Diiselin loppuminen...outoa???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Diiselin loppuminen...outoa???

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaksi kertaa eri mersuista on loppunut diiseli.
240D ja 250D. Kummastakkin löpö loppui varottamatta kertalaakista.

Uolevilla on taipumusta alkaa täristämään tyhjäkäynnillä ennen loppumista. Pumppu saa joko ilmaa tai sitten voisiko tankissa olla vettä? Jo 5 lisälitrankin tankkaaminen lopettaa tärinän välittömästi.

Tärinä on tosiaan ihan samanlaista, kun mottorin käynti diiselin loputtua ilman ilmausta.

Onko siis mahdollista honasta ilmaa vai onko tankissa paljon vettä?

Tyhjäkäynnillä täristävällä autolla ajelee vielä ainakin 5km, eikä löpö kokonaan lopu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Suodatin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

240D:mme tekee tuota, jos löpö vetää hyhmään. Vastaava ilmiö saattaa tulla myös veden takia.

Koska vaihdoitkaan suodattimen viimeksi?

Kannattaa koittaa tankata n. 50 litran välein, niin pääsee vähemmillä näppylöillä.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Suodatin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

flosse kirjoitti:Terve!

Koska vaihdoitkaan suodattimen viimeksi?

Kannattaa koittaa tankata n. 50 litran välein, niin pääsee vähemmillä näppylöillä.
Suodattimet vaihdoin n. 15tkm sitten.
Pitää tankata täyteen ja tunnustella tilannetta.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Tankin koko?

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Asian tiimoilta; muistaako joku että minkä kokoinen tankki W124 sedanissa on? (300D -86)

Parhaan kerran olin ajanut melkein 100km valo palaen ja tankkiin ei silti mennyt kuin 62 litraa.

Tai tällä viikolla tulin yli 40km varoitusvalo palaen ja kun tankkasin niin 57,5 litraa upposi.

Mietityttää vaan että paljonkohan siellä tosissaan on jäljellä?

Henkka
"Pakko päästä 1000km tankillisella vielä joku kerta"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1061
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

olikohan se 70 tai 75.. :roll:
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Jaahas

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Eiköhän tuo ole 65 litraa. Sama koko kuin 123:ssa

Sinne menee liruttamalla ihan piripintaan ehkä 67 litraa, jos on ihan tyhjä tankki. Varatankki on 10-12,5 litraa. Eli valolla voi päästä vielä jopa 150km.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Ei ole

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaan 70 litraa tasan on tankin virallinen tilavuus. Lisävarusteena on saanut 90 litran tankkia. Muistaakseni se oli vakiona 400/500E:ssä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HeHeee...

Muistuu mieleen kerta kun oltiin isäukon veronkiertomersulla (300SE -86) liikkeellä, silloin joskus Sambomaassa...

Tultiin "kaupunkiin" valo palaen ja eikun lähimmälle tankille...

50 litraa meni vielä nätisti...
60 litraa... kaveri alkoi liikehtimään hermostuneesti...
70 litraa... kaveri katkaisi lorottamisen ensimmäisen kerran ja tarkisti, että tuleeko sieltä letkusta mitään... :lol:
75 litraa ja kurkattiin jo auton allekin... :shock:
Lukemat pysähtyivät jonnekin 80 litran tienoille, ja tyypin ilme oli näkemisen arvoinen :mrgreen:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hihi...

Samanlaisia kokemuksia on minullakin, vaan ihan Suomesta. Olin ostanut Ässän aikoinaan, ja oltiin menossa tyttökaverin mökille.. matkan varrella tankattiin Heinäveden Nesteellä. Valo paloi, joten tankkiin lurahtikin sitten 90 litraa 98E:tä, eli jonkun aikaa siinä liruteltiin. Kun menin kassalle maksamaan, muualla ollut kassapoju oikein kurkotti minun ohitseni pihalle, notta mihinkä autoon sitä noin paljon (?) uppoaa... :lol:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Heh.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

En muuten paljoa Heinäveden kassapoikana ihmettelisi vaan avaisin vielä ovenkin, jos joku vielä maksaakin sen 90 litraa ysikasia, mikä ainakin täällä meitillä päin maksaa sen verta reippaasti toista euroa, että... :evil:

Nimimerkillä "nyt menee jo molemmat alle kahdellatoista sata kilsaa, ku on plussakelit..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Arkipäiväistä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Enkat on 89litraa.

Yleensä tankkaan Ässän piripintaan ja sinne menee melkein aina se yli 80 litraa.

Aina joku katsoo sivusilmällä tapahtumaa. Samassa ajassa viereisellä tankilla ehtii käydä kaksi corollaa.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Heh.

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Aku P kirjoitti:En muuten paljoa Heinäveden kassapoikana ihmettelisi vaan avaisin vielä ovenkin, jos joku vielä maksaakin sen 90 litraa ysikasia, mikä ainakin täällä meitillä päin maksaa sen verta reippaasti toista euroa, että...
Kyllähän sen tilisaldossakin aina huomaa, kun ässää tankkailee. Makaroonia makaroonia..

P.S. Punaista mattoa odotellessa (tai jotain a friend of OPEC -tunnustusta)
Koneella on koneen tahti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Täristää vielä'kin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Himskatti!
Tänään otin tankin piripintaan ja vieläkin meinaa tyhjäkäynnillä täristää.

Koitin ilmata pumppuakin. Muistaakseni aikansa pumpattua, pitäisi jostain alkaa tulvimaan diiseliä sormille...vai muistanko väärin? Nyt ei tulvinut.
Nyt kuului jostain pumpun ympäristöstä kuului vaan suhinaa pumppausken tahtiin....Pitääkö kuuluakkin.

