W201 kysymyksiä vanteet (iskarit)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

W201 kysymyksiä vanteet (iskarit)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

elikkä pitäis vaihtaa noi takaiskarit, kuinka kyseinen homma tapahtuu, kuinka kauan vie aikaa? Mitenkäs lujaa yleensä noi alapään pultit on juuttunu kiinni?
onko alapäässä läpipultti? :oops:
ja sitten hiukan vanteista, pistetään nyt vielä tähänkin, vaikka pistin tonne isoon
Faktaa ja mutua renkaista topikkiinkin.....
Elikkä olen hankkimassa 6,4*14 tuuman aluvanteita, mutta kuinka kapeet renkaat niille voi laittaa? ja mikä et luku olis hyvä, ettei tuu liian ulos? elikkä meniskö sinne alle esim 6,5*14 tuuman ET37 vanne?
Viimeksi muokannut teinitähti, Ti 31.08.2004 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iskarit on helppo vaihtaa.
Aikaa menee korjaamolla tunti,allekin, kotona voi mennä hieman kauemmin jos ei ole autonosturia.
Alapultti on läpipultti, eikä yleensä ole jumissa.

Ei kai siinä paljon muuta kuin molemmista päistä irti ja uusi tilalle.
Alatukivarresta joutuu vähän tunkkaamaan jousta vasten.
wiimax.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

dealer kirjoitti:Iskarit on helppo vaihtaa.
Aikaa menee korjaamolla tunti,allekin, kotona voi mennä hieman kauemmin jos ei ole autonosturia.
Alapultti on läpipultti, eikä yleensä ole jumissa.

Ei kai siinä paljon muuta kuin molemmista päistä irti ja uusi tilalle.
Alatukivarresta joutuu vähän tunkkaamaan jousta vasten.
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Ja vieläkun joku vastaisi tohon vanne kysymykseen niin...........
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Vaihdoin omaan W201 kköseen takaiskarit viimeviikolla, tunkkasin auton ylös, irroitin renkaan ja laitoin tukivarren alle toisen tunkin, irrotin iskarin yläpäästä ja laskin tunkin tukivarren alta, irrotin iskarin alapäästä ja siitä vierestä otin irti sen kallistuksenvakaajan, eivät olleet tiukassa, jalalla joutui vielä painamaan jarrulevyn päältä tukivartta alemmas että tuli tarpeeksi tilaa ottaa iskari pois.

Uuden paikalleenlaitto oli hankalampaa, jouduin puristamaan ohuella narulla iskarin kasaan että mahtui paikalleen.

Veholla iskarin hinta 75 euroa, Bilstein.


Et 35-38 voisi olla aika passeli, tohon autoon ei saa tai kannata laittaa kapeampaa rengasta kuin 185 leveä.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

kiitos ja tällä hetkellä renkaina on 175leveät :D
Ja vielä yksi kysymys.... tossa mersussa on perä ihan maassa, johtuisko tuo huonoista iskareista vai mistä? renkaan ja lokarin reunan väliin jää noin 2cm rako, ennen se oli 4-5cm....elikkä mistähän johtuis?
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jos sulla on vakiojouset, niin silloin tuo olettamuksesi voi olla mahdollinen,

Mutta jos sulla on "alustasarjan" jäykemmät jouset, niin huonoillakaan iskunvaimentajilla auto harvoin noin isoa maavaran muutosta tekee.

Kerroit että sulla on renkaat 175 leveät, eli autosi on varmaankin ensimmäisiä sataysikymppisiä, jos et halua lähteä leventämään kumia niin silloin tuo 175 on kyllä autoosi oikea 8) ja hyvä mainitsemallesi vanteelle.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

renkaita on tarkotus leventää...joku 195 tai 205 olis mun mielestä sopivammat!
ja tosta ET luvusta vielä että jos pistän 7*15 tuuman vanteen jonka et on 37 niin se ei tule liikaa ulos? :oops: elikkä meneekö noi tuumaa isommat yhtä hyvin sinne? ja autosta vielä että ei se ihan ensimmäisiä ole, mutta noi on "tän kesän" renkaat...tuli joskus auton mukana, ja niillä ajeli/ajelee tän kesän niin pistin ne alle 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iskarien huonous ei vaikuta perän korkeuteen yhtään, vakiojousillakaan.

Jouset kuoleentuneet tai alapäästä poikki...
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

enduroman87 kirjoitti:renkaita on tarkotus leventää...joku 195 tai 205 olis mun mielestä sopivammat!
ja tosta ET luvusta vielä että jos pistän 7*15 tuuman vanteen jonka et on 37 niin se ei tule liikaa ulos? :oops: elikkä meneekö noi tuumaa isommat yhtä hyvin sinne? ja autosta vielä että ei se ihan ensimmäisiä ole, mutta noi on "tän kesän" renkaat...tuli joskus auton mukana, ja niillä ajeli/ajelee tän kesän niin pistin ne alle 8)
15" tuumainen menee ihan hyvin kun pienennät profiilia, eli että tulee suunilleen sama halkaisija kuin vakio kokoisissa pyörissä, et 37 on hyvä, jos haluaa että tulee "turvallisesti" ulos, pienempää kuin et 35 ei kannata laittaa.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

dealer kirjoitti:Iskarien huonous ei vaikuta perän korkeuteen yhtään, vakiojousillakaan.

Jouset kuoleentuneet tai alapäästä poikki...
Tarkastelin noita jousia, mutta molemmissa on sama "kierros" määrä, eli ovat yhtä pitkiä, enkä usko että molemmat ovat voineet mennä samasta kohtaa poikki, ja että olisi pätkät pudonnu pois :? ja noi jousethan on puoli vuotta vanhat, joten en usko että olisi vielä kuoleentuneet :?:

Ainii unohtu kertoo että perä jää ylös (tulee normaalin näköiseksi) jos se on tunkilla jonkun tunnin verran, mutta kun hyppää vetokukun päälle niin se laskee takasin alas ja jää sinne :?: :?:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

dealer kirjoitti:Iskarien huonous ei vaikuta perän korkeuteen yhtään, vakiojousillakaan.

Jouset kuoleentuneet tai alapäästä poikki...
Pää-asiassa tuollainen käsitys minullakin on ollut, mutta olen vaihtanut iskarit autoon jossa oli kuoleentuneet iskarit, ja uusilla iskareilla tuli nostetta vajaa 2 centtiä :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tunkilla kun nostaa mersua, ja laskee alas, niin auto jää aina korkeammalle kuin normaalisti, kunnes sitä liikuttelee.

Johonkin W124 kun vaihtaa jouset ja asiakas seuraa vierestä kun auto lasketaan alas, usein kuulee kommenttia auton korkeudesta - etupyörän ja suojankaaren välissä 20 cm rako. :shock:
Ajolenkin jälkeen tilanne on jo paljon "parempi", ja uudet jouset antautuvat vähän vielä ajan myötä.

Jos asennetaan uudet vakioiskarit, ei korkeus muutu juuri mihinkään.
Onhan niissä vähän nostetta, mutta ei se jaksa auton perää nostaa.

Samalla kun vaihdat iskarit, laita korkeammat jousenkumit (ellei ole jo paksuimmat) niin perä jää ylemmäs.
wiimax.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Kuinkas noi jouset saa kotikonstein pois? kun käytössä ei ole mitään ihmeellisempi värkkejä! ja korjaamolle en viitsi viedä noitten kumien takia!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otat alatukivarren sisäpään irti (auto tietysti tukevasti koholla) niin jousi irtoaa. Puristimia et tarvitse, tunkkia voi pitää tukivarren alla muttei ole ihan pakko : pikkuisen se räpsähtää kun lyö pultin pois.
Tunkilla nostat takaisin paikoilleen.
wiimax.fi
Opa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 24.10.2003 16:09
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Opa »

enduroman87 kirjoitti:renkaita on tarkotus leventää...joku 195 tai 205 olis mun mielestä sopivammat!
Jos kaipaat uusia renkaita niin multa löytyy nurkasta käyttämättömät
NRH 2, 195/65 R14, laita yv:tä jos kiinnostaa.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

