Nyt on sitten lämpöongelmia. Elikkä kun termostaatin johdot yhdistää niin flektinhän pitäisi pyöriä, eikö? Mutta eipä pyöri. Mitä vikaa flekteihin yleensä voi tulla? Mimmonen systeemi siellä oikeen on mikä sitä pyörittää? Joku magneetti juttu?
tietääkseni se on jokun näkönen kitka juttu. ainkin näyttäs oma olevan. kylmänä se ei pyöri. koneessa lämmöt lähtee nousemaan niin se lähtee myös pyörimään.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
KUN AUTO ON KÄYNNISSÄ ja kytket lämpöanturin piuhat yhteen, siipi alkaa puhaltaa toden teolla mikäli systeemi on kunnossa.
(magneettikytkin loksauttaa siivet "jäykäksi")
Just korjasin pihassa yleismittarin avustuksella omasta kulkuvälineestä ton flektin. Vaikka laittoi anturin johdon maihin suoraan, flekti ei lähtenyt pyörimään. Koska +virta tuli magneettikytkimelle, täytyi vian olla maajohdossa, joka ohjaa magneettikytkimen toimintaa lämpöanturin kautta. Vika löytyikin vesipumpun päällä olevasta liittimestä, jossa oli maajohto irronnut tinauksesta. Bensavehkeessä on muistaakseni sama systeemi kuin dieselissäkin. Ainakin nelipyttyisissä. Taitaa olla viskolla joissain tehokkaammissa versiossa?
vm -84 190 dieselissä lähtee, jos kunnossa. Tuulettajanlämpöanturille ei tule kuin yksi johto tässä vuosimallissa. Tämä johto kulkee suoraan flektille ja ohjaa sen toimintaa maadoittamalla sähkömagneetin tarvittaessa. Kun maajohdon laittaa suoraan runkoon, tilanne on sama kuin anturi olisi maadoittanut tuulettajan, nyt se vaan testimielessä ohitettiin. En tarkoittanut lämpömittarin anturia, vai mtä oikein meinasit?
124:ssa taitaa tulla kaksi johtoa kyseiselle anturille. Sen voi testata laittamalla vaikkapa paperiliittimen väliin.
Hmm. Mitäs mitäs, kun ottaa anturin piuhat irti anturista nii auto meinaa sammua. Revinköhän vääriä johtoja? Ja jos sillä nyt jotain väliä on niin autohan on bensa vehje ja vm 87.