Diiselin loppuminen...outoa???
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Diiselin loppuminen...outoa???
Kaksi kertaa eri mersuista on loppunut diiseli.
240D ja 250D. Kummastakkin löpö loppui varottamatta kertalaakista.
Uolevilla on taipumusta alkaa täristämään tyhjäkäynnillä ennen loppumista. Pumppu saa joko ilmaa tai sitten voisiko tankissa olla vettä? Jo 5 lisälitrankin tankkaaminen lopettaa tärinän välittömästi.
Tärinä on tosiaan ihan samanlaista, kun mottorin käynti diiselin loputtua ilman ilmausta.
Onko siis mahdollista honasta ilmaa vai onko tankissa paljon vettä?
Tyhjäkäynnillä täristävällä autolla ajelee vielä ainakin 5km, eikä löpö kokonaan lopu.
240D ja 250D. Kummastakkin löpö loppui varottamatta kertalaakista.
Uolevilla on taipumusta alkaa täristämään tyhjäkäynnillä ennen loppumista. Pumppu saa joko ilmaa tai sitten voisiko tankissa olla vettä? Jo 5 lisälitrankin tankkaaminen lopettaa tärinän välittömästi.
Tärinä on tosiaan ihan samanlaista, kun mottorin käynti diiselin loputtua ilman ilmausta.
Onko siis mahdollista honasta ilmaa vai onko tankissa paljon vettä?
Tyhjäkäynnillä täristävällä autolla ajelee vielä ainakin 5km, eikä löpö kokonaan lopu.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Suodatin
Terve!
240D:mme tekee tuota, jos löpö vetää hyhmään. Vastaava ilmiö saattaa tulla myös veden takia.
Koska vaihdoitkaan suodattimen viimeksi?
Kannattaa koittaa tankata n. 50 litran välein, niin pääsee vähemmillä näppylöillä.
240D:mme tekee tuota, jos löpö vetää hyhmään. Vastaava ilmiö saattaa tulla myös veden takia.
Koska vaihdoitkaan suodattimen viimeksi?
Kannattaa koittaa tankata n. 50 litran välein, niin pääsee vähemmillä näppylöillä.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Suodatin
Suodattimet vaihdoin n. 15tkm sitten.flosse kirjoitti:Terve!
Koska vaihdoitkaan suodattimen viimeksi?
Kannattaa koittaa tankata n. 50 litran välein, niin pääsee vähemmillä näppylöillä.
Pitää tankata täyteen ja tunnustella tilannetta.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Tankin koko?
Asian tiimoilta; muistaako joku että minkä kokoinen tankki W124 sedanissa on? (300D -86)
Parhaan kerran olin ajanut melkein 100km valo palaen ja tankkiin ei silti mennyt kuin 62 litraa.
Tai tällä viikolla tulin yli 40km varoitusvalo palaen ja kun tankkasin niin 57,5 litraa upposi.
Mietityttää vaan että paljonkohan siellä tosissaan on jäljellä?
Henkka
"Pakko päästä 1000km tankillisella vielä joku kerta"
Parhaan kerran olin ajanut melkein 100km valo palaen ja tankkiin ei silti mennyt kuin 62 litraa.
Tai tällä viikolla tulin yli 40km varoitusvalo palaen ja kun tankkasin niin 57,5 litraa upposi.
Mietityttää vaan että paljonkohan siellä tosissaan on jäljellä?
Henkka
"Pakko päästä 1000km tankillisella vielä joku kerta"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Jaahas
Eiköhän tuo ole 65 litraa. Sama koko kuin 123:ssa
Sinne menee liruttamalla ihan piripintaan ehkä 67 litraa, jos on ihan tyhjä tankki. Varatankki on 10-12,5 litraa. Eli valolla voi päästä vielä jopa 150km.
Sinne menee liruttamalla ihan piripintaan ehkä 67 litraa, jos on ihan tyhjä tankki. Varatankki on 10-12,5 litraa. Eli valolla voi päästä vielä jopa 150km.
Ei ole
Vaan 70 litraa tasan on tankin virallinen tilavuus. Lisävarusteena on saanut 90 litran tankkia. Muistaakseni se oli vakiona 400/500E:ssä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
HeHeee...
Muistuu mieleen kerta kun oltiin isäukon veronkiertomersulla (300SE -86) liikkeellä, silloin joskus Sambomaassa...
Tultiin "kaupunkiin" valo palaen ja eikun lähimmälle tankille...
50 litraa meni vielä nätisti...
60 litraa... kaveri alkoi liikehtimään hermostuneesti...
70 litraa... kaveri katkaisi lorottamisen ensimmäisen kerran ja tarkisti, että tuleeko sieltä letkusta mitään...
75 litraa ja kurkattiin jo auton allekin...
Lukemat pysähtyivät jonnekin 80 litran tienoille, ja tyypin ilme oli näkemisen arvoinen
Muistuu mieleen kerta kun oltiin isäukon veronkiertomersulla (300SE -86) liikkeellä, silloin joskus Sambomaassa...
Tultiin "kaupunkiin" valo palaen ja eikun lähimmälle tankille...
50 litraa meni vielä nätisti...
60 litraa... kaveri alkoi liikehtimään hermostuneesti...
70 litraa... kaveri katkaisi lorottamisen ensimmäisen kerran ja tarkisti, että tuleeko sieltä letkusta mitään...

75 litraa ja kurkattiin jo auton allekin...

Lukemat pysähtyivät jonnekin 80 litran tienoille, ja tyypin ilme oli näkemisen arvoinen

Hihi...
Samanlaisia kokemuksia on minullakin, vaan ihan Suomesta. Olin ostanut Ässän aikoinaan, ja oltiin menossa tyttökaverin mökille.. matkan varrella tankattiin Heinäveden Nesteellä. Valo paloi, joten tankkiin lurahtikin sitten 90 litraa 98E:tä, eli jonkun aikaa siinä liruteltiin. Kun menin kassalle maksamaan, muualla ollut kassapoju oikein kurkotti minun ohitseni pihalle, notta mihinkä autoon sitä noin paljon (?) uppoaa...
Samanlaisia kokemuksia on minullakin, vaan ihan Suomesta. Olin ostanut Ässän aikoinaan, ja oltiin menossa tyttökaverin mökille.. matkan varrella tankattiin Heinäveden Nesteellä. Valo paloi, joten tankkiin lurahtikin sitten 90 litraa 98E:tä, eli jonkun aikaa siinä liruteltiin. Kun menin kassalle maksamaan, muualla ollut kassapoju oikein kurkotti minun ohitseni pihalle, notta mihinkä autoon sitä noin paljon (?) uppoaa...

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Heh.
En muuten paljoa Heinäveden kassapoikana ihmettelisi vaan avaisin vielä ovenkin, jos joku vielä maksaakin sen 90 litraa ysikasia, mikä ainakin täällä meitillä päin maksaa sen verta reippaasti toista euroa, että...
Nimimerkillä "nyt menee jo molemmat alle kahdellatoista sata kilsaa, ku on plussakelit..."