dealer kirjoitti:Otat alatukivarren sisäpään irti (auto tietysti tukevasti koholla) niin jousi irtoaa. Puristimia et tarvitse, tunkkia voi pitää tukivarren alla muttei ole ihan pakko : pikkuisen se räpsähtää kun lyö pultin pois.
Tunkilla nostat takaisin paikoilleen.
kun kävin taas katselemaas tuolla auton alla niin huomasin että toisessa se kumi pullottaa jousen "päällä" ja toisella puolella se on siellä kupin sisällä :?
ja noista ala tukivarren pulteista....ei taida auveta, oli ne sen verran ruosteisen näköiset :oops: eli olisiko muuta keinoa saada jouset pois? lähtiskö ne semmosilla bilteman jousipuristin hässäköillä? :oops:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ne pultit aukeaa, kunnollisilla avaimilla.

Lyö vasaralla hylsy mutterin päälle , väännä ja pidä lenkillä toiselta puolen kiinni.
Aina ne näyttää toivottoman ruosteisilta.
wiimax.fi
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 06.06.2003 12:58
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Pasi R. »

Jousen vaihto on ollut itselläkin mielessä, mutta se jousen irtisaanti tukivarsihässäkästä on juurikin vähän arveluttanut.

Tuo ohje tukivarren sisemmän pään irrotuksesta vaikutti olevan hyvä idea.
Mutta mutta, jos vetäsen alatukivarren sisemmän pään irti, niin eikös siinä samalla tärväänny takapään kulmien säätö. Se alatukivarsihan on ulommasta päästään kiinni siinä "häränsilmässä" ja sisemmän pään kiinnityksessä on pyörän kulman säätö prikat. Eikös, vai olenko ihan väärin käsittänyt?
Pasi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, olet käsittänyt ihan väärin. :D

Ei siinä ole minkäänlaista muttamuttaa, pultti irti vaan kuten aiemmin kerroin.
Takajousista siis kyse.
wiimax.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Pasi R. kirjoitti:Jousen vaihto on ollut itselläkin mielessä, mutta se jousen irtisaanti tukivarsihässäkästä on juurikin vähän arveluttanut.

Tuo ohje tukivarren sisemmän pään irrotuksesta vaikutti olevan hyvä idea.
Mutta mutta, jos vetäsen alatukivarren sisemmän pään irti, niin eikös siinä samalla tärväänny takapään kulmien säätö. Se alatukivarsihan on ulommasta päästään kiinni siinä "häränsilmässä" ja sisemmän pään kiinnityksessä on pyörän kulman säätö prikat. Eikös, vai olenko ihan väärin käsittänyt?
Itse en ole vielä ehtinyt noita systeemejä purkaa, mutta jos säätö on "pyörän" puoleisessa päässä niin eihän "sisäpään" irrotus mitään vaikuta :wink:
ainiin olisko kellään tietoa jostain ihmeen gabrielin iskareista, kun maksaisi 60e kipale? (en ole varma mitenkä toi "gabriel" kirjotettiin)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole säätöä alatukivarren kummassakaan päässä.

Gabriel on toimiva iskari mersussa (w124 ainakin on kokemusta), kestävyydestä en tiedä.

Kuitenkin kannattaa ostaa Bilsteinit, ne maksavat korkeintaan 80 € / kpl.
Ja ovat viimeisen päälle hyvät.
wiimax.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

no pitänee ostaa ne bilsteinit :wink: saas nähdä tarviiko ostaa vielä vaunujouset noitten toisten tilalle, kun tarvis saada ens kesänä vähä isompaa pyörää :) (nyt 14 tuumaset, ens kesänä 15 tuumaset) mitkä on muuten korkeimmat jousen kumit mitkä taakse saa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korkein kumi on 18 mm, ja se on merkitty kolmella nastalla - eli niitä on kolmea korkeutta.

Ei ei vaunujousia ellet kuljeta jatkuvasti painavia kuormia autossasi, menee jousitus aivan pilalle normaalikäyttöä ajatellen jäykemmillä jousilla.

