Automaattinen tasonsäätö
Automaattinen tasonsäätö
Kyselen tälläistä kun minulla on tuollainen vanha 89mallin 230TE ja takapää on täysin kivikova. Lueskelin noita vanhoja viestäjä että ilmeisesti nuo pallot ovat rikki. Mutta en löytänyt vastausta että käykö tuohon malliin nuo aivan normaalit takaiskunvaimentimet mitä esim motonet myy TRW-takakaasu MB W124/201. Kun en jaksaisi tuollaista säätösysteemiä rassata vähän väliä, niin haluaisin sen systeemin pois kokonaan.
Juha
Juha
Re: Automaattinen tasonsäätö
Ei käy, takapäästä tulee hervottoman löysä. Kokeilepa ylänurkan hakutoiminnolla sanoilla "tasonsäädön AND poisto" tms. Onko systeemissä jotain muutakin vikaa? Jos muuta vikaa ei ole, niin ehdottomasti pallit vaan vaihtoon! Systeemi on tosi hyvä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Automaattinen tasonsäätö
Yleensä rikkinäisen pallot saavat aikaan sellaisen jenkkijousitukset että pienet möykyt tuntuu vielä kilometrin päästäkin. En tiedä sitten että jos ajaa tarpeeksi kauan rikkinäisillä palloilla, meneekö ne sitten kokonaan rikki..
Älä rassaa vähän väliä vaan laita kerralla kuntoon. Onko perä miten alhaalla? Onko säiliössä öljyä?
Älä rassaa vähän väliä vaan laita kerralla kuntoon. Onko perä miten alhaalla? Onko säiliössä öljyä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Automaattinen tasonsäätö
Siellä on kaasujouset puhki. Iskarit ovat ilmeisesti ehjät.juhate kirjoitti:Kyselen tälläistä kun minulla on tuollainen vanha 89mallin 230TE ja takapää on täysin kivikova. Lueskelin noita vanhoja viestäjä että ilmeisesti nuo pallot ovat rikki. Mutta en löytänyt vastausta että käykö tuohon malliin nuo aivan normaalit takaiskunvaimentimet mitä esim motonet myy TRW-takakaasu MB W124/201. Kun en jaksaisi tuollaista säätösysteemiä rassata vähän väliä, niin haluaisin sen systeemin pois kokonaan.
Juha
Kaasujouset ovat kestäneet tuossa autossa 24 vuotta, joten ei niitä nyt ihan vähän väliä
tarvitse rassata.
Uudet jouset maksavat yhteensä noin 250 euroa ja asennus päälle. Asennuksessa
kannattaa varautua hydrauliikkaputkien uusimiseen. Jarruputki kelpaa metritavarana.
Järjestelmä on todella hyvä ja luotettava, joten siitä ei kannata luopua. Parempaa
ei liene oikein missään autossa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Automaattinen tasonsäätö
Siis perä on ylhäällä ja todella kova. Tollaiseen tonnin vehkeeseen ei paljon viitsisi panostaa ja kun tuo säätösysteemi tuolla auton alla ei mielestäni ole pelannut oikein muutenkaan (säätötangon olen rakentanut 2 kertaa uusiks ja puolen vuoden välein hajalla) iniin siksi mietin vaan että vaihtaisin sinne ihan normaalit kaasuiskarit. Iskunvaimennin testissä ei tosiaan ole löytynyt katsastuksessa mitään vikaa (noin kuukausi sitten) silloinkin tuo perä oli tosi jäykkä.
Juha
Juha
Re: Automaattinen tasonsäätö
Säiliöstä tulee öljyä yli, tullut muutaman vuoden jo
Re: Automaattinen tasonsäätö
Siis mitä osaa tarkoitat?JarkkoN kirjoitti:Siellä on kaasujouset puhki. Iskarit ovat ilmeisesti ehjät.juhate kirjoitti:Kyselen tälläistä kun minulla on tuollainen vanha 89mallin 230TE ja takapää on täysin kivikova. Lueskelin noita vanhoja viestäjä että ilmeisesti nuo pallot ovat rikki. Mutta en löytänyt vastausta että käykö tuohon malliin nuo aivan normaalit takaiskunvaimentimet mitä esim motonet myy TRW-takakaasu MB W124/201. Kun en jaksaisi tuollaista säätösysteemiä rassata vähän väliä, niin haluaisin sen systeemin pois kokonaan.
Juha
Kaasujouset ovat kestäneet tuossa autossa 24 vuotta, joten ei niitä nyt ihan vähän väliä
tarvitse rassata.
Uudet jouset maksavat yhteensä noin 250 euroa ja asennus päälle. Asennuksessa
kannattaa varautua hydrauliikkaputkien uusimiseen. Jarruputki kelpaa metritavarana.
Järjestelmä on todella hyvä ja luotettava, joten siitä ei kannata luopua. Parempaa
ei liene oikein missään autossa.
Re: Automaattinen tasonsäätö
Kaasujousella tarkoitan pallonmuotoista osaa, joka sijaitsee tavaratilan verhoilujen alla piilossa.juhate kirjoitti:Siis mitä osaa tarkoitat?JarkkoN kirjoitti:Siellä on kaasujouset puhki. Iskarit ovat ilmeisesti ehjät.juhate kirjoitti:Kyselen tälläistä kun minulla on tuollainen vanha 89mallin 230TE ja takapää on täysin kivikova. Lueskelin noita vanhoja viestäjä että ilmeisesti nuo pallot ovat rikki. Mutta en löytänyt vastausta että käykö tuohon malliin nuo aivan normaalit takaiskunvaimentimet mitä esim motonet myy TRW-takakaasu MB W124/201. Kun en jaksaisi tuollaista säätösysteemiä rassata vähän väliä, niin haluaisin sen systeemin pois kokonaan.
Juha
Kaasujouset ovat kestäneet tuossa autossa 24 vuotta, joten ei niitä nyt ihan vähän väliä
tarvitse rassata.
Uudet jouset maksavat yhteensä noin 250 euroa ja asennus päälle. Asennuksessa
kannattaa varautua hydrauliikkaputkien uusimiseen. Jarruputki kelpaa metritavarana.
Järjestelmä on todella hyvä ja luotettava, joten siitä ei kannata luopua. Parempaa
ei liene oikein missään autossa.
Se on puoliksi täytetty typellä ja sinne menee hydrauliikkaletku. Typpikaasu joustaa ihan
tavallisen jousen tapaan. Autossa on siis kahdet takajouset, teräskierrejouset ja nämä kaasupallot.
Kuvassa takaiskareista menee hydrauliikkaputki kaasujousille:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Automaattinen tasonsäätö
Ihmeellinen katsastaja, ettei ole huomannut kaasupallojen viasta johtuvaa "superpalloefektiä".
Vaihdat vaan ne kaasupallot. Sen sisällä oleva kalvo on puhjennut ja täyttynyt öljyllä... Samalla kaasun kasaanpainumisominaisuus on poistunut ja perästä tulee kiva ja korkea.
Pallot ei tosiaan maksa paljoa ja putkia joudut varmaan vaihtamaan.
Kuten Jarkkon sanoi on todella luotettava ja vähävikainen.
Älä vaihda vakioiskareihin.
Vaihdat vaan ne kaasupallot. Sen sisällä oleva kalvo on puhjennut ja täyttynyt öljyllä... Samalla kaasun kasaanpainumisominaisuus on poistunut ja perästä tulee kiva ja korkea.
Pallot ei tosiaan maksa paljoa ja putkia joudut varmaan vaihtamaan.
Kuten Jarkkon sanoi on todella luotettava ja vähävikainen.
Älä vaihda vakioiskareihin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Automaattinen tasonsäätö
Halvemmaksi tulee tuo pallojen vaihto kun jotkin tavalliset iskaritjvk210cdi kirjoitti:Ihmeellinen katsastaja, ettei ole huomannut kaasupallojen viasta johtuvaa "superpalloefektiä".
Vaihdat vaan ne kaasupallot. Sen sisällä oleva kalvo on puhjennut ja täyttynyt öljyllä... Samalla kaasun kasaanpainumisominaisuus on poistunut ja perästä tulee kiva ja korkea.
Pallot ei tosiaan maksa paljoa ja putkia joudut varmaan vaihtamaan.
Kuten Jarkkon sanoi on todella luotettava ja vähävikainen.
Älä vaihda vakioiskareihin.

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Automaattinen tasonsäätö
Kiitoksia, nyt ymmärsin. Kai nuo hommaan sitten
Juha
Juha
Re: Automaattinen tasonsäätö
Ja uudet jouset, takatukivarret ynnä muuta pientä koska ne pitää kanssa vaihtaa jos mielii tavallisia iskareita sinne.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Automaattinen tasonsäätö
Tasonsäädönpumpun stefa vaihtoonjuhate kirjoitti:Säiliöstä tulee öljyä yli, tullut muutaman vuoden jo

Re: Automaattinen tasonsäätö
Mites itellä 230te kolittaa molemmilla puolella kun ajaa vaikka kaivonkannen päältä tms terävistä möykyistä.Löysinki naapurifoorumilta jotain tiivisteenvaihto ohjeita,johtuuko tuo kolina nimenomaan siitä että tasonsäätö iskarit on alapäästä puslat hajalla..jos oikein ymmärsin?
Merseedespents
Re: Automaattinen tasonsäätö
Kuulukos tässä vaiheessa perän olla melko löysä ja jonkinverran alaalla? vai pitäiskö kompuran nostaa silti perä omalle tasolle? vai miten tuo pelittää..pitäs perjantaina purkaa..
Merseedespents
Re: Automaattinen tasonsäätö
nyt meni vähän ohi,eli jos korjaan nää alapäät tolla patentilla,perä nousee ja tasonsäätö pelaa normaalisti,..menikö vaikeeksiDixon kirjoitti:Iskarin kolinan takia perä pelaa normaalisti ja oikein.


sain kyllä sähköpostiin ihan hyvän tarjouksen ehjistä iskarestakin..
Merseedespents
Re: Automaattinen tasonsäätö
Perä ei laske eikä nouse tolla korjaamisella. Seo muualla vika jos noin on tehnyt perä.
S124 & W124
Re: Automaattinen tasonsäätö
Jos säiliössä on hyde öljyä nia kattelisin vuotoja iskareista ja "kaasupalloista" sun muualta systeemistä.Dixon kirjoitti:Perä ei laske eikä nouse tolla korjaamisella. Seo muualla vika jos noin on tehnyt perä.
S124 & W124
Re: Automaattinen tasonsäätö
Nojoo nyt ymmärsin..pitkät piuhat.Eipä tuo perä nyt niin alaalla olekkaan kun kuvaa katsoin,keulaan varmaan joku laittanu liian pitkät vieterit kun on ihan reilu väli renkaan ja kaaren välissä niin hämää.


Merseedespents
Re: Automaattinen tasonsäätö
Tuossa tuli tutustuttua tuon oman lankun tasonsäätöön. Moottoriöljyjä vaihtaessa huomasin, että tasonsäädön hydraulisäiliö oli lähes tyhjä. Täytin säiliön ja tänä aamuna pinta oli taas laskenut muutaman sentin. Vuotokohdaksi paljastui letku, mikä menee säiliöltä pumpulle. Haperuus oli tiedossa jo aiemmin toisen rempan yhteydessä, mutta nyt tuli sitten vaihdettua koko letku. Samalla tarkistin myös vakaajan ja säätömötikän välisen tangon, koska perä oli mielestäni laskenut parisen senttiä. Otin tangon irti kokeilin säätöä tankoa liikuttamalla. Säätö toimi, mutta vivussa on melko suuri tyhjä liike ennen kuin tapahtuu yhtää mitään. Kuuluuko näin olla, vai onko järjestelmässä kenties ilmaa, joka vaikuttaa toimintaan? Ja jos ilmaa on päässyt sisuksiin, niin pitääkö tämä ilmata jotenkin vai ilmaantuuko itsestään? Säätömöykyn yläpäässä on joku nippa, mikä on sen tarkoitus? Ja kuinka alas tuon perän on mahdollista pudota vipua kääntämällä. Perä jäi nyt aavistuksen korkeammalle kuin keula, eikä vipua kääntämällä liiku enää montaa milliä alemmaksi. Aikaisemmin tuo tasonsäätö ei ole ollut toimintakunnossa, enkä tiedä toimiiko vieläkään oikein, johtuen luultavasti tuosta tyhjästä liikkeestä säätövivussa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Automaattinen tasonsäätö
Kyllä se aika suuri se tyhjäliike on, muuten hydrauliikka koko ajan heiluttelisi perää ajossa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Automaattinen tasonsäätö
Kuinka paljon perän pitää tippua kuormaa ladatessa, että tasonsäätö korjaa korkeuden taas normaaliksi?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 22.01.2014 22:01
Re: Automaattinen tasonsäätö
Jatketaampa viestiketjua tasonsäädön osalta.
Omassa väyrysessäni perä roikkuu alhaalla ja on löysä. Jouset on uudehkot ja ehjät. Kokeillu tasonsäädön ventiilin kaikki asennot. Ei vaikutusta. Säätöventtiili liikkuu normaalisti. Ilmaus / tyhjennysruuvia löysätessä venttiilistä tulee öljyä. Ei tosin suurella paineella. Samoin putkia löysätessä joka puolelta, öljyä tulee. Öljysäiliöön virtaa öljyä paluupuolelta norona. Missä vika?
Eli perä alhaalla ja löysä. Kuormaa ollessa pohjii heitoissa helposti. Onko pumppusta paineet kadonnu? Tukos jossain? Iskarit holot? Vai mikä on? Mikä on järjestelmän paine?
Omassa väyrysessäni perä roikkuu alhaalla ja on löysä. Jouset on uudehkot ja ehjät. Kokeillu tasonsäädön ventiilin kaikki asennot. Ei vaikutusta. Säätöventtiili liikkuu normaalisti. Ilmaus / tyhjennysruuvia löysätessä venttiilistä tulee öljyä. Ei tosin suurella paineella. Samoin putkia löysätessä joka puolelta, öljyä tulee. Öljysäiliöön virtaa öljyä paluupuolelta norona. Missä vika?
Eli perä alhaalla ja löysä. Kuormaa ollessa pohjii heitoissa helposti. Onko pumppusta paineet kadonnu? Tukos jossain? Iskarit holot? Vai mikä on? Mikä on järjestelmän paine?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 22.01.2014 22:01
Re: Automaattinen tasonsäätö
Jatkampa asiantiimoilta itsekseni. Tasonsäätöä aikani tutkiskellut ja tehnyt seuraavia toimenpiteitä.
Tasonsäätöventtiilin käytyn pöydällä ja testasin-----> toimii. Painetta ei vain tunnu olevan tarpeeksi. Siispä siirryin pummppuun. Vaihdoin toisesta puretun pumpun toiveena korkeampi paine. Paine tuntui olevan korkeampi vaan seuraavaksi "posahti" pumpulta lähtevä ilmeisestikin painepuolen letku. Komiasti oli ölijypilivi ilimassa ja nähtävästi pumppu tuotti painetta paremmin. Kyseinen putki sukeltaa vasemman etukulman sisään. Onkä tämä paine puolen putki ja mitä kautta kulkee? Onko välissä suodatinta tai mitään muuta ennen perän tasonsäätöventtiilä?
Kai sitä häätyy kokeilla toisella letkulla seuraavaksi.
Tasonsäätöventtiilin käytyn pöydällä ja testasin-----> toimii. Painetta ei vain tunnu olevan tarpeeksi. Siispä siirryin pummppuun. Vaihdoin toisesta puretun pumpun toiveena korkeampi paine. Paine tuntui olevan korkeampi vaan seuraavaksi "posahti" pumpulta lähtevä ilmeisestikin painepuolen letku. Komiasti oli ölijypilivi ilimassa ja nähtävästi pumppu tuotti painetta paremmin. Kyseinen putki sukeltaa vasemman etukulman sisään. Onkä tämä paine puolen putki ja mitä kautta kulkee? Onko välissä suodatinta tai mitään muuta ennen perän tasonsäätöventtiilä?
Kai sitä häätyy kokeilla toisella letkulla seuraavaksi.
Re: Automaattinen tasonsäätö
Selviskö vika? Mihin suuntaan tanko pitää liikkkua että perä nousee jos noustakseen..eli säätimen vimstaakki peräänpäin vai keulaanpäin? Ite vaihtanut pumpun ei vaikutusta. Miten helpoin testata iskarit että pitääkö/kerääkö painetta?
Re: Automaattinen tasonsäätö
Ota se tanko irti ja paina kädellä sitä vipua, niin näet laskeeko vai nouseeko. Muistaakseni alaspäin painamalla nousee. Auton siis pitää olla käynnissä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Automaattinen tasonsäätö
Keskustelua lainaten, onkos tasonsäätöpumppuun vaikea vaihtaa uudet tiivisteet? Perse nousee ja laskee
,
mutta jos on ihan tyhjäkäynnillä,niin silloin hitaammin.En tiedä millainen olisi uutena. Perään on monesti lastattu
400kg sementtiä.Parkissa on ollut keula ylöspäin,mutta heti liikkeelle lähtiessä on tasaantunut.Tyhjäkäynnillä vipua säätämällä toimii,niinkuin pitää.

mutta jos on ihan tyhjäkäynnillä,niin silloin hitaammin.En tiedä millainen olisi uutena. Perään on monesti lastattu
400kg sementtiä.Parkissa on ollut keula ylöspäin,mutta heti liikkeelle lähtiessä on tasaantunut.Tyhjäkäynnillä vipua säätämällä toimii,niinkuin pitää.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Automaattinen tasonsäätö
Oletko koska vaihatnut nuo hydrauli öljytPetromax kirjoitti:Keskustelua lainaten, onkos tasonsäätöpumppuun vaikea vaihtaa uudet tiivisteet? Perse nousee ja laskee,
mutta jos on ihan tyhjäkäynnillä,niin silloin hitaammin.En tiedä millainen olisi uutena. Perään on monesti lastattu
400kg sementtiä.Parkissa on ollut keula ylöspäin,mutta heti liikkeelle lähtiessä on tasaantunut.Tyhjäkäynnillä vipua säätämällä toimii,niinkuin pitää.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan