mun 250D, jolla on ajettu (mittarin mukaan) about 700 000km, alkoi käsittääkseni alkuperäisen kytkimensä osalta temppuilla. Ensin kytkin meni sellaiseksi, että se välillä toimi ihan normaalisti, mutta välillä polkimessa oli alussa tyhjä liike, ja piti painaa aika syvälle ennen kuin kytkin irrotti. Tämän jälkeen kytkin sitten otti kinni, kun poljinta nosti edes vähän. Vika oli ensin lievä, mutta pahentui pikku hiljaa, ja kun se oli pari kertaa tehnyt sen, että poljin piti jalalla nostaa takaisin ylös, päätin, että jotakin on tehtävä.
Kytkinnesteitä ei ole minun aikanani, eli noin kymmeneen vuoteen, vaihdettu. Minulle yksi ammattikorjaaja väitti (valehteli), ettei tarvitse.

- valutin työsylinteristä nestettä pois - ei sieltä ensin tullut mitään, mutta kun otin ilmaruuvin kokonaan pois ja tökkäsin kuparilangan pätkäällä sylinteriin ilmaruuvin reikään, sieltä alkoi valua erittäin tummaa nestettä.
- Kun valuminen loppui, löin ilmausruuvin takaisin, laitoin siihen kiinni letkun, ja kevyellä paineella painoin nestettä siitä ruuvista sisään. Nesteen mukana ei mennyt lainkaan ilmakuplia, vaan ihan pelkkää nestettä.
- Kun jarrunestesäiliö oli melkein täynnä, tyhjensin sen ja jatkoin nesteen lisäämistä alakautta
- Kun säiliö oli taas täynnä, kokeilin pumpata kytkintä - muutaman pumppauksen jälkeen tuntui normaalilta.
- Tyhjensin taas säiliön, ja jatkoin nesteen lisäämistä sieltä työsylinterin ilmaruuvista, jotta järjestelmä tulisi suht asiallisesti huuhdeltua
- Lopulta sulijin ilmaruuvin kunnolla, tyhjensin vielä jarrustesäiliön ja löin puhdasta nestettä tilalle
- Kytkin tuntui toimivan normaalisti, joten pohjamuovi paikalleen ja menoksi
- No niin... edelleen se välillä menee reippaasti ensin tyhjää ja ottaa vasta sitten kiinni.
- Jatkoin polkimen pumppaamista rauhallisesti eri tavoilla, ja lopputulos oli se, että monta kertaa sai pumpata niin, että kytkin ei irrota, kunnes se välillä yhden polkaisun ajan toimii normaalisti, mutta kun sen sitten päästää ihan ylös asti, niin se siitä seuraavalla polkaisulla taas haluaa jäädä pohjaan irrottamatta kytkintä. Tätä kun riittävän kauan jatkoi, se ei enää irrottanut, vaikka mitä olisi tehnyt, vaan halusi joka ikinen kerta jäädä pohjaan.
Mitä se nyt noin teki? Tuli mieleen vaihtoehtoisia teorioita...
1. Järjestelmään alun perin oli päässyt jostakin ilmaa. Epäonnistuin jotenkin ilmaamisessa, ja nyt siellä on vielä enemmän ilmaa.
vai...
2. Sylinterin tiivisteet ovat huonot, ja vuotavat läpi välillä. Nyt kun neste ei ole enää niin paksua töhnää, se vuotaa aiempaa helpommin.
vai...
3. Neste on ollut niin likaista, että joku kohta systeemissä (en tunne tarkemmin) on alkanut jumittaa nesteessä olleen töhnän vuoksi. Huuhtelu laittoi likaa liikenteeseen, ja nyt se jumittaa entistä pahemmin.
vai...
4. Joku muu, mikä?
Mitä nyt kannattaisi tehdä?
a. Ilmata eri tavalla jotenkin? (siinähän lopputulos on sama, jos käyttää sitä jarrusatulan ja työsylinterin välistä letkua sillä erolla tähän, että siinä kytkimestä tullut likainen neste leviää jarruputkiin)
b. Vaihtaa työsylinteri tai pääsylinteri? Kumpi niistä todennäköisesti olisi se ongelma?
c. Laittaa korjaus- tai tiivistesarja pää- tai työsylinteriin sen mukaan, kumpi on todennäköisempi syyllinen.
d. Jotain ihan muuta, mutta mitä?
Kiitoksia etukäteen!