Automaatin toiminta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

Ajaessa D:llä tahtoo vaihtaa liian aikaisin isommalle. Rasittava ajella kun on muutenkin aika laiska vekotin. Kaasupolkimen asennolla ei väliä. Kickdownissa on myös muutaman sekunnin viive ennenkuin rupee vaihtaa pienemmälle, ja sekin vaihto on hieman "hidas". Ikäänkuin miettis samalla et vaihtaako vai ei..vaikee selittää. Laatikossa on uudet öljyt vaihdettu ja teki myös samaa vanhoilla öljyillä. Mistä moista vikaa lähteä etsimään? Laatikon tyyppiä en muista mut löytyy pykälät 2-3-D-N-R-P.
W210 220D-96 Classic Autom.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mikäs auto ja mikä kone? ja auton ikäkin vielä, niin helpottaa kummasti vian hakua. 60 vuosimallin letukoissa vähän erilainen toi automaattitoosa, kun 2013 mallin eemelissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Allekirjotuksen auton ollessa kyseessä säädä konehuoneesta sulakerasian vierestä kaasuvivustolta vaihteistolle lähtevää vaijeria kireämmälle jolloin vaihtokohdat muuttuu korkeammille kierroksille.
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

Mika.T kirjoitti:Allekirjotuksen auton ollessa kyseessä säädä konehuoneesta sulakerasian vierestä kaasuvivustolta vaihteistolle lähtevää vaijeria kireämmälle jolloin vaihtokohdat muuttuu korkeammille kierroksille.
Joutuuko sen kiristää laatikonpuolelta, kun ei näkyny siinä konehuoneenpuolella mitään säätöä? Kaasuvaijerille kylläkin oli. Se laatikolle menevä vaijeri oli tosi löysän tuntune siitä kumisuojuksen alta, eli oiskohan virunu tai sitten säätöä vaan vailla.
W210 220D-96 Classic Autom.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.
W210 220D-96 Classic Autom.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JJ79 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.
Eikö ole sellasta muovista mutteria siinä kiinnityskohdan vieressä sentin pari laatikolle päin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

Siekkinen kirjoitti:
JJ79 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Vastasit itse kysymykseen eli se on löysällä..säätö on kylläkin aina yläpäässä.
Tai vaijeri on poikki.
Vaijeri menee kiinnikkeessä olevan reiän lävitse ja se on siinä sokalla kiinni. Minkäännäköstä säätöä ei siis ole yläpäässä.
Eikö ole sellasta muovista mutteria siinä kiinnityskohdan vieressä sentin pari laatikolle päin?
Ei ole. Kaasuvaijerissa on sellanen musta muovinen kiristysmutteri, mut ei täs lootan vaijeris.
W210 220D-96 Classic Autom.
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

Vois tietyst huomen ottaa kuvan ni selventäis asiaa paremmin. Mites noi kuvat tänne sai, kun en aiemmin ole laittanu?
W210 220D-96 Classic Autom.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JJ79 kirjoitti:Vois tietyst huomen ottaa kuvan ni selventäis asiaa paremmin. Mites noi kuvat tänne sai, kun en aiemmin ole laittanu?
Liitetiedostona voi laittaa mutta kuva pitää pienentää alle 200kb kokoseks. Tai sitten laitat esim photobuckettiin tai vastaavaan palveluun sen kuvan ja sitten linkin tänne viestinä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

Näyttää olevan joku nippuside hässäkkä tuossa..
100_1162.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W210 220D-96 Classic Autom.
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

No niin..enpä nyt saanu sitä kuvaa ilmeisest oikein tänne. Koitan huomen uudestaa.
W210 220D-96 Classic Autom.
JJ79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.05.2013 22:38
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja JJ79 »

