Koin onnen ja autuuden hetkiä laittaessani innoissani itselleni uusia BBS:n vanteita kitkoilla Coupeen. Käynnistyksen jälkeen ainoa pieni mutta oli ettei auto liikahtanutkaan pihasta, pieni narahdus kun se kovasti yritti
Aloin purkaa ongelmaa ja kappas vain, vanteet jotka oli aiemmin ollu W124:ssa ei sit päättänytkään käydä omaani vaan tarras eturenkaisen jarruista kiinni. Eli pultit kiristettyä huomaat että vapaa pyöriminen loppuu lyhyeen ja vanne painaa jarrulevyn kiinni kiekkoon. Ei kun hienot vanteet pois ja uusia metsästetään.. BBS:n 15-tuumaiset lähtee muuten sit hyvään kotiin..!
Mutta onko coupen ja sedanin jarruissa etulevyissä niin paljon eroa ettei sedanissa olleet BBS:t sovi? Onkohan tässä pian ongelma suurimman osan vanteista kanssa, ei olis kovin kiva useampaa kertaa roudata vanteita kotiin huomatakseen laittaessa että tyylikkäät on mutta lukittaa paketin No tällä kertaa vanteet oli erään kaupan lisä joten taloudellinen menetys on yhtä kuin tarvittavien uusien osto.
t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Siis, hmm, miten painaa jarrulevyn kiinni kiekkoon?
Ettei vaan pultit tulisi liian pitkälle? Vannehan on tietääkseni pyöreä, joten se menee kiinni miten päin tahansa eikä pyörimisen pitäisi sitä muuttaa...?
Eli kuten esim. yrittäessä laittaa 124:n 15" (et isompi kuin 30) 123 eteen, ottaa jarrusatula HETI kiinni niin ettei vannetta saa paikoilleen.
Eikö tämä tarkottaisi että autossasi pitää olla joko yli 15 tuumaiset jarrulevyt tai sitten ne kummasti muuttavat muotoaan liikkuessa...
Vai ymmärsinköhän jotain väärin.
raul kirjoitti:Ettei vaan pultit tulisi liian pitkälle?
Vanteita ei oo käsitelty. Se vaan että juuri kupeen jarrusatula on kaiketi ihan eri kokoinen kuin sedanissa tai 190D:ssa, jossa kuulemma vanteet on aiemmin ollu.
Mutta tuo pulttiasia vielä askarruttaakin.. Paikalleen vanteet kyllä menee, pulteista yhden kiinnittämisen jälkeen ei ongelmia mutta kaksi viidestä kireänä tarraa jo kiinni ja lyö jarrupalan levyyn. Kolmellakaan pultilla pyörä ei pyöri kuten pitää vaikka kuinka löysällä olisivat.
ET:n tsekkaan jahka palailen matkoilta kotiin.. Joka tapauksessa BBS:t vaihtuu nyt satsiin PCW:ta joten selvitetään tämä nyt jossain määrin
t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Sama juttu tänään mersun peltivanteiden kanssa. Vanteet on 124n mutta eivät sopineet w124 230e, vaan vanne otti kiinni jarruihin samalla tavalla kun juhanalla
Eli onko disel ja bensa mallien vanteet erilaiset?
Juhana kirjoitti:Mutta tuo pulttiasia vielä askarruttaakin.. Paikalleen vanteet kyllä menee, pulteista yhden kiinnittämisen jälkeen ei ongelmia mutta kaksi viidestä kireänä tarraa jo kiinni ja lyö jarrupalan levyyn.
t. J
Eli lyö jarrupalan levyyn???? Eihän sitä tapahdu kuin jarruttaessa.
Veikkaan että sulla on liian pitkä pultti jossain. Laita kokeeksi kaikki pultit vanteesta läpi (pyörän ollessa irti), ja tarkista kuinka paljon ne tulevat ulos (siis sisäpuolelle), tai onko joku niistä kenties eri mittainen. (BBS usein tarvitsee omat pultit, monasti mersun liian lyhyet)
Pultti saattaa ottaa kiinni satulaan tms.
Siis eihän vanne mene edes paikalleen jos se pyöritettäessä nappaa kiinni!
Tai sitten jossain kummittelee...
enska kirjoitti:Sama juttu tänään mersun peltivanteiden kanssa. Vanteet on 124n mutta eivät sopineet w124 230e, vaan vanne otti kiinni jarruihin samalla tavalla kun juhanalla
Eli onko disel ja bensa mallien vanteet erilaiset?
