Automaatissa C/S MERKITYS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
c180s203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 09.10.2013 21:21

Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja c180s203 »

Auto on C180 W203
Olenko ymmärtänyt oikein että C (comfort) asennossa auto lähtee aina liikkeelle 2 (kakkos) vaihteella? Jos näin on niin mikä on tämän toiminnon tarkoitus?
Toivoisin tietoa.
Olen aloittelija mersuni kanssa.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja kari v »

Kyllä se ykkösellä lähtee aina liikkeelle, mutta C asennossa vaihtaa isommalle aikaisemmin ja S:llä antaa vedättää korkeammille kierroksille.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1245
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

No eipäs lähde, vaan 2:lla.
Tai sitten eri malleissa toiminta on erilaista, mutta niissä mitä olen kokeillut, niin 2:lla liikkeelle.

Muuten, hauska yksityiskohta on se, että C-asennossa pakki on myös välitetty eritavalla, kuin 2.vaihde sielläkin!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mistä on tuo tieto, että lähtee aina ykkösellä? Juuri tälle mallille en opasta yhtäkkiä löytänyt, mutta melkein samanlaiselle kylläkin.

Opaskirja W203 malleille:
C 230 Kompressor Sport
C 240
C 240 4MATIC
C 320
C 320 4MATIC
C 320 Sport
C32 AMG

myös kertoo, että kakkosella lähdetään liikkeelle C-asennossa kaikissa muissa tilanteissa kuin täyskaasukiihdytyksessä. Tarkoitus on säästää kai lähinnä polttoainetta. Moottori menee pienemmillä kierroksilla, eikä kiihdytys ole niin terävä. Säästytään myös yhdeltä vaihteen vaihtamiselta, vaikka sen säästö nyt ei taida niin kummoinen olla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja arska10 »

jos siinä on 722.xxx 5 lovinen sähkö laatikko niin c asenossa lähtee 2 vaihteella
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
c180s203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 09.10.2013 21:21

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja c180s203 »

No niin, kiitos vastauksista joskin oli hieman ristiriitaisia.
Vielä olisi lisääkin tiedettävää.
En muuta tiedä kuin että automaatti on 5 vaihteinen, lieneekö sähköinen tai jokin muu sitä en tiedä.
Onko tällaisessa automaatissa olemassa kytkin (kytkinlevyä) eli toimiiko siellä vaihtamisten yhteydessä kytkin samoin kuin käsivaihteisessa?
Kummaa on ettei auton opaskirja kerro asiasta muuta kuin C asento on COMFORT ja S on SPORT.
Täytynee selvitellä suorittamalla erilaisia "lähtökiihdytyskokeiluja" n` kappaletta.

Kiitos vastaajille jos jollain tiedossa lisää niin kyllä luetaan.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1245
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

On ja ei.

Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...

Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Risto113 kirjoitti:On ja ei.

Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...

Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Siis mitä meinasit. sähkölaatikossa ohjauksen hoitaa elektroninen boxi joka ohjaa vaihde toimintoja magneetti venttiilien avulla jotka avaavat hydrauli yksikössä oiket venttiili ja vaihto pääsee tapahtumaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja DBFI »

c180s203 kirjoitti:No niin, kiitos vastauksista joskin oli hieman ristiriitaisia.
Vielä olisi lisääkin tiedettävää.
En muuta tiedä kuin että automaatti on 5 vaihteinen, lieneekö sähköinen tai jokin muu sitä en tiedä.
Onko tällaisessa automaatissa olemassa kytkin (kytkinlevyä) eli toimiiko siellä vaihtamisten yhteydessä kytkin samoin kuin käsivaihteisessa?
Kummaa on ettei auton opaskirja kerro asiasta muuta kuin C asento on COMFORT ja S on SPORT.
Täytynee selvitellä suorittamalla erilaisia "lähtökiihdytyskokeiluja" n` kappaletta.

Kiitos vastaajille jos jollain tiedossa lisää niin kyllä luetaan.
Onko varmasti tullut luettua se ohjekirja tarkkaan? Ainakin US-ohjekirjassa sanotaan tuo vaihteiden käyttö.

Laatikossa ei ole vastaavaa kytkintä kuin manuaalivaihteisessa. Tyhjäkäynnillä kytkimen funktion hoitaa turbiini ("öljyt luistaa" pienillä kierroksilla). Vaihteita kytketään planeettapyöriä kytkevillä monilevykytkimillä. Oheinen kuva 7G-tronic laatikosta mutta periaate ihan sama.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja karra »

arska10 kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:On ja ei.

Eli on siellä laatikossa kytkinpakkoja sekä vapaakytkimiä, useitakin, ja vielä turbiinissakin.
Mutta ei ne samoin toimi kuin manuaalissa, vaan hydraulisesti ohjattuna, ei liikkeellelähdössä vaan eri välityksiä kytkettäessä...

Ihan perinteinen automaatti se siis on, ei mikään "kaksoiskytkin"-DSG, tai muu sellainen nykivä nykyajan säästökotkotus.
Siis mitä meinasit. sähkölaatikossa ohjauksen hoitaa elektroninen boxi joka ohjaa vaihde toimintoja magneetti venttiilien avulla jotka avaavat hydrauli yksikössä oiket venttiili ja vaihto pääsee tapahtumaan
Onkos nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin :D ? Ohjaushan voi olla mikä vaan (vaikka manuaaliseksi muutettu) mutta hydrauliyksikön venttilit joka tapauksessa lähettävät öljynpainetta mäntiin jotka liikuttavat kytkimiä; joko pakkoja (märät kytkinlevyt) taikka pantoja. Kun kytkin lukittuu planeettapyörä siirtää voimaa joko välitettynä taikka suoraan riippuu lukitaanko panta vai kytkinlevy.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
c180s203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 09.10.2013 21:21

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja c180s203 »

Kiitos vastaajille, nyt alan ymmärtämään automaatin sielunelämää.
Totesin erilaisin kokeiluin että rauhallisessa liikkeellelähdössä asennolla C tapahtuu lähtö 2 vaihteella. Saattaisi olla järkevää käyttää S asentoa?

Vastaajia kiittäen Seppo
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Talvella ja liukkaalla tuo c asento helpottaa liikkeelle lähtöä jos ei halua painaa heti talla pohjassa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja DBFI »

S on sporttisempi, C mukavampi (tuon talviliukkailla liikkeelle lähdön lisäksi). C:llä kulutus pienempi, marginaalisesti (jotkut saa S:llä pienemmän kulutuksen, joko kuvittelevat tai alitajuisesti ajavat säästeliäämmin kun haluavat nähdä pienemmän kulutuksen).

Ne nimetkin aika paljon kertoo, Sport/Comfort tai Summer/Winter ja mitä pareja noista nyt onkin ajan myötä käytetty.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käyttäjästä milloin tomaatti sitten ykköstä kun lähdetään liikkeelle...taitaa olla ettei siellä olekaan ykköstä :think:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatissa C/S MERKITYS

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sähkölaatikko lähtee normaaliasennossa eli S:llä eli standardilla 1 liikkeelle. W eli winter asennossa, joka muutettiin C:ksi eli comfortiksi, lähtee auto 2 vaihteella liikkeelle. Kickdownin jos painaa pohjaan niin sitten ykkösellä. Myös pakin välitys muuttuu harvemmaksi tuolla W tai C asennolla. Näissä sähkölaatikoissa on vaan monilevykytkimiä, ja yksinkertaisesti selitettynä toimii niin, että hitaimmalla vaihteella on kaikki planeettapyörät auki, ja yks kerrallaan niitä lukitaan noilla monilevykytkimillä kiinni.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin