W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Päivää vain kaikille!
Sanontahan kuuluu että torstai on toivoa täynnä, nyt se oli sitten tuska torstai.

Tilanne lähti seuraavasti liikenteeseen:

Aamulla normaali käynnistys ja lähtö töihin ei ongelmia.
Parit risteys pysähdykset ja normi kiihdytys 80km/h vauhtiin.
Määräpäässä huomasin että auto ei käy kunnolla "ryskyttää" kevyesti.
Ajoin vielä n. 1km työpaikan pihaan ja mietiskelin että onkohan suutin mennyt, käy huonosti ja haisikin välillä sellainen katkera haju. (päivän kokonais km n. 15km)

Töistä hallille ja siellä odottikin jo asentaja koneen kanssa ja tarkoitus oli tarkistaa suuttimet ja sitä kautta selvittää mahdollista vikaa.

Matkalla töistä hallille auto piippasi että lisää 1 litra öljyä koneeseen.
Hallille saapuessa asentaja sanoi että ei muuten mahda olla suuttimessa vika kun kuuntelee konetta, ja samaa mieltä olin siinä vaiheessa itsekkin kun alkoi tuota öljyäkin viemään.

Tietokone kiinni ja selvityksen jälkeen toteamus että kolmos sylinterin paineet ovat selvästi alempana kuin muissa.

Muutama puhelu asentajalta toiselle ja sieltä tuli myös vahvistusta että tuo diagnoosi kertoisi viallisesta männästä/muuta syystä joka aiheuttaa paineeen häviämisen ja sitä kautta ongelmat. (käynti häiriö, öljyn kulutus, savua öljytilassa, hajua jne..)

Hallilta auto toiselle ja sunnuntaina tarkoitus alkaa irroittamaan kansi, jotta nähdään mitä siellä odottaa...

Tänään perjantaina muutama puhelu merkkihuoltoon, missä autoa on aina huollettu ja sieltä kyselyä että onko mahdollista että olisi mäntä rikki ja olisiko tälläinen yleistä. Vastaavaa ei kuulemma ole heillä tiedossa.
Tähän heti teille sanon että Asentaja joka tutki auton ja Asentaja 2 jolle soitettiin, molemmat sanoivat että ei olisi heille ensimmäinen tapaus että männässä on reikä ja juurikin tässä mersun koneessa. Uudet osat ovat kuulemma eriosanumerolla ja loppu vuoden 2005 moottoreissa ei tätä vikaa ole havaittu/rikkoontuneita mäntiä ei ole ollut.
Soitin vielä Asentaja 3 joka ollut myös töissä merkkihuollossa, sanoi että hänellä on sellainen etiäinen että niitä mäntiä olisi mennyt noista...

Katsotaan mitä löytyy ja kertokaa omista kokemuksista ja kuulemisista.

Autosta faktoja:
MB W203 facelift 200cdi
Valmistettu 2005 (muistaakseni maaliskuussa)
Tuotu Suomeen 2008, Kuopioon ja ostettu sieltä 2012 syksyllä Kajaaniin itselle.
Auto on huollettu aina ajallaan ja siitä löytyy huoltokirja että huoltohistoria merkkihuollosta Hartikainen/Saksan päässä MB huolto.
Minkäänlaista sivuääntä/poikkeamaa ei moottorissa ollut aikaisemmin eli ei oirehtinut, jos oli niin sitä ei kyllä korva

Tekniikka: 200 cdi diisseli 90kW
Automaatti lootalla

Moottorinumeron katson, kun käyn auton luonna, jotenkin sitä ei eilen jaksanut/kiinnostanut tarkemmin autoa alkaa tutkia. Päivittelen auton tiedot myöhemmin tarkemmaksi

-Manu


Pahoittelen jos aloitin uuden ketjun turhaan, koitin etsiä viestejä missä puhuttaisiin männän,koneen,moottorin rikkoontumisesta W203 cdi 200 koneessa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Ei tässä kannata foorumin suuntaan paljoa pahoitella, sitähän varten foorumi ymmärtääkseni on perustettu, jotta jäsenet voivat kertoa kuulumisiaan.
Sensijaan on pahoiteltava autosi moottorin rikkoontumista.
Selvä tapaushan se on, selviää vain ottamalla ensiksi vaikka sylinterin kansi pois. Sieltä alkaa seviämään alustavasti, missä ja mistä vaurio on syntynyt. Tarkemmin tutkittaessa olisi tutkittava tarkemmin vauriollinen sylinteriryhmä/kansirakenne/suutin yms. tekijät, jotka kukin voi vaurioittaa moottorin.
Ei kyseinen moottori ole " tyyppivialtaan " sellainen, että täytyisi huolestua. Kun vikapaikka on selvinnyt, on helpompi määrittää vaurion aiheuttaja.

Olisin halunnut alustavasti tietää, jos tiedossa, oliko moottorille tehty ohjelmamuutos ?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja markoala »

Pahoittelut. Huonosti toimiva suutin syynä ja männässä reikä :?:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

markoala kirjoitti:Pahoittelut. Huonosti toimiva suutin syynä ja männässä reikä :?:
Tästä puhuimmekin asentajan kanssa ja huonosti toimiva suutin olisi jotenkin antanut merkkejänsä ilmi. Mutta samalla kun kansi on irti niin suuttimetkin käyvät tarkistuksessa.

Alustavaa laskelmaa tässsä tehnyt mahdollisesta viasta riippuen..

Tämä kannen irroitus "kurkistus" maksaa:
-Kannen koneistus n. 140€
-Kannentiiviste 50-100€
-Pulttisarja n. 50€
-Venttiilien suojakumit jos uusii samalla kun ne irtikäyttää 50€
- ja mitäs muuta sitä tähän kurkistukseeen listaisi???

Männät 80-150€/kpl vaihdan kaikki samalla jos yksikin on viallinen. 320-600€
Hehkut 15€/kpl 60€ (3 sylinterin hehku rikki tietokoneen mukaan)

Jos sinne on jokin jälki tullut niin eikun konetta irti tai hoonaamaan sylinteriä.
Mikäli vain mäntä rikki niin alapuolelta öljypohja pois, ja sieltä löysää kiertokanget irti ja nostelee männät ylös päin... näin kuulemma teoriassa mennee tilanne. :geek:

Sittenhän pitää alhaalta päin vaihtaa
-Öljyt + Suodatin
-Vaihteiston pohjan tiiviste + pultit
-???
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Mesemies89 kirjoitti:
Olisin halunnut alustavasti tietää, jos tiedossa, oliko moottorille tehty ohjelmamuutos ?
Oletan olevan vakio
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se rikkinäinen suutin aina silloin tällöin polttaa näissä mäntään reijän. Ei yleistä mutta oon nähny kaks cdi:n mäntää joissa samanlainen pieni reikä. Ja käyntiäänestä sitä viallista suutinta ei välttämättä kuule.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämäkin oli yksi alakertavaurioisista.

Suutin yleensä alkaa naputtaa kiihdytyksessä, silloin on syytä reagoida heti asiaan.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Että ei olis paineen puutos yhteydessä tuohon hehkuvikaan,
hekusta lähtenyt pala mikä ventiilin välissä, hehkutamaton sylinteri/maäntä hajonuut alun huonon palamisen takia,
vuotoa voi tarkistella helposti ilman kannen irrotusta, paine vuoto testillä(ohivuoto)
toinen hyvä konsti mäntä vaurion tutkillun ilman koneen avaamista on "endoskoppi" millä kurkistaa

E: 1syl ja 3syl mäntiä on mennyt 5syl koneista
("samoja" 4syl/5syl koneita muuten mutta yksi sylinteri enemän...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

CDI203 kirjoitti: hehkutamaton sylinteri/maäntä hajonuut alun huonon palamisen takia,
Jep...ja lisäksi....
Suurin syyllinen dieselissä jos männän lakeen tulee vaurio, on palamisen. Kun toistuvasti palotapahtuma sytyttää polttoaineseoksen tietyssä kohtaa, voimistuu tuo haittailmiö, kun palotilassa tapahtuvat rakenne/muoto muutokset edesauttavat / kiihdyttävät vaurion etenemistä.
Avatar
Guula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 21.10.2003 22:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Guula »

Eilen otettiin kansi pois tästä ja 1. sylinterin mäntä oli melkein kokonaan haljennut.
Vauhti korjaa virheet
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Juu elikka Guulan kanssa purettiin eilen kansi irti ja katsoimme mitä sieltä löytyy sen hemmetin monen pultin ja mutterin lisäksi

- 1. sylinterissä oli vika -> halkeama melkein koko männän poikki. Onneksi sylinteri itse oli säästynyt ilman vaurioita.
Tässä spekuoitiin että miksi kone näytti että kolmos pytyssä olisi jotain, mutta todellisuus olikin että kolmospytty oli parhaassa kunnossa ja tulkitsimme väärin sylinterin pyörimis nopeutta koneelta katsoessamme, olemmehan vain ihmisiä.

- 3. Sylinterin hehku rikki

- 1-4 sylinterin suuttimet EHJIÄ.

Halkeama oli n. 3/4 osaa männän laesta.
Kuva
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Pari vaihtoehtoa männän halkamiselle on, joko valmistusvika tai öljyjäädytys-suihku viallinen tai öljysuiku suuntaa väärään kohtaanaan. Eli lämpöongemasta männän jäähdytyksestä " voisi" olla kysymys. Täytyisi tutkia mäntää tarkemmin materiaalivian/valmistusvian suhteen.
No tuon korjaaminen ei niin kalliiksi tule...hyvä niin. Mutta kyllä taas panee ajattelemaan moottorivaurioiden syntyä....vakio koneellakin.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja AM »

ManuOtus kirjoitti:
- 1-4 sylinterin suuttimet EHJIÄ.
Milläs tämä todettu? Suutinvikahan noita mäntiä taitaa eniten syödä. Kuuluiko autosta ennen hajoamista vedätyksessä ylimääräisiä nakutuksia ?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

AM kirjoitti:
ManuOtus kirjoitti:
- 1-4 sylinterin suuttimet EHJIÄ.
Milläs tämä todettu? Suutinvikahan noita mäntiä taitaa eniten syödä. Kuuluiko autosta ennen hajoamista vedätyksessä ylimääräisiä nakutuksia ?
Kuva männästä poissulkee suutinvian.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mesemies89 kirjoitti:
AM kirjoitti:
ManuOtus kirjoitti:
- 1-4 sylinterin suuttimet EHJIÄ.
Milläs tämä todettu? Suutinvikahan noita mäntiä taitaa eniten syödä. Kuuluiko autosta ennen hajoamista vedätyksessä ylimääräisiä nakutuksia ?
Kuva männästä poissulkee suutinvian.
Jep tapin suuntisesti halki... ei "nakutus"/sulamis jälkiä
1syl heti vesi pumppun takan(sama näköisi on näkynyt jako ajossa olleissa sprintereissä millä ajettu "sohlolla" vesi pumppulla)
olikos kuinka paljon noki/piki töhnää ko pytyn imusarjassan putkessa, männän päällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

CDI203 kirjoitti:
Jep tapin suuntisesti halki... ei "nakutus"/sulamis jälkiä
1syl heti vesi pumppun takan(sama näköisi on näkynyt jako ajossa olleissa sprintereissä millä ajettu "sohlolla" vesi pumppulla)
olikos kuinka paljon noki/piki töhnää ko pytyn imusarjassan putkessa, männän päällä
Kaikki imupuolen aukot olivat samalla tavalla "noki" tahnassa, ei paljoa,."Nokea" männän päällä oli sen verran vähän että vaurion näki selvästi heti kannen nostettua pois.
Valokuvan takia puhdistin männän päällysen vain.

Suuttimet ovat testattu suutin penkissä ammattilaisella, ja kuten aiemmin sanottiin vika ei johdu suuttimista.

Tuo valmistevika on noussut jo useampaan otteeseen ilmi katsotaan mitä maahantuoja asiaan sanoo.



"Kuulemma loppuvuoden koneissa on mäntä eri osanumerolla jo, tämä 2005/3 kasuttu kone tarran mukaan... "
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

ManuOtus kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Jep tapin suuntisesti halki... ei "nakutus"/sulamis jälkiä
1syl heti vesi pumppun takan(sama näköisi on näkynyt jako ajossa olleissa sprintereissä millä ajettu "sohlolla" vesi pumppulla)
olikos kuinka paljon noki/piki töhnää ko pytyn imusarjassan putkessa, männän päällä
Kaikki imupuolen aukot olivat samalla tavalla "noki" tahnassa, ei paljoa,."Nokea" männän päällä oli sen verran vähän että vaurion näki selvästi heti kannen nostettua pois.
Valokuvan takia puhdistin männän päällysen vain.

Suuttimet ovat testattu suutin penkissä ammattilaisella, ja kuten aiemmin sanottiin vika ei johdu suuttimista.

Tuo valmistevika on noussut jo useampaan otteeseen ilmi katsotaan mitä maahantuoja asiaan sanoo.