Ehkä n. 30kertaa pumppasin edestakaisin, eikä vielä auttanut.

Kierroksiakin pitää nostaa aika paljon, että tutina loppuu. Moottorin kumityynytkin on löysät, mutta silti tutinaa ei pitäisi noin paljoa olla. 5-diiselin tulisi käydä, kuin ompelukone.

Voisiko venttiilien väärät välykset johtaa tuohon. Ne pitää aikamoista kilkatusta tyhjäkäynnillä. Mitä työkaluja tarvii, kun alkaa säätämään venttiileitä. En ole koskaan säätänyt itse, vain katsonut vierestä eikä mieleen ole jäänyt kuinka se tapahtui.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Työkaluista..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Venttiilikopan irrotukseen tarvitsee 13mm:n avaimen (hylsyn) ja pienen kuusiokolo avaimen. Itse venttiilin säätöön tarttee kaksi 14mm avainta ja liuskamitan. Niin ja imuventtiilin välys on kylmänä 0.10mm ja pakoventtiilin 0.30mm. Jos siirtopumppu on hyvässä kunnossa, niin polttoainetta ei tule käsille.. Katoppas meneekö niissä syöttöpumpun ympärillä olevissa, läpinäkyvissä letkuissa ilmakuplia auton käydessä, ei pitäisi mennä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kiitti!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kiitosta!
Pitääpä tarkistaa ilmakuplat ja tuo pumppuvinkkikin oli hyvä. Eli pumppu siis toimii.

Venttiilin säätökin tuntuu helpolta, ei muutakun hommiin vaan. Välyksiäkään en muistanut. Kiitos!!!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Kuulostaa helpolta..

Viesti Kirjoittaja jarski »

..mutta siihen hommaan kannattaa varata aikaa, lisäksi sen toisen 14mm avaimen on oltava sellainen ohut, litteä. Homman tekee aikaa vieväksi se, kun välys muuttuu aina kun kiristää sen lukkomutterin. Tämä taas johtuu siitä, kun muttereiden jengoista häviää välykset, kun ne kiristetään...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Käppyrät avaimet

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tuo venttiilien säätö kaipaa sellaisia taivutettuja 14mm kiintoavaimia. Suorilla avaimilla menee ikä ja terveys...

Taannoin sain kaveriltani lainaksi oikein Mersun tavikenumerolla varustetut avaimet. Niitä ei kuulemma enää myydä missään, joten pitäisi käydä Motonetissa hakemassa parit halpiskiintoavaimet (lue: melto varsi) ja vääntää ne sopivalle mutkalle... 8)
Terveisin
Tero
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Täristää vielä'kin

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

W126 kirjoitti:Himskatti!


Koitin ilmata pumppuakin. Muistaakseni aikansa pumpattua, pitäisi jostain alkaa tulvimaan diiseliä sormille...vai muistanko väärin? Nyt ei tulvinut.
Nyt kuului jostain pumpun ympäristöstä kuului vaan suhinaa pumppausken tahtiin....Pitääkö kuuluakkin.

Ehkä n. 30kertaa pumppasin edestakaisin, eikä vielä auttanut.
Ilmasin systeemin tuosta W123 200D:stä naftafiltterin vaihdettuani ja sehän kävi niin että löysättiin polttoainejärjestelmän korkeimmassa kohdassa olevaa ilmaus"ruuvia" joka oli itse asiassa pultti, ja sitten pumppailtiin kunnes sieltä tuli enää pelkkää dieseliä eikä pärskähdellyt ilmaa lainkaan. Ja ei kun ilmaushärpäke äkkiä kiinni.

Se ilmausjutska oli siinä filtterin (hienosuodin) päällä letkussa. Korkein kohta tosiaan niinkuin ilmaamisessa luonnollista on.

Jos omakotitaloonkin on 80-luvun alussa jo osattu laittaa automaattisesti laitteiston ilmaavat härpäkkeet niin mikä ettei autoihin? :-D

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ruuvi

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla se on siinä pumpun päällä, sellanen musta tötsä. Siitä vaan pumppailemaan. Ei tartte edes ruuvia löysentää. Ainakaan ei talvella tarvinnut, kun diiseli loppu. ...vai tarttisko sittenkin. On sillä sen jälkeen jälkeen yli 10tkm ajettu ja oireita on ilmaantunut vasta tällä viikolla.

Pitääpä tutkia asiaa...ehkä pumpata vaan kauemmin.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Pumppailusta vielä

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Niin elikkä joo siinä pumpun päällä on se "käsipumppu" josta pumpataan mutta jollei ilma pääse mistään pois niin eihän pumppaamisesta ole mitään hyötyä.

Eli tsekkaa nyt vielä; naftafiltteristä vähän eteenpäin on muistaakseni kuparinväristä letkuhässäkkää ja siitä saa otettua yhden pultin löysään ja pumpattua sitten naftapumpusta käsin ilmat pois järjestelmästä.

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Juu...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Juupajuu...
83-mallin 240D;ssä se ruuvi oli siinä samassa, kun se pumpputötsä, eli siitä pumpun kannasta kierrettiin se ensiksi auki ja sitten pumpattiin. Se oli fiksu systeemi. Siinä vaan alko tulvia diiseliä sormille ennenpitkää.

Onko muilla tällainen systeemi?

Tuo nykyinen on sitten pikkasen vanhanaikaisempi varmaan. Huomenaamulla testaan. Kiitti vinkistä :P
Vastaa Viestiin