W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hellou,

mun 250D, jolla on ajettu (mittarin mukaan) about 700 000km, alkoi käsittääkseni alkuperäisen kytkimensä osalta temppuilla. Ensin kytkin meni sellaiseksi, että se välillä toimi ihan normaalisti, mutta välillä polkimessa oli alussa tyhjä liike, ja piti painaa aika syvälle ennen kuin kytkin irrotti. Tämän jälkeen kytkin sitten otti kinni, kun poljinta nosti edes vähän. Vika oli ensin lievä, mutta pahentui pikku hiljaa, ja kun se oli pari kertaa tehnyt sen, että poljin piti jalalla nostaa takaisin ylös, päätin, että jotakin on tehtävä.

Kytkinnesteitä ei ole minun aikanani, eli noin kymmeneen vuoteen, vaihdettu. Minulle yksi ammattikorjaaja väitti (valehteli), ettei tarvitse. :evil: Siispä

- valutin työsylinteristä nestettä pois - ei sieltä ensin tullut mitään, mutta kun otin ilmaruuvin kokonaan pois ja tökkäsin kuparilangan pätkäällä sylinteriin ilmaruuvin reikään, sieltä alkoi valua erittäin tummaa nestettä.
- Kun valuminen loppui, löin ilmausruuvin takaisin, laitoin siihen kiinni letkun, ja kevyellä paineella painoin nestettä siitä ruuvista sisään. Nesteen mukana ei mennyt lainkaan ilmakuplia, vaan ihan pelkkää nestettä.
- Kun jarrunestesäiliö oli melkein täynnä, tyhjensin sen ja jatkoin nesteen lisäämistä alakautta
- Kun säiliö oli taas täynnä, kokeilin pumpata kytkintä - muutaman pumppauksen jälkeen tuntui normaalilta.
- Tyhjensin taas säiliön, ja jatkoin nesteen lisäämistä sieltä työsylinterin ilmaruuvista, jotta järjestelmä tulisi suht asiallisesti huuhdeltua
- Lopulta sulijin ilmaruuvin kunnolla, tyhjensin vielä jarrustesäiliön ja löin puhdasta nestettä tilalle
- Kytkin tuntui toimivan normaalisti, joten pohjamuovi paikalleen ja menoksi
- No niin... edelleen se välillä menee reippaasti ensin tyhjää ja ottaa vasta sitten kiinni.
- Jatkoin polkimen pumppaamista rauhallisesti eri tavoilla, ja lopputulos oli se, että monta kertaa sai pumpata niin, että kytkin ei irrota, kunnes se välillä yhden polkaisun ajan toimii normaalisti, mutta kun sen sitten päästää ihan ylös asti, niin se siitä seuraavalla polkaisulla taas haluaa jäädä pohjaan irrottamatta kytkintä. Tätä kun riittävän kauan jatkoi, se ei enää irrottanut, vaikka mitä olisi tehnyt, vaan halusi joka ikinen kerta jäädä pohjaan.

Mitä se nyt noin teki? Tuli mieleen vaihtoehtoisia teorioita...

1. Järjestelmään alun perin oli päässyt jostakin ilmaa. Epäonnistuin jotenkin ilmaamisessa, ja nyt siellä on vielä enemmän ilmaa.
vai...
2. Sylinterin tiivisteet ovat huonot, ja vuotavat läpi välillä. Nyt kun neste ei ole enää niin paksua töhnää, se vuotaa aiempaa helpommin.
vai...
3. Neste on ollut niin likaista, että joku kohta systeemissä (en tunne tarkemmin) on alkanut jumittaa nesteessä olleen töhnän vuoksi. Huuhtelu laittoi likaa liikenteeseen, ja nyt se jumittaa entistä pahemmin.
vai...
4. Joku muu, mikä?


Mitä nyt kannattaisi tehdä?

a. Ilmata eri tavalla jotenkin? (siinähän lopputulos on sama, jos käyttää sitä jarrusatulan ja työsylinterin välistä letkua sillä erolla tähän, että siinä kytkimestä tullut likainen neste leviää jarruputkiin)
b. Vaihtaa työsylinteri tai pääsylinteri? Kumpi niistä todennäköisesti olisi se ongelma?
c. Laittaa korjaus- tai tiivistesarja pää- tai työsylinteriin sen mukaan, kumpi on todennäköisempi syyllinen.
d. Jotain ihan muuta, mutta mitä?

Kiitoksia etukäteen!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja felmit »

jos poljiin jää pohjaan:
- oletko koittanut nostaa käsin ylös?
- pääsylinterin vaihto
mikäli itse kytkin toimii

Itse ilmaan mieluimmin toisinpäin ja pienellä paineella
ja monta kertaa on on ollut niin tummaa, ettei saa nipasta ulos suosiolla
jarrunesteet ovat kirkkaita :roll:
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

felmit kirjoitti:jos poljiin jää pohjaan:
- oletko koittanut nostaa käsin ylös?
- pääsylinterin vaihto
mikäli itse kytkin toimii

Itse ilmaan mieluimmin toisinpäin ja pienellä paineella
ja monta kertaa on on ollut niin tummaa, ettei saa nipasta ulos suosiolla
jarrunesteet ovat kirkkaita :roll:
Hei,

joo, polkimen kun nosti itse takaisin ylös, niin se ennen tekemiäni toimenpiteitä yleensä sen jälkeen toimi enemmän tai vähemmän normaalisti seuraavalla polkaisulla. Nyt se on sellainen, että menee ja jää seuraavallakin polkaisulla pohjaan (sehän se polkimen palautusjousi käsittääkseni vetääkin sitä kohti pohjaa, kun poljin on riittävän syvällä).

Ennen oli niin, että poljinta kitkuttelemalla edestakaisin ns. tyhjän liikkeen alueella, se joku kerta ottikin kiinni about ylhäältä asti ilman, että olisi ollut tyhjää liikettä alussa. Niin kauan, kuin sitten nosti polkimen vain siihen asti, että siinä oli hiukan vastusta, kytkin toimi täysin normaalisti seuraavillakin polkaisuilla. Mutta sitten taas oli tyhjää alussa heti, jos antoi polkimen nousta ihan ylös asti. Samoin oli heti nesteiden vaihdon jälkeen, mutta nyt on lähinnä pelkkää tyhjää liikettä jäljellä, vaikka sitä kuinka polkee tyhjällä alueella. :roll:

Miten tarkoitat tuota toisin päin ilmaamista? Korkin kautta painetta jarrunestesäiliöön ja työsylinterin ilmausruuvi auki vai? Ilmeisesti jos noin tekee, niin pitää olla siinä ilmaruuvissa letku, jonka toinen pää on about samalla korkeudella jarrunestesäiliön kanssa?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Nozki kirjoitti:Miten tarkoitat tuota toisin päin ilmaamista? Korkin kautta painetta jarrunestesäiliöön ja työsylinterin ilmausruuvi auki vai? Ilmeisesti jos noin tekee, niin pitää olla siinä ilmaruuvissa letku, jonka toinen pää on about samalla korkeudella jarrunestesäiliön kanssa?
Kyllä
Tai pullo, jossa letku pohjalle ja pohjalla nestettä, riittää.
Todennäköisesti saa valumaan omalla paineellakin, kun töhnää on vähemmän.
ilmausruuvi auki ja antaa valua pulloon. Vahtii, että säiliössä on riittävästi tavaraa koko toimenpiteen ajan.
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Oolrait, kiitoksia!

Tulin tässä selanneeksi vähän muualtakin kuin Mersuforumilta samaa aihetta, ja tilasin juuri äsken KL-Varaosilta uuden pääsylinterin sekä lisäksi työsylinterin. Laitetaan nyt sitten molemmat samaan syssyyn, niin eiköhän se kuntoon tule. Ja toivon mukaan pysyykin ehjänä, ettei sitten työsylinteri hajoa hetikohta kun pääsylinteri on kunnossa. Ehkä...

Mutta vielä yksi kysymys:

Osaako joku suoraan sanoa, millainen letku on jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välissä; sisä- ja ulkohalkaisijat kiinnostavat? Tai pelkkä ulkohalkaisijakin riittäisi, koska sisähalkaisijan pystyy kyllä päättelemään, kun saa sen pääsylinterin käsiinsä. Ulkohalkaisijan merkitys on muuten tietty varsin minimaalinen, mutta olisi kiva saada se tulipellin läpivientiin tiiviisti, muttei liian ahtaasti kuitenkaan.

Voisi semmoisen varmuuden vuoksi hankkia jostakin hydrauliikkaliikkestä vaikka, mutta kun EPC kertoo vain pituuden (270mm), enkä itse nyt malttaisi ajella pitkäti toista tuntia tallille ja takaisin ihan vain sitä letkua katsomaan ja mittaamaan...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos sylinterit liikkuu normaalisti, niinkun oletus nyt on, niin se ilmaaminen onnistuu ihan perinteisestikkin. eli samalla tavalla, kun jarrujenkin. ekana tsekkaa, että jarruneesua on säiliössä tarpeeks, mielummin ihan piripinnassa. (en nyt muista koskiko se jarruja, vai kytkintä, mutta jompaa kumpaa ilmatessa piti säiliön olla ihan täynnä). sitten pumppaa poljinta pari kertaa ja jättää sen pohjaan. samaan aikaan, kun poljin pohjassa, niin kaveri menee ja aukasee nippaa työsylinteriltä. sitten, kun neesun tulo lakkaa, niin nippa kiinni. ja samaa toistetaan niin kauan, että kytkin on normaali.

toisaalta tulee mieleen, ettei siellä itse kytkimessä olis jotain vikaa, jos noin ihmeellisesti pelaa. jotkut kytkimen jouset irrallaan ja pyörii siellä liikkuvien osien seassa aiheuttaen häiriöö. taikka se kytkimen käpälä jotenkin vinksallaan. taikka työsylinterin "akseli", mikä painaa käpälää. sehän on sellanen joka suuntaan liikkuva. jos se on jotenkin sitä mallia, että limpskahtaa pois paikoiltaan. mistä noista tietää ennenkuin purkaa kytkimen esiin. veikkauksia vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

pera8x kirjoitti:jos sylinterit liikkuu normaalisti, niinkun oletus nyt on, niin se ilmaaminen onnistuu ihan perinteisestikkin. eli samalla tavalla, kun jarrujenkin. ekana tsekkaa, että jarruneesua on säiliössä tarpeeks, mielummin ihan piripinnassa. (en nyt muista koskiko se jarruja, vai kytkintä, mutta jompaa kumpaa ilmatessa piti säiliön olla ihan täynnä). sitten pumppaa poljinta pari kertaa ja jättää sen pohjaan. samaan aikaan, kun poljin pohjassa, niin kaveri menee ja aukasee nippaa työsylinteriltä. sitten, kun neesun tulo lakkaa, niin nippa kiinni. ja samaa toistetaan niin kauan, että kytkin on normaali.

toisaalta tulee mieleen, ettei siellä itse kytkimessä olis jotain vikaa, jos noin ihmeellisesti pelaa. jotkut kytkimen jouset irrallaan ja pyörii siellä liikkuvien osien seassa aiheuttaen häiriöö. taikka se kytkimen käpälä jotenkin vinksallaan. taikka työsylinterin "akseli", mikä painaa käpälää. sehän on sellanen joka suuntaan liikkuva. jos se on jotenkin sitä mallia, että limpskahtaa pois paikoiltaan. mistä noista tietää ennenkuin purkaa kytkimen esiin. veikkauksia vaan.
Njooh, tuolla menetelmällä ilmattiin juur kaverin Golffin kytkintä, ja hyvin tuntui onnistuvan. Mulla vaan nyt ei ollut ketään kaveria paikalla, eikä taida ensi kerrallakaan olla ketään tulossa samoihin aikoihin sinne... Kytkimen nesteet tulevat siitä säiliön etuosasta - ainakin se puoli valui tyhjäksi, kun valutin kytimestä nesteitä pihalle ja täyttyyi pikku hiljaa uutta nestettä alhaalta päin syöttäessä. (Muistaakseni taka-)jarrut tosiaan saa helposti ilmaamisen yhteydessä haukkaamaan uutta ilmaa, jos ei huomaa, että nestepinta pitää aina täyttää ihan ylös asti, jotta myös säiliön taaempi osasto täyttyy.

En ollutkaan ajatellut kytkimen mekaanisen vian mahdollisuutta enempää. Ehkä siksi, että itse kytkin tuntuu toimivan ihan normaalisti, mutta jokin sen käyttösysteemissä on pielessä. (Eli jos esim. polkimessa on alussa tyhjää, niin kytkin irrottaa vasta kun on painanut poljinta normaalia syvemmälle ja sitten poljinta nostaessa se ottaa kiinni normaalia aiemmin - samassa kohdassa, jossa se irrotti.) Jotain hydrauliikkavikaa epäilen edelleen eniten, mutta eiköhän tuo selvinne, kun ehkä joskus pääsen vaihtamaan uutta osaa ja näkemään, missä kunnossa vanhat ovat ja millaiseksi toiminta muuttuu uusien osien kanssa vai muuttuuko ensinkään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Ite ilmasi omasta sillain et letku kiinni sinne kytkimen nippaan ja letkuun nestettä, toinen pää kiinni jarru satulaan. Sitten toinen pumppaan jarrua ja ite menin hoiteleen nippaa "huolehtiin" ettei vedä ilmaa välistä sen jälkeen tuli hyvä kytkin.
124/300E v.89
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