"Kuulemma loppuvuoden koneissa on mäntä eri osanumerolla jo, tämä 2005/3 kasuttu kone tarran mukaan... "

Tässä tapauksessa ei tosiaankaan ole paljon vaihtoehtoja. Nyt täytyy ottaa mäntä pois ja tarkastella samalla öljysuihkun kunto.
Jos mäntä/männäntappi ei saa jäähdytystä, halkeaa mäntä männässä näkyvän vaurion mukaisesti.
Tässä mennään valmistajan takuun puitteissa siiinä ja siinä. Vehon olisi viisasta laittaa moottori kuntoon korvauksetta.
AnttiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.03.2005 18:08

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minä olen suuttimet testannut tästä ja ne ovat kuin uudet.
Kaikki reijät ovat auki, ohivuotoa ei ole paluupuolelle eikä sylinteriin. Ainemäärät eri ohjaus ajoilla ja jännitteillä ovat kunnossa.
Myös esiruiskutuksen ohjaus ajalla.
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Paikallisen sekä maahantuojan takuukäsittelijän kanssa keskusteltu asiasta, auto pitää toimittaa heille purettavaksi jotta takuu pyyntövalmistajan puoleen saadaan toimitettua. On myös mahdollista että kannen irroittanut huoltoliike toimittaa riittävän laajan selvityksen kanssa kuvineen päivineen selvityksen viasta joka toimitetaan valmistajalle käsittelyyn.

Valmistaja voi halutessaan korvata esim. osat, työn tai ei mitään.

Jotta auto nippuun saataisiin taidan unohtaa tämän puolen ja tilataan osat suoraan pajalle ja laitetaan paikoilleen.

Raaka kustannus arvio osille n. 500-600€
Kannen koneistus n. 150€
Muut kulut n. 100€

Työn osuus tunteinana tähän mennessä n. 6h
Arvio kasaamisesta 10h

Jos merkkiliike ottaa 80€/h niin ei paljon auta esim osien korvaaminen valmistajan toimesta.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

ManuOtus kirjoitti:Paikallisen sekä maahantuojan takuukäsittelijän kanssa keskusteltu asiasta, auto pitää toimittaa heille purettavaksi jotta takuu pyyntövalmistajan puoleen saadaan toimitettua. On myös mahdollista että kannen irroittanut huoltoliike toimittaa riittävän laajan selvityksen kanssa kuvineen päivineen selvityksen viasta joka toimitetaan valmistajalle käsittelyyn.

Valmistaja voi halutessaan korvata esim. osat, työn tai ei mitään.

Jotta auto nippuun saataisiin taidan unohtaa tämän puolen ja tilataan osat suoraan pajalle ja laitetaan paikoilleen.

Raaka kustannus arvio osille n. 500-600€
Kannen koneistus n. 150€
Muut kulut n. 100€

Työn osuus tunteinana tähän mennessä n. 6h
Arvio kasaamisesta 10h

Jos merkkiliike ottaa 80€/h niin ei paljon auta esim osien korvaaminen valmistajan toimesta.

Tässä on periaatteessa sellaisesta asiasta kysymys, mistä olet alunperinkin maksanut...eli luottanut Mersun kuuluisaan laatuun ja kestävyyteen. Itse en kyllä hyväksyisi minkäänlaista kompromissia korjauksen suhteen. Onhan Mersuja aikoinaan korjattu takuuna ruostevauriot.
No mikään ei ole ikuista, mutta huollettuna Mersun moottorininkin pitäisi kestää vielä satojatuhansia kilometrejä ilman mainittua vauriota. Se on sitten eri asia, jos moottorille on tehty ohjelmamuutos jne.
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Mesemies89 kirjoitti:
ManuOtus kirjoitti:Paikallisen sekä maahantuojan takuukäsittelijän kanssa keskusteltu asiasta, auto pitää toimittaa heille purettavaksi jotta takuu pyyntövalmistajan puoleen saadaan toimitettua. On myös mahdollista että kannen irroittanut huoltoliike toimittaa riittävän laajan selvityksen kanssa kuvineen päivineen selvityksen viasta joka toimitetaan valmistajalle käsittelyyn.

Valmistaja voi halutessaan korvata esim. osat, työn tai ei mitään.

Jotta auto nippuun saataisiin taidan unohtaa tämän puolen ja tilataan osat suoraan pajalle ja laitetaan paikoilleen.

