Lohkolämmittimen asennus???
Lohkolämmittimen asennus???
Onko kukaan rohkea asentanut lohkolämmitintä 111 moottoriseen w124e:hen tai ekaan C-sarjaan. Ittellä tuli uskonpuute.
Auto on -94 220 te ja lämmitinelementti on Defan. Auto on nyt tallissa korkeuksissa ilman nesteitä ja starttimoottoria. Vaan kun se pahuksen vesiprikka, johon on prässätty peltinen mutterikanta keskelle ei oikein sovinnolla suostu kääntymään auki. itse asiassa en edes yrittänyt vielä vääntää, etten vaan pilaisi sitä, kun 22 millinen kuuskulmainen hylsy tuntui hiukan väljältä ja 21 ei taas sopinut ollenkaan. onko ko. tulpan irrotuksesta kellään kokemuksia? Tartteeko esim. jonkun erikoiskokoisen avaimen? uskaltaako esim. kuumentaa kaasupillillä? Kokemuksia? Ovat ainakin nuo polttoainevehkeet ja sytytyslaitteet vaarallisen lähellä.
Auto on -94 220 te ja lämmitinelementti on Defan. Auto on nyt tallissa korkeuksissa ilman nesteitä ja starttimoottoria. Vaan kun se pahuksen vesiprikka, johon on prässätty peltinen mutterikanta keskelle ei oikein sovinnolla suostu kääntymään auki. itse asiassa en edes yrittänyt vielä vääntää, etten vaan pilaisi sitä, kun 22 millinen kuuskulmainen hylsy tuntui hiukan väljältä ja 21 ei taas sopinut ollenkaan. onko ko. tulpan irrotuksesta kellään kokemuksia? Tartteeko esim. jonkun erikoiskokoisen avaimen? uskaltaako esim. kuumentaa kaasupillillä? Kokemuksia? Ovat ainakin nuo polttoainevehkeet ja sytytyslaitteet vaarallisen lähellä.
Heh, tuonne ylös voisi laittaa:
"Home - Ohje - Haku - Käyttäjälista - Lohkolämmittimen asennus - ..."
Asiaan.
Proppu lähtee nätisti irti kun lyö vasaralla sopivan rautatangon välityksellä propun reunan yhdestä kohti ruttuun ja sitten alkaa samalla tangolla lyömällä pyörittää sitä.
Ihan oikeasti.
Näin me niitä on korjaamolla laitettu, satoihin mersuihin, ja aina on proppu irronnut.
Lämmittämistä en ole kokeillutkaan, varmaan auttaa mutta kun monessa tapauksessa ei voi lämmittää ongelmitta ja propun saa muutenkin irti nin ...
"Home - Ohje - Haku - Käyttäjälista - Lohkolämmittimen asennus - ..."
Asiaan.
Proppu lähtee nätisti irti kun lyö vasaralla sopivan rautatangon välityksellä propun reunan yhdestä kohti ruttuun ja sitten alkaa samalla tangolla lyömällä pyörittää sitä.
Ihan oikeasti.
Näin me niitä on korjaamolla laitettu, satoihin mersuihin, ja aina on proppu irronnut.
Lämmittämistä en ole kokeillutkaan, varmaan auttaa mutta kun monessa tapauksessa ei voi lämmittää ongelmitta ja propun saa muutenkin irti nin ...
wiimax.fi
Ihanko tosissasi olet lyömisestä arvoisa asiantuntija Dealer vai yritätkö jekuttaa?
Itse olen aina ajatellut, että tuo keino on se viho viimeinen yritettävä sen jälkeen kun kaikki mutterin päät tms. on kierretty pyöreäksi ( oli asennus sitten mitä tahansa). Olen aina ajatellut, että jos kerran auton valmistaja on suunnitellut jonkin kohteen avaimella avattavaksi niin kai se tarttis auki siten yrittää saada.
Vaan, jos ihan oikeasti tosissasi olet, niin minähän syöksyn sitten heti aamulla takaisin ongelma- auton kimppuun ja yritän kertomallasi tavalla. Ja kun tarkemmin ajattelee, niin lyöminen sinällään jo saattaa herkistää kierteitä avautumaan paremmin...
Kiitoksia!
Itse olen aina ajatellut, että tuo keino on se viho viimeinen yritettävä sen jälkeen kun kaikki mutterin päät tms. on kierretty pyöreäksi ( oli asennus sitten mitä tahansa). Olen aina ajatellut, että jos kerran auton valmistaja on suunnitellut jonkin kohteen avaimella avattavaksi niin kai se tarttis auki siten yrittää saada.
Vaan, jos ihan oikeasti tosissasi olet, niin minähän syöksyn sitten heti aamulla takaisin ongelma- auton kimppuun ja yritän kertomallasi tavalla. Ja kun tarkemmin ajattelee, niin lyöminen sinällään jo saattaa herkistää kierteitä avautumaan paremmin...
Kiitoksia!
Kyllä se lyömällä hyvin lähtee, uuteen koneeseen asennettiin elementti juuri niin kun kosaania ei ollut saatavilla, vanhaan koneeseen lämmitin propun punahehkuiseksi että tiivisteet paloivat ympäriltä ja sitten räikällä auki. Molemmat hyviä keinoja.RH kirjoitti:Ihanko tosissasi olet lyömisestä arvoisa asiantuntija Dealer vai yritätkö jekuttaa?
Itse olen aina ajatellut, että tuo keino on se viho viimeinen yritettävä sen jälkeen kun kaikki mutterin päät tms. on kierretty pyöreäksi ( oli asennus sitten mitä tahansa). Olen aina ajatellut, että jos kerran auton valmistaja on suunnitellut jonkin kohteen avaimella avattavaksi niin kai se tarttis auki siten yrittää saada.
Vaan, jos ihan oikeasti tosissasi olet, niin minähän syöksyn sitten heti aamulla takaisin ongelma- auton kimppuun ja yritän kertomallasi tavalla. Ja kun tarkemmin ajattelee, niin lyöminen sinällään jo saattaa herkistää kierteitä avautumaan paremmin...
Kiitoksia!
RH kyseli:
"Ihanko tosissasi olet lyömisestä arvoisa asiantuntija Dealer vai yritätkö jekuttaa?
Itse olen aina ajatellut, että tuo keino on se viho viimeinen yritettävä sen jälkeen kun kaikki mutterin päät tms. on kierretty pyöreäksi"
Tosissani tosissani.
Ylhäältäpäin pääsee lyömään, sitä en muista oliko tuossa mallissa sama juttu kuin bensa C-mekkerissä että toinen puola pitää irrottaa; sitten on tilaa.
Meillä on sellainen puolisen metriä pitkä rauta, jonka pää on noin 10x4 mm teräväreunainen kantikas.
Propun reuna kannattaa lyödä yhdestä kohtaa kunnolla ruttuun (lyö aivan reunaan) että propun kierre antaa perään, ja sitten eri kohdasta alkaa lyömällä pyörittää - ja lyöntejä ei suunnata siihen avainkantaan vaan nimenomaan propun tasaiseen reunaan, se on niin pehmeä että muutamalla iskulla siihen tulee pykälä johon lyöntirauta alkaa "topata".
Heh, ja jos haluat tuota lyömistä pitää "viho viimeisenä yritettävänä" niin siinähän ei kauan mene kun "kierrät pyöreäksi" sen "mutterin" pään...
"Ihanko tosissasi olet lyömisestä arvoisa asiantuntija Dealer vai yritätkö jekuttaa?
Itse olen aina ajatellut, että tuo keino on se viho viimeinen yritettävä sen jälkeen kun kaikki mutterin päät tms. on kierretty pyöreäksi"
Tosissani tosissani.

Ylhäältäpäin pääsee lyömään, sitä en muista oliko tuossa mallissa sama juttu kuin bensa C-mekkerissä että toinen puola pitää irrottaa; sitten on tilaa.
Meillä on sellainen puolisen metriä pitkä rauta, jonka pää on noin 10x4 mm teräväreunainen kantikas.
Propun reuna kannattaa lyödä yhdestä kohtaa kunnolla ruttuun (lyö aivan reunaan) että propun kierre antaa perään, ja sitten eri kohdasta alkaa lyömällä pyörittää - ja lyöntejä ei suunnata siihen avainkantaan vaan nimenomaan propun tasaiseen reunaan, se on niin pehmeä että muutamalla iskulla siihen tulee pykälä johon lyöntirauta alkaa "topata".
Heh, ja jos haluat tuota lyömistä pitää "viho viimeisenä yritettävänä" niin siinähän ei kauan mene kun "kierrät pyöreäksi" sen "mutterin" pään...
wiimax.fi
Perskule, täytyisköhän unohtaa letkulämmittimen asennus ja laittaa tuo aito lohkolämppäri.. Saako sen 220:seen yläkautta asennettua kokonaisuudessaan? Nosturia ei ole mutta KYLMÄ monttu kyllä löytyy. Kävin kysymässä hintaa moiselle, defa maksoi muistaakseni 74e elementiltä ja 39e johtosarjalta.RH kirjoitti:Jees!
Kiitoksia vaan vinkeistä. Tein ihan niin kuin neuvoit, ja voi pojat, että homma kävi helposti.![]()
"Tackar & pockar"
EDIT: vastaan itselleni: ei saa. Elementin asennus maksoi 70 egee.
Viimeksi muokannut juha, La 20.11.2004 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Propun avaamiseen käytettävä hylsyhän kannattaa hioa suultaan tasaiseksi, ts huulien pyöristykset veks.dealer kirjoitti:
Heh, ja jos haluat tuota lyömistä pitää "viho viimeisenä yritettävänä" niin siinähän ei kauan mene kun "kierrät pyöreäksi" sen "mutterin" pään...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
"Ei väkisin, ei väkisin. - Haetaan isompi vasara."Aki P kirjoitti:Kyllä se ISOleka on monessa hyvä työkalu, kun vaan osaa käyttää

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Asennuspaikka Defan mukaan 320 CDI:ssä oikealla puolen lohkoa takaa katsottuna.kaltio15 kirjoitti:Missä kohtaa 320 cdi koneessa on lämmittimen paikka,onko itse asennus mahdoton,suuri ,vaikea toimenpide?
Vaikeuteen Väyrysessä en osaa ottaa kantaa. Riippunee oikeastaan kuin helposti proppuun pääsee käsiksi. W202:ssa ainakin alakautta startin purkamisen jälkeen homma hoituu...
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
- Muistaakseni tarttee erikoishylsyn, jossa torx "sisäänpäin"Tartteeko esim. jonkun erikoiskokoisen avaimen? uskaltaako esim. kuumentaa kaasupillillä? Kokemuksia? Ovat ainakin nuo polttoainevehkeet ja sytytyslaitteet vaarallisen lähellä.
- Uskaltaa antaa pilliä, ja on oikeestaan pakko polttaa locktitet pois. Muuten ei irtoo ei sitten niin millään.

-> lohko mansikaks vaan kuin entisen pojan kamina



Viimeksi muokannut Tero M, Pe 28.10.2005 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Terve,
Johdetaanpa ajatusta hieman sivupolulle. Moottorin tai auton lämmittämiseen tämäkin tosin liittyy. Nykyään hyvin useassa paikassa e voi / saa pitää sisätilan lämmitintä päällä, koska sulakkeet on varsinkin isoilla parkkipaikoilla mitoitettu pelkän lohkolämmittimen mukaan.
Onko kukaan kokeillut, kuinka hyvin lohkolämmitin jaksaa lämmittää auton sisätilaa, jos nesteen laittaa kiertämään lämppärin kennon kautta? Saunaksihan autoa ei olisi tarkoitus muuttaa, jos nyt kuura irtoaisi paremmin tuulilasista. Lohkolämmitin on kyllä suunniteltu nimensä mukaisesti moottorin lämmittämiseen mutta mikä estää hullua suunnittelemasta.
Mersuissa on lähes jokaisessa kiertovesipumppu, joten nesteen saisi kiertämään. Puhaltimen rukkaaminen vaatisi vähän enemmän näpräämistä mutta taukolämmittimen kytkentöjä mukailemalla onnistunee.
EDIT: Niin ja tämä pohdinta koskee lähinnä 124:a.
t.
Risto
Johdetaanpa ajatusta hieman sivupolulle. Moottorin tai auton lämmittämiseen tämäkin tosin liittyy. Nykyään hyvin useassa paikassa e voi / saa pitää sisätilan lämmitintä päällä, koska sulakkeet on varsinkin isoilla parkkipaikoilla mitoitettu pelkän lohkolämmittimen mukaan.
Onko kukaan kokeillut, kuinka hyvin lohkolämmitin jaksaa lämmittää auton sisätilaa, jos nesteen laittaa kiertämään lämppärin kennon kautta? Saunaksihan autoa ei olisi tarkoitus muuttaa, jos nyt kuura irtoaisi paremmin tuulilasista. Lohkolämmitin on kyllä suunniteltu nimensä mukaisesti moottorin lämmittämiseen mutta mikä estää hullua suunnittelemasta.

Mersuissa on lähes jokaisessa kiertovesipumppu, joten nesteen saisi kiertämään. Puhaltimen rukkaaminen vaatisi vähän enemmän näpräämistä mutta taukolämmittimen kytkentöjä mukailemalla onnistunee.
EDIT: Niin ja tämä pohdinta koskee lähinnä 124:a.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, Pe 28.10.2005 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E500 – 211.070
lämmmittimen pröpun irroitus
turbo hylsyllä lähtee helpoiten ja taltalla ja vasaralla
Sprinterissä jouduin tappelemaan tuon propun kanssa.Ekana aukaisin sen pulttipyssyllä ja aukesi,mutta kun nestettä olikin vielä koneessa piti saada proppu kiinni. Kun aukaisun hetki koitti hylsy vaan pyöri tyhjää(kuusikulma ja laadukas).Loppupelissä jouduin vetämään vanhan 24millisen hylsyn puikkokoneella kiinni proppuun.Lähti muuten auki helposti tuon jälkeen ja ei ollut tiukassakaan. 

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Lohkolämmitin
Itse laitoin w203 cdi. Lyömällä irti, mutta yleisohje kuuluu. Lämmitä sulkutulppaa esim. Kuumailmapuhaltimella jotta tulpan liima notkistuu. Tulppa irtoaa sen jälkeen nätisti räikällä.
kohotetaanpa vaihteeksi tätä aihetta, taitaa monelle olla ajankohtainen.
C180 W202 -96 asennuksessa.
Luin forumin ohjeet, en heti totellut (jääräpää
)
Yritin lämmittää ensin pikkutoholla, sitten pilleillä.
vääntöä, pulttipistoolia ja lopulta 22 mm hylsy pyörii ympyrää.
johan alkoi liikkumaan
Saihan siinä 4 h tuherrettua jääräpäisyyttään.
Eli lyö proppu ensin liiikkeelle ja sitten väännä hylsyllä pois, seuraaville neuvoksi.
Mistä tässä mallissa sisähaara sisään? ehdotuksia
C180 W202 -96 asennuksessa.
Luin forumin ohjeet, en heti totellut (jääräpää

Yritin lämmittää ensin pikkutoholla, sitten pilleillä.
vääntöä, pulttipistoolia ja lopulta 22 mm hylsy pyörii ympyrää.
siis puola irti, 500 mm pitkä lyöntirauta, johon hitsasin palan moran terää, sillä proppua lyömäändealer kirjoitti: bensa C-mekkerissä että toinen puola pitää irrottaa; sitten on tilaa.
Meillä on sellainen puolisen metriä pitkä rauta, jonka pää on noin 10x4 mm teräväreunainen kantikas.
Heh, ja jos haluat tuota lyömistä pitää "viho viimeisenä yritettävänä" niin siinähän ei kauan mene kun "kierrät pyöreäksi" sen "mutterin" pään...

Saihan siinä 4 h tuherrettua jääräpäisyyttään.
Eli lyö proppu ensin liiikkeelle ja sitten väännä hylsyllä pois, seuraaville neuvoksi.
Mistä tässä mallissa sisähaara sisään? ehdotuksia

autodidakti
Pistoke puskuriin, kuskin puoleisen etulampun alle. Puskurin päällä on lisäkorotusmuovi lamppujen kohdalla, siihen mahtui.
Helppo laitaa verkkovirtajohto.
Jos unohtuu irroittaa johdon, niin todenäköisesti lähtee rikkomatta paikkoja. Ei viitsi testata ainakaan heti
Kaapelin veto runkopalkin päällä pissapojan säiliölle, jossa valmiit pitimet ylösnostoa varten. Tulipellin yläosaa kiertäen muoviselle johtokourulle, josta haaroitus lohkolämmittimelle ja sisäpistookkeelle.
Lohkolämmittimelle periaateessa vain johdon pudotus paikoilleen
Sisätilanpistookkeelle jatkettiin johtokourussa tulipellin toiselle puolelle oikeaan laitaan, josta valmis läpivientilaatikko sisätiloihin.
Lämmitin on Calix
Helppo laitaa verkkovirtajohto.
Jos unohtuu irroittaa johdon, niin todenäköisesti lähtee rikkomatta paikkoja. Ei viitsi testata ainakaan heti

Kaapelin veto runkopalkin päällä pissapojan säiliölle, jossa valmiit pitimet ylösnostoa varten. Tulipellin yläosaa kiertäen muoviselle johtokourulle, josta haaroitus lohkolämmittimelle ja sisäpistookkeelle.
Lohkolämmittimelle periaateessa vain johdon pudotus paikoilleen
Sisätilanpistookkeelle jatkettiin johtokourussa tulipellin toiselle puolelle oikeaan laitaan, josta valmis läpivientilaatikko sisätiloihin.
Lämmitin on Calix
autodidakti
Näitä noudattaen kokeillaan, vaikkakin ostamani tarvikkeet tunnustavat merkkiä Defa. Tuskinpa merkitystä tuolla.felmit kirjoitti:Pistoke puskuriin, kuskin puoleisen etulampun alle. Puskurin päällä on lisäkorotusmuovi lamppujen kohdalla, siihen mahtui.
Helppo laitaa verkkovirtajohto.
Jos unohtuu irroittaa johdon, niin todenäköisesti lähtee rikkomatta paikkoja. Ei viitsi testata ainakaan heti![]()
Kaapelin veto runkopalkin päällä pissapojan säiliölle, jossa valmiit pitimet ylösnostoa varten. Tulipellin yläosaa kiertäen muoviselle johtokourulle, josta haaroitus lohkolämmittimelle ja sisäpistookkeelle.
Lohkolämmittimelle periaateessa vain johdon pudotus paikoilleen
Sisätilanpistookkeelle jatkettiin johtokourussa tulipellin toiselle puolelle oikeaan laitaan, josta valmis läpivientilaatikko sisätiloihin.
Lämmitin on Calix