S300TD käyntihärö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Tommoinen oire tuli kun piti kierrokset n.1200 niin rupes mokeltaan ihan ihmeellisesti. Vois tärpättikoneen häiriöks kuvitella,vaan tämä käy naftalla. Voisko toi johtua siitä sähkökaasupotikasta?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Timo N kirjoitti:Tommoinen oire tuli kun piti kierrokset n.1200 niin rupes mokeltaan ihan ihmeellisesti. Vois tärpättikoneen häiriöks kuvitella,vaan tämä käy naftalla. Voisko toi johtua siitä sähkökaasupotikasta?
Tuleeko putkesta savua?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Timo N kirjoitti:Tommoinen oire tuli kun piti kierrokset n.1200 niin rupes mokeltaan ihan ihmeellisesti. Vois tärpättikoneen häiriöks kuvitella,vaan tämä käy naftalla. Voisko toi johtua siitä sähkökaasupotikasta?
Suosittelen heti kättelyssä " ÄSSÄN " diagnostointia Starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuollainen kakominen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus noissa 606:ssa.

En tiedä mistä johtuu mutta on tullut vastaan vaikka kuinka monta vastaavaa. mm oma ex s300td teki noin.
Staari ei paljoa rivipumpusta selville saa, toki sen kaasupotikan signaalin sillä saa selville. mutta tutki nyt ensimmäiseksi ilmavuodot. Polttoaineensuodatin kannattanee muutenki syksyllä vaihtaa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Mika.T kirjoitti:

Staari ei paljoa rivipumpusta selville saa, toki sen kaasupotikan signaalin sillä saa selville.

Kyllä Starilla pystyy tutkimaan hyvinkin kattavasti mainittua autoa, vaikka onkin ruiskutustekniikaltaan tuo. Täytyy olla osaava henkilö ja oikeanlainen softa, niin autosta selviää paljonkin mainittuun vikaan aiheuttavaa dataa.

Tässä tapauksessa ei ole epäilystäkään, ettei vika ole elektronikka/sähkö puolella.
Mainitunlaiset höröilyt eivät johdu polttoaineen ruiskutuksesta tai polttoainepuolesta. Häiriöitä tulee muillakin osa-alueilla, jos polttoainelinjassa olisi ongelmia.
kmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 28.02.2013 14:58

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja kmar »

Mika.T kirjoitti:Tuollainen kakominen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus noissa 606:ssa.

En tiedä mistä johtuu mutta on tullut vastaan vaikka kuinka monta vastaavaa. mm oma ex s300td teki noin.
Staari ei paljoa rivipumpusta selville saa, toki sen kaasupotikan signaalin sillä saa selville. mutta tutki nyt ensimmäiseksi ilmavuodot. Polttoaineensuodatin kannattanee muutenki syksyllä vaihtaa.
Joo,ominaisuushan toi OM606 koneissa on.Rundit mökeltää siinä Tonnin kohilla varsinkin kierrosten laskiessa.
Kokemusta parista yksilöstä ja molemmissa sama homma.
Ekasta sitä "vikaa"yritti vielä etsiä ja etsityttää,ei löytynyt mutta liittynee sähköpuolelle,
meinaan että kun Valot ym sähköt on pois päältä ravistelu on runsaampaa.
Ei tunnu ajossa kuitenkaan milläänlailla.Ainoastaan paikalla polkiessa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

kmar kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Tuollainen kakominen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus noissa 606:ssa.

En tiedä mistä johtuu mutta on tullut vastaan vaikka kuinka monta vastaavaa. mm oma ex s300td teki noin.
Staari ei paljoa rivipumpusta selville saa, toki sen kaasupotikan signaalin sillä saa selville. mutta tutki nyt ensimmäiseksi ilmavuodot. Polttoaineensuodatin kannattanee muutenki syksyllä vaihtaa.
Joo,ominaisuushan toi OM606 koneissa on.Rundit mökeltää siinä Tonnin kohilla varsinkin kierrosten laskiessa.
Kokemusta parista yksilöstä ja molemmissa sama homma.
Ekasta sitä "vikaa"yritti vielä etsiä ja etsityttää,ei löytynyt mutta liittynee sähköpuolelle,
meinaan että kun Valot ym sähköt on pois päältä ravistelu on runsaampaa.
Ei tunnu ajossa kuitenkaan milläänlailla.Ainoastaan paikalla polkiessa.

Jaaha, että ominaisuudesta olisi kysymys, jos OM 606 ei käy kunnolla alakierroksilla. :shock: Kyllä siellä on selvästi vikaa, jos moottorissa on käynnin epätasaisuutta.
Esimerkiksi vaparina samainen moottori käy kuin kello kaikilla osakuormilla.
Ensimmäiseksi tutkisin auton perusteellisesti Starilla ja sen jälkeen toimenpiteet. Kyseinen vika voi olla ruiskutuspumpun/säädinyksikön/ohjainlaitteen ELR-toimintaan viittaavaa tai moottorin lämpötilatunnistimen anturissa.
Omalle kohdalle ei vaan ole tullut ainuttakaan tapausta, oli ahtamaton ahdettu OM 606 -tekniikalla, jossa olisi tuontyyppinen häiriö....jos tulisi, häiriö/vika selviäisi varmuudella.
kmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 28.02.2013 14:58

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja kmar »

Ei nyt kannata hyppiä seinille,ei tää niin vakavaa ole.
Ominaisuus vähän niinkun kieli poskessa!On meinaan niin yleinen VIKA 300 TD.ssä ja VIKA liittynee sähköpuolelle.(paras arvaus)
Aikoinaan ekan OM606.tosen kanssa vikaa tosiaan haettiin niin merkkikorjaamon kuin muidenkin velhojen toimesta.Starilla sun muilla peleillä,ilman tulosta(sanoivat että on niin yleinen näissä että voi puhua melkeimpä ominaisuudesta ja päälle naurettiin makeasti.)
Seuraavassa oli sama häikkä enkä vaivautunut enään. Ei haittaa mitenkään että joskus paikalla polkiessa rundien laskiessa vähän röpöttää.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Juu on suurempiakin murheita ollut, olis vaan mukava saada vika korjattua. Omassa merkkaa joskus myös pienessä nopeudessa moottorijarrutuksessa, ei pelkästään paikalla kaasuttaessa.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ja tuntuis oireilevan vain lämpöisenä :?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Itse aikanaan aloitin oman topicin vähän samasta ongelmasta... taisi olla otsikkona OM606 sammutusventtiili tms....
No, kaikki mahdolliset tuli tehtyä... Ecukin kävi Jyväskylässä tarkistuksessa... no, kyllä sitä vähän samalla kolvattiinkin siellä 8). Muutin myös o-rengasliittimet epoksivalamalla kiinteiksi ja suodattimen vaihdoin 603 versioksi. Takaiskuventtiilin asensin polttoaineen tulolinjaan ennen lämmitintä ym, ym. Nämä siltä varalta, että jos kone potee ilmaongelmaa putkissa. Mitään nämä eivät kuitenkaan vaikuttaneet.
Vihonviimeisenä vaihtoehtona otin pumpun irti ja käytin sen Mynämäellä. Penkissä selvisi, että paineventtiilit falskasivat, eivätkä katkaisseet ruiskutusta siten kuin pitäisi. Pumppu paikoilleen ja a'vot alkoi kävelemään joutoa kunnolla ja kierrosten lasku jengan antamisen jälkeen normalisoitui.
Ainakin niitten vähäisten tarrakilvillä kokeilujen perusteella, mitä tuolla tähän mennessä on tullut tiellä oltua, niin tuntuisi nyt toimivan mallikkaasti.

Omassani siis tyhjäkäyntikin oli todella voimakasta rynkytystä n.60 asteen lämpimämmällä puolella ja kierrosten tippuminen tyjäkäynnille oli melkoista 'hirnahtelua'
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja Timo N »

wsatakasi kirjoitti:Itse aikanaan aloitin oman topicin vähän samasta ongelmasta... taisi olla otsikkona OM606 sammutusventtiili tms....
No, kaikki mahdolliset tuli tehtyä... Ecukin kävi Jyväskylässä tarkistuksessa... no, kyllä sitä vähän samalla kolvattiinkin siellä 8). Muutin myös o-rengasliittimet epoksivalamalla kiinteiksi ja suodattimen vaihdoin 603 versioksi. Takaiskuventtiilin asensin polttoaineen tulolinjaan ennen lämmitintä ym, ym. Nämä siltä varalta, että jos kone potee ilmaongelmaa putkissa. Mitään nämä eivät kuitenkaan vaikuttaneet.
Vihonviimeisenä vaihtoehtona otin pumpun irti ja käytin sen Mynämäellä. Penkissä selvisi, että paineventtiilit falskasivat, eivätkä katkaisseet ruiskutusta siten kuin pitäisi. Pumppu paikoilleen ja a'vot alkoi kävelemään joutoa kunnolla ja kierrosten lasku jengan antamisen jälkeen normalisoitui.
Ainakin niitten vähäisten tarrakilvillä kokeilujen perusteella, mitä tuolla tähän mennessä on tullut tiellä oltua, niin tuntuisi nyt toimivan mallikkaasti.

Omassani siis tyhjäkäyntikin oli todella voimakasta rynkytystä n.60 asteen lämpimämmällä puolella ja kierrosten tippuminen tyjäkäynnille oli melkoista 'hirnahtelua'
Vaihtoko mynä pelkät paineventtiilit, vai kenties myös ne venttiilien jouset?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: S300TD käyntihärö

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Tarkkaan en enää muista, mutta irtonaisen paineventtiilin tiivistyspintaa siellä pumppua hakiessa katseltiin... En kyllä usko, että jousiin tässä yhteydessä tarvitsi puuttua. Muutaman satkun maksoi koko homma. Lähinnä siinä vaiheessa olin tyytyväinen, että lopultakin jostain löytyi konkreettinen vika. Sen verran kauan sitä käyntiä tuli metsästettyä.... Harvoin sitä toivoo vikaa löytävänsä :D
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Vastaa Viestiin