Raaka kustannus arvio osille n. 500-600€
Kannen koneistus n. 150€
Muut kulut n. 100€

Työn osuus tunteinana tähän mennessä n. 6h
Arvio kasaamisesta 10h

Jos merkkiliike ottaa 80€/h niin ei paljon auta esim osien korvaaminen valmistajan toimesta.

Tässä on periaatteessa sellaisesta asiasta kysymys, mistä olet alunperinkin maksanut...eli luottanut Mersun kuuluisaan laatuun ja kestävyyteen. Itse en kyllä hyväksyisi minkäänlaista kompromissia korjauksen suhteen. Onhan Mersuja aikoinaan korjattu takuuna ruostevauriot.
No mikään ei ole ikuista, mutta huollettuna Mersun moottorininkin pitäisi kestää vielä satojatuhansia kilometrejä ilman mainittua vauriota. Se on sitten eri asia, jos moottorille on tehty ohjelmamuutos jne.
Tämä on kyllä totta, asiaahan voisi ihan periaatteessa lähteä viemään eteenpäin mutta rahahan se ratkaisee ja jos tullaan vain osalti vastaan kustannuksissa niin tämä osakin on suurempi menoerä kuin "tee-se-itse" hommana.

Lähinnäkin tämä keskustelu voisi toimia tulevaisuudessa tiedotteena/vastaavana infona että näitä on tapahtunut ja tämä on mahdollista.

Kun virallista tietä kysyy vastaukseksi saa: "ei ole kyllä koskaan kuultu" "vika pitäisi selvittää miksi, kun ei koskaan ennen" "todella kumma homma" jne.
Kun moottorikorjaamolta kysyy niin saa vastaukseksi: "ei ole ensimmäinen" "niitähän aina silloin tällöin tulee vastaan"

Onko tämän ikäisten autojen omistajat vain olleet aikaisemmin hiljaa rikkosta ja tieto ei ole mennyt eteen päin :?

"mersulla ajaa miljoona kilometriä" joo ei tällä mentiin vain 245tkm :twisted:
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

ManuOtus kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
ManuOtus kirjoitti:Paikallisen sekä maahantuojan takuukäsittelijän kanssa keskusteltu asiasta, auto pitää toimittaa heille purettavaksi jotta takuu pyyntövalmistajan puoleen saadaan toimitettua. On myös mahdollista että kannen irroittanut huoltoliike toimittaa riittävän laajan selvityksen kanssa kuvineen päivineen selvityksen viasta joka toimitetaan valmistajalle käsittelyyn.

Valmistaja voi halutessaan korvata esim. osat, työn tai ei mitään.

Jotta auto nippuun saataisiin taidan unohtaa tämän puolen ja tilataan osat suoraan pajalle ja laitetaan paikoilleen.

Raaka kustannus arvio osille n. 500-600€
Kannen koneistus n. 150€
Muut kulut n. 100€

Työn osuus tunteinana tähän mennessä n. 6h
Arvio kasaamisesta 10h

Jos merkkiliike ottaa 80€/h niin ei paljon auta esim osien korvaaminen valmistajan toimesta.

Tässä on periaatteessa sellaisesta asiasta kysymys, mistä olet alunperinkin maksanut...eli luottanut Mersun kuuluisaan laatuun ja kestävyyteen. Itse en kyllä hyväksyisi minkäänlaista kompromissia korjauksen suhteen. Onhan Mersuja aikoinaan korjattu takuuna ruostevauriot.
No mikään ei ole ikuista, mutta huollettuna Mersun moottorininkin pitäisi kestää vielä satojatuhansia kilometrejä ilman mainittua vauriota. Se on sitten eri asia, jos moottorille on tehty ohjelmamuutos jne.
Tämä on kyllä totta, asiaahan voisi ihan periaatteessa lähteä viemään eteenpäin mutta rahahan se ratkaisee ja jos tullaan vain osalti vastaan kustannuksissa niin tämä osakin on suurempi menoerä kuin "tee-se-itse" hommana.

Lähinnäkin tämä keskustelu voisi toimia tulevaisuudessa tiedotteena/vastaavana infona että näitä on tapahtunut ja tämä on mahdollista.

Kun virallista tietä kysyy vastaukseksi saa: "ei ole kyllä koskaan kuultu" "vika pitäisi selvittää miksi, kun ei koskaan ennen" "todella kumma homma" jne.
Kun moottorikorjaamolta kysyy niin saa vastaukseksi: "ei ole ensimmäinen" "niitähän aina silloin tällöin tulee vastaan"

Onko tämän ikäisten autojen omistajat vain olleet aikaisemmin hiljaa rikkosta ja tieto ei ole mennyt eteen päin :?

"mersulla ajaa miljoona kilometriä" joo ei tällä mentiin vain 245tkm :twisted:

Kyllä näitä tämätyyppisiä moottoririkkoja aika harvakseltaan on tullut eteen, jotka ovat originaaleja.
Moottori kyllä saadaan käyttökelvottomaksi monestakin syystä, mutta kohtuullisesti huollettuna...ajettuna tuo miljoona kilometriä pitäisi mennä helposti, tekemättä perusmoottorille mitään remonttia.
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Auton huolthistoria merkkikorjaamolta, yhtä öljynvaihtoa lukuunottamatta, huollettu aina ajallaan.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eikös saksantuonneissa ole esiintynyt näitä mäntien halkeamia normaalia enemmän? Suuttimen takia haljennut mäntä on eri asia ja myöskin eri näköinen. Edellinen omistaja ajanut autobaanalla urku auki?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos tää hajos sen takia, kun ei ole viritelty, eli paranneltu moottoria? :D laihallahan tollanen vakiokuntonen diiseli käy.. :D :D (vitsi vitsi. rumileukselle vähän mietittävää)
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6297
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ManuOtus kirjoitti:Auton huolthistoria merkkikorjaamolta, yhtä öljynvaihtoa lukuunottamatta, huollettu aina ajallaan.
pera8x kirjoitti:jos tää hajos sen takia, kun ei ole viritelty, eli paranneltu moottoria? :D laihallahan tollanen vakiokuntonen diiseli käy.. :D :D (vitsi vitsi. rumileukselle vähän mietittävää)
Eiku liian paksu huoltokirja, ne leimat ei pysyny enää pinossa siellä vihon välissä (jos tää olis sattunu huoltokirjattomalle yksilölle niin olis monta syyttävää sormee osottamassa että mitäs ostit knjääh...)

No oikeesti kyllähän tuollanen riepoo, ei kuulu 'laatuautoon' (tai sitten laatuauton huollon pitäisi asia korjata kaikessa hiljaisuudessa :silent: )
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

jospa uudet osat olisivat täällä loppuviikosta/ensi viikan alusta niin sadaan nippuun takaisin.

Katsotaan millainen kasa jää muttereita ylitse ;)

nyt tulee uutta:
männät+renkaat
yläpään tiivistesarja
kannen tiivistesarja ja kannen pultit (kuuluvat tiivistesarjaan)
öljypohjan tiivistesarja

kansi käy koneistuksessa sinne uusitaan myös venttiilinvarren suojakumit samalla.

"Laatuauton" varttihuolto "tehdään 250tkm kohdalla "
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Jolle kirjoitti:Eikös saksantuonneissa ole esiintynyt näitä mäntien halkeamia normaalia enemmän? Suuttimen takia haljennut mäntä on eri asia ja myöskin eri näköinen. Edellinen omistaja ajanut autobaanalla urku auki?
Ainakin pakuissa vaikuttais olevan niin, toinen riskiryhmä on ambulanssit. Aika harvinaisia vikoja nuo mäntä viat on kuitenkin niissäkin, mutta normi suomessa uutena myydyissä pakuissa todella harvinaista, eli kyllä se 100km/h ajoneuvokohtainen rajoitus vähentää mäntävaurion riskiä selvästi.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jani R-K kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Eikös saksantuonneissa ole esiintynyt näitä mäntien halkeamia normaalia enemmän? Suuttimen takia haljennut mäntä on eri asia ja myöskin eri näköinen. Edellinen omistaja ajanut autobaanalla urku auki?
Ainakin pakuissa vaikuttais olevan niin, toinen riskiryhmä on ambulanssit. Aika harvinaisia vikoja nuo mäntä viat on kuitenkin niissäkin, mutta normi suomessa uutena myydyissä pakuissa todella harvinaista, eli kyllä se 100km/h ajoneuvokohtainen rajoitus vähentää mäntävaurion riskiä selvästi.
Täälä päin on toisen suuntaisa kokemuksia ~20 "suomi"autosta mitkä rajoitettu 80
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W203 200cdi 90kW konerikko vm 2005

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osansa tekee varmasti myös ajotapa. Jos autolla lähdetään heti kylmällä moottorilla vedättämään ja kiihdytetään kaasupohjassa niin ei todellakaan tee hyvää kylmälle koneelle.
Vastaa Viestiin