Kyllähän sinne 15" rengas menee ilman mitään toimenpiteitä ?
wiimax.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

dealer kirjoitti:Korkein kumi on 18 mm, ja se on merkitty kolmella nastalla - eli niitä on kolmea korkeutta.

Ei ei vaunujousia ellet kuljeta jatkuvasti painavia kuormia autossasi, menee jousitus aivan pilalle normaalikäyttöä ajatellen jäykemmillä jousilla.

Kyllähän sinne 15" rengas menee ilman mitään toimenpiteitä ?
No ei mun autoon ainakan, kun nyt on 14 tuumaset ja lokarin pyörän välissä on noin 2cm tilaa :D ennen siellä oli noin 4cm ja se on menny pikkuhiljaa ruvennu laskeen tohon 2cm :D pitänee ruveta tossa korjaileen kun ne iskarit nyt ekaks sais hommattua :wink:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllä ne sinne pitäis sopia.
Jos sulla on nyt esim. 175/70-14, niin esim. 205/55-15 on saman kokoinen halkaisijaltaan.
Eli kun vannekoko kasvaa, renkaan profiilia madalletaan, että halkaisija ei muutu.
Esim. tuolla voit vertailla kokoja=>http://www.autosound.fi/rl/
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Ja tämä jousenvaihtotyyli toimii VAIN ja ainoastaan TAKAPÄÄSSÄ! Etupään jousia kun lähtee vaihtelemaan, niin sillon jousi puristimella kiinni, tai muuten sattuu juhaa leukaan, ja pahasti! :shock:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Nyt on iskariasiat hoidettu, mutta vielä vähän vanteista....
mitenkäs meniskö sinne 7*15 tuuman renkaat/vanteet? (ET37) joutuuko noilla vanteilla/renkailla taivuttamann lokarin kaaria? :oops:
Mikä ET olis "sopivin"? (semmonen että renkaat ei tuu paljoa ulos) :oops:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Tommoset vanteet aattelin pistää meseen 15 tuumasena, mielipiteitä?? 8)
http://www.kymppirengas.com/products.php?p=a4ecd4
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

enduroman87 kirjoitti:vielä vähän vanteista....
mitenkäs meniskö sinne 7*15 tuuman renkaat/vanteet? (ET37) joutuuko noilla vanteilla/renkailla taivuttamann lokarin kaaria?
Mersun peltivanteeseen on lähelle napaa stanssattu koko ja ET luku, ainakin W124:ssä on. Toisen vanteen mahtumisen saat helposti laskettua:
vähennät vanhan vanteen ET luvusta uuden lukeman ja lisäät siihen puolet vanteiden leveyserosta (ilmeisesti nykyiset 6" ja uudet 7", joten lisäät 1/2"= 12 mm). Uusi vanne tulee tuon verran ulommaksi.

Vanteen sisäreuna ainakin W124:n etusissa on raidetangon pään takia kriittinen. Sen muuttumisen saat, kun tuosta ET-lukujen erotuksesta vähennät puolet vanteitten leveyserosta. Jos siitä tulee negatiivinen, niin vanteen sisäreuna siirtyy sisemmäksi ja mahtuminen on kyseenalaista.

Niin, ja raideleveyshän (= ET-lukujen erotus kaksinkertaisena) saa kasva enintään 30 mm. Katsastusaseman setä saattaa olla hyvin vihainen, jos huomaa isomman levityksen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

nyt meni kyllä täysin yli :oops: laskuista tuli niin huiketa lukuja ettei oo tosikaan.... vanhat vanteet on 5,5tuumaa leveet ja ET50 ja uudet on 7tuumaa leveet ja ET37 elikkä meneekö noi uudet vanteet sinne? :oops:

EDIT: No nyt kun olen pähkäillyt noitten laskujen kanssa sain tämmöiset tulokset ulospäin tulee 31mm ja sisään päin 5mm elikkä vanteen sisäreuna siirtyy 5mm sisemmäksi kuin originaali, onko haittaa?? :oops:
Viimeksi muokannut teinitähti, Su 05.09.2004 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin