kuka tekee nykysin halvimmalla syöttöpumppuja
Re: kuka tekee nykysin halvimmalla syöttöpumppuja
hyvä otsikko, mut viel ku ois niitä hintoja tullut näkyville....
-
- Vakiokalustoa
- Viesti:
yllättävän helppo soittaa ja kysyä tekijältä. hinant vaihtelee melko laajalla skaalalla riippuen kiireestä ja tekijästä.
Oma pumppu tuli Herleviltä, halpa oli kun rahalla sai
Oma pumppu tuli Herleviltä, halpa oli kun rahalla sai
Noniin. Tuli hommattua itsellekkin alkuperäinen turbo om603 koneella. Nyt sitten olisi tarkoitus ottaa maltillisesti tehoja ulos, tyyliin 300heppaa niin saattaisi vielä käyttöautona pysyä nipussakin.
Eli onkos täällä foorumilaisia ketkä osaisi tapittaa tommoisen 603 pumpun 7mm elementeille sopuhintaan? Tosiaankin budjetti sen verran niukka, ja nyt ei olla hakemassa niitä viimeisiä hevosia vaan tarkoituksena piristää käyttistä.
Eli onkos täällä foorumilaisia ketkä osaisi tapittaa tommoisen 603 pumpun 7mm elementeille sopuhintaan? Tosiaankin budjetti sen verran niukka, ja nyt ei olla hakemassa niitä viimeisiä hevosia vaan tarkoituksena piristää käyttistä.
Ootko laittanut viestiä nimimerkille Siekkinen?olli103 kirjoitti:Noniin. Tuli hommattua itsellekkin alkuperäinen turbo om603 koneella. Nyt sitten olisi tarkoitus ottaa maltillisesti tehoja ulos, tyyliin 300heppaa niin saattaisi vielä käyttöautona pysyä nipussakin.
E350CDI&A180CDI
Melkoista Top Secret-hommaa tuntuu olevan tämä auton rakentelu. Oon tässä muutaman päivän yrittänyt hakea foorumeilta ja googlella vastausta kolmeen kysymykseen: A. Mihin hintaan sais pumppuun 7mm tapit? B. Minkä kokoinen cooleri menis helposti ja moottorin jäähdytyksen kannalta toimivana ilmastoituun w124:een? C. Mitkä jouset ja iskarit tasonsäädön tilalle w124 farkussa, kun tasonsäätöön ei ole enään paluuta?
Kaikista näistä löytyy juttua vaikka kuinka, mutta kukaan ei ole halunnut vastata suoraan itse kysymyksiin. Joo on ehdotettu saabin ja transporterin iskareita jne, mutta niitäkin saattaa olla enemmän kuin yksi malli olemassa. Ei muuten, mutta itsellä ei orkkis iskareita autossa ole, eikä tietoa mitkä siellä on (sen tiedän että nykyiset ei ole hyvät), niin on hankala lähteä valkkaamaan.
Tuo coolerihommakin selvinnee, kun purkaa keulan auki ja mittailee, mutta mieluiten tekisi sitten kerralla valmiiksi, ettei tartte sitten vasta alkaa osia tilaamaan kun auto on purettu. Pumppuhommakin selviää, kun soittaa tekijät läpi ja kysyy, itselläkin taitaa noita tekijöitä olla ainakin 5 tässä 100km. säteellä, mutta turhaan nämä foorumit minusta täällä on jos kaikki pitää kuitenkin selvittää itse "vanhanaikaisesti".
Joo sori avautuminen ja ot, mut oli pakko, ku just eilen kaverin kans tästä aiheesta oli puhetta, että kumma ku sitä tietoa pitää pantata näillä foorumeilla ja nyt sitten tuli vielä tämä 3 sivua luettua tästä aiheesta, ilman ainoatakaan "vastausta".
Kaikista näistä löytyy juttua vaikka kuinka, mutta kukaan ei ole halunnut vastata suoraan itse kysymyksiin. Joo on ehdotettu saabin ja transporterin iskareita jne, mutta niitäkin saattaa olla enemmän kuin yksi malli olemassa. Ei muuten, mutta itsellä ei orkkis iskareita autossa ole, eikä tietoa mitkä siellä on (sen tiedän että nykyiset ei ole hyvät), niin on hankala lähteä valkkaamaan.
Tuo coolerihommakin selvinnee, kun purkaa keulan auki ja mittailee, mutta mieluiten tekisi sitten kerralla valmiiksi, ettei tartte sitten vasta alkaa osia tilaamaan kun auto on purettu. Pumppuhommakin selviää, kun soittaa tekijät läpi ja kysyy, itselläkin taitaa noita tekijöitä olla ainakin 5 tässä 100km. säteellä, mutta turhaan nämä foorumit minusta täällä on jos kaikki pitää kuitenkin selvittää itse "vanhanaikaisesti".
Joo sori avautuminen ja ot, mut oli pakko, ku just eilen kaverin kans tästä aiheesta oli puhetta, että kumma ku sitä tietoa pitää pantata näillä foorumeilla ja nyt sitten tuli vielä tämä 3 sivua luettua tästä aiheesta, ilman ainoatakaan "vastausta".
Netissä kaikki on totta..JVa79 kirjoitti:Melkoista Top Secret-hommaa tuntuu olevan tämä auton rakentelu. Oon tässä muutaman päivän yrittänyt hakea foorumeilta ja googlella vastausta kolmeen kysymykseen: A. Mihin hintaan sais pumppuun 7mm tapit? B. Minkä kokoinen cooleri menis helposti ja moottorin jäähdytyksen kannalta toimivana ilmastoituun w124:een? C. Mitkä jouset ja iskarit tasonsäädön tilalle w124 farkussa, kun tasonsäätöön ei ole enään paluuta?

Kyllä se itse tekeminen ja alkaen vaikkapa siitä että ottaa luurin käteen ja soittaa pumppupajalle ja kysyy sen "päivänhinnan". Ettei tule pettymystä kun vuosia vanhassa topikissa on kerrottu hinta ja indeksikorotukset sun muut pukkaa päälle myyjälle. Sama homma kuulerin osalta. Mittanauha käteen niin tulee varmasti oikeat mitat. Eikä sitä lankun keulaa niin paljon tartte purkaa että saa mitat selville. Kaikkea ei kannata odottaa netistä löytyvän vaikka feispuuk aikaa eletään.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Kaikenlaisia mersun jousia on kokeiltu ja millään ei tullut kelvollista. Lopuksi teetettiin takomossa mittojen ja painojen mukaan riittävän progressiiviset vieterit ja sitten tuli kohtuullisen hyvä.C. Mitkä jouset ja iskarit tasonsäädön tilalle w124 farkussa, kun tasonsäätöön ei ole enään paluuta?
En muista enää minkä iskarit laitettiin, mutta se ei ole niin olennainen asia kuin jouset kunhan pituus sopii ja kiinnityksen saa tehtyä.
Kokonaisuutena remontista tuli vähän kalliimpi kuin tasonsäädön kunnostus olisi ollut, mutta saapahan omistaja nyt ajella farkulla ilman tasonsäätöä.
Konttiin kuormaa ja kärry perään niin eipä kaksiselta näytä, eikä tunnu

wiimax.fi
Tämän vastauksen luinkin jostain toisesta ketjusta ja olisi varmaan se paras, mutta kallein vaihtoehto. Tarkoitin kuitenkin lähinnä näitä, jotka vastasivat, että laitoin transporterin iskarit ja tuli hyvä. Tuollainen vastaus on vaan lähes yhtä tyhjentävä, kun se että toteaa; "E-mallin mersu on hyvä". Toki saatan olla väärässäkin, en nimittäin ole tarkistanut onko transportereissa samanlaiset iskarit 1949-2012.
Näistä tulee vain väkisinkin sellainen tunne, että kun itse on nähnyt vaivaa selvittääkseen jonkin ongelman, niin ei haluta muidenkaan pääsevän sen vähemmällä. Poikkeuksiakin toki löytyy ja arvostan sitä suuresti.
Ja en oleta kaiken löytyvän netistä, enkä luultavasti näistä mainitsemistani asioista olisi täällä kysellytkään, mutta kun näistä kaikista tosiaan oli runsaasti keskustelua, mutta vastausta ei kuitenkaan löytynyt.
Itselläni tällä hetkellä (ja luultavasti monilla muillakin) on tilanne, että omaa tallia ei ole ja autoa ei ole mahdollisuutta pitää pitkää aikaa pois ajosta. Sen vuoksi haluaisin selvittää asiat mahdollisimman tarkkaan, ennen kuin alan purkamaan, jotta sitten tekovaiheessa kaikki menisi sujuvasti.
Näistä tulee vain väkisinkin sellainen tunne, että kun itse on nähnyt vaivaa selvittääkseen jonkin ongelman, niin ei haluta muidenkaan pääsevän sen vähemmällä. Poikkeuksiakin toki löytyy ja arvostan sitä suuresti.
Ja en oleta kaiken löytyvän netistä, enkä luultavasti näistä mainitsemistani asioista olisi täällä kysellytkään, mutta kun näistä kaikista tosiaan oli runsaasti keskustelua, mutta vastausta ei kuitenkaan löytynyt.
Itselläni tällä hetkellä (ja luultavasti monilla muillakin) on tilanne, että omaa tallia ei ole ja autoa ei ole mahdollisuutta pitää pitkää aikaa pois ajosta. Sen vuoksi haluaisin selvittää asiat mahdollisimman tarkkaan, ennen kuin alan purkamaan, jotta sitten tekovaiheessa kaikki menisi sujuvasti.
Jousien saanti on se suurin ongelma ja kuten dealer mainitsi, ainoa keino melkein teetättää. Mersulta ei löydy mitään tarpeeks jäykkää valmiina ja ne portterin iskarit on surkeet tähän käyttöön, saa toki ulosjouston tosi minimiin kun ne on niin lyhyet. Yhdestä autosta ainakin tuli ihan kaamee tuon muutoksen jälkeen, mutta kukin tavallaan. Ite oon tota tasonsäätöö mielummin korjaillu kuin vaihtanu pois (yksi iskari, molemmat jousipallot).
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Kun "joku" kirjoittaa internettiin, että laittaa vaan saabin iskarit ja ei se sen kummempaa ole niin ei se tarkoita, että kyseinen henkilö olisi edes koskaan ajanut kyseisellä yhdistelmällä (saabin iskarit ja mersun kori) sen kummemmin ja vaikka olisikin niin lopputulos saattaa olla ihan täyttä roskaa. Tiedän kyllä kuka henkilö on kyseessä liittyen tähän saab iskarihommaan, ja senkin takia sanoisin, että kokeile ja tuotekehitä vain ensin itse ja laita sitten lisää tietoa tänne. Suosittelen kuitenkin ehkä sittenkin laittamaan se originaalin kuntoon, ellei mikään todella pätevä syy ole sitä vastaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo tuo mun avautuminen oli vähän turhaa muutenkin
Tuli vaan vähän turhautunut fiilis, kun kaikki asiat mitä olin lyhyen ajan sisällä yrittänyt foorumilta selvittää, sattuivat olemaan sellaisia, joista keskustelua oli paljon, mutta vastauksia ei löytynyt kuitenkaan. Enkä nyt haluaisi tuota iskarihommaa puida tässä pumppukeskustelussa sen enempää, mutta oma tilanne sen osalta on se, että joku edellinen omistaja on sen tasonsäädön poistanut ja kun en tiedä mitä kaikkea sieltä on rikki ja mitä kaikkea puuttuu, niin hankalalta ajatukselta se palauttaminen tuntuu. En tiedä mitkä iskarit siellä nyt on (oletan, että sedanin, mikäli ne on mahdollista sinne saada), mutta nyt se makaa aika alhaalla ja iskarit tuntuisivat pohjaavan pienessäkin töyssyssä, muuten tuntuu käyttäytyvän ainakin maantiellä ihan ok.

Sedanin iskareilla pitää sitä yläpään kiinnitystä nostaa eli menee korin hitsaushommiksi. Ainakin raptekin (Petrin) projektitopiikissa oli joskus hyviä kuvia aiheesta. Samalla pitää ne alatukivarret vaihtaa sedanin mallisiin. No jos siellä nyt on sedanin iskarit niin vähän hankala homma kun originaaliksi muuttaminen se vasta kalliiksi tai ainakin hankalaksi tulee. Niin ja jousi pitää jostakin löytää paljon jäykempi mitä se originaali on, jos siellä alkuperäinen on.
Se oli nimimerkki napa, joka tuota saabin iskaria kehui siellä ja täällä ihan kuten niitä skodan jarrulevyjäkin. Ei niitä juuri muut ole laittanut. Sen takia sitä (samaa) juttua on monessa paikassa
Jos löydät jostakin napan puhelinumeron niin kilauttamalla varmasti selviää ja saa vielä nipun muita neuvoja kaupanpäälle.
Itse olen (joskus jos jaksan ja jos se kesäkin olisi) laittamassa sedanin iskareita farkkuun...
Se oli nimimerkki napa, joka tuota saabin iskaria kehui siellä ja täällä ihan kuten niitä skodan jarrulevyjäkin. Ei niitä juuri muut ole laittanut. Sen takia sitä (samaa) juttua on monessa paikassa

Itse olen (joskus jos jaksan ja jos se kesäkin olisi) laittamassa sedanin iskareita farkkuun...
Ite laitoin aikoinaan petehrin jutun mukaisesti sedan iskarit farkkuun. Jousina on tarvike w124 300dt takajouset ja korkeimmat kumet. iskareina myös 300dt bilstein sport. Auto on korkea, mutta silti todella hyvä ajettava.
300TDT
200D
200D
JVa79 kirjoitti:Melkoista Top Secret-hommaa tuntuu olevan tämä auton rakentelu. Oon tässä muutaman päivän yrittänyt hakea foorumeilta ja googlella vastausta kolmeen kysymykseen: A. Mihin hintaan sais pumppuun 7mm tapit? B. Minkä kokoinen cooleri menis helposti ja moottorin jäähdytyksen kannalta toimivana ilmastoituun w124:een?
Itsellä täysin samat ajatukset.
Voin sanoa, että jakajapumpullisen dieselin tietotaito on suht heikkoa. Viimeset 6v leikkinyt vain toisen saksalaismerkkisten common rail koneiden kanssa joista jo jonkinlaista tietoa kertynyt.
Nyt innostuin vanhasta 124:sta ja yritän tässä tehdä pikaista laskelmaa, mitä menisi lievään koneen päästöjen parannukseen

Alunperin tässä ketjussa kysyttiin mitä hintoja ihmiset on saanu pajoilta? On vaa melko salamyhkäistä aikuisilta ihmisiltä. Tosin aikuisethan valtioitakin pyörittää ja pitää paljon asioita salassa. Mutta en usko, että menemme tässä ihan samassa mittakaavassa kumminkaan, ellei nyt joku paja ole sattumoisin laittanut 8mm elementtejä uraanikäyttöiseen mersuun? Menikö OT?

Kiitos.
BTW
Veskola, upeasti kuvailtu PA-siirto

Ei kai täällä kukaan ole salannut ainakaan hintaluokkia. 6 sylinterisen pumput (rivipumput) on jo viimeisen 10 vuotta maksanut luokkaa 1000+€. Se plus tuossa merkitsee ihan sitä mitä vaatimuksia pumpulle laittaa tilatessa. Alle 1000€ saa satunnaisesti käytettyjä pumppuja jos niitä sattuu joku myymään.
Mikä cooleri menee keulalle niin siihen en osaa sanoa mitään muuta kuin minulla ilmastoidun keulalle menee juuri riittävän iso kun heitin koko ilmastointibordellin navetan ylisille. Pitkään aikaan vaan ei taida olla kukaan rakentanut lähes vakiona pysyvään ilmastoituun sen kummempaa. Tyypillisesti siinä aletaan aina siirtämään (ilmastoinnin)kennoja ja se on vähän työlästä hommaa...
Mikäänhän näissä ei mene heittämällä keulalle, aina pitää kaivaa "viila" esiin...cdi moottorien "virittäjät" on sitten ihan erikseen.
Mikä cooleri menee keulalle niin siihen en osaa sanoa mitään muuta kuin minulla ilmastoidun keulalle menee juuri riittävän iso kun heitin koko ilmastointibordellin navetan ylisille. Pitkään aikaan vaan ei taida olla kukaan rakentanut lähes vakiona pysyvään ilmastoituun sen kummempaa. Tyypillisesti siinä aletaan aina siirtämään (ilmastoinnin)kennoja ja se on vähän työlästä hommaa...
Mikäänhän näissä ei mene heittämällä keulalle, aina pitää kaivaa "viila" esiin...cdi moottorien "virittäjät" on sitten ihan erikseen.
1300€ maksaa herleviltä tehty pumppu 8mm tapiilla
Kiitokset Veskola ja Yypee vastauksista 
Eli pitää varmaan itse alkaa harjoittee ja maksaa oppirahat rikkomalla muutama pumppu tai kone
Tai sitten vaan tilata suoraa Herleviltä.
Harrastepelihän se on joten eipä tolla kiire olis jos alkais opettelee. Pakosarja on vaan ainut asia mitä en halua tehdä eikä kyllä oikeastaan kiinnostakaan.
Hitsaaminen ei vaan ole mun juttu.

Eli pitää varmaan itse alkaa harjoittee ja maksaa oppirahat rikkomalla muutama pumppu tai kone

Tai sitten vaan tilata suoraa Herleviltä.
Harrastepelihän se on joten eipä tolla kiire olis jos alkais opettelee. Pakosarja on vaan ainut asia mitä en halua tehdä eikä kyllä oikeastaan kiinnostakaan.
Hitsaaminen ei vaan ole mun juttu.
Tai sitte orottelet ja kyttäälet jotta joku laittaa vanhan pumppunsa myyntihin. Kyllä niitä aina sillon tällön näkee myynnis ja hinta on jonku matkaa alle tonnin JOS kysees ei oo mynäpumppu 

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=133656 Tossakin on yks ajamaton 8mm pumppu myynnissä, tiedä sitten kenen tekemä.
ei kaseja taida tehhä kun mynä ja herlevi. hinnasta päätellen herlevin tekemä.
w201 om605
Hienoa.Zamppa- kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=133656 Tossakin on yks ajamaton 8mm pumppu myynnissä, tiedä sitten kenen tekemä.
Sit vielä seuraava kysymys, koska jakajapumput uutta mulle. Eli Käykö nuo pumput iha suoraa keskenään?
Katsos kun omani ei ole 606 vaan 603.
Kiitos jo tässä vaiheessa. Sit jos jollain sattuisi olemaan ylimääräinen pakosarja isommalle ahtimelle ylimääräisenä niin voi laittaa yv

-
- Sisäänajossa
Päivittelin tota omaa ilmoitustani...
rivipumppuja nämä tietääkseni on
käyvät keskenään.

w201 om605
Kiitosjekku90 kirjoitti:rivipumppuja nämä tietääkseni onkäyvät keskenään.

Joo siis ajattelin, että onko jollain lailla eroa kiinnityksillä yms.

Kiinnitys on sama. Om606sen pumpusta ei pysty säätään syöttöä kun ohjelmaa muokkaamalla
Ite ratkaisin ongelman ostamalla varaosa-auton (lähes pumpun hinnalla), jossa valmiiksi pumppu 7mm tapeilla. Mitä tuossa ehdin asiaa selvittelemään, niin käsittääkseni useammassakin paikassa saa tehtyä niitä "vanhanmallisia" pumppuja, joissa tuotto 110-130, noin 500-700€ hintaan (ei sisällä pumpun hintaa). Foorumilla nimimerkillä Siekkinen kirjoitteleva oli yksi niistä.
Cooleria en oo ite vielä laittanut, mutta siihen tulokseen olen tullut, että ilmastoinnin kanssa sinne ei järkevästi saa, kuin jonkun 180x550x76 coolerin (tästäkään en mene takuuseen, miten putkitukset onnistuu), joka taas taida olla riittävä isommille tehoille. Päällekäin laittamalla sinne saa isompaakin, mutta uskon, että siinä mennään jäähdytystehon kannalta vielä enemmän metsään.
Cooleria en oo ite vielä laittanut, mutta siihen tulokseen olen tullut, että ilmastoinnin kanssa sinne ei järkevästi saa, kuin jonkun 180x550x76 coolerin (tästäkään en mene takuuseen, miten putkitukset onnistuu), joka taas taida olla riittävä isommille tehoille. Päällekäin laittamalla sinne saa isompaakin, mutta uskon, että siinä mennään jäähdytystehon kannalta vielä enemmän metsään.
Känni.K kirjoitti:Hienoa.Zamppa- kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=133656 Tossakin on yks ajamaton 8mm pumppu myynnissä, tiedä sitten kenen tekemä.
Sit vielä seuraava kysymys, koska jakajapumput uutta mulle. Eli Käykö nuo pumput iha suoraa keskenään?
Katsos kun omani ei ole 606 vaan 603.
Kiitos jo tässä vaiheessa. Sit jos jollain sattuisi olemaan ylimääräinen pakosarja isommalle ahtimelle ylimääräisenä niin voi laittaa yv
Tuo myynnissä oleva pumppu on 603:sesta eli mekaaninen rivipumppu.Zamppa- kirjoitti:Kiinnitys on sama. Om606sen pumpusta ei pysty säätään syöttöä kun ohjelmaa muokkaamalla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-95 903 312D
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
450x400x76 menee kohtuu pienellä vaivalla,toki puskurin takana olevaa poikkipalkkia joutuu hoikentamaan.JVa79 kirjoitti: Cooleria en oo ite vielä laittanut, mutta siihen tulokseen olen tullut, että ilmastoinnin kanssa sinne ei järkevästi saa, kuin jonkun 180x550x76 coolerin (tästäkään en mene takuuseen, miten putkitukset onnistuu), joka taas taida olla riittävä isommille tehoille. Päällekäin laittamalla sinne saa isompaakin, mutta uskon, että siinä mennään jäähdytystehon kannalta vielä enemmän metsään.
-04 903 316cdi automaatti
-95 903 312D
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-95 903 312D
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Joo menee, mutta kuten sanoin, uskoisin että silloin mennään jäähdytystehossa metsään, jos poistetaan kaksi kolmesta flektistä ja lisätään kolmas kenno rivistöön. Itellä suunnitelmissa ihan kokeilumielessä vesi-ilmacooleri (vai miten päin se piti sanoa?). Ilmastointi jää pois käytöstä tässäkin tapauksessa.apg kirjoitti:450x400x76 menee kohtuu pienellä vaivalla,toki puskurin takana olevaa poikkipalkkia joutuu hoikentamaan.JVa79 kirjoitti: Cooleria en oo ite vielä laittanut, mutta siihen tulokseen olen tullut, että ilmastoinnin kanssa sinne ei järkevästi saa, kuin jonkun 180x550x76 coolerin (tästäkään en mene takuuseen, miten putkitukset onnistuu), joka taas taida olla riittävä isommille tehoille. Päällekäin laittamalla sinne saa isompaakin, mutta uskon, että siinä mennään jäähdytystehon kannalta vielä enemmän metsään.
Likimain aivan sama minkä kuulerin sinne pistää niin seon aina parempi kun iliman kuuleria. Valamiista kuulereista on tuo apg jo mainitsema 450x400x76 kaikkein paras.
Mulla on 600x300x76 ilimastoidussa. Se on turhan leviä.
Mulla on 600x300x76 ilimastoidussa. Se on turhan leviä.