vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Elikkä heti ensimmäisenä onnittelen itseäni viton hommaamisesta :thumbup: Sitte asiaan, ongelmahan on että auto savuttaa mustaa tyhjäkäynnillä mustaa putken täydeltä ja kone ottaa muutenkin kiekkoja nuhasesti.

Elikkä kaikkihan alkoi sittä kun katsastusmies kokeili autosta päästöarvot ja tulos oli yli 6 --> auto ajokieltoon. Nyt sitte on ruettu rajaamaan ongelmaa :
- turbo huollettu iisalmen turbohuollossa
- pumppu (huollettu) pp dieselissä
- kansipahvi vaihdettu samalla myös venttiilit koneistettu

Eli turbo oli sökö ja siihen uudet sisuskalut, nyt toimii! Kannentiiviste oli ehjä ja kansi muutenki ok kunnossa, mutta kuitenkin vaihdoin uudet hilppeet siihenkin. Sitte tämä mystiikka pumpun kanssa, koska itse epäilen että ongelma johtuu siitä. Eli auto pelitti ennen pumppu jumppaa ihan ok, otti kierroksia eikä ihmeempiä savutellu. Ainut virhe minkä tein pumpun irrotuksessa oli etten katsonu mihin astelukemaan pumppu oli säädetty :thumbdown: Nyt on sitten pumppu varmasti laitettu moneen kertaan 13 astetta jykkii ja kampiakselin ot merkki ja nokan astento on varmasti tarkistettu että ollaan oikealla kierroksella. Niinkuin näisssä foorumin ohjeissakin neuvotaan. PP dieselin ukko sanoi että pumppuun ei ole vaihdettu isompaa elementtiä jolloin pumppu pitäisi säätää eri kohtaan kampiakselin asteikolla. :P joko tässä pumpun huoltamisessa kustaan linssiin ettei olla edes pumppua aukaistu tai sitte ongelma on muualla...

elikkä siinä oli vähä pohjustus infoa tapauksesta ja jos jollaki tulee mieleen mistä muusta kuin pumpusta tuo ongelma vois johtua niin ehdotuksia otetaan mielellään vastaa. Seuraavaksi ruuvaan pumpun irti (taas) ja kokeilen aikaistaa tuohon 15-17 eykk, koska myöhäsellä tuo vaikuttaa olevan. Perkele vaikka aste kerrallaan niin tuleehan se varmasti kohillee :D :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannata irroitella ja aikaistaa, koska jos se käynnistyy 13 JYKK asteluvulla niin aivan varmasti se ei käynnisty asteluvulla 16 EYKK, joka on muuten tyypillinen lukema 7mm pumpulle.

Sen sijaan tarkistat syöttöhetken joutsenkaulamenetelmällä. Mikäli sinulla on yksi ylimääräinen ruiskutusputki niin se poikki, mutkalle ja ykköspiipun lähtöön ruiskutuspumpulla. Sitten tarkasti katsomaan, että sieltä nousee tai laskee se tippa kun pyörität konetta siihen 24-20 EYKK kohtaan. Huomaa, että sinulla pitää olla silloin stopvipu sitten, ettei syöttöä ole estetty ja lisäksi kaasupohjassa. Mieluiten vielä virta päällä, jos on ajonestollinen moottori. Mikäli ei ole ylimääräistä ruiskutusputkea, niin voi sitä koittaa katsoa siitä avatusta piipusta kun se pinta alkaa nousta, se vain on sitten vielä vaikeampaa havaita kun se on muutenkin tuolla joutsen kaulalla.

Tämän videon loppupuolella suoritetaan sitä joutsenkaulatarkistelua.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cYsUichRO8I[/youtube]

Viallinen suutinkin voisi olla vikana...en osaa tarkemmin sanoa, mutta kyllä se ajoituksen puolelle kallistuu, jos tyhjäkäynnillä savuttaa, eli se on myöhäisellä. Luulisi että pumppupajalla olisi merkin oikeellisuus tarkistettu, mutta ellei ole niin tuo joutsenkaula menetelmä korjaa tilanteen.

No sitten kun saat sen ajoituksen kohdilleen, niin katso missä asteluvussa se pumpun merkki on ja merkkaa se selvästi maalitushilla pumpun kylkeen -> seuraava ihmettelijä selviää helpommalla.