JJ79 kirjoitti:No niin..enpä nyt saanu sitä kuvaa ilmeisest oikein tänne. Koitan huomen uudestaa.
Jaa..tulihan se. Äsken ei näkyny mitään.. Outoa!
W210 220D-96 Classic Autom.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ite ostin eilen tollasen W124 300E 12V vm.-92, 4-vaihteisella automaatilla. On vähän samanlaista vaivaa ettei oikeen tahdo vaihtaa pienemmälle pienemmässäkään vauhdissa. Esim. risyteyksen jälkee pakkaa jättämään mielellään nelosta pesään, vaikka tarjois reilustikkin kaasua. Kickdownilla kyllä heittää hyvin pientä silmään, siinä ei ole mitään vikaa eikä liity vaivaan. Kysymys kuuluukin että onko noissa bensavehkeissä samanlaista vaijerin säätöä vaihdelaatikossa, joka vaikuttaa vaihtoajankohtiin, ku dieseleissäkin?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ihan sama systeemi.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Bensa E230 (W124)... Sama laatikko, niin K-jetin kaasuvivustossa on säätöruuvi. törröttää paikassa, jota ei voi olla huomaamatta.

Tiiselissä näyttää hiukan tuntemattomalta, mutta...
Laatikon kyljestä lähtee vain yksi vaijeri, jota seuraamalla johonkin kaasuvivustoon löytyy varmasti kohta, mistä saa säädetyä.
Kannattaa alksi ihan vaijerista säätää.

Laatikon paine kannattaa myös tarkastaa. Siihen tarvitsee vain välineet.
Laatikon kytkentäpainetta kun laskee, niin ei vaihda niin nopiaan isommalle.

Usein paineita nostetaan liian korkeaksi siinä pelossa, että laatikko alkaisi luistamaan (tietenkään niin alas niin alas ei saa laskea)...
Kun sitä laatikon painetta osata, tai viitisitä säätää mittarilla oikeaksi, niin ei toimi oikein.

Säätöruuvi löytyy kumihatun alta laatikon vasemmassa sivussa, johon alipaineletku tulee. hatun alla T-vipu, mikä pitää nostaa hampaista ylös ja kääntää. Sen saa irroitettua ja sitä ei kannata hukata.

Säätimen väri, moottori ja laatikon malli huomioiden löytyy oikea säätöpaine kirjasta.
Omassani joku nokkela oli nostanut painetta "varmuuden vuoksi" liki baarin yläkanttiin... Ei hyvä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Pyörittelin tänään vaihdelootan vaijeria kireemmälle, eikä silti ruvennu vaihtamaan pienemmälle, vaikka runttas kaasun ihan kickdown napin tuntumaan. Ylöspäin vaihdot kyllä myöhästyi selvästi. Sittehän vasta hokasin että eihän sen lootan kuulukkaa vaihtaa pienemmälle, vaikka kuinka tarjoo kaasua, jos on economy asento päällä :) Sportin kun heivas päälle ni johan rupes pientä pykälää löytymään. :thumbup: Kun totesin että vika on vaan käyttäjässä ni pyörittelin vaijeria sit takas vähä löysemmälle ja nyt vaihtaa laatikko todella hienosti. Uskomatonta kuinka tollanen vanha melkee 450 tkm laatikko voi toimia noin hyvin ja fiksusti. Economy asennolla lähtee aina kakkosella liikkeelle ellei anna kickdownia ja sport asennolla saattaa vaihtaa ykköselle liikkeelle lähdössä jos painaa vähä reilummin pedaalia... ei tarvi painaa edes pohjaan saakka. :P

Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Mikale
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 16.12.2013 23:36

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Mikale »

Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?[/quote]


Mulle selvis tuo kiekko pari viikkoa sitten, sillä säädetään sytytystä jos ajellaan erilaisilla bensalaaduilla (oktaani)
Sen paremmin en siihen syventynyt ja korjatkoon joku jos paremmin tietää.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Automaatin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Mikale kirjoitti:
Elkku kirjoitti:Entäs osaakos joku kertoa siitä säätökiekosta, missä oli muistaakseni ainakin "N" ja "S" kirjain, joka sijaitsee konehuoneessa, mistä saa säädeltyä ruiskutukseen liittyviä ohjelmia, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän mikäkin asento tarkoittaa ja missä asennossa kuuluu millonkin pitää?
Mulle selvis tuo kiekko pari viikkoa sitten, sillä säädetään sytytystä jos ajellaan erilaisilla bensalaaduilla (oktaani)
Sen paremmin en siihen syventynyt ja korjatkoon joku jos paremmin tietää.
Juu löysin jo toiselta topicilta juttua siitä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin