Ylläri BBS:n vanteiden kanssa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Ylläri BBS:n vanteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Koin onnen ja autuuden hetkiä laittaessani innoissani itselleni uusia BBS:n vanteita kitkoilla Coupeen. Käynnistyksen jälkeen ainoa pieni mutta oli ettei auto liikahtanutkaan pihasta, pieni narahdus kun se kovasti yritti :?

Aloin purkaa ongelmaa ja kappas vain, vanteet jotka oli aiemmin ollu W124:ssa ei sit päättänytkään käydä omaani vaan tarras eturenkaisen jarruista kiinni. Eli pultit kiristettyä huomaat että vapaa pyöriminen loppuu lyhyeen ja vanne painaa jarrulevyn kiinni kiekkoon. Ei kun hienot vanteet pois ja uusia metsästetään.. BBS:n 15-tuumaiset lähtee muuten sit hyvään kotiin..!

Mutta onko coupen ja sedanin jarruissa etulevyissä niin paljon eroa ettei sedanissa olleet BBS:t sovi? Onkohan tässä pian ongelma suurimman osan vanteista kanssa, ei olis kovin kiva useampaa kertaa roudata vanteita kotiin huomatakseen laittaessa että tyylikkäät on mutta lukittaa paketin :oops: No tällä kertaa vanteet oli erään kaupan lisä joten taloudellinen menetys on yhtä kuin tarvittavien uusien osto.

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmn, taitaapi olla, että erikoismallin omistajia taas rankaistaan.. voisiko peräti -24-malleissa olla suuremmat jarrulevyt?

EDIT: Motonet tarjoaa

W124 Eteen ei-jäähd. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22-5050 19.85 ???
W124 Eteen ei-jäähd aito uritettu ATE-PowerDisc. . . . . . 22-5778 32.00 ???
(yleensä 200-kaikki, 230 --89, 250D, 300D). . . . . . . . 22-5050 19.85 ???
W124 Eteen JÄÄHDYTETTY (ei 4matic/300E-24/320/V8). . . . . 22-5259 29.95 ???
(yleensä 220, 230 90--, TurboD-250/300, 260/280/300E). . . 22-5259 29.95 ???
W124 Eteen 4matic-neliveto JÄÄHDYTETTY. . . . . . . . . . . 22-5260 41.04 ???
W124 Eteen 300E-24 90--92 JÄÄHDYTETTY. . . . . . . . . . . 22-5473 44.40 ???
W124 Eteen E320 93--95 JÄÄHDYTETTY. . . . . . . . . . . . . 22-5474 44.50 ???
W124 Taakse (ei T/Lang/300E-24/320/V8). . . . . . . . . . . 22-5051 16.48 ???
W124 Taakse T, Lang ja 300E-24. . . . . . . . . . . . . . . 22-5261 21.50 ???

Eli 24-venaisissa on omanlaisensa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Siis, hmm, miten painaa jarrulevyn kiinni kiekkoon?
Ettei vaan pultit tulisi liian pitkälle? Vannehan on tietääkseni pyöreä, joten se menee kiinni miten päin tahansa eikä pyörimisen pitäisi sitä muuttaa...?
Eli kuten esim. yrittäessä laittaa 124:n 15" (et isompi kuin 30) 123 eteen, ottaa jarrusatula HETI kiinni niin ettei vannetta saa paikoilleen.
Eikö tämä tarkottaisi että autossasi pitää olla joko yli 15 tuumaiset jarrulevyt tai sitten ne kummasti muuttavat muotoaan liikkuessa...
Vai ymmärsinköhän jotain väärin.
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Mikähän mahtaa olla ET? Ei kai vanteet oo käyny sorvissa? :?:
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

raul kirjoitti:Ettei vaan pultit tulisi liian pitkälle?
Vanteita ei oo käsitelty. Se vaan että juuri kupeen jarrusatula on kaiketi ihan eri kokoinen kuin sedanissa tai 190D:ssa, jossa kuulemma vanteet on aiemmin ollu.