Sillä hienosäädöllähän saat hyvällä tuurilla sitä aikaistettua jopa 5 astetta, riippuen nyt kummassa laidassa se sattuu olemaan. Pumppua ei mielellään ota pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Saahan se moottori nyt oikein ilmaa. Musta savu viittaa enemmänkin ilman puutteeseen kuin väärään pumpun ennakkoon.
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

no suuttimet on paineistettu ja todettu huoltoliikkeessa olevan ok. uudet kärjet ja neulatkin on paketissa odottamassa. Kateltiin siinä ukon kanssa just ykkösen kohalta pumpusta että naftan pinta liikahtaa 28 astetta eykk, silloinhan se olisi tuon mukaan liian aikasella? Tuntuu välillä niinku kone saisi aivan tolkuttomasti tavaraa ja että se tupehtuu. Kun kierrokset laskee alas kone käy miltei sammuksissa mutta hörähtää sitten normaaliin tyhjäkäyntiin. Alipaine puoli oli itellä seuraavaksi mielessä ja siellä puolen olikin pientä viilaamista mutta ei vaikuttanut tyhjä käyntiin/savutukseen juuri mitenkään.

Oon kuullu niistäkin pumpun viilaajista jotka poraa isommaksi jotai reikiä sieltä pumpun sisältä että saataisiin lisää ainetta koneeseen. Silloinhan pitäisi ennakkoa myös aikaistaa koska tavaraa liikku enemmän. Mutta mutta kun ei tiedä ton pumpun sisällöstä yhtikäs mitää ja huoltaja miekkonen sanoi että ihan normaalisti pitää pumppu ajoittaa paikalleen.

Summataanpa ajatuksia eli ajoitus on pielessä. Nyt kun vaan tietäs mihin säädetään. Joo eikä sitä pumppua mielellää irti ota vaikka kyllähän tuon jo saa unissaa kädet selän takana varpailla irrotettua kun on niin monesti irti jo käyttänyt...pakko kai se taas on jos joutuu paljon säätämään.
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Ilman saannissa olikin juuri tuo mainitsemani alipaine vika. Elikkäs ne mollukat mihin alipaine letkut ja sähköpiuhat menee jotka säätelee mm. sitä ilma läppää siinä imusarjassa. Niiden yksi virta piuha syylärin vieressä oli poikki, eli homma hoidettu ja nyt läppä toimii. Pitää vielä tarkastaa että turbon hukkaportti pelittää myös vaikka en usko että vikaa ois ja että se nuin koneeseen vaikuttas. Letkut on tsekattu ja kokeiltu että ilma liikkuu ennen turboa ja sen jälkee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

No juu, jos siinä on EGR järjestelmä niin se pitää ensitöikseen hoitaa pois tulppaamasta ilman kulkua. Saksantuontiautoissa se on, mutta ei suomimalleissa. Tuo moottori ei kaipaa yhtään alipaineletkua paitsi sen ahtimen hukkaportin ohjauksen, jos siellä nyt sattuu alipaineella ohjattu olla. EGR härveli näyttää tämmöiseltä: http://www.skg.fi/tile002/w638/04062006.html" onclick="window.open(this.href);return false; eli on ihan liian paljon noita mustia venttiileitä konehuoneessa. Tuo ilmaläppä hemmettiin sieltä, vaikka hakisi jostain läpättömän mallin putken siihen niin ei kiinnitä katsastusmiehen huomiota.

...ja ajoitus siihen 24-22 asteeseen. Kallistat pumppua poispäin lohkosta, niin sen pitäisi säätyä oikeaan suuntaan.

Tuohon linkin pinkkiin Vitoon oli muuten joku vaihtanut paineohjatun ahtimen, ja kesti aika kauan ennenkuin uskoimme, että tosiaan ahtimen painekellolle koitetaan laittaa alipainetta tietokoneen toimesta. Siinähän se selitys oli auton huonolle toiminnalle. Laitettiin sitten se paineohjaus ilman mitään alipainehässäköitä, niin alkoi pumpun ruuvauksen jälkeen kulkea aika iloisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Egr on jo tulpattu. Sitä ilmaläppää minäki ihmettin koska sehän on muutenki käytännössä koko ajan ihan auki. Saa mun puolesta olla vielä paikallaan kun kerran toimii... Pittääpä kokeilla ensin kallistella pumppua.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pumppupuolelta vielä sellasta että sillon savuttaa kovasti jos on sylinterikohtasia säädettäessä lipsahtanu jonkun pytyn säätö huomattavasti isommalle kuin muiden (se on kuitenkin aika tarkkaa hommaa). Eikä sen takia vielä karkaa kierrokset. Ei olis ensimmäinen kerta kun niin käy.. Mutta laitappa se ajotus ensin kuntoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mersun merkkikorjaamo muuten väitti silloin kivenkovaan, ettei yhteenkään Vitoon kuulu alipaineohjattu ahdin vaan paineohjattu :D Saksassa oli myös vaihdettu siihen väärä ahdin, mutta ei selvinnyt kenen toimesta, ei tosin juuri kiinnostanutkaan. Oltiin vähän hölmistyneitä kun oli hommattu paineohjattu ahdin vaihdettavaksi alipaineohjatun tilalle...no vaihdettiin sitten ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Kyllähän ilmaläppä pitää pakottaa auki, muuten se tietokone menee sinne sitä sorkkimaan jossain vaiheessa...eli letku tulpattuna jos oikein muistan ja katsoo että siellä on jousi kunnossa ettei se lepata miten sattuu. Helposti sen muistaakseni sai sieltä sisältä ruuvattua pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Alipaineella ohjattu hukkaportti tossakin on, ihmettelin aluksi että miten tuolla kkk:n turbo oli eikä garret niinku uudemmissa cdi vehkeissä on. Minun mielestä se ilma läppä aukeaa alipaineella ja jousi palauttaa alipaineen kadottua läpän takaisin kiinni eli pelkkä tulppaus ei riitä, mutta eihän tuo kova homma todellakaa ole saada pois käytöstä jos niin nyt haluaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Molemmat on KKK:n ahtimia, mielestäni sen pitäisi toimia siten, että moottorin käynnistyttyä hukkaportin läppä vedetään alipaineella kiinni mutta en nyt ole ihan varma enää. Varsinkaan kun ei meillä ollut semmosta toimivaa alipaineahdinta.

Paras se tietty olisi vaihtaa se painekello ahdolla toimivaksi niin saa itse säädellä helposti halutut ahdot ja tietokoneen hommaksi jää nenän kaivuu. Se tietokonehan vahtii siinä koko ajan ettei se mene ylipaineelle ja kun menee niin tehot otetaan pois. Eikä se yks bari ole kyllä mikään ylipaine minun mielestä. :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

meZZinki kirjoitti:Minun mielestä se ilma läppä aukeaa alipaineella ja jousi palauttaa alipaineen kadottua läpän takaisin kiinni eli pelkkä tulppaus ei riitä, mutta eihän tuo kova homma todellakaa ole saada pois käytöstä jos niin nyt haluaa.
Otat sen läpän irti siitä läpän akselista ja nakkaat mahdollisimman kauas metsään sen. On ruuveilla kiinni.
Akseli saa jäädä paikoilleen heilumaan miten haluaa.
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Pieni aivoriihi ennen kun pääsee tänää pumppua taas rappaamaan. Kallistelen pumppua kuitenki ensin mutta jos ei auta niin....

Elikkä korjatkaa jos oon väärässä. Kun tuo pumppu on nyt säädettu 13*jykk Ruiskutus hetki alkaa asteluvulla 28*eykk (kokeiltu). Nyt jos säädän sen pumpun 16*eykk ruiskutus hetki aikaistuu yhteensä 29 astetta eli todellinen ruiskutushetken alku olisi silloin 57*eykk, eikö? Ja jos mietitään miten mäntä liikkuu koneessa kampuaralta katottuna menee mäntä ylhäältä alas astelukuna 180 astetta eli vaikka säädän sen ennakon radikaalisti aikasemmalle niin on mäntä joka tapauksessa tulossa jo ylöspäin eikä pumppu ole vielä LIIAN aikasella. Eli pitäs tuon lähtiä käymään vaikka tuota kokeileenkin?

Tilannehan on edelleen se että en tiedä onko tossa pumpussa sitä 7mm elementtiä ja että pumppu on nyt liian myöhäsellä.

Nyt jos taas mietitää lisää niin tuo ruikutushetki pitäs alkaa veskolan mukaan 24-20 eykk ja minulla se luku on 28 eykk niin silloin pumppu olis aikasella. Oireet viittaa kuitenkin myöhäsellä oloon mutta voiko sama savutus johtua siitä että pumppu ois liika aikasella? ite en usko siihen mutta mutta... :) Enkä väitä että tässä kukaa ois enempää ja vähempää väärässä tai oikeassa kunhan vika vain selviää. Onpa mukavaa spekulointia :D :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se käynnisty jos ruiskutus aloitetaan liian aikaisin, esimerkiksi 57eykk, ei varmasti. Ei edes syty se diesel kun ei ole vielä puristusta eli lämpöä riittävästi. Jos mäntä on tulossa ylös ja saisit sen syttymään niin sehän alkaisi pyörimään väärään suuntaan...oikeasti se vain kalisi ja kolisi. Diesel pitää ruiskuttaa siihen aikaan, että se syttyminen tapahtuu kunnolla kun mäntä lähtee alas...noin suunnilleen.

Onkohan astemerkki riittävällä tarkkuudella oikein. Niihin saa jäämään kolmen asteenkin eron yhtä pulttia aukaisemalla. Äänestä sen voisi ehkä myös arvioida onko se liian aikaisella...mutta kokemuksesta voin sanoa, että älä mene käynnistyvää konetta säätämään kovin montaa astetta. Siinä tuli itsellekin kyynel silmään kun kone lakkasi käynnistymästä.

Sitten tuo tulkitseminen, kun kohdassa 28 eykk se pinta nousee niin millä silmällä se on katsottu ja milloin oikeasti suutin aukeaisi, sinne kun pitää muodostua se yli 120Bar paine putkeen . Kun otetaan mukaan kahden asteen astemerkin virhe niin voidaan hyvinkin olla sittenkin 25 eykk ruiskutusennakossa.

Ellei tiedä onko 6mm vai 7mm elementti niin on se vähän hakuammuntaa. 7mm elementti pitäisi laittaa 20 eykk kohtaan tai jopa 16 eykk kohtaan. 13 jykk astemerkki viittaa kovasti vakiopumppuun, mistä muuten sait ajatuksen, että tässä olisi 7mm pumppu ?

Dieseli savuttaa oli se sitten aikaisella tai myöhäisellä. Savun värissä pitäisi jonkun nähdä eroa...minä en yleensä näe. Myöhäisellä pitäisi tulla harmaata savua. Musta voisi tulla, koska ne ensimmäiset pisarat ei syty oikeaan aikaan kun mäntä on vasta tekemässä puristusta ja palavat nokisesti.

Säädä aste myöhemmälle, kuuntele ja katsele. Se aste on pienen pieni muutos pumpulla. Huomaa myös, että jos se lämpimänä käynnistyy niin sitten kylmänä saattaa jäädä käynnistymättä jos ennakko laiteaan pieleen, noinkin on joskus käynyt :oops:

Niin ja varmista nyt että se pirun läppä varrmasti ei ole tyhjäkäynnillä siellä tukkeena. Tuo hyvä vinkki sen heittämiseen jo tulikin.

http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko siinä autossa nyt velä joku vika, vai korjaantuko se ton läpän aukaisemisella?

mulla oli joskus sama vika. tosin huomasin heti ahtopainemittarista, että nyt on jotain mätää, kun kierrätettäessä tulikin alipainetta imusarjaan, vaikka odotuksena oli ylipainetta.. pois vaan se läppä.
W201 250DT 20V
w201 190E
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Pumpun kääntö lohkosta poispäin, auttoi. Liikutin pumppua maximi määrän mitä niillä korvakoilla oli varaa. ---> savutus lähes katosi. Tuossa spekuloitiin että jos siirtäs pumppua vielä yhellä boorilla että sais enemmän säätövaraa aikasempaan suuntaan, mutta näillä nyt mennää toistaseksi päästömittauksiin ja katotaa sitten uudestaan. Nyt on vetoja ja kaikki kakistelut katosi. :D

En tehny sille läpälle vielä mitään, se tulee sitte seuraavassa remontissa eli ens viikolla. Silloin vaihtuu vesipumppu, moniurahihna ja laturin laakerit pitää tarkistaa + nopeusmittari kun ei viisari värähdä(?) ja myös koneen lämpötila-anturi. Sellainen huomio kuitenkin että ilman ilmanputsaria otti kone herkemmin kiekkoja eli vapaavirtaus suodatin menee vakavaan harkintaan. Mitähän tuolle ilmamassamittarille joka on kiinni vakio putsarin kotelossa pitää sen jälkeen tehdä?

Kiitoksia veskolalle ja muille, eniten auttoi kun kerroit kuinka tarkkaan tuo pumppu pitää ajoittaa, eli siis asteen parin heittokin vaikuttaa aika rajusti. Itelle on ensimmäinen ns. ruisku jota korjailen niin saa vähä mietiskellä näitä juttuja.
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja joikke »

meZZinki kirjoitti:Mitähän tuolle ilmamassamittarille joka on kiinni vakio putsarin kotelossa pitää sen jälkeen tehdä?
Mulla on tuossa omassa 110D Vitossa tuo EGR pois tulpattuna niin jotenki tuo ilmamassamittari on sekoillut tuossa sen takia. Meni aina vikatilaan millon sattu. Mulla on egr siten tulpattu, että alipaine letkussa on tukko ja sitte pakosarjan ja egr-putken liitoksessa peltilätkä. Imusarjassa oleva kaasuläppä on pakotettuna auki nippuside patentilla. Yks aamu sitte kokeilin semmosta, että irroitin ilmamassa mittarin liittimen ilmamassa mittarista ja kappas peijoonaa alkoi ahtopaineet pysyä. Näissähän tuo ilmamassamittari ei tietääkseni ohjaa muuta kuin egr-systeemiä, niin sen mittarin voi huoletta heittää vaikka pois sieltä kun egr ei ole käytössä. Katsastukseen se pitää tietenki laittaa näytille. Omassa tein siten, että katkaisin sivareilla ilmamassamittarilta johdot ja laitoin kutistesukalla johtosarjan ''kiinni'' niin, että johtojen päät ei vahingossakan ota kiinni toisiinsa ja liittimen paikalleen niin näyttää konehuone alkuperäiseltä ja säästyy katsastusmiehen uteluilta.
Eli sama suomeksi. Voit huoletta heittää ilmamassamittarin pois.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun tulpattiin se EGR niin samalla irroitettiin ilmamassamittarin johto. En tiedä vetääkö ECU herneen nenään mutta meillä ei ainakaan mitään vikavaloa tullut, ja kun ahtimen ohjauskin oli irroitettu ECU:lta niin ei se ainakaan menohaluihin olisi vaikuttanut. Ei paljon vikatilat vaikuta tässä moottorityypissä kun on vaijerilla oleva kaasupoljin. Kannattaa ainakin kokeilla sitä johdon irroittamista., eli kuten joikkekin kirjoittaa niin lepikkoon vain turhat osat.

"vesipumppu, moniurahihna ja laturin laakeri"

Meinaatko viikossa ehtiä nuo kaikki :wtf:
Lisää tietoa: www.skg.fi
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Tuo vesipumppu voi olla taas yks operaatio vaihtaa vaikka eihän tuo nyt niin pahassa paikkaa näyttänyt olevan. Laturin kans tappelin jo aikasemmin kun piti hiilet vaihtaa ja tuntu että sen irrotus on pahempi kuin turbon, koneen ollessa paikallaa. Silloin jo huomasin että takimmainen laturin laakeri oli väljä, niin rupeshan se sitte ääntämään. Saapa nähä riittääkö viikko :D

Pirssi on nyt ollu toukokuusta asti remontin alla niin se on sama laittaa kerralla kuntoon, katoppa vaa niin sitte porsii kytkin tai vaihelaatikko kun niile ei ole tehty vielä mitää. Alkaa muutenkin auto olla niin hyvin käsitelty ettei paljon sellasia paikkoja tekniikassa ole jolle ei olis jotai jo tehty :)

Ihme kyllä hitsaus kolvia ei oo tarvinu vielä näyttää "kop kop". Vois kyllä massata sen pohjanki samalla.

Kylläpä tuli tehtyä elämäni "autokaupat" vuosi takaperin, tästä vitosta tuli heti kerralla perheenjäsen josta ei koskaan raaski luopua.
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Eipä löydy pumpulle sopivaa ajoitusta ei sitte millään. pumpun merkin mukaan 22 Jykk niin kone käy suht. oikealla tavalla mutta ei tyydytä mua. Ei taida olla enään vaihtoehtoja kun hommata uusi pumppu tilalle. Oiskoha kellään täällä myynnissa viton pumppua (om601), autossa on ilmastointi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ajoitat sen pumpun sillä ns. hanhenkaula menetelmällä 22-24eykk. ja annat olla siinä. Jos ei käy niin vika on todennäköisesti jossain muualla.
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

se on jo ajotettu siihen kohtaa monesti, eikä käy kunnolla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika T yrittää nyt kertoa, että pumpun vaihtaminen ei todennäköisesti poista vikaa ollenkaan. Oikeastaan se selviää vähimmällä työllä siten, että pumppu laitetaan penkkiin ja testataan. Samalla testi suuttimille. Mikäli nuo on ok, niin tarvitsee jatkaa vian etsimistä autosta muualta. Itse en kyllä lähtisi toista pumppua siihen ostamaan kun työmäärä vaihtamiseksikin on monta monta tuntia.

Ensimmäisessä viestissä kerrot, että pumppu huolettu dieselkorjaamon penkissä.

Vaikuttaa että vika on tullut remonttia tehdessä, liittyy jotenkin polttoaineletkuihin tai muuten vain asennukseen/ajoitukseen. Oletetaan että ruiskutuspumppu olisi ollut alunperin ehjä, ei dieselkorjaamo saa sitä kovinkaan helposti rikki vain ajamalla siihen säädöt.

Sitten tuo kohta kiiinnostaa "turbo oli sökö". Miten se oli sökö, metallit menneet koneen läpi ?

Kerrot myös että "Eli auto pelitti ennen pumppu jumppaa ihan ok, otti kierroksia eikä ihmeempiä savutellu." Milloin tämä savuarvon 6 savuttaminen sitten alkoi ? kun itse ymmärsin, että se oli se lähtökohta mistä alettiin korjaamaan.

"kone käy suht. oikealla tavalla mutta ei tyydytä mua"
Minulla oli aikoinaan vakio Vito, senkään pumppu ei miellyttänyt, joten päätin vähän piristää sitä mynädieselin pumpulla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
meZZinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 27.02.2013 17:38

Re: vito 110 td savuttaa tyhjäkäynnillä mustaa.

Viesti Kirjoittaja meZZinki »

Tuossa eilen vielä säädeltiin ja lopputuloksena oli että pumppu käännettiin nykyisellä asetuksella taas max. määrä myöhäselle ja nyt ollaan aika likellä, jos nyt jotain vielä tekee niin pumppu pois booreilta jotta saadaan vielä myöhäsemmälle. Ihmettelin tossa kun näissä foorumeissa poristaan että pumppua kallistamalla saadaan noin viiden asteen säätövara, mulla pystyy säätämään yhteensä 22 astetta max. ennakosta, max myöhäselle, kampiakselilta katottuna kokonaisuudessaan, eli OT merkistä tuohon 22 jykk:iin. Nyt ollaan siinä mallissa että pumpun merkki on 22 jykk ja ykkösen kohalta pumpusta katottuna naftan pinta liikahtaa 25-24 eykk. Tuosta jos liikuttaa aikasemmalle niin savutus taas kasvaa, Eli annetaan olla tässä mallissa, tai ennemmin vielä myöhäselle.

En ekan kerran uskonu kun säädin pumpun tuolle juurikin samalle mallille, kun soitin pumppu huoltoon ja kysyin tuosta ajotus merkistä ja vastaus oli että merkki on kohillaan ja että pumpussa ei ole vikaa, 13 astetta jykkii ja se on siinä! Niinhän se oli, joopa joo ---->
Pumpun merkki pielessä sen 10 astetta. No oishan se tieten helpottanu kun ois huollossa sekin katottu, vai liekkö sille mitää siellä edes tehty! ihmettelen. Eikä oo muuten pumppu lukittuna konetta pyöritetty. Joutsen kaulalla tieten sais just kohilleen vaan en viittiny paineventtiiliä rueta aukomaan...eihän tuo näköjään kauas mee kun kahtoo tuosta suutin putken kohdalta pumpusta.

Saahan tässä amatööri rapata :) the end!
Vastaa Viestiin