Automaatissa C/S MERKITYS
Automaatissa C/S MERKITYS
Auto on C180 W203
Olenko ymmärtänyt oikein että C (comfort) asennossa auto lähtee aina liikkeelle 2 (kakkos) vaihteella? Jos näin on niin mikä on tämän toiminnon tarkoitus?
Toivoisin tietoa.
Olen aloittelija mersuni kanssa.
Olenko ymmärtänyt oikein että C (comfort) asennossa auto lähtee aina liikkeelle 2 (kakkos) vaihteella? Jos näin on niin mikä on tämän toiminnon tarkoitus?
Toivoisin tietoa.
Olen aloittelija mersuni kanssa.
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Kyllä se ykkösellä lähtee aina liikkeelle, mutta C asennossa vaihtaa isommalle aikaisemmin ja S:llä antaa vedättää korkeammille kierroksille.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
No eipäs lähde, vaan 2:lla.
Tai sitten eri malleissa toiminta on erilaista, mutta niissä mitä olen kokeillut, niin 2:lla liikkeelle.
Muuten, hauska yksityiskohta on se, että C-asennossa pakki on myös välitetty eritavalla, kuin 2.vaihde sielläkin!
Tai sitten eri malleissa toiminta on erilaista, mutta niissä mitä olen kokeillut, niin 2:lla liikkeelle.
Muuten, hauska yksityiskohta on se, että C-asennossa pakki on myös välitetty eritavalla, kuin 2.vaihde sielläkin!
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Mistä on tuo tieto, että lähtee aina ykkösellä? Juuri tälle mallille en opasta yhtäkkiä löytänyt, mutta melkein samanlaiselle kylläkin.
Opaskirja W203 malleille:
C 230 Kompressor Sport
C 240
C 240 4MATIC
C 320
C 320 4MATIC
C 320 Sport
C32 AMG
myös kertoo, että kakkosella lähdetään liikkeelle C-asennossa kaikissa muissa tilanteissa kuin täyskaasukiihdytyksessä. Tarkoitus on säästää kai lähinnä polttoainetta. Moottori menee pienemmillä kierroksilla, eikä kiihdytys ole niin terävä. Säästytään myös yhdeltä vaihteen vaihtamiselta, vaikka sen säästö nyt ei taida niin kummoinen olla.
Opaskirja W203 malleille:
C 230 Kompressor Sport
C 240
C 240 4MATIC
C 320
C 320 4MATIC
C 320 Sport
C32 AMG
myös kertoo, että kakkosella lähdetään liikkeelle C-asennossa kaikissa muissa tilanteissa kuin täyskaasukiihdytyksessä. Tarkoitus on säästää kai lähinnä polttoainetta. Moottori menee pienemmillä kierroksilla, eikä kiihdytys ole niin terävä. Säästytään myös yhdeltä vaihteen vaihtamiselta, vaikka sen säästö nyt ei taida niin kummoinen olla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
jos siinä on 722.xxx 5 lovinen sähkö laatikko niin c asenossa lähtee 2 vaihteella
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
No niin, kiitos vastauksista joskin oli hieman ristiriitaisia.
Vielä olisi lisääkin tiedettävää.
En muuta tiedä kuin että automaatti on 5 vaihteinen, lieneekö sähköinen tai jokin muu sitä en tiedä.
Onko tällaisessa automaatissa olemassa kytkin (kytkinlevyä) eli toimiiko siellä vaihtamisten yhteydessä kytkin samoin kuin käsivaihteisessa?
Kummaa on ettei auton opaskirja kerro asiasta muuta kuin C asento on COMFORT ja S on SPORT.
Täytynee selvitellä suorittamalla erilaisia "lähtökiihdytyskokeiluja" n` kappaletta.
Kiitos vastaajille jos jollain tiedossa lisää niin kyllä luetaan.
Vielä olisi lisääkin tiedettävää.
En muuta tiedä kuin että automaatti on 5 vaihteinen, lieneekö sähköinen tai jokin muu sitä en tiedä.
Onko tällaisessa automaatissa olemassa kytkin (kytkinlevyä) eli toimiiko siellä vaihtamisten yhteydessä kytkin samoin kuin käsivaihteisessa?
Kummaa on ettei auton opaskirja kerro asiasta muuta kuin C asento on COMFORT ja S on SPORT.
Täytynee selvitellä suorittamalla erilaisia "lähtökiihdytyskokeiluja" n` kappaletta.
Kiitos vastaajille jos jollain tiedossa lisää niin kyllä luetaan.
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
On ja ei.
Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...
Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...
Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Siis mitä meinasit. sähkölaatikossa ohjauksen hoitaa elektroninen boxi joka ohjaa vaihde toimintoja magneetti venttiilien avulla jotka avaavat hydrauli yksikössä oiket venttiili ja vaihto pääsee tapahtumaanRisto113 kirjoitti:On ja ei.
Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...
Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Onko varmasti tullut luettua se ohjekirja tarkkaan? Ainakin US-ohjekirjassa sanotaan tuo vaihteiden käyttö.c180s203 kirjoitti:No niin, kiitos vastauksista joskin oli hieman ristiriitaisia.
Vielä olisi lisääkin tiedettävää.
En muuta tiedä kuin että automaatti on 5 vaihteinen, lieneekö sähköinen tai jokin muu sitä en tiedä.
Onko tällaisessa automaatissa olemassa kytkin (kytkinlevyä) eli toimiiko siellä vaihtamisten yhteydessä kytkin samoin kuin käsivaihteisessa?
Kummaa on ettei auton opaskirja kerro asiasta muuta kuin C asento on COMFORT ja S on SPORT.
Täytynee selvitellä suorittamalla erilaisia "lähtökiihdytyskokeiluja" n` kappaletta.
Kiitos vastaajille jos jollain tiedossa lisää niin kyllä luetaan.
Laatikossa ei ole vastaavaa kytkintä kuin manuaalivaihteisessa. Tyhjäkäynnillä kytkimen funktion hoitaa turbiini ("öljyt luistaa" pienillä kierroksilla). Vaihteita kytketään planeettapyöriä kytkevillä monilevykytkimillä. Oheinen kuva 7G-tronic laatikosta mutta periaate ihan sama.
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Onkos nyt mennyt puurot ja vellit sekaisinarska10 kirjoitti:Siis mitä meinasit. sähkölaatikossa ohjauksen hoitaa elektroninen boxi joka ohjaa vaihde toimintoja magneetti venttiilien avulla jotka avaavat hydrauli yksikössä oiket venttiili ja vaihto pääsee tapahtumaanRisto113 kirjoitti:On ja ei.
Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...
Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Kiitos vastaajille, nyt alan ymmärtämään automaatin sielunelämää.
Totesin erilaisin kokeiluin että rauhallisessa liikkeellelähdössä asennolla C tapahtuu lähtö 2 vaihteella. Saattaisi olla järkevää käyttää S asentoa?
Vastaajia kiittäen Seppo
Totesin erilaisin kokeiluin että rauhallisessa liikkeellelähdössä asennolla C tapahtuu lähtö 2 vaihteella. Saattaisi olla järkevää käyttää S asentoa?
Vastaajia kiittäen Seppo
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Talvella ja liukkaalla tuo c asento helpottaa liikkeelle lähtöä jos ei halua painaa heti talla pohjassa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
S on sporttisempi, C mukavampi (tuon talviliukkailla liikkeelle lähdön lisäksi). C:llä kulutus pienempi, marginaalisesti (jotkut saa S:llä pienemmän kulutuksen, joko kuvittelevat tai alitajuisesti ajavat säästeliäämmin kun haluavat nähdä pienemmän kulutuksen).
Ne nimetkin aika paljon kertoo, Sport/Comfort tai Summer/Winter ja mitä pareja noista nyt onkin ajan myötä käytetty.
Ne nimetkin aika paljon kertoo, Sport/Comfort tai Summer/Winter ja mitä pareja noista nyt onkin ajan myötä käytetty.
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Käyttäjästä milloin tomaatti sitten ykköstä kun lähdetään liikkeelle...taitaa olla ettei siellä olekaan ykköstä 

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Automaatissa C/S MERKITYS
Sähkölaatikko lähtee normaaliasennossa eli S:llä eli standardilla 1 liikkeelle. W eli winter asennossa, joka muutettiin C:ksi eli comfortiksi, lähtee auto 2 vaihteella liikkeelle. Kickdownin jos painaa pohjaan niin sitten ykkösellä. Myös pakin välitys muuttuu harvemmaksi tuolla W tai C asennolla. Näissä sähkölaatikoissa on vaan monilevykytkimiä, ja yksinkertaisesti selitettynä toimii niin, että hitaimmalla vaihteella on kaikki planeettapyörät auki, ja yks kerrallaan niitä lukitaan noilla monilevykytkimillä kiinni.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D