Todennäköisesti sulla saattaisi olla liian iso offsetti.
Onko peltivanteen varaosanumero kuitenkin 124-alkuinen?
124-miehet muistaa varmasti paremmin jarrujen ja vanteiden erosta, mutta lukeeko esim. käyttöohjekirjassassi kokotiedot ja ET?
Tätä keskustelua ei näemmä ole vähään aikaan enää käyty, mutta palaanpa aiheeseen. Noissa pienempi tehoisissa 124:ssahan ei oo jäähdytettyjä levyjä vaan ihan yksinkertaiset kiekot ja vanteen leveys on muistaakseni 6 1/2 tuumaa. Nämä vanteet eivät käy sellaisiin autoihin joissa on jäähdytetyt levyt, koska myöskin satula on isompi. Meinattiin laittaa kyseisen kokoiset vanteet pyörineen kavererin 230E:hen ku oli pelko että sen omat 235:set gummit saattais niuhomman katsastusmiehen mielestä ylettää lokarin kaaren ulkopuolelle. Autohan ei sitte kuiteskaan noilla peltivanteilla liikkunu enää mihinkään.
Ihan tähän samaan aiheeseen liittyen eräs tuttu osti farkku mersuun w124 uudet fondmetallin aluvanteet.Tilaus hetkellä oli vielä varmistanut veholta että pultit ja muut käyvät ja veholla oli sanottu että kyllä ne käy muutakun kiini ja menoks.No tuttu pisti kotona vanteet kiini ja piti lähtee liikkeelle niin edestä ja takaa jarrut paskaks.No ei muutakun soitto veholle että niin kävi no nehän korjasivat sitten auton kun olivat kerran sanoneet että ne sopii.Eli kannataa näköjään pyörittää rengasta ennenkun lähtee ajaan ihan varmuudeks
Audi 100 2.6 V6 -94
Mercedes Benz 200D -66
Toyota Landcruiser HJ61 -86
BTW.
Siis 24v mallissa on isommat jarrut kuin tavallisessa 3l:ssa. Kuultua myös että 24v mallissa ei saisi peltivanteita edes käyttää. Kuulema pulttien reiät saattavat venyä. Tämä tieto kuultuna Vehon asentajalta jo vuonna -96.
Tommi83 kirjoitti:Ihan tähän samaan aiheeseen liittyen eräs tuttu osti farkku mersuun w124 uudet fondmetallin aluvanteet.Tilaus hetkellä oli vielä varmistanut veholta että pultit ja muut käyvät ja veholla oli sanottu että kyllä ne käy muutakun kiini ja menoks.No tuttu pisti kotona vanteet kiini ja piti lähtee liikkeelle niin edestä ja takaa jarrut paskaks.No ei muutakun soitto veholle että niin kävi no nehän korjasivat sitten auton kun olivat kerran sanoneet että ne sopii.Eli kannataa näköjään pyörittää rengasta ennenkun lähtee ajaan ihan varmuudeks
Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.
Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
flosse kirjoitti:
Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.
Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
Hajosko sulla kyseisessä testissä mitään? Itsekkin kokeilin samaa kun vaihdoin 8 reikäisiä alle, liikkeelle lähtiessä r:llä kuului vain epämiellyttävä rusahdus, keppi takaisin d:lle ja uusi pahempienteinen rusahdus, keppi p:lle ja renkaat ylös. Pultit vaihtoon ja taas pelittää...Mietin vaan että oisko syytä ottaa takaa seisontajarru auki vaikka tuntuukin toimivan, eikä mitään ilmeisesti särkynyt?
flosse kirjoitti:
Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.
Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
Hajosko sulla kyseisessä testissä mitään? Itsekkin kokeilin samaa kun vaihdoin 8 reikäisiä alle, liikkeelle lähtiessä r:llä kuului vain epämiellyttävä rusahdus, keppi takaisin d:lle ja uusi pahempienteinen rusahdus, keppi p:lle ja renkaat ylös. Pultit vaihtoon ja taas pelittää...Mietin vaan että oisko syytä ottaa takaa seisontajarru auki vaikka tuntuukin toimivan, eikä mitään ilmeisesti särkynyt?
Pultti runnoo seisontajarrun levittimen aika huonoon kuntoon, yhdestä pienestä raapaisusta hiljaisessa vauhdissa tuskin tulee mitään vakavaa vauriota.