om602 vääntö ja ahdonalainen syöttö

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

om602 vääntö ja ahdonalainen syöttö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Elikkäs, auttakaa nyt superturpomiehet uutta foorumilaista
Kyseessä 190d 2,5turbo
Holset h1e 14:lla pakopesällä
Kivimäki p.sarja
7mm ppd 120cc syöttöä
240mm asetelma massalevyllä

Eli kysymys on, tehopapereissa kun alettiin kattoon niin on 230hp@5500rpm
JA suuri ? VÄÄNTÖ 316nm@4500rpm, MISSÄ VÄÄNTÖ?
Eikös tuossa nyt pitäs olla jotain ~400nm vääntöä
Missä vika nyt, voiko olla liian iso turbo? vai onkohan viime omistaja ruuvvannut syöttöä alas jos kytkin luisti tai jotain?
Paljonko nuo asetelmat teillä kestää?
Auttakaa nyt että tuosta sais jo voimaa :D
alakierroksilla ei tunnu olevan paljo vääntöä ollenkaan, vaikka kyllä se mustaa pukkaa vähäsen, ja turbo herää jotain 2500-3000rpm paikkeilla
Tuo pumppu on ulkoisella syötönsäädölla edellisen omistajan mukaan (se vipu siinä sivulla) :lol: vaikka en huomannut kun pakokaasutestin otin että ois savuttanu vähemmän kun laitoin siihen rajoittavan pultin.
Toivottavasti ymmärrätte, oon uus näissä asioissa mutta mitä nyt oon kattonu kun näistä on otettu 250hp niin on ollut 420nm tai jotain semmosta.

E: Unohdin mainita, autossa on vaparin pumppu, tai ei ainakaan ole sitä morkoolia siinä pumpun päällä, eikö ois parempi ku ois turbon pumppu :?:
Viimeksi muokannut Urpodiisseli, Ke 04.09.2013 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus itsekkin ihmetelly tota vääntö juttua. taitaa olla sopan puutetta, jos turbo kuitenkin tekee painetta?

joskus aikanaan, kun itse olin penkissä omalla 602:sellani, niin samaan aikaan oli joku jamppa, millä oli kokolailla samaan kokoonpano pellin alla. mulla tuli tehoja 250 heppaa ja 400nm, tällä toisella tuli 300 heppaa ja vääntöä jonkun verran enemmän, en muista paljonko, mutta jotain 50...100nm. tehoalueet oli melkein identtiset, paitsi sillä toisella jampalla tuli enemmän vääntöä.

loppupäätelmänä oli vaan se, että sillä oli jotain toisin, että kone kehitti enemmän vääntöä ja sitä kautta sitten taase tehoja. ja jos en väärin muista, niin sillä tais olla ahtopaineitakin jotain pari baaria, kun mulla oli vaan vähän yli paari.

paljonko sulla on ahtopaineet? millanen pakari? paljonko tedollinen syöttömäärä? mikä ruiskuennakko? cooleri? kaikki vaikuttaa kaikkeen. ilmeisesti aika kiertävä tuo laite, kun kuitenkin tehoja tullut noinkin paljon, vaikka vääntö jääny aika laihaks. tietämättä sen tarkemmin koko kokoonpanon speksejä sanoisin, että se tarvii lisää soppaa ja paineita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Aivan normaali vääntö noille tehoille varsinkin kun turbokin on aika iso. Toki noilla tehoilla epäilisin että syöttömäärä on alle tuon 120 kyllä se isompaan pitäis piisata.

Vielä jos tuo on mitattu kevyillä rullilla olevassa inertidynossa ni toden näköisesti ahdotkaan ei ole noussu ajoissa että alempien kierroksien vääntöä olisi saanu mitattua todellisilla arvoilla.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Tuu joskus käymään vaikka tänne kirkonmäelle nii laitetaan syötöt kuntoon :) ainakin vaikutti siltä ettei tuu oikee soppaa koneelle ku kiihdytit sillä.
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

pera8x kirjoitti:joskus itsekkin ihmetelly tota vääntö juttua. taitaa olla sopan puutetta, jos turbo kuitenkin tekee painetta?

joskus aikanaan, kun itse olin penkissä omalla 602:sellani, niin samaan aikaan oli joku jamppa, millä oli kokolailla samaan kokoonpano pellin alla. mulla tuli tehoja 250 heppaa ja 400nm, tällä toisella tuli 300 heppaa ja vääntöä jonkun verran enemmän, en muista paljonko, mutta jotain 50...100nm. tehoalueet oli melkein identtiset, paitsi sillä toisella jampalla tuli enemmän vääntöä.

loppupäätelmänä oli vaan se, että sillä oli jotain toisin, että kone kehitti enemmän vääntöä ja sitä kautta sitten taase tehoja. ja jos en väärin muista, niin sillä tais olla ahtopaineitakin jotain pari baaria, kun mulla oli vaan vähän yli paari.

paljonko sulla on ahtopaineet? millanen pakari? paljonko tedollinen syöttömäärä? mikä ruiskuennakko? cooleri? kaikki vaikuttaa kaikkeen. ilmeisesti aika kiertävä tuo laite, kun kuitenkin tehoja tullut noinkin paljon, vaikka vääntö jääny aika laihaks. tietämättä sen tarkemmin koko kokoonpanon speksejä sanoisin, että se tarvii lisää soppaa ja paineita.
Tosin tuli mieleen että tuossahan on automaatin perä mutta vaikuttaako se? riippuu siitä vaan millä vaihteella on penkitetty vai?
Ahdot 1.4 bar
4"dp ja siitä 3" yhdellä vaimentimella
Miten todellisen syöttömäärän sitte tietää?
Ennakkoa en muista, ainakin oli vähän enemmän kuin vakiona,
Cooleri 450x300x76 kiinakuuleri
Kai sitä syöttöä vaan pitää koittaa enemmän ruuvvata :D saa toivoa ettei kytkin tai jokin muu petä..
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Lillsunde kirjoitti:Tuu joskus käymään vaikka tänne kirkonmäelle nii laitetaan syötöt kuntoon :) ainakin vaikutti siltä ettei tuu oikee soppaa koneelle ku kiihdytit sillä.
Joo pitää tuota varmaan ruuvvata vähäsen, saa toivoa että tuo kytkin pitää :D ja laatikko kestää...
Paljonkoha kannattas ruuvvata? kierros? ja jos ottaa kierroksen niin sitten tyhjäkäynnin ruuvikin kierros ulos vai? pitääkö mihinkään muuhun koskea?
E: tuossa pumpussahan on se ulkoinen syötönsäätö vipu, mutta se vaikutti vähän omituiselta kun pakotestin otin, kun laitoin siihen sen pultin että se rajottaa, niin testin jälkeen se vipu oli mennyt alas asti ja siitä sitten jousti ylöspäin vaikka se ennen testiä oli mun mielestä toisinpäin :?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Urpodiisseli kirjoitti:
Lillsunde kirjoitti:Tuu joskus käymään vaikka tänne kirkonmäelle nii laitetaan syötöt kuntoon :) ainakin vaikutti siltä ettei tuu oikee soppaa koneelle ku kiihdytit sillä.
Joo pitää tuota varmaan ruuvvata vähäsen, saa toivoa että tuo kytkin pitää :D ja laatikko kestää...
Paljonkoha kannattas ruuvvata? kierros? ja jos ottaa kierroksen niin sitten tyhjäkäynnin ruuvikin kierros ulos vai? pitääkö mihinkään muuhun koskea?
E: tuossa pumpussahan on se ulkoinen syötönsäätö vipu, mutta se vaikutti vähän omituiselta kun pakotestin otin, kun laitoin siihen sen pultin että se rajottaa, niin testin jälkeen se vipu oli mennyt alas asti ja siitä sitten jousti ylöspäin vaikka se ennen testiä oli mun mielestä toisinpäin :?
Ainahan voi toivoa :D Elikkä kun siinä on se ulkoinen syötönsäätö sammutin vivussa niin nostat vaan sitä "rajotinta" mikä määrää miten ylös sammutinvipu pääsee, jos pääsee ylös asti nii pumppu on "täysillä". Btw se sammutinvipu on ihan ala asennossa ku auto on sammuksissa (tai nii kauan kun on alipainetta virtalukon alipaineletkuissa), siksi ehkä vaikutti omituiselta jos oli ensin ala asennossa ja myöhemmin auto käynnissä toisinpäin.
Jos entinen omistaja on ottanu takakannen irti pumpusta ja laskenu syöttöjä sieltä nii kannattaa säätää syötöt auto käynnissä. Otat vaan takakannen auki ja pyörittelet syöttöruuvia nii paljon kun haluat(koita vaikka kierroksella). Jos kierrokset nousee nii ruuvaat tyhjäkäynti ruuvia samalla, sieltä tulee vähän öljyä samalla mut ei paljon. Todellisen syöttömäärän voi vaan muuten tietää pumppu penkissä :)
Tuli yllättävän sekavaa textiä, mutta toivottavasti ymmärsit jotain :P
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai näissä PP:n pumpuissakin ahtopaineletku menee johonkin painekelloon ja lisää syöttöä antamalla stop vivun laskeutua alemmas. 7mm vanhanaikaisella pumpulla pitäisi 400Nm tulla jo 4 sylinterisellä koneella, ahtopainettakaan ei tarvita juuri 1,2 Bar enempää.

Muutoin ei ole merkitystä onko turbon vai vaparin pumpusta tehty. Vaparin pumpusta voi tehdä vaikka paremman pumpun halutessaan.

Mikäli savua ei tule yhtään siinä 3500-4500 välillä niin kyllä sieltä pitää sitten ruuvia vääntää enemmän auki.

Niin tuo muuten pitääkö sammutinvivun mennä alemmas vai ylemmäs kun syöttömäärä nousee, niin se riippuu kumminpäin se vipu on tehty. Minulla sylttömäärä nousee kun vipu menee alemmas. Tuo kuitenkin selviää kun ottaa sen alipaineletkun irti, joka summuttaa moottorin, imaisee siitä ja katsoo kumpaan suuntaan vipu liikkuu. Vastakkaiseen suuntaan kun saa sen siirtymään -> syöttö=vääntö kasvaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Lillsunde kirjoitti:
Urpodiisseli kirjoitti:
Lillsunde kirjoitti:Tuu joskus käymään vaikka tänne kirkonmäelle nii laitetaan syötöt kuntoon :) ainakin vaikutti siltä ettei tuu oikee soppaa koneelle ku kiihdytit sillä.
Joo pitää tuota varmaan ruuvvata vähäsen, saa toivoa että tuo kytkin pitää :D ja laatikko kestää...
Paljonkoha kannattas ruuvvata? kierros? ja jos ottaa kierroksen niin sitten tyhjäkäynnin ruuvikin kierros ulos vai? pitääkö mihinkään muuhun koskea?
E: tuossa pumpussahan on se ulkoinen syötönsäätö vipu, mutta se vaikutti vähän omituiselta kun pakotestin otin, kun laitoin siihen sen pultin että se rajottaa, niin testin jälkeen se vipu oli mennyt alas asti ja siitä sitten jousti ylöspäin vaikka se ennen testiä oli mun mielestä toisinpäin :?
Ainahan voi toivoa :D Elikkä kun siinä on se ulkoinen syötönsäätö sammutin vivussa niin nostat vaan sitä "rajotinta" mikä määrää miten ylös sammutinvipu pääsee, jos pääsee ylös asti nii pumppu on "täysillä". Btw se sammutinvipu on ihan ala asennossa ku auto on sammuksissa (tai nii kauan kun on alipainetta virtalukon alipaineletkuissa), siksi ehkä vaikutti omituiselta jos oli ensin ala asennossa ja myöhemmin auto käynnissä toisinpäin.
Jos entinen omistaja on ottanu takakannen irti pumpusta ja laskenu syöttöjä sieltä nii kannattaa säätää syötöt auto käynnissä. Otat vaan takakannen auki ja pyörittelet syöttöruuvia nii paljon kun haluat(koita vaikka kierroksella). Jos kierrokset nousee nii ruuvaat tyhjäkäynti ruuvia samalla, sieltä tulee vähän öljyä samalla mut ei paljon. Todellisen syöttömäärän voi vaan muuten tietää pumppu penkissä :)
Tuli yllättävän sekavaa textiä, mutta toivottavasti ymmärsit jotain :P
Selvä homma! :D en tiiä jos on ollu irti elementtien vaihon jälkeen vai jos se rajotinvipu riitti siihen et se sai siitä vaa 136hv, mutta pitää tuota nyt kesälomalla alkaa kattelee mitä tekee :D
veskola kirjoitti:Kai näissä PP:n pumpuissakin ahtopaineletku menee johonkin painekelloon ja lisää syöttöä antamalla stop vivun laskeutua alemmas. 7mm vanhanaikaisella pumpulla pitäisi 400Nm tulla jo 4 sylinterisellä koneella, ahtopainettakaan ei tarvita juuri 1,2 Bar enempää.

Muutoin ei ole merkitystä onko turbon vai vaparin pumpusta tehty. Vaparin pumpusta voi tehdä vaikka paremman pumpun halutessaan.

Mikäli savua ei tule yhtään siinä 3500-4500 välillä niin kyllä sieltä pitää sitten ruuvia vääntää enemmän auki.

Niin tuo muuten pitääkö sammutinvivun mennä alemmas vai ylemmäs kun syöttömäärä nousee, niin se riippuu kumminpäin se vipu on tehty. Minulla sylttömäärä nousee kun vipu menee alemmas. Tuo kuitenkin selviää kun ottaa sen alipaineletkun irti, joka summuttaa moottorin, imaisee siitä ja katsoo kumpaan suuntaan vipu liikkuu. Vastakkaiseen suuntaan kun saa sen siirtymään -> syöttö=vääntö kasvaa.
Hmm, katoin näin nopeesti enkä nähnyt ainakaan imusarjasta mitään tulevaa letkua ? :S ja kun auto käynnissä vipu tulee täysin ylös, ja kun sammuttaa on alhaalla, jos muistan oikein :D
Pitää tässä ens viikonlopulla kun menee kotiin niin kattoo miten se menee, ja laitan uuen öljynjäähyttimen niin jos siinä samalla ku vaihtaa öljynsuojattimen jalan pyörättäs kierroksen syöttöä ja pikkase tyhjäkäyntiä
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos nyt vielä kerran yrittää vääntää: Jos pumpussa on ulkoinen säätö ja yleensä 7mm pumpuissa kyllä varmasti on, silloin ei tarvitse mennä pumpun takakannen alle säätelemään, eikä varsinkaan erikseen mitään tyhjäkäyntejä. Nuo asiat kuuluvat vakiopumppujen ruuvaukseen.

...ja yleensä näissä on se savutuksenestokello siinä samassa vipu/ruuvi viritelmässä ja siihen pitää tulla ahtopaine.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

veskola kirjoitti:Jos nyt vielä kerran yrittää vääntää: Jos pumpussa on ulkoinen säätö ja yleensä 7mm pumpuissa kyllä varmasti on, silloin ei tarvitse mennä pumpun takakannen alle säätelemään, eikä varsinkaan erikseen mitään tyhjäkäyntejä. Nuo asiat kuuluvat vakiopumppujen ruuvaukseen.

...ja yleensä näissä on se savutuksenestokello siinä samassa vipu/ruuvi viritelmässä ja siihen pitää tulla ahtopaine.
Siis tuossa pitäis nyt olla 120cc syöttöä , ja ymmärtääkseni sen pitäs riittää johonki 300hv ainaki? Ja tuo vipu oli niin kuin sanoit eli moottori sammutettuna ylhäällä ja käynnissä alhaalla, mutta mitä muuta vikas tuossa vois olla sitten jos saa liian vähä ruakaa ja syöttö säädetty sille 120cc? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkotan
E: tuo vipu olikin toisinpäin että sammuu kun painaa alas , mutta kun katoin ennen :?: kun käynnistin se oli oliki ylhäällä, mutta ei se koskaan ollut siinä välissä tai mitään, ja savutti kaikilla kierroksilla ykkösellä ainaki, mitä nyt pölyn seasta näky, aattelin että voisko se saaha liikaa ja tukehtua? Mutta ei varmaan noilla syötöillä.. Pitää joskus antaa jonku joka näistä tietää koeajaa ja kattoo tota pumppua
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei se tiisseli tukehu samalla tavalla kun pensselin pesukone mutta vaikuttaa kumminkin, tosin niin vähän että sitä ei huomaa kun penkki lapussa.
semmonen 100 hepoa ainakin siitä puuttuu kerta siellä pumpussa seiskat on. LAITA KUVA SIITÄ SÄÄTIMESTÄ TÄNNE
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos se savuttaa niin ei se siitä syöttöä lisäämällä säätämällä parane ja jos on 120 niin ei sieltä enempää tule vaikka miten veivaa. Aika erikoinen pumppu jos on 120 kuutiota ala- sekä yläsyöttöä, melkoinen savukone :D

Se dieseli pitää saada palamaan siellä sillain, ettei mustaa tule, sitten alkaa olla vääntö kohdillaan. Palamiseen tarvitaan pari kolme asiaa:
- Ilmaa ja paljon eli paineilmaa,
- Pyörteilevää ilmaa
- Hyvin puristunutta eli kuumaa ilmaa
- Suuttimet jotka sumuttaa aineen kunnolla
- Toimivat esikammiot
- Ruiskutusennakko juuri oikeaan aikaan.

...no olihan siinä kuusi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

paappas sinne vähän lisää painetta....joku 1.8-2.0 kiloa ja jos vieläkin savuttaa niin pikkasen syöttöä pienemmälle.niin että savua tulee muttei tienoo katoa...uskon että jo persdyno kertoo jotain sulle :wink:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää en ees huomannu persdynossa tollasta 30 hepan tehoeroa. kun ajelin penkkiin, niin sopat oli vähän alhaset, penkki anto 220 heppaa. siinä sitten säädin lisäsoppaa ja tuloksena oli 250 heppaa. ja kun siitä lähti kotia päin ajeleen, niin yhtä tussulta se auto tuntu. sitten vasta, kun myöhemmin laitto paineet sieltä reilusta kilosta sinne kahteen kiloon ja sopat täysille, niin alko persdynokin jo kertoa, että heppoja tuli lisää. sitä en tiedä, että paljonko niitä sitten tuli, kun ei enää ollu tarvetta mennä penkkiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

itte kun aloin sääteleen,niin 1,6 oli aluksi ahtoja mutta savua niin perkeleesti :D ja kun vaihto vaihdetta....kauhee kyykkäys ennenkun alkoi vetään kone.no hukkista kireemmälle :) johan perkele alko kaasusta 2lla kuivalla liukumaan ja persdyno kertoi että vetoja on enemmän.loppu olikin sitte hienosäätöä....toki yli 2paaria kävi jossain vaiheessa parhaimmillaan mutta kun massatiiviste :evil: ei tohtinu pitää niitä paineita...1,8 ja kesti pitää kaasua pohjassa vartillakin aivan surutta :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, jos on alasopat liian isolla, niin kyllä se kone kyykkää, kun painaa kaasun pohjaan, eikä ole ilmaa tarjolla. kauhee paksu savu ja tehoo vaan ei tule.

mulla kesti toi massatiivistekkin ihan hyvin. sillä vedeltiin välillä kymmeniä kilometrejäkin kaasu pohjassa, mittarit tapissa.. oikeestaan se pahvi ei antautunu koskaan. kaks kantta meni halki sadan tuhannen kilsan aikana.
W201 250DT 20V
w201 190E
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Keltsi kirjoitti:itte kun aloin sääteleen,niin 1,6 oli aluksi ahtoja mutta savua niin perkeleesti :D ja kun vaihto vaihdetta....kauhee kyykkäys ennenkun alkoi vetään kone.no hukkista kireemmälle :) johan perkele alko kaasusta 2lla kuivalla liukumaan ja persdyno kertoi että vetoja on enemmän.loppu olikin sitte hienosäätöä....toki yli 2paaria kävi jossain vaiheessa parhaimmillaan mutta kun massatiiviste :evil: ei tohtinu pitää niitä paineita...1,8 ja kesti pitää kaasua pohjassa vartillakin aivan surutta :D
Eli nyt tyhmä kysymys, kun on tuo ulkonen hukkis niin voiko siihen tulevaan letkuun vaan laittaa semmosen "turboruuvin" ja säätää painetta vai miten? Ja ei tuo nyt kauheasti savuta, kyllä mä oon nähny monta joka savuttaa paljon enemmän,
pitää mennä kokeilemaa jos tulee savua vielä ku on painetta, auttaisko jos aittasin kuvan penkkilapusta?
Ja tuo kun turbo "surgeaa" kun vaihtaa vaihetta niin mistä se johtuu ja miten sen saa pois?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

vaihdossa kun kyykkää niin hukkaportti on liian löysällä.
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Keltsi kirjoitti:vaihdossa kun kyykkää niin hukkaportti on liian löysällä.
Eli voiko laittaa bleedin ja nostaa painetta vai täytyykö vaihtaa jousi?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Urpodiisseli kirjoitti:
Keltsi kirjoitti:vaihdossa kun kyykkää niin hukkaportti on liian löysällä.
Eli voiko laittaa bleedin ja nostaa painetta vai täytyykö vaihtaa jousi?
riippuu turbosta ja hukkiksen jousesta. jos on "pieni" pakpesä, eli paljon pakopaineita, niin vaikka siellä hukkiksessa olis baarin jousi ja repäset koko letkun irti hukkaportista, niin saattaa käydä niin, että pakopaineista hukkaportti aukee väkisin ennen, kun imusarjassa on edes puoltatoista baaria painetta. mutta kokeilemalla selviää. mulla oli 1,5 bar jousi ja rajapaineventtiilillä sitten siitä 2 baariin. toimi hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

pera8x kirjoitti:
Urpodiisseli kirjoitti:
Keltsi kirjoitti:vaihdossa kun kyykkää niin hukkaportti on liian löysällä.
Eli voiko laittaa bleedin ja nostaa painetta vai täytyykö vaihtaa jousi?
riippuu turbosta ja hukkiksen jousesta. jos on "pieni" pakpesä, eli paljon pakopaineita, niin vaikka siellä hukkiksessa olis baarin jousi ja repäset koko letkun irti hukkaportista, niin saattaa käydä niin, että pakopaineista hukkaportti aukee väkisin ennen, kun imusarjassa on edes puoltatoista baaria painetta. mutta kokeilemalla selviää. mulla oli 1,5 bar jousi ja rajapaineventtiilillä sitten siitä 2 baariin. toimi hyvin.
Juu no ei tuossa nyt pitäs korkeita pakopaineita olla mun mielestä.
Kuulin myös että vois olla että vakio siirtopumpun teho ei riitä kun näitä virittää, voisko olla niin että ei sen takia saa ruokaa? vai ootteko noita vaihtanu?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Siirtopumppu riittää vielä tehojen tuplaamiseen.
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Eli pitäiskö täysillä ahdoilla vielä savuttaa? ja kun en tiiä jos tota on ruuvvattu sen jälkeen ku oli ppd:llä niin voiko vaan kokeilla ottaa kierroksen auki tai kaks? ku ei tuo nyt hirveesti savuta ja vähän savutti jos edes savutti siinä 3000-4000rpm välillä kolmosella
Ajatus on että jos nostais syöttöä ja sitten painetta johonki 1,7bar, mutta miten tuon syötön saa kotikonstein oikein säädettyä?
E:ei tullu kyllä mieleen että voisko tuo per**le olla vakio ruuvvattu pumppu ku ei siinä morkooliakaa oo, vaan se sammutin johon tulee alipaine.... Mutta tuleeko vakio ruuvatulla 230 hp? Kyllä saa edellinen omistaja kuulla jos on, pistän huomenna kuvaa pumpusta
Laittaako PPD mitään merkintää niitten pumppuihin?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Urpodiisseli kirjoitti:Eli pitäiskö täysillä ahdoilla vielä savuttaa? ja kun en tiiä jos tota on ruuvvattu sen jälkeen ku oli ppd:llä niin voiko vaan kokeilla ottaa kierroksen auki tai kaks? ku ei tuo nyt hirveesti savuta ja vähän savutti jos edes savutti siinä 3000-4000rpm välillä kolmosella
Ajatus on että jos nostais syöttöä ja sitten painetta johonki 1,7bar, mutta miten tuon syötön saa kotikonstein oikein säädettyä?
E:ei tullu kyllä mieleen että voisko tuo per**le olla vakio ruuvvattu pumppu ku ei siinä morkooliakaa oo, vaan se sammutin johon tulee alipaine.... Mutta tuleeko vakio ruuvatulla 230 hp? Kyllä saa edellinen omistaja kuulla jos on, pistän huomenna kuvaa pumpusta
Laittaako PPD mitään merkintää niitten pumppuihin?
Aika huolella saa vakiopumppua ruuvata että saa tuonkaan vertaa tehoja. 6mm elementit sopis paremmin kuvaan mutta niilläkin on otettu 300 hevosta vajaaventtiilisestä hx35 holsetin kanssa. Vääntömäärä vaan näyttää sille että ei siellä tosiaankaan riitä soppa ja sitä pitäis tulla jo huomattavasti pienemmillä kierroksilla varsinkin vaparin pumpusta. Edellinen omistaja on todennäkösesti ruuvannu pumppua kun pasi sanoi jättävänsä vetävät aina siihen 4700 kohille (minkä muuten huomas kun omassa penkityksessä pari vuotta sitten tipahti käyrä kun seinään). Vääntöä tosin tuli kutosesta se 500nm jo 3000 kierroksen kohilla vaikkei ollu pumppu lähelläkään täysillä. Niin ja tuosta morkoolin puuttumisesta kun puhuit niin suurimmassa osassa viripumpuista sitä ei olekkaan kun vaparin pumpusta saa oikeastaan paremman kuin turbon pumpusta jos viitsii tehdä. Elementit koosta sais varman tiedon vain mittaamalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Vakio pumppu jää n.150 hevoseen,anna savuta vaan.paine lähemmäs 2 kiloa ja jos silminkin savuaa,ja saa savuta...taustapeilistä nyt sillon jotain voi näkyä :mrgreen: pienillä vaihteilla jälkiä asfaltilla :D
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Siekkinen kirjoitti:
Urpodiisseli kirjoitti:Eli pitäiskö täysillä ahdoilla vielä savuttaa? ja kun en tiiä jos tota on ruuvvattu sen jälkeen ku oli ppd:llä niin voiko vaan kokeilla ottaa kierroksen auki tai kaks? ku ei tuo nyt hirveesti savuta ja vähän savutti jos edes savutti siinä 3000-4000rpm välillä kolmosella
Ajatus on että jos nostais syöttöä ja sitten painetta johonki 1,7bar, mutta miten tuon syötön saa kotikonstein oikein säädettyä?
E:ei tullu kyllä mieleen että voisko tuo per**le olla vakio ruuvvattu pumppu ku ei siinä morkooliakaa oo, vaan se sammutin johon tulee alipaine.... Mutta tuleeko vakio ruuvatulla 230 hp? Kyllä saa edellinen omistaja kuulla jos on, pistän huomenna kuvaa pumpusta
Laittaako PPD mitään merkintää niitten pumppuihin?
Aika huolella saa vakiopumppua ruuvata että saa tuonkaan vertaa tehoja. 6mm elementit sopis paremmin kuvaan mutta niilläkin on otettu 300 hevosta vajaaventtiilisestä hx35 holsetin kanssa. Vääntömäärä vaan näyttää sille että ei siellä tosiaankaan riitä soppa ja sitä pitäis tulla jo huomattavasti pienemmillä kierroksilla varsinkin vaparin pumpusta. Edellinen omistaja on todennäkösesti ruuvannu pumppua kun pasi sanoi jättävänsä vetävät aina siihen 4700 kohille (minkä muuten huomas kun omassa penkityksessä pari vuotta sitten tipahti käyrä kun seinään). Vääntöä tosin tuli kutosesta se 500nm jo 3000 kierroksen kohilla vaikkei ollu pumppu lähelläkään täysillä. Niin ja tuosta morkoolin puuttumisesta kun puhuit niin suurimmassa osassa viripumpuista sitä ei olekkaan kun vaparin pumpusta saa oikeastaan paremman kuin turbon pumpusta jos viitsii tehdä. Elementit koosta sais varman tiedon vain mittaamalla.
Kiitoksia vastauksista. Eli jos vetäviä kierroksia ruuvvaa, niin nousee max kierrosluku? ja laskeeko sitten syöttö vai?
Koska tuohan kyllä kiertää jotain 6000, eli on se varmaan niin että tuo viime omistaja ruuvvannu mutta en tiiä miksi noita alkais ruuvvaamaa sen jälkee ku käyny pajalla.
Saakohan tuota nyt enää sitten säädöihin vai onko pakko ottaa pumppu irti?
Jos syötön sais kohilleen ja painetta nostais johonki 1,7-1,8 niin tostahan pitäs tulla jotain 300 hepoa eikö niin?
Ku nää ei kuulemma oikeen kahta paaria kestä vakio pahvilla
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Urpodiisseli kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Eli jos vetäviä kierroksia ruuvvaa, niin nousee max kierrosluku? ja laskeeko sitten syöttö vai?
Koska tuohan kyllä kiertää jotain 6000, eli on se varmaan niin että tuo viime omistaja ruuvvannu mutta en tiiä miksi noita alkais ruuvvaamaa sen jälkee ku käyny pajalla.
Saakohan tuota nyt enää sitten säädöihin vai onko pakko ottaa pumppu irti?
Jos syötön sais kohilleen ja painetta nostais johonki 1,7-1,8 niin tostahan pitäs tulla jotain 300 hepoa eikö niin?
Ku nää ei kuulemma oikeen kahta paaria kestä vakio pahvilla
Niin nousee max kierrosluku ja samalla myös syöttö pysyy maksimissa pitempään. Mutta ei sulla tuosta jääny tuo homma kiinni kun kiertää kuitenkin tuonkin verran. Ja vääntöjähän niillä kierroksilla ei saa lisää. Varmaan ruuvattu sen takia että jos sulla nyt olis vetävät 4700 eli syöttö pysyy täysillä siihen asti niin tehoja tulis alle 200 heppaa. Saa sen säätöihin ja onko se nyt edes pois säädöistä? Soppaa pitäis saaha aika paljon lisää niin tulis enemmän vääntöä ja siten myös tehoja. Ilmaa vaan sen verran että savu häviää ei siitä liiasta ole hyötyä. Ei välttämättä tarvii yli kahta baaria laittaakkaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Siekkinen kirjoitti:
Urpodiisseli kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Eli jos vetäviä kierroksia ruuvvaa, niin nousee max kierrosluku? ja laskeeko sitten syöttö vai?
Koska tuohan kyllä kiertää jotain 6000, eli on se varmaan niin että tuo viime omistaja ruuvvannu mutta en tiiä miksi noita alkais ruuvvaamaa sen jälkee ku käyny pajalla.
Saakohan tuota nyt enää sitten säädöihin vai onko pakko ottaa pumppu irti?
Jos syötön sais kohilleen ja painetta nostais johonki 1,7-1,8 niin tostahan pitäs tulla jotain 300 hepoa eikö niin?
Ku nää ei kuulemma oikeen kahta paaria kestä vakio pahvilla
Niin nousee max kierrosluku ja samalla myös syöttö pysyy maksimissa pitempään. Mutta ei sulla tuosta jääny tuo homma kiinni kun kiertää kuitenkin tuonkin verran. Ja vääntöjähän niillä kierroksilla ei saa lisää. Varmaan ruuvattu sen takia että jos sulla nyt olis vetävät 4700 eli syöttö pysyy täysillä siihen asti niin tehoja tulis alle 200 heppaa. Saa sen säätöihin ja onko se nyt edes pois säädöistä? Soppaa pitäis saaha aika paljon lisää niin tulis enemmän vääntöä ja siten myös tehoja. Ilmaa vaan sen verran että savu häviää ei siitä liiasta ole hyötyä. Ei välttämättä tarvii yli kahta baaria laittaakkaan.
Niin, no voiko mennä tuonne takakannen alle ja ruuvvata kierroksen, jos olis niin että viimene omistaja ruuvvannu alas, ku usko kyllä että saa liian vähän ruakaa isommilla kierroksilla
Tuossa on nyt kuva teholapusta ja tosta pumpustä vähän mitä nyt mahtu kuvaamaa jos auttaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: APUA! om602 vääntö

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tuo pultin taakse osittain jäävä vipu niin sitä kun et rajoita millään niin pitäisi tulla kakkua jos kannen alta tapissaan. tyhmä pitää olla jos menee vielä kannen alle räpeltää kun ulkoinenkin säätö olemassa :roll:
w201 om605
Vastaa Viestiin