poke2 kirjoitti:Ite ilmasi omasta sillain et letku kiinni sinne kytkimen nippaan ja letkuun nestettä, toinen pää kiinni jarru satulaan. Sitten toinen pumppaan jarrua ja ite menin hoiteleen nippaa "huolehtiin" ettei vedä ilmaa välistä sen jälkeen tuli hyvä kytkin.
Kyllä, tää on varmasti näppärin tapa, jos on kaksi henkilöä tekemässä. Harmina vain se, että kytkinsysteemissä ollut likainen neste pumpataan sinne säiliöön, ja riittävän kauan kun pumppaamista jatkaa, se likainen neste menee myös sinne käytettävälle jarrusatulalle ja lopulta takaisin kytkimelle. Näin ei tietenkään käy ainakaan kovin vakavalla tasolla, jos aina tyhjentää likaista kamaa pois säiliöstä ja laittaa puhdasta tilalle riittävän usein tämän prosessin aikana.


No anyways, toistaiseksi näyttää, että homma on ratkaistu. Vaihdoin pää- ja työsylinterin sekä säiliön ja pääsylinterin välisen letkun. Kun molemmat sylinterit olivat irti, päästin myös ilmaa ja puhdistussprayta läpi niiden välisestä putkilinjasta varmistaakseni, ettei siellä ole tukoksia ja että mahdolliset viimeisetkin irtokuonat tulisivat kokonaan pihalle.

Sitten uudet osat paikalleen ja uusi neste systeemiin tälläkin kertaa pienellä paineella työsylinterin ilmausruuvista syöttäen. Itse asiassa kyllä joksikin aikaa tuota ennen laitoin säiliöön nestettä, kun työsylinterin ilmaruuvi oli auki, jotta systeemiin menisi jonkun verran kamaa ihan omalla painollaan - en tiedä, oliko siitä varsinaista hyötyä. Joka tapauksessa, kun neste oli alhaalta päin syötetty systeemiin, ilma oli kaikonnut myös pääsylinteristä niin, ettei poljinta tarvinnut ollenkaan pumpata pääsylinterin ilmaamisen viimeistelemiseksi.

Syyllinen koko hommaan uskoakseni oli pääsylinterin palautusjousi, joka oli aivan fillunpäreinä. Siinä oli ainakin yksi sellainen vajaan parin sentin mittainen irtopala - epäilen, että se on välillä päässyt männän tiivisteen väliin, ja silloinhan ei painetta synny. Jonkin verran nestettä näytti valuneen myös pääsylinteristä pihalle sinne jalkatilaan, mutta jotenkin niin, että se ei tullut matolle vaan sinne suoraan peltilattiaa vasten. Paljoa ei ole voinut mennä, sillä jarrunesteen katoamista en ole havainnut.

Ja lopuksi itse itselleni vastaten, sen säiliön ja pääsylinterin välisen letkun sisähalkaisija on aika lailla 8mm. Pääsylinteri kannattanee vaihtaa niin, että irrottaa kyseisen letkun ensin säiliöltä, ja kun sylinterin saa muuten irti, niin vetää sen pois letkuineen. Samoin uusi letku ensin kiinni sylinteriin ja sen jälkeen sylinteri letkuineen paikalleen niin, että samalla työnnetään letkua läpiviennistä konehuoneen puolelle. En ainakaan tiedä mitään muuta tapaa, jolla tuon järkevästi voisi tehdä. Vanha letku oli päistään vähän rispaantuneen ja halkeilleen oloinen, vaikka muuten vissiin ehjä olikin, joten kyllä se varmasti kannatti vaihtaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 250D -92: vikaa kytkimessä - mikä nyt neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jousi oli itselläkin poikki ja liikevara jäi lyhyeksi..ja välillä pohjaan ..ei ollut ulkoisia vuotoja...onneksi löytyi kaverilta ehjä jousi.
Uusi jonka laitoin on orkkis jousi ja tarrvike sylinterissä ei kestänyt jousi kuin pari vuotta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin