Moro äijät,
Tuossa tuumannu että jos lastuttais tuon oman väykän, lähinnä ajatuksena olis kulutuksen minimointi maantiellä ja se että toimis hyvin jopa 6 vaihteella noin 90-100km vauhdissa. Väheneekö oikeasti kulutus normi maantieajossa OIKEASTI
vette79 kirjoitti:Moro äijät,
Tuossa tuumannu että jos lastuttais tuon oman väykän, lähinnä ajatuksena olis kulutuksen minimointi maantiellä ja se että toimis hyvin jopa 6 vaihteella noin 90-100km vauhdissa. Väheneekö oikeasti kulutus normi maantieajossa OIKEASTI
Neuvokaahan
Hyvä neuvo on, ettet tee autollesi yhtään mitään.
Ohjelmamuutoksella ennen pitkää vain huonoja kokemuksia.
Jos tarvitset pienikulutteisen Mersun, niin A-sarjalainen on hyvä vaihtoehto...tai jos tarvitset hyvän Mersun, osta " S " Mersu.
Ehdottomasti kannattaa muuttaa se tehtaan vakiosofta, joka työntää pakokaasuja imusarjaan. Jokainen moottoritekniikkaa ymmärtävä tietää että pitkässä juoksussa siitä seuraa ongelmia.
Vaikka et lisäisi tehoja niin EGR on syytä poistaa toiminnasta ja mielellään niin että myös turhat ahtopaineen nousut eliminoidaan alakierroksilla. Se pienentää kulutusta pienemmäksi kuin tehdasversioissa.
vette79 kirjoitti:Moro äijät,
Tuossa tuumannu että jos lastuttais tuon oman väykän, lähinnä ajatuksena olis kulutuksen minimointi maantiellä ja se että toimis hyvin jopa 6 vaihteella noin 90-100km vauhdissa. Väheneekö oikeasti kulutus normi maantieajossa OIKEASTI
Neuvokaahan
Kyllä olisi mahdollista saada kulutusta hiukan alas sopivalla ohjelmalla.
En tiedä, saako pelkällä ohjelmoinnilla yhtä aikaa pienemmän kulutuksen
ja paremman väännön nimenomaan tasaisessa 90:n vauhdissa. Ei se
tasaisen vauhdin kulutus kai ainakaan nouse.
Jos kyseessä on 200 CDI, voi saada jopa 50% lisää tehoa ja se alkaa
tuntua jo selässä ja siitä ilosta voi jotain maksaakin:
vette79 kirjoitti:Moro äijät,
Tuossa tuumannu että jos lastuttais tuon oman väykän, lähinnä ajatuksena olis kulutuksen minimointi maantiellä ja se että toimis hyvin jopa 6 vaihteella noin 90-100km vauhdissa. Väheneekö oikeasti kulutus normi maantieajossa OIKEASTI
Neuvokaahan
Kyllä olisi mahdollista saada kulutusta hiukan alas sopivalla ohjelmalla.
En tiedä, saako pelkällä ohjelmoinnilla yhtä aikaa pienemmän kulutuksen
ja paremman väännön nimenomaan tasaisessa 90:n vauhdissa. Ei se
tasaisen vauhdin kulutus kai ainakaan nouse.
Jos kyseessä on 200 CDI, voi saada jopa 50% lisää tehoa ja se alkaa
tuntua jo selässä ja siitä ilosta voi jotain maksaakin:
Moro, eli vähä tuota ERG:n pois ottoa olin ajatellu ja siihen samaan rytättään jos pikkusen sais softalla lisää hönkää... vaikka noin 150-160hp ni olis varmasti aivan erillainen ajettava
barton kirjoitti: Jokainen moottoritekniikkaa ymmärtävä tietää että pitkässä juoksussa siitä seuraa ongelmia.
Vaikka et lisäisi tehoja niin EGR on syytä poistaa toiminnasta ja mielellään niin että myös turhat ahtopaineen nousut eliminoidaan alakierroksilla.
Jokainen joka vähänkin ymmärtää moottoritekiikasta, ymmärtää pakokaasun kierrätyksen edut moottorin hyöytysuhteen kannalta.
Jokainen moottoritekniikasta jotakin ymmärtävä myös tietää mitä ahtopaineet/ahtoilman tilavuusvirta tarkoittaa moottoritekniikassa.
Kaikissa ohjemamuutoksissa mennään huonompaan suuntaan. Pitkässä juoksussa aina huono ratkaisu.
Moottoritekniikasta ymmärtämättömänä en ymmärrä mitä hyötyä on työntää paskaa imuilmaan. Moottoritekniikasta ymmärtämättömänä järkeilisin sen aiheuttavan moottorin turhaa karstoittumista+lämpimään ilmaan käsittääkseni mahtuu "vähemmän" happea kuin kylmempään ja tähän perustuu välijäähdyttimet, ja pakokaasu sisältää lähinnä häkää, hiilidioksidia ja typenoksideja jotka käsittääkseni eivät lisää palamista. Tämä siis moottoritekniikasta ymmärtämättömän kommenttina
Joo, pakokaasun takaisinkierrätyksellä EI ole mitään etuja moottorin hyötysuhteen kannalta. Siitä ei oo pitkällä aikavälillä yhtään mitään muuta kuin haittaa. Auton hiilidioksidijalanjälki olis huomattavasti pienempi ku egr:n värkit olis säästetty järkevämpään käyttöön plus se polttoaine säästö mikä tulee ku moottori saa hengittää puhdasta ilmaa.
S202 kirjoitti:Joo, pakokaasun takaisinkierrätyksellä EI ole mitään etuja moottorin hyötysuhteen kannalta. Siitä ei oo pitkällä aikavälillä yhtään mitään muuta kuin haittaa. Auton hiilidioksidijalanjälki olis huomattavasti pienempi ku egr:n värkit olis säästetty järkevämpään käyttöön plus se polttoaine säästö mikä tulee ku moottori saa hengittää puhdasta ilmaa.
Aivan loistavaa, eli pakokaasujen kierrätys pois heti
Siltähän tuo motti näytti ku sen jouduin avaamaan viimetalvena että huh huh mitä mönjäää.... äkkiä koko kierrätys pois päältä
Täyttä paska puhetta taas kerran pakokaasun kierrätyksestä.
Ei tuollaisia vastuuttomia kommentteja kannata noteerata millään tavalla.
Se mitä edellä kerroin on faktaa ja on moottorilaboratorissa todettavissa , miten mikäkin vaikuttaa ja mihin.
Ajan saatossa epäpuhtauksien kerääntyminen tiettyihin kohtiin moottorissa ei vaikuta kokonaispolttoon millään tavoin.
Moottoreita joutuu joskus myös huoltamaan.
Joten parempi vaihtoehto on kun säilyttää auton moottoritekniset laitteistot ja säädöt tehdasasetuksina.
Mesemies89 kirjoittamista virittämiseen liittyvistä teksteistä ei tarvitse välittää, muistutan vaan jos sattuu lukemaan joku joka ei "rumilusta" tunne
Asiaan: auton luonne muuttuu olennaisesti parempaan suuntaan ohjelmoinnilla - ja kulutus pienenee.
Omalla -98 200cdi:llä ajettu noin 540000 josta yli puolet ohjelmoituna, ei mitään ongelmia. Olen ollut tosi tyytyväinen siltä osin, itse ajanut tuosta matkasta noin 40tkm.
pensakoneessa kun kuristellaan niin EGR voi auttaa esim. osakuormilla saadaan lämpöjä alas eikä tarvitse käyttä nin rikasta seosta, pumppaushäviöt vähenee, suurilla kuormilla taas jäähdytetyllä EGRlä voidaan nakutusongelmaa vähentää, mikä kaikki parantaa hyötysuhdetta. Mutta riippuu mihin metodin verrataan, ja diesel on sitten kovin erilainen juttu...
dealer kirjoitti:Mesemies89 kirjoittamista virittämiseen liittyvistä teksteistä ei tarvitse välittää, muistutan vaan jos sattuu lukemaan joku joka ei "rumilusta" tunne
Asiaan: auton luonne muuttuu olennaisesti parempaan suuntaan ohjelmoinnilla - ja kulutus pienenee.
Omalla -98 200cdi:llä ajettu noin 540000 josta yli puolet ohjelmoituna, ei mitään ongelmia. Olen ollut tosi tyytyväinen siltä osin, itse ajanut tuosta matkasta noin 40tkm.
Moro, aivan saman verran meikän koneella rullattu ja kyllä tuo motti oli viimetalvena semmosessa mönjässä että tuosta pakokaasujen kierätyksestä ei voi kerta kaikkiaan olla mitään hyötyä. Eli ts. oletkos lastuttanut omaa cdi:tä vai onko siitä poistettu vain tämä pakokaasujen kierrätys ? Kiitos tiedoista ja avuista
Ne moottorit, jotka ovat "lastuttamalla" lumelääkkeen tavoin piristetty, ovat olleet ruikuli kunnossa. Terve moottori tehtaan asetuksissa ei kaipaa mitään muutoksia...aina menee huonompaan suuntaan.
Edelliselle kirjoittajalle mainitsen, että jos käy siellä paskalla, niin EGR vastaa samaa kuin ei tarvitse pyyhkiä paperilla peräreikää.
Mesemies89 kirjoitti:Ne moottorit, jotka ovat "lastuttamalla" lumelääkkeen tavoin piristetty, ovat olleet ruikuli kunnossa. Terve moottori tehtaan asetuksissa ei kaipaa mitään muutoksia...aina menee huonompaan suuntaan.
Edelliselle kirjoittajalle mainitsen, että jos käy siellä paskalla, niin EGR vastaa samaa kuin ei tarvitse pyyhkiä paperilla peräreikää.
Ei riitä, että paskalla käydessä lukee Aku Ankan sijasta Autotekniikan käsikirjaa, jotain täytyisi myös tekniikasta ymmärtääkin.
270w210 kirjoitti:Itse en kyllä ymmärrä kierrätyksestä muuta hyötyä kuin, että moottori lämpiää paremmin. Muuten aivan täysin jonkun insinöörin aivopieru.
Samaa mieltä, ihan turhaa koko kierrätys kyllä semmosta mustaa jankkia koko imupuoli täynnä, kierrätyksen johdosta... Eli ei muuta ku kierrätys pois ja äkkiä
Se on vain ja ainoastaan saastehommiin liittyvä juttu. Ja sillähän ei oo mitään väliä vaikka hyötysuhde huononis ja kaikki menis vituralleen ku saadaan vaan niitä typen oksideita ja muita vähenemään. Niinku katalysaattorit ja hiukkasloukut, moottori ei tarvi niitä promillen tuhannesosan vertaakaan mutta ne on sielä että saatais pakokaasuista vähän puhtaampia. Katalysaattori nyt on bensakoneessa sentään hyödyllinen värkki, puhdistaa pakokaasuja eikä sotke moottoria. Oha noita egr systeemejä ollu raskaammassakin kalustossa pidemmän aikaa, ei oo nykyajan egr traktori sellanen ku oli 15-20 vuotta sitten rivipumpulla ilman minkään valtakunnan kikkailua. Polttoainetta kuluu sikamaisesti enemmän, tehoa tuntuu olevan puolet siitä mitä luvataan ja moottoriöljyt sotkeentuu tervaa muistuttavaksi tökötiksi. Että siitä ihan käytännön faktaa mitä dieselmoottori tykkää ku säädöt laitetaan vituralleen ja lykätään vielä savut takaisin uuniin. Sama homma se on autossakin.
Silloin kun moottori on kunnossa, niin ei sinne imusarjaan ja imuaukkoihin kierrätyksen johdosta paljon mitään muuta keräänny kuin puhdasta nokea. Se nokikin lähtee sieltä pois, kun vaan muistaa joskus ajella vähän korkeimmilla kierroksilla ja huolehtia että moottori on käyttölämpöinen..eli termostaatti kunnnossa jne.
Se miksi edellämainitut kanavistot rövettyy, on paskoilla öljyillä ajaminen sekä palotilaan tai imupuolelle tulevat moottoriöljyt....kuten tuorbon tiivistepinnat valskaavat yms. yms.
Milläs tuon estää? Uus turbo 50tkm välein? Ja ne lussusäädöt joilla saadaan palotapahtuman lämpöä laskettua tai jotain ja samalla poltetaan 30% enemmän ainetta? Niillähän se maailma pelastuu. Kannattaa superturbottajien tehdä kunnon egr systeemit niihin moottoreihin ja laittaa pumppu vielä oikein eco säätöihin niin tulis vielä parisataa hevosvoimaa lisää
Ainahan sitä huohotusöljyä tulee sinne imupuolelle ja sitten noen kanssa yhdistyy oikein mukavaksi tiiviiksi massaksi. Tuskimpa uusikaan moottori on kymppitonnin jälkeen enää puhdas imusarjasta.
Just joo. Jos moottorilla on ajettu vähänkin enemmän niin se turbo falskaa sitä öljyä ja huohotinletkusta huohottaa vaikka se olis kalleinta litkua mitä suomesta saa. Ja tosiaan kaikki sotkeentuminen loppuu siihen ku se fakin egr poistetaan käytöstä.
nyt minulla ollut 220cdi koneessa vuoden verran ohjelma joka on vakion 143hv nostanut n 170-180hv luokkaan. kuluneen 15tkm matkalla olen huomannut seuraavia ilmiöitä:
Polttoaineen kulutus on laskenut 0,45l/100km
Auton kiihdytyksen kumimaisuus on poissa ja nyt se tosiaan liikkuu kuten kuuluu
80-90kmh vauhdista kiihdytys lähtee huomattavasti rivakammin
Yleinen käytös on bensamaisempi, joka on tooodella iso plussa, ei oo traktoritunnetta
Sergey kirjoitti:nyt minulla ollut 220cdi koneessa vuoden verran ohjelma joka on vakion 143hv nostanut n 170-180hv luokkaan. kuluneen 15tkm matkalla olen huomannut seuraavia ilmiöitä:
Polttoaineen kulutus on laskenut 0,45l/100km
Auton kiihdytyksen kumimaisuus on poissa ja nyt se tosiaan liikkuu kuten kuuluu
80-90kmh vauhdista kiihdytys lähtee huomattavasti rivakammin
Yleinen käytös on bensamaisempi, joka on tooodella iso plussa, ei oo traktoritunnetta
Kiitos hyvästä kokemuskommentista, tämä lisää uskoa juuri siihen mitä alun perin olinkin ajatellut meikä kiittä Sergey