Automaatin toiminta?
Automaatin toiminta?
Ajaessa D:llä tahtoo vaihtaa liian aikaisin isommalle. Rasittava ajella kun on muutenkin aika laiska vekotin. Kaasupolkimen asennolla ei väliä. Kickdownissa on myös muutaman sekunnin viive ennenkuin rupee vaihtaa pienemmälle, ja sekin vaihto on hieman "hidas". Ikäänkuin miettis samalla et vaihtaako vai ei..vaikee selittää. Laatikossa on uudet öljyt vaihdettu ja teki myös samaa vanhoilla öljyillä. Mistä moista vikaa lähteä etsimään? Laatikon tyyppiä en muista mut löytyy pykälät 2-3-D-N-R-P.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
mikäs auto ja mikä kone? ja auton ikäkin vielä, niin helpottaa kummasti vian hakua. 60 vuosimallin letukoissa vähän erilainen toi automaattitoosa, kun 2013 mallin eemelissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Automaatin toiminta?
Allekirjotuksen auton ollessa kyseessä säädä konehuoneesta sulakerasian vierestä kaasuvivustolta vaihteistolle lähtevää vaijeria kireämmälle jolloin vaihtokohdat muuttuu korkeammille kierroksille.
Re: Automaatin toiminta?
Joutuuko sen kiristää laatikonpuolelta, kun ei näkyny siinä konehuoneenpuolella mitään säätöä? Kaasuvaijerille kylläkin oli. Se laatikolle menevä vaijeri oli tosi löysän tuntune siitä kumisuojuksen alta, eli oiskohan virunu tai sitten säätöä vaan vailla.Mika.T kirjoitti:Allekirjotuksen auton ollessa kyseessä säädä konehuoneesta sulakerasian vierestä kaasuvivustolta vaihteistolle lähtevää vaijeria kireämmälle jolloin vaihtokohdat muuttuu korkeammille kierroksille.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
Tai vaijeri on poikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Automaatin toiminta?
Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Eikö ole sellasta muovista mutteria siinä kiinnityskohdan vieressä sentin pari laatikolle päin?JJ79 kirjoitti:Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Automaatin toiminta?
Ei ole. Kaasuvaijerissa on sellanen musta muovinen kiristysmutteri, mut ei täs lootan vaijeris.Siekkinen kirjoitti:Eikö ole sellasta muovista mutteria siinä kiinnityskohdan vieressä sentin pari laatikolle päin?JJ79 kirjoitti:Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Vois tietyst huomen ottaa kuvan ni selventäis asiaa paremmin. Mites noi kuvat tänne sai, kun en aiemmin ole laittanu?
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Liitetiedostona voi laittaa mutta kuva pitää pienentää alle 200kb kokoseks. Tai sitten laitat esim photobuckettiin tai vastaavaan palveluun sen kuvan ja sitten linkin tänne viestinä.JJ79 kirjoitti:Vois tietyst huomen ottaa kuvan ni selventäis asiaa paremmin. Mites noi kuvat tänne sai, kun en aiemmin ole laittanu?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Automaatin toiminta?
Näyttää olevan joku nippuside hässäkkä tuossa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
No niin..enpä nyt saanu sitä kuvaa ilmeisest oikein tänne. Koitan huomen uudestaa.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Jaa..tulihan se. Äsken ei näkyny mitään.. Outoa!JJ79 kirjoitti:No niin..enpä nyt saanu sitä kuvaa ilmeisest oikein tänne. Koitan huomen uudestaa.
W210 220D-96 Classic Autom.
Re: Automaatin toiminta?
Ite ostin eilen tollasen W124 300E 12V vm.-92, 4-vaihteisella automaatilla. On vähän samanlaista vaivaa ettei oikeen tahdo vaihtaa pienemmälle pienemmässäkään vauhdissa. Esim. risyteyksen jälkee pakkaa jättämään mielellään nelosta pesään, vaikka tarjois reilustikkin kaasua. Kickdownilla kyllä heittää hyvin pientä silmään, siinä ei ole mitään vikaa eikä liity vaivaan. Kysymys kuuluukin että onko noissa bensavehkeissä samanlaista vaijerin säätöä vaihdelaatikossa, joka vaikuttaa vaihtoajankohtiin, ku dieseleissäkin?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: Automaatin toiminta?
Bensa E230 (W124)... Sama laatikko, niin K-jetin kaasuvivustossa on säätöruuvi. törröttää paikassa, jota ei voi olla huomaamatta.
Tiiselissä näyttää hiukan tuntemattomalta, mutta...
