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Tiivistyksessä käytetään samaa rengasta kuin tulpassa oli (tietysti uutta)
O-rengas pitää ilman hampaiden kiristelyä
Kosketuspinnat kannattaa putsata vaikka karhunkielellä
Olen O-renkaissa käyttänyt vähän liukastetta (esim. silikoni spray)
O-rengas pitää ilman hampaiden kiristelyä
Kosketuspinnat kannattaa putsata vaikka karhunkielellä
Olen O-renkaissa käyttänyt vähän liukastetta (esim. silikoni spray)
autodidakti
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Miten musta tuntuu että mulla oli muovinen rengas? Sellainen punainen. Pitää vielä tarkistaa tallilla. Pitääkö se alumiinirengas sitten kiristää voimalla? O-rengasta siinä tulpassa nimittäin ei ollut.
Re: Lohkolämmittimen asennus???
http://www.defa.com/file/c5218e119750/411265.pdf
Ohjeessa ei puhuta kiristys tiukkuudesta.
Jos on oikea avain käytössä, ei tarvitse lujaa vääntää
Ohjeessa ei puhuta kiristys tiukkuudesta.
Jos on oikea avain käytössä, ei tarvitse lujaa vääntää
autodidakti
Re: Lohkolämmittimen asennus???
Kyllä se lyömälläkin lähtee oikeilla otteilla...
O-rengas on OK. Tiivistesilikonia lisäksi. Listalla olen kiristänyt, mutta sama kai se millä...Milläs te olette tiukanneet niitä vastuksia paikoilleen ja miten tiukalle? Laittelin omani eilen iltasella ja ei oikein mikään kalu sopinut kunnolla sinne koloon, joten vastus jäi pihdeillä auttaen vain jonkin verran sormikireyttä tiukemmalle. Starttia olin jo kiristelemässä, kun huomasin että sehän perhana vuotaa. Pitäisikö sitä saada nyt tiukemmalle vai onko tähänkin olemassa ns. väärä tapa? Laitoin sen mukana tulleen o-renkaan tiivisteeksi ja jätin alumiinisen rinkulan rannalle.
Vaihteiston takakiinnike irti korista (4 ruuvia) niin tulee tilaa.Mikä muuten on paras työkalu siihen startin yläpultin kiristelyyn/irroitteluun? Oma räikkä mahtuu niin huonosti sinne, että 15min kestää yhden pultin kaikki kierteet pyöräyttää.
wiimax.fi
Re: Lohkolämmittimen asennus???
No nyt tarvittas jo vähän apuja. Millä sitä lämmitintä on paras kiristellä? Kaikki vaihtoehdot on tervetulleita. Kyseessä siis calixin mötikkä, ulkoreunoiltaan kuin iso mutteri. Vastus pyörii vapaasti keskellä.
Ei nimittäin onnistu tämä mun asentelu. Nyt laitoin silikonitiivistettä, pitävillä kumihanskoilla kiristystä ja äpersin pihdeillä vähän avuksi. Olisin halunnut laittaa tiukemmalle, mutta ei onnistunut. Annoin silikonin kuivua pari tuntia. Vettä koneeseen, ei vuotoja. Ilomielin kaikki osat paikoilleen ja auto käyntiin. 5min käynnin jälkeen vettä alkaa tippua lattialle kiihtyvään tahtiin. Kiroilua. Osat taas irti ja paljastuu, että o-rengas rölpöttää ulkona parin sentin matkalta.
Nyt tilanne on siis se, että silikoni on jämäyttänyt elementin koneeseen kiinni, enkä saa sitä irti. Vuorasin sitä nyt silikonilla ulkoapäin, jos päädyn huomenna huristamaan jonnekin korjaamolle.
Lykkään vielä sitä nöyrää ryömintää korjaajasedälle, jos saan riittävät vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Miten tiukalle se elementti pitää laittaa? Onko se kireys edes ongelma tässä?
Millä sitä on hyvä kiristää? Itse en ole keksinyt vielä mitään sopivaa kalua. Ostin lyhytvartisen siirtolenkkiavaimenkin, mutta ei se sinne mahtunut.
Onko järkeä irroittaa sitä sähköistä lisälämmitintä tilan takia? En ole ikinä sitä irroittanut ja aika vaikealta ja ahtaalta näytti.
