Alapallonivel tiensä päässä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Alapallonivel tiensä päässä

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tänään selvisi yksi totuus etupään hilkkeistä. Katsastuksessa katsastusmies totesi, että ajat sitten rauhallisesti :!: , kunnes alapallo on vaihdettu. Vasemman puoleinen pallo on siinä kunnossa, että voi irrota! :evil:
Miten se voi mennä sellaiseen kuntoon, ettei varoita? Sitä minäkin ihmettelen :?: . Ainoa varma merkki esiintyi parina aamuna, kun tuntui siltä, että ohjaus arpoo :arrow: , mihin suuntaan keula lähtee. Sitten taas ihan normaalin tuntuinen.
Kärry oli kesällä eräässä rengasliikkeessä suunnattavana, eikä silloin vikaa löydetty. Firma kertoi ennen suuntausta, mitä pitää vaihtaa. Vaihtoon menivät oikealta puolelta raidetanko ja tukivarren puslat. Takaa säätötangot kummaltakin puolelta.
Ilmeisesti pallo oli jotenkin jumissa, eikä vikaa löydy kuin ravistamalla (kuten katsastettaessa).
Seuraava kysymys kuuluu, voiko pallon vaihtaa kotikonstein? Luin aiemmat topiikit asiasta, enkä päässyt selvyyteen. Joku kertoi onnistuvan, joku suositti liikettä.
Siis kuins asia on ja mitä työkaluja vaaditaan? Voiko vaihtaa paikallaan, vai pitääkö alatukivarsi irottaa? Jos irrallaan, niin käytössä on 100 tonnin prässi + muut vermeet.
Onko kokemusta, paljonko vie aikaa asiantuntijaliikkeessä?
Kiitos tiedoista etukäteen!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aikaa menee 20 minuuttia.
Puolesta tunnista voi tehdä urakan.

Alapallon välys löytyy varmasti kun osaa katsoa.

Muuten,
Tänään -87 W124 farmari ajovalon lasin vaihdossa, ja rouva joka sillä oli liikkeellä valitteli että kun on veltto ajaa. Olikin aivan kamala.
Tutkin alustan;
-takapyöränlaakeri antoi periksi niin, että sentti rattaasta.
-vasen etummainen ylätukivarsi sisäpäästä aivan sökö.
- narinanivelet TÄYSIN loppu, varmaan toista senttiä heilui sinne tänne kun raudalla väänsi

- katsastettu ilman kommentteja noin kuukausi sitten

Jotain on pielessä, enkä tarkoita heikkoja puslia tai pyöränkulmia :evil:

Ja takaisin alapalloon;
Voi vaihtaa itse, etujousi on tympeä irrottaa, ja vaarallinen.
Paikallaan ollen hirveä hakkaaminen jos ei ole liikuteltavaa prässiä.
Jos irrottaa alatukivarren pitää muistaa että sisäpäässä on camber ja caster säädöt.

Itse en alkaisi kotona omaan autoon vaihtamaan jos ei ole MB jousipuristinta ja prässiä jolla saa paikallaan irti, vaikka tiedänkin justiin miten homma pitää tehdä, kun vaihtoehtona on n. 25 € lasku.

Innokkaammat kotiasentajat kertonevat miten homma hoituu sirpillä ja vasaralla. :D
wiimax.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kiitos vinkistä!
Vaikka olenkin innokas ropaamaan ja joskus onnistunkin, niin uskon kyllä ammattilaista. Tuo jousi on todella hankala ilman oikeata puristinta.
Onneksi Lahdesta löytyy alan ammattilaisia ja ihan sopuhintaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

W124:n alapallon saa vaihdettua "kotikonstein", jos on joko liikuteltava prässi tai polttopillit.
Jousestakin selviää, ei tarvitse edes supistajaa:

Nurkka tunkilla ylös ja toinen aputunkki tukivarren alle siihen nivelen kohdalle, nosto ylös, että paino osittain aputunkin varassa.
Pallonivelen poikittainen sidepultii irti ja lasket aputunkkia alas, jolloin ensin pallonivelen varsi irtoaa ja edelleen laskemalla jousikin jää löysälle; ei irtoa paikoiltaan.

Sitten pillillä kuumat alatukivarren silmään, tolppa sivuun ja sopivan kokoista putkea tuurnana käyttäen junttaa raskaalla moskalla pallonivelen tukivarresta irti; lähtee alaspäin, tuurna n. 30 cm pitkä. Tukivarren alle on laittettava 20 - 25 cm pölkky vasteeksi, että iskuun saa tehoa.
Vaihtoehtoisesti nivel puristetaan prässillä ulos.

Uuden nivelen saa paikoilleen antamalla kuumaa tukivarren silmään ja kolauttamalla nivelen alta päin paikoille. HUOM! Katso, että lähtee suoraan, älä polta suojakumia äläkä lyö nivelen keskelle. Se on vain peltikuppi, joka ruttaantuu ja jumittaa nivelen. Käytä holkkia, joka painaa reunalaipasta.

Aputunkilla taas nostetaan nivelen varsi paikoilleen ja ruuvataan poikittainen pultti kiinni.

Siinä koko homma, eikä (yleensä) suuntaustakaan tarvitse tehdä.
Työaika tuolla aiemmin sanottu n. 20 min + ihmettelyt + tupakkatauot.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No niin, siinäpä Jorma-k kertoikin miten onnistuu helpoimmin "kotona".

Pieni varoituksen sana on paikallaan vielä; kun lämmitätte sitä "silmää", niin varovasti - jos lämmittää liikaa niin nivelen sisäosa räjähtää irti, eikä se ole ihan pieni pamaus se.
wiimax.fi
timo m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 27.07.2004 07:00
Paikkakunta: joensuu

timppa

Viesti Kirjoittaja timo m »

mulla kävi niin että katsastin auton eikä siellä huomattu mitään. sitten auton apukuskin etukulmasta alkoi kuulua kolahduksia ja tutkittuani asiaa huomasin että jousi oli mennyt poikki.
varasin ajan jousen vaihtoon ja siinä samalla kerroin koladuksista - huomasivat että alapallo on tosi väljä....ääni kuului sieltä eikä jousesta. tutkittiin kuskin puoli ja sama juttu, ei ihan niin väljä mutta lopussa.

vaihdatin jousen, molemmat alapallot ja hintaa kertyi muistaakseni 168 euroa ja aikaa meni n. puoli tuntia.

ohjaus oli tämän jälkeen niin kevyt että ei tuntenut omaksi autoksi.

en suosittele kotikonsteja tommoseen hommaan missä työn osuus on n. 30e ja osiin menee loput. mulla ne alapallot oli niin tiukassa että parin kilon moskalla sai takoa olan takaa että irtosivat.
sillä asentajalla (laittanut mersuja >20v) oli aika monta apuvälinettä just pallojen irrotukseen ja ei voinut kuin ihailla miten kätevästi homma kävi.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Vastaa Viestiin