Nimimerkillä "nyt menee jo molemmat alle kahdellatoista sata kilsaa, ku on plussakelit..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Arkipäiväistä
Enkat on 89litraa.
Yleensä tankkaan Ässän piripintaan ja sinne menee melkein aina se yli 80 litraa.
Aina joku katsoo sivusilmällä tapahtumaa. Samassa ajassa viereisellä tankilla ehtii käydä kaksi corollaa.
Yleensä tankkaan Ässän piripintaan ja sinne menee melkein aina se yli 80 litraa.
Aina joku katsoo sivusilmällä tapahtumaa. Samassa ajassa viereisellä tankilla ehtii käydä kaksi corollaa.
Re: Heh.
Kyllähän sen tilisaldossakin aina huomaa, kun ässää tankkailee. Makaroonia makaroonia..Aku P kirjoitti:En muuten paljoa Heinäveden kassapoikana ihmettelisi vaan avaisin vielä ovenkin, jos joku vielä maksaakin sen 90 litraa ysikasia, mikä ainakin täällä meitillä päin maksaa sen verta reippaasti toista euroa, että...
P.S. Punaista mattoa odotellessa (tai jotain a friend of OPEC -tunnustusta)
Koneella on koneen tahti
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Täristää vielä'kin
Himskatti!
Tänään otin tankin piripintaan ja vieläkin meinaa tyhjäkäynnillä täristää.
Koitin ilmata pumppuakin. Muistaakseni aikansa pumpattua, pitäisi jostain alkaa tulvimaan diiseliä sormille...vai muistanko väärin? Nyt ei tulvinut.
Nyt kuului jostain pumpun ympäristöstä kuului vaan suhinaa pumppausken tahtiin....Pitääkö kuuluakkin.
Ehkä n. 30kertaa pumppasin edestakaisin, eikä vielä auttanut.
Kierroksiakin pitää nostaa aika paljon, että tutina loppuu. Moottorin kumityynytkin on löysät, mutta silti tutinaa ei pitäisi noin paljoa olla. 5-diiselin tulisi käydä, kuin ompelukone.
Voisiko venttiilien väärät välykset johtaa tuohon. Ne pitää aikamoista kilkatusta tyhjäkäynnillä. Mitä työkaluja tarvii, kun alkaa säätämään venttiileitä. En ole koskaan säätänyt itse, vain katsonut vierestä eikä mieleen ole jäänyt kuinka se tapahtui.
Tänään otin tankin piripintaan ja vieläkin meinaa tyhjäkäynnillä täristää.
Koitin ilmata pumppuakin. Muistaakseni aikansa pumpattua, pitäisi jostain alkaa tulvimaan diiseliä sormille...vai muistanko väärin? Nyt ei tulvinut.
Nyt kuului jostain pumpun ympäristöstä kuului vaan suhinaa pumppausken tahtiin....Pitääkö kuuluakkin.
Ehkä n. 30kertaa pumppasin edestakaisin, eikä vielä auttanut.
Kierroksiakin pitää nostaa aika paljon, että tutina loppuu. Moottorin kumityynytkin on löysät, mutta silti tutinaa ei pitäisi noin paljoa olla. 5-diiselin tulisi käydä, kuin ompelukone.
Voisiko venttiilien väärät välykset johtaa tuohon. Ne pitää aikamoista kilkatusta tyhjäkäynnillä. Mitä työkaluja tarvii, kun alkaa säätämään venttiileitä. En ole koskaan säätänyt itse, vain katsonut vierestä eikä mieleen ole jäänyt kuinka se tapahtui.
Työkaluista..
Venttiilikopan irrotukseen tarvitsee 13mm:n avaimen (hylsyn) ja pienen kuusiokolo avaimen. Itse venttiilin säätöön tarttee kaksi 14mm avainta ja liuskamitan. Niin ja imuventtiilin välys on kylmänä 0.10mm ja pakoventtiilin 0.30mm. Jos siirtopumppu on hyvässä kunnossa, niin polttoainetta ei tule käsille.. Katoppas meneekö niissä syöttöpumpun ympärillä olevissa, läpinäkyvissä letkuissa ilmakuplia auton käydessä, ei pitäisi mennä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kiitti!
Kiitosta!
Pitääpä tarkistaa ilmakuplat ja tuo pumppuvinkkikin oli hyvä. Eli pumppu siis toimii.
Venttiilin säätökin tuntuu helpolta, ei muutakun hommiin vaan. Välyksiäkään en muistanut. Kiitos!!!
Pitääpä tarkistaa ilmakuplat ja tuo pumppuvinkkikin oli hyvä. Eli pumppu siis toimii.
Venttiilin säätökin tuntuu helpolta, ei muutakun hommiin vaan. Välyksiäkään en muistanut. Kiitos!!!
Kuulostaa helpolta..
..mutta siihen hommaan kannattaa varata aikaa, lisäksi sen toisen 14mm avaimen on oltava sellainen ohut, litteä. Homman tekee aikaa vieväksi se, kun välys muuttuu aina kun kiristää sen lukkomutterin. Tämä taas johtuu siitä, kun muttereiden jengoista häviää välykset, kun ne kiristetään...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käppyrät avaimet
Terve!
Tuo venttiilien säätö kaipaa sellaisia taivutettuja 14mm kiintoavaimia. Suorilla avaimilla menee ikä ja terveys...
Taannoin sain kaveriltani lainaksi oikein Mersun tavikenumerolla varustetut avaimet. Niitä ei kuulemma enää myydä missään, joten pitäisi käydä Motonetissa hakemassa parit halpiskiintoavaimet (lue: melto varsi) ja vääntää ne sopivalle mutkalle...
Tuo venttiilien säätö kaipaa sellaisia taivutettuja 14mm kiintoavaimia. Suorilla avaimilla menee ikä ja terveys...
Taannoin sain kaveriltani lainaksi oikein Mersun tavikenumerolla varustetut avaimet. Niitä ei kuulemma enää myydä missään, joten pitäisi käydä Motonetissa hakemassa parit halpiskiintoavaimet (lue: melto varsi) ja vääntää ne sopivalle mutkalle...

Terveisin
Tero
Tero
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Re: Täristää vielä'kin
Ilmasin systeemin tuosta W123 200D:stä naftafiltterin vaihdettuani ja sehän kävi niin että löysättiin polttoainejärjestelmän korkeimmassa kohdassa olevaa ilmaus"ruuvia" joka oli itse asiassa pultti, ja sitten pumppailtiin kunnes sieltä tuli enää pelkkää dieseliä eikä pärskähdellyt ilmaa lainkaan. Ja ei kun ilmaushärpäke äkkiä kiinni.W126 kirjoitti:Himskatti!
Koitin ilmata pumppuakin. Muistaakseni aikansa pumpattua, pitäisi jostain alkaa tulvimaan diiseliä sormille...vai muistanko väärin? Nyt ei tulvinut.
Nyt kuului jostain pumpun ympäristöstä kuului vaan suhinaa pumppausken tahtiin....Pitääkö kuuluakkin.
Ehkä n. 30kertaa pumppasin edestakaisin, eikä vielä auttanut.
Se ilmausjutska oli siinä filtterin (hienosuodin) päällä letkussa. Korkein kohta tosiaan niinkuin ilmaamisessa luonnollista on.
Jos omakotitaloonkin on 80-luvun alussa jo osattu laittaa automaattisesti laitteiston ilmaavat härpäkkeet niin mikä ettei autoihin?

Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ruuvi
Mulla se on siinä pumpun päällä, sellanen musta tötsä. Siitä vaan pumppailemaan. Ei tartte edes ruuvia löysentää. Ainakaan ei talvella tarvinnut, kun diiseli loppu. ...vai tarttisko sittenkin. On sillä sen jälkeen jälkeen yli 10tkm ajettu ja oireita on ilmaantunut vasta tällä viikolla.
Pitääpä tutkia asiaa...ehkä pumpata vaan kauemmin.
Pitääpä tutkia asiaa...ehkä pumpata vaan kauemmin.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Pumppailusta vielä
Niin elikkä joo siinä pumpun päällä on se "käsipumppu" josta pumpataan mutta jollei ilma pääse mistään pois niin eihän pumppaamisesta ole mitään hyötyä.
Eli tsekkaa nyt vielä; naftafiltteristä vähän eteenpäin on muistaakseni kuparinväristä letkuhässäkkää ja siitä saa otettua yhden pultin löysään ja pumpattua sitten naftapumpusta käsin ilmat pois järjestelmästä.
H
Eli tsekkaa nyt vielä; naftafiltteristä vähän eteenpäin on muistaakseni kuparinväristä letkuhässäkkää ja siitä saa otettua yhden pultin löysään ja pumpattua sitten naftapumpusta käsin ilmat pois järjestelmästä.
H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Juu...
Juupajuu...
83-mallin 240D;ssä se ruuvi oli siinä samassa, kun se pumpputötsä, eli siitä pumpun kannasta kierrettiin se ensiksi auki ja sitten pumpattiin. Se oli fiksu systeemi. Siinä vaan alko tulvia diiseliä sormille ennenpitkää.
Onko muilla tällainen systeemi?
Tuo nykyinen on sitten pikkasen vanhanaikaisempi varmaan. Huomenaamulla testaan. Kiitti vinkistä
83-mallin 240D;ssä se ruuvi oli siinä samassa, kun se pumpputötsä, eli siitä pumpun kannasta kierrettiin se ensiksi auki ja sitten pumpattiin. Se oli fiksu systeemi. Siinä vaan alko tulvia diiseliä sormille ennenpitkää.
Onko muilla tällainen systeemi?
Tuo nykyinen on sitten pikkasen vanhanaikaisempi varmaan. Huomenaamulla testaan. Kiitti vinkistä