Olisiko sittenkin pitänyt laittaa se alumiinirengas, jos tuo o-rengas ei pysy edes paikoillaan? Mitään "kuppiahan" tuossa ei ole ja o-rengas jää näkyviin. Muutenkin ihmeen löysä se rinkula.
Ei nimittäin onnistu tämä mun asentelu. Nyt laitoin silikonitiivistettä, pitävillä kumihanskoilla kiristystä ja äpersin pihdeillä vähän avuksi. Olisin halunnut laittaa tiukemmalle, mutta ei onnistunut. Annoin silikonin kuivua pari tuntia. Vettä koneeseen, ei vuotoja. Ilomielin kaikki osat paikoilleen ja auto käyntiin. 5min käynnin jälkeen vettä alkaa tippua lattialle kiihtyvään tahtiin. Kiroilua. Osat taas irti ja paljastuu, että o-rengas rölpöttää ulkona parin sentin matkalta.
Nyt tilanne on siis se, että silikoni on jämäyttänyt elementin koneeseen kiinni, enkä saa sitä irti. Vuorasin sitä nyt silikonilla ulkoapäin, jos päädyn huomenna huristamaan jonnekin korjaamolle.
Lykkään vielä sitä nöyrää ryömintää korjaajasedälle, jos saan riittävät vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Miten tiukalle se elementti pitää laittaa? Onko se kireys edes ongelma tässä?
Millä sitä on hyvä kiristää? Itse en ole keksinyt vielä mitään sopivaa kalua. Ostin lyhytvartisen siirtolenkkiavaimenkin, mutta ei se sinne mahtunut.
Onko järkeä irroittaa sitä sähköistä lisälämmitintä tilan takia? En ole ikinä sitä irroittanut ja aika vaikealta ja ahtaalta näytti.
Olisiko sittenkin pitänyt laittaa se alumiinirengas, jos tuo o-rengas ei pysy edes paikoillaan? Mitään "kuppiahan" tuossa ei ole ja o-rengas jää näkyviin. Muutenkin ihmeen löysä se rinkula.
Mitä tarkoitat listalla? Onko o-rengas varmasti ok? Milloin sitä alumiinirengasta käytetään?dealer kirjoitti:O-rengas on OK. Tiivistesilikonia lisäksi. Listalla olen kiristänyt, mutta sama kai se millä...Milläs te olette tiukanneet niitä vastuksia paikoilleen ja miten tiukalle? Laittelin omani eilen iltasella ja ei oikein mikään kalu sopinut kunnolla sinne koloon, joten vastus jäi pihdeillä auttaen vain jonkin verran sormikireyttä tiukemmalle. Starttia olin jo kiristelemässä, kun huomasin että sehän perhana vuotaa. Pitäisikö sitä saada nyt tiukemmalle vai onko tähänkin olemassa ns. väärä tapa? Laitoin sen mukana tulleen o-renkaan tiivisteeksi ja jätin alumiinisen rinkulan rannalle.
Tämä oli hyödyllinen vihje.dealer kirjoitti:Vaihteiston takakiinnike irti korista (4 ruuvia) niin tulee tilaa.Mikä muuten on paras työkalu siihen startin yläpultin kiristelyyn/irroitteluun? Oma räikkä mahtuu niin huonosti sinne, että 15min kestää yhden pultin kaikki kierteet pyöräyttää.
Re: Lohkolämmittimen asennus???
En ole käyttänyt alumiinitiivistettä oikeastaan mihinkään. Lista = lista-avain.
Lisäys vielä siihen takakiinnikkeen irrottamiseen; tilaa tulee koska moottori-vaihteisto-paketti kääntyy takapäästä alemmas.
Lisäys vielä siihen takakiinnikkeen irrottamiseen; tilaa tulee koska moottori-vaihteisto-paketti kääntyy takapäästä alemmas.
wiimax.fi
Re: Lohkolämmittimen asennus???
No onnistui se asennus lopulta minultakin. Jouduin kuitenkin irroittamaan sähkökäyttösen lisälämppärin ja jonkun imusarjan läppiä kääntelevän servon. Sitten sai siirtoleuka-avaimen kohdilleen ja elementin tiukalle. Pari tippaa se vielä käynnissä tiputti, mutta sitten loppui. Käytin sitä o-rengasta ja kierteillä hieman silikonitiivistettä.