Mutta tuo pulttiasia vielä askarruttaakin.. Paikalleen vanteet kyllä menee, pulteista yhden kiinnittämisen jälkeen ei ongelmia mutta kaksi viidestä kireänä tarraa jo kiinni ja lyö jarrupalan levyyn. Kolmellakaan pultilla pyörä ei pyöri kuten pitää vaikka kuinka löysällä olisivat.

ET:n tsekkaan jahka palailen matkoilta kotiin.. Joka tapauksessa BBS:t vaihtuu nyt satsiin PCW:ta joten selvitetään tämä nyt jossain määrin :oops:

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Sama juttu tänään mersun peltivanteiden kanssa. Vanteet on 124n mutta eivät sopineet w124 230e, vaan vanne otti kiinni jarruihin samalla tavalla kun juhanalla :shock:

Eli onko disel ja bensa mallien vanteet erilaiset?
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juhana kirjoitti:Mutta tuo pulttiasia vielä askarruttaakin.. Paikalleen vanteet kyllä menee, pulteista yhden kiinnittämisen jälkeen ei ongelmia mutta kaksi viidestä kireänä tarraa jo kiinni ja lyö jarrupalan levyyn.
t. J
Eli lyö jarrupalan levyyn???? Eihän sitä tapahdu kuin jarruttaessa.
Veikkaan että sulla on liian pitkä pultti jossain. Laita kokeeksi kaikki pultit vanteesta läpi (pyörän ollessa irti), ja tarkista kuinka paljon ne tulevat ulos (siis sisäpuolelle), tai onko joku niistä kenties eri mittainen. (BBS usein tarvitsee omat pultit, monasti mersun liian lyhyet)
Pultti saattaa ottaa kiinni satulaan tms.
Siis eihän vanne mene edes paikalleen jos se pyöritettäessä nappaa kiinni!
Tai sitten jossain kummittelee... :shock:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

enska kirjoitti:Sama juttu tänään mersun peltivanteiden kanssa. Vanteet on 124n mutta eivät sopineet w124 230e, vaan vanne otti kiinni jarruihin samalla tavalla kun juhanalla :shock:

Eli onko disel ja bensa mallien vanteet erilaiset?
Todennäköisesti sulla saattaisi olla liian iso offsetti.
Onko peltivanteen varaosanumero kuitenkin 124-alkuinen?

124-miehet muistaa varmasti paremmin jarrujen ja vanteiden erosta, mutta lukeeko esim. käyttöohjekirjassassi kokotiedot ja ET?
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Varaosa numero on 124 alkuinen ja käyttöohjekirja on farmari mallin joten siitä ei ole paljon apua.

Jos jollakulla on myydä tota sedanin käyttöohjekirjaa niin pistäkää yyveetä.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

ratkaisu

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla on ainakin carlssonien kanssa 15 mm levikkeet edessä

Terveisin Jamppa
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

enska kirjoitti:Varaosa numero on 124 alkuinen ja käyttöohjekirja on farmari mallin joten siitä ei ole paljon apua.

Jos jollakulla on myydä tota sedanin käyttöohjekirjaa niin pistäkää yyveetä.
Edelleenkin, Veholta saa about 30euron hintaan uusia...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tätä keskustelua ei näemmä ole vähään aikaan enää käyty, mutta palaanpa aiheeseen. Noissa pienempi tehoisissa 124:ssahan ei oo jäähdytettyjä levyjä vaan ihan yksinkertaiset kiekot ja vanteen leveys on muistaakseni 6 1/2 tuumaa. Nämä vanteet eivät käy sellaisiin autoihin joissa on jäähdytetyt levyt, koska myöskin satula on isompi. Meinattiin laittaa kyseisen kokoiset vanteet pyörineen kavererin 230E:hen ku oli pelko että sen omat 235:set gummit saattais niuhomman katsastusmiehen mielestä ylettää lokarin kaaren ulkopuolelle. Autohan ei sitte kuiteskaan noilla peltivanteilla liikkunu enää mihinkään.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Tommi83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 22.02.2004 21:12
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tommi83 »

Ihan tähän samaan aiheeseen liittyen eräs tuttu osti farkku mersuun w124 uudet fondmetallin aluvanteet.Tilaus hetkellä oli vielä varmistanut veholta että pultit ja muut käyvät ja veholla oli sanottu että kyllä ne käy muutakun kiini ja menoks.No tuttu pisti kotona vanteet kiini ja piti lähtee liikkeelle niin edestä ja takaa jarrut paskaks.No ei muutakun soitto veholle että niin kävi no nehän korjasivat sitten auton kun olivat kerran sanoneet että ne sopii.Eli kannataa näköjään pyörittää rengasta ennenkun lähtee ajaan ihan varmuudeks :wink:
Audi 100 2.6 V6 -94
Mercedes Benz 200D -66
Toyota Landcruiser HJ61 -86

Ex Mercedes Benz 300TE -89
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Vanhaa asiaa, mutta...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

BTW.
Siis 24v mallissa on isommat jarrut kuin tavallisessa 3l:ssa. Kuultua myös että 24v mallissa ei saisi peltivanteita edes käyttää. Kuulema pulttien reiät saattavat venyä. Tämä tieto kuultuna Vehon asentajalta jo vuonna -96.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pultit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tommi83 kirjoitti:Ihan tähän samaan aiheeseen liittyen eräs tuttu osti farkku mersuun w124 uudet fondmetallin aluvanteet.Tilaus hetkellä oli vielä varmistanut veholta että pultit ja muut käyvät ja veholla oli sanottu että kyllä ne käy muutakun kiini ja menoks.No tuttu pisti kotona vanteet kiini ja piti lähtee liikkeelle niin edestä ja takaa jarrut paskaks.No ei muutakun soitto veholle että niin kävi no nehän korjasivat sitten auton kun olivat kerran sanoneet että ne sopii.Eli kannataa näköjään pyörittää rengasta ennenkun lähtee ajaan ihan varmuudeks :wink:
Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.

Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
Terveisin
Tero
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hmm.

Saapa nähdä miten käy kun en ole sovitellut noita nykyisiä jarruja 15" talvialujen kanssa :oops:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

flosse kirjoitti: Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.

Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
Hajosko sulla kyseisessä testissä mitään? Itsekkin kokeilin samaa kun vaihdoin 8 reikäisiä alle, liikkeelle lähtiessä r:llä kuului vain epämiellyttävä rusahdus, keppi takaisin d:lle ja uusi pahempienteinen rusahdus, keppi p:lle ja renkaat ylös. Pultit vaihtoon ja taas pelittää...Mietin vaan että oisko syytä ottaa takaa seisontajarru auki vaikka tuntuukin toimivan, eikä mitään ilmeisesti särkynyt?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja raul »

Mihaline kirjoitti:
flosse kirjoitti: Huomasin tuota omaa alumoidessa, jotta takavanteiden kiinnityspulttien kanssa täytyy olla tarkkana. Liian pitkät pultit raksaavat seisontajarrukengät irti. Etupäässä on hieman isompi toleranssi.

Eli tuo renkaiden pyörittely ennen ajoon lähtöä on mitä suositeltavin temppu.
Hajosko sulla kyseisessä testissä mitään? Itsekkin kokeilin samaa kun vaihdoin 8 reikäisiä alle, liikkeelle lähtiessä r:llä kuului vain epämiellyttävä rusahdus, keppi takaisin d:lle ja uusi pahempienteinen rusahdus, keppi p:lle ja renkaat ylös. Pultit vaihtoon ja taas pelittää...Mietin vaan että oisko syytä ottaa takaa seisontajarru auki vaikka tuntuukin toimivan, eikä mitään ilmeisesti särkynyt?
Pultti runnoo seisontajarrun levittimen aika huonoon kuntoon, yhdestä pienestä raapaisusta hiljaisessa vauhdissa tuskin tulee mitään vakavaa vauriota.
Vastaa Viestiin