Laatikon kyljestä lähtee vain yksi vaijeri, jota seuraamalla johonkin kaasuvivustoon löytyy varmasti kohta, mistä saa säädetyä.
Kannattaa alksi ihan vaijerista säätää.
Laatikon paine kannattaa myös tarkastaa. Siihen tarvitsee vain välineet.
Laatikon kytkentäpainetta kun laskee, niin ei vaihda niin nopiaan isommalle.
Usein paineita nostetaan liian korkeaksi siinä pelossa, että laatikko alkaisi luistamaan (tietenkään niin alas niin alas ei saa laskea)...
Kun sitä laatikon painetta osata, tai viitisitä säätää mittarilla oikeaksi, niin ei toimi oikein.
Säätöruuvi löytyy kumihatun alta laatikon vasemmassa sivussa, johon alipaineletku tulee. hatun alla T-vipu, mikä pitää nostaa hampaista ylös ja kääntää. Sen saa irroitettua ja sitä ei kannata hukata.
Säätimen väri, moottori ja laatikon malli huomioiden löytyy oikea säätöpaine kirjasta.
Omassani joku nokkela oli nostanut painetta "varmuuden vuoksi" liki baarin yläkanttiin... Ei hyvä.
Tiiselissä näyttää hiukan tuntemattomalta, mutta...
Laatikon kyljestä lähtee vain yksi vaijeri, jota seuraamalla johonkin kaasuvivustoon löytyy varmasti kohta, mistä saa säädetyä.
Kannattaa alksi ihan vaijerista säätää.
Laatikon paine kannattaa myös tarkastaa. Siihen tarvitsee vain välineet.
Laatikon kytkentäpainetta kun laskee, niin ei vaihda niin nopiaan isommalle.
Usein paineita nostetaan liian korkeaksi siinä pelossa, että laatikko alkaisi luistamaan (tietenkään niin alas niin alas ei saa laskea)...
Kun sitä laatikon painetta osata, tai viitisitä säätää mittarilla oikeaksi, niin ei toimi oikein.
Säätöruuvi löytyy kumihatun alta laatikon vasemmassa sivussa, johon alipaineletku tulee. hatun alla T-vipu, mikä pitää nostaa hampaista ylös ja kääntää. Sen saa irroitettua ja sitä ei kannata hukata.
Säätimen väri, moottori ja laatikon malli huomioiden löytyy oikea säätöpaine kirjasta.
Omassani joku nokkela oli nostanut painetta "varmuuden vuoksi" liki baarin yläkanttiin... Ei hyvä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Automaatin toiminta?
Pyörittelin tänään vaihdelootan vaijeria kireemmälle, eikä silti ruvennu vaihtamaan pienemmälle, vaikka runttas kaasun ihan kickdown napin tuntumaan. Ylöspäin vaihdot kyllä myöhästyi selvästi. Sittehän vasta hokasin että eihän sen lootan kuulukkaa vaihtaa pienemmälle, vaikka kuinka tarjoo kaasua, jos on economy asento päällä
Sportin kun heivas päälle ni johan rupes pientä pykälää löytymään.
Kun totesin että vika on vaan käyttäjässä ni pyörittelin vaijeria sit takas vähä löysemmälle ja nyt vaihtaa laatikko todella hienosti. Uskomatonta kuinka tollanen vanha melkee 450 tkm laatikko voi toimia noin hyvin ja fiksusti. Economy asennolla lähtee aina kakkosella liikkeelle ellei anna kickdownia ja sport asennolla saattaa vaihtaa ykköselle liikkeelle lähdössä jos painaa vähä reilummin pedaalia... ei tarvi painaa edes pohjaan saakka.
Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?



Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: Automaatin toiminta?
Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?[/quote]
Mulle selvis tuo kiekko pari viikkoa sitten, sillä säädetään sytytystä jos ajellaan erilaisilla bensalaaduilla (oktaani)
Sen paremmin en siihen syventynyt ja korjatkoon joku jos paremmin tietää.
Mulle selvis tuo kiekko pari viikkoa sitten, sillä säädetään sytytystä jos ajellaan erilaisilla bensalaaduilla (oktaani)
Sen paremmin en siihen syventynyt ja korjatkoon joku jos paremmin tietää.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Re: Automaatin toiminta?
Juu löysin jo toiselta topicilta juttua siitä.Mikale kirjoitti:Mulle selvis tuo kiekko pari viikkoa sitten, sillä säädetään sytytystä jos ajellaan erilaisilla bensalaaduilla (oktaani)Elkku kirjoitti:Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?
Sen paremmin en siihen syventynyt ja korjatkoon joku jos paremmin tietää.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V