W210 Takakelkan kumityynyt
W210 Takakelkan kumityynyt
Pitäisi vaihtaa takakelkan etummaiset kumityynyt.
Onkohan minkäläinen homma ?
Olisi tarkoitus vaihtaa tossa pihalla.
Auto on W210 300TD -99
Onkohan minkäläinen homma ?
Olisi tarkoitus vaihtaa tossa pihalla.
Auto on W210 300TD -99
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Lankkuun vaihtaneena iin ehdoton apuvälinen paineilmataltta ja kelkkaa pitäisi saada laskettua ainakin 10cm alaspäin ja auton omalla painolla apuen painattaa takaisin.
Nosturilla tehtiin mutta siinä ei saanut omalla painolla niin rajusti painatettua mutta maassa olisi teho isompi.
Ei kai se väykyn kumityyny ole sen erilaisempi.
Youtubestakin voisi löytyä video jos etsii...
Nosturilla tehtiin mutta siinä ei saanut omalla painolla niin rajusti painatettua mutta maassa olisi teho isompi.
Ei kai se väykyn kumityyny ole sen erilaisempi.
Youtubestakin voisi löytyä video jos etsii...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
No tämä kiinnosta itseänikin. Paljonko Atlaksella meni aikaa tähän hommaan? Voiko tässä käydä jotenkin niin että palikoita ei enää saa kasaan takaisin?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Yksi puoli kerrallaan etummaisen ja takimmaisen helan ruuvit auki (tunkkaat auton korista ilmaan).
2" lankku apurungon ja korin väliin.
Survot, murskaat tai muuten vastaavalla tavalla kumisydän helasta irti. Ulompi metalli "kuppi" lähtee siten isolla ruuvarilla/taltalla helposti irti sinkelinä, kun kumista sydäntä ei ole tiellä.
Pinnat puhtaaksi vaikka santapaperilla.
Uuden kun laitat paikoilleen, niin EHDOTTOMASTI liukasteeksi PBR kumiliukastetta tmv... Soiro pois välistä, uusi kumi paikoilleen auton painolla. Luiskahtaa oikealla liukasteella pohjalle.
Omaani koitin ensin tavallista vaseliinia liukasteena, mutta jämähti paikoilleen 4mm ennen pohjaa. Auton painokaan ei jaksanut sitä siitä siirtää
Ruuvit kiinni ja toisen puolen kimppuun.
Onnistuu pihalla, mutta varaa viereen muutama "neuvoo antava"
2" lankku apurungon ja korin väliin.
Survot, murskaat tai muuten vastaavalla tavalla kumisydän helasta irti. Ulompi metalli "kuppi" lähtee siten isolla ruuvarilla/taltalla helposti irti sinkelinä, kun kumista sydäntä ei ole tiellä.
Pinnat puhtaaksi vaikka santapaperilla.
Uuden kun laitat paikoilleen, niin EHDOTTOMASTI liukasteeksi PBR kumiliukastetta tmv... Soiro pois välistä, uusi kumi paikoilleen auton painolla. Luiskahtaa oikealla liukasteella pohjalle.
Omaani koitin ensin tavallista vaseliinia liukasteena, mutta jämähti paikoilleen 4mm ennen pohjaa. Auton painokaan ei jaksanut sitä siitä siirtää

Ruuvit kiinni ja toisen puolen kimppuun.
Onnistuu pihalla, mutta varaa viereen muutama "neuvoo antava"

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Eiköhän näillä tiedoilla onnistu. Kokeillaan ja kiitoksia neuvoista.
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Kuumailmapuhaltimella lämmittää sitä kuppia ulkopuolelta ensin kunnolla niin kumisydän lähtee melekein itestään pois. Ja sit jatkaa juuri kuin jvk210cdi neuvoi.
W212 200CDI-09
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Hyviä ohjeita. Josko sitä itsekin uskaltaisi nämäkin vaihtaa
Sopii tähän koko alusta uusiksi projektiin 


- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Toi voitelu on sittten tärkeää ..itsellänikin ei toinen mennyt pohjaan asti .
Ekalla puolella meni puoli tuntia ennenkun löytyi oikea ja hyvä menetelmä käytössä olevien työkalujen kanssa ja toinen puoli niin menikin 10min.
Aikaa menee minkä menee...asentajasta ja työkaluista riippuen.
Ekalla puolella meni puoli tuntia ennenkun löytyi oikea ja hyvä menetelmä käytössä olevien työkalujen kanssa ja toinen puoli niin menikin 10min.
Aikaa menee minkä menee...asentajasta ja työkaluista riippuen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Jospa sitä itsekin uskaltaisi kokeilla kesällä miten tämä homma onnistuu! Ainakin tässä topiikissa kuulostaa helpolta hommalta 

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Noilla ohjeilla jos kaikki menee niin Strösössä niin helppo nakki mutta aina joku vastustaa ja joutuu kikkailemaan kyllä siinä menee vähän aikaa ja tupakkaa plus muutama neuoantavaStarglazer kirjoitti:Jospa sitä itsekin uskaltaisi kokeilla kesällä miten tämä homma onnistuu! Ainakin tässä topiikissa kuulostaa helpolta hommalta

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Tuollaisilla on tarkoitus kokeilla:arska10 kirjoitti: Noilla ohjeilla jos kaikki menee niin Strösössä niin helppo nakki mutta aina joku vastustaa ja joutuu kikkailemaan kyllä siinä menee vähän aikaa ja tupakkaa plus muutama neuoantava
http://www.fliesendesign-walter.de/imag ... r_hpbr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielenkiintoista nähdä kumpi antaa periksi, työkalu vaiko pusla...
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Lämpö auttaa tosipaljon nuiden kanssa, niin irrottaessa kuin laittaessakin. Ihte voitelin kupin kotelonsuoja-aineella ja ensin kylmänä painoin niin syvälle kun menee auton painoa käyttäen ja sitten vaan hiukan lämpöä ja se painui pohjaan.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Kyllä...noihan ne on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
CLKssa alkoi kuulumaan kolahdus takanta jos nopeasti nosti kytkintä/talvella luistoneston toimiessa.Paikansin sen takakelkan etummaisiin tyynyihin.
Tuossa alkuviikosta tilasin kl-osista uudet ja vaihtelin ne.
Irroitukseen en tarvinnut kuin 1kg.pajavasara ja tukevaa tekoa oleva tasapää meisseli.Lisäksi tippakannu ja kuumailmapuhallin.
Eli molemmat puolet etupään pultti pois ,sitten meisseliä väliin että tulee tyynyn kauluksen ja kelkan väliin pieni rako,siihen tippakannusta jäteöljyä ja sitten kuumailmapuhaltimella puhaltaa siihen rakoon (mielestäni sitä takakelkkaa on turhaa lämmittää homman hitauden takia),niin ei kauaa tarvitse kuumentaa kun alkaa tyyny nousemaan meisselillä vuoropuolin vääntäen.
Vähän tarvitsi rautakangella kääntää kelkkaa alaspäin että mahtui vanhat tulemaan pois/uudet paikalleen.
Siinä välissä hieman hioin karhunkielellä kuppia.Sitten uusiin tyynyihin fairyä ja paikalleen.Puoleenväliin menivät jo ihan hallitunkin varrella kelkkaa ylöspäin nostaessa,pullotunkilla sitten pohjaan asti ja pultit hartiamomenttiin.
Tuossa alkuviikosta tilasin kl-osista uudet ja vaihtelin ne.
Irroitukseen en tarvinnut kuin 1kg.pajavasara ja tukevaa tekoa oleva tasapää meisseli.Lisäksi tippakannu ja kuumailmapuhallin.
Eli molemmat puolet etupään pultti pois ,sitten meisseliä väliin että tulee tyynyn kauluksen ja kelkan väliin pieni rako,siihen tippakannusta jäteöljyä ja sitten kuumailmapuhaltimella puhaltaa siihen rakoon (mielestäni sitä takakelkkaa on turhaa lämmittää homman hitauden takia),niin ei kauaa tarvitse kuumentaa kun alkaa tyyny nousemaan meisselillä vuoropuolin vääntäen.
Vähän tarvitsi rautakangella kääntää kelkkaa alaspäin että mahtui vanhat tulemaan pois/uudet paikalleen.
Siinä välissä hieman hioin karhunkielellä kuppia.Sitten uusiin tyynyihin fairyä ja paikalleen.Puoleenväliin menivät jo ihan hallitunkin varrella kelkkaa ylöspäin nostaessa,pullotunkilla sitten pohjaan asti ja pultit hartiamomenttiin.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Sama homma. Eikä enää millään pohjaan. Itsellä on nykyään käytössä 10tonnin koritunkki ja siihen ite tehty puslan irrotus/asennuspää niin helpottaa hommaa kummasti. Mutta valihe tosissaan hyvä liukaste ettei pusla jää puolitiehen. Siellä puslan kumisydämen sisällä on vielä alumiiniholkki mutta sen varmaan jo huomasit. Ei noita saa muuten irti kuin rikkomalla ne palasiks.jvk210cdi kirjoitti:Omaani koitin ensin tavallista vaseliinia liukasteena, mutta jämähti paikoilleen 4mm ennen pohjaa. Auton painokaan ei jaksanut sitä siitä siirtää
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Menee hieman viereen, mutta samaa asiaa S211 eli farkun takapäähän...onko jollain kokemusta onnistuuko samalla idealla? Ajatus vaihtaa viimeistään ens kesäksi/kesänä. W124 vastaava työ oli ainakin itsellä helppo tehdä, koska takakelkka kävi kesällä kokonaan irti, jolloin vaihtui ihan kaikki tangot ja kilkkeet lähistölle. Mutta uudempaan farkkuun riittäisi pelkät etupään puslat...
EQB 300 4-matic -23
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Oliko siinä taka-akseli kiinni samalla periaatteella? Tänään viimeks vaihoin w211:seen narinaheloja mutta en kiinnittäny huomiota akselin kiinnitykseenlkosso kirjoitti:Menee hieman viereen, mutta samaa asiaa S211 eli farkun takapäähän...onko jollain kokemusta onnistuuko samalla idealla? Ajatus vaihtaa viimeistään ens kesäksi/kesänä. W124 vastaava työ oli ainakin itsellä helppo tehdä, koska takakelkka kävi kesällä kokonaan irti, jolloin vaihtui ihan kaikki tangot ja kilkkeet lähistölle. Mutta uudempaan farkkuun riittäisi pelkät etupään puslat...

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
En mikään asentaja ole, mutta näyttäs S211:ssa olevan kuitenkin samantyyliset puslat kuten vanhoissakin. Ehken joutuu tuplapakoputkia irrottelemaan jotta saa tiputettua tarpeeksi alas että mahtuu vääntämään puslat paikaltaan ja takaisinkin. Voipa joutua irrottelemaan jotakin muutakin, mutta selvinnee ajastaan..puretaan niin pitkälle että mahtuu. Epäilen että asuntovaunun veto rasittanut mokomia ja yhdessä narinahelojen kanssa aiheuttaa luikertelua...tai sitten joku muu paikka väljä.
EQB 300 4-matic -23
Re: W210 Takakelkan kumityynyt
Takakelkan etummaiset kumityynyt vaihdettu syksyllä 2013. Vaihdatin kumityynyt korjaamolla ja samalla etupään laakerit.
200 € oli työ+osat mutta ajettavuus parani huomattavasti varsinkin liukkailla ei perä enää seilaa.
200 € oli työ+osat mutta ajettavuus parani huomattavasti varsinkin liukkailla ei perä enää seilaa.