Siltikin Nankangit menee kaupaksi myös tulevaisuudessa. Ne kun on halpoja. Joitakin ihmisiä ei kiinnosta kuin hinta, toiset eivät ymmärrä että renkaissa on eroja, ja kolmas ryhmä erot ymmärtää, muttei välitä.aziz kirjoitti:Suuressa suosiossa oleva Nankang sai peräti ei yhtään tähteä. Jos testin surkein nankang maksaa 400 ja testivoittaja goodyear 500€/sarja, niin kuka enää ostaa noita "halpiksia" tän testin jälkeen? Kannattaako enää puhua halppiksesta, vai yksinkertaisesti vain paskasta. Esim. vierinvastus lisää polttiksen kulutusta nankangilla ajettaessa goodyeariin tai dunloppiin nähden 6%. En tiedä paljonko tuon kokoisella rengassarjalla keskinmäärin pystyy ajamaan. Mutta jos ajetaan vaikka 10000km satsilla ja auto kuluttaa keskimäärin 5l/100km, niin nankangin hintaetu pienenee jo tällä matkalla noin 50€.
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Omalla kohdallani ymmärryksen lisääntymiseen riitti yksi hyvin hiljaisessa vauhdissa märällä asfaltilla mutkassa tapahtunut luistelu, jossa ei tosin käynyt mitään (silloinkaan kyseessä ei ollut muuten paskat, vaan liian sileäksi ajetut - tosin vielä lailliset - renkaat). Täytyy vaan toivoa että näillä Nankangeilla ja Linglongeilla luistelijoilla ensimmäinen kerta ei ole mitenkään kohtalokas, ja lisäksi että nämä sankarit eivät ole sisäkurvan puolella samaan aikaan kun olen itse ulkokurvissa.ssuvik kirjoitti:Siltikin Nankangit menee kaupaksi myös tulevaisuudessa. Ne kun on halpoja. Joitakin ihmisiä ei kiinnosta kuin hinta, toiset eivät ymmärrä että renkaissa on eroja, ja kolmas ryhmä erot ymmärtää, muttei välitä.aziz kirjoitti:Suuressa suosiossa oleva Nankang sai peräti ei yhtään tähteä. Jos testin surkein nankang maksaa 400 ja testivoittaja goodyear 500€/sarja, niin kuka enää ostaa noita "halpiksia" tän testin jälkeen? Kannattaako enää puhua halppiksesta, vai yksinkertaisesti vain paskasta. Esim. vierinvastus lisää polttiksen kulutusta nankangilla ajettaessa goodyeariin tai dunloppiin nähden 6%. En tiedä paljonko tuon kokoisella rengassarjalla keskinmäärin pystyy ajamaan. Mutta jos ajetaan vaikka 10000km satsilla ja auto kuluttaa keskimäärin 5l/100km, niin nankangin hintaetu pienenee jo tällä matkalla noin 50€.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Se halpis nankang nexen kormoran linglong apollo rengassarja maksaa 200-300e asennettuna... Ei 400. siksi. halvin mitä tiedän tässä kokoluokassa on maksanut 19 puntaa kappale http://www.camskill.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; sivustolla
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mutta tässä testissähän oli uusimmat malit. Saahan esim. goodyearin jotain mallia 300€ pintaan sarja, jos tälle linjalle lähetään.
Ja testin rengassarjojen hinnat oli ilmoitettu, "rengassarjan keskim. hinta sis. alennuksen".

MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minä ostin tuoho mun w123 SUNNY merkkiset renkaat ja ne oli 28 euroa kappale. ne oli kokoa 205/50(45?)/16 ja oli kyllä kauheat
Mutta toimi hyvin kesäkuumalla! Vesikelille ei ollu asiaa 


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuossa testin koossa olevista renkaista itsekin päätyisin tod.näk. johonkin merkkirenkaaseen, mutta veikkaan noiden Nankangien markkinoiden olevan suurempaa tuolla yli 19" kumeissa.aziz kirjoitti:Suuressa suosiossa oleva Nankang sai peräti ei yhtään tähteä. Jos testin surkein nankang maksaa 400 ja testivoittaja goodyear 500€/sarja, niin kuka enää ostaa noita "halpiksia" tän testin jälkeen? Kannattaako enää puhua halppiksesta, vai yksinkertaisesti vain paskasta. Esim. vierinvastus lisää polttiksen kulutusta nankangilla ajettaessa goodyeariin tai dunloppiin nähden 6%. En tiedä paljonko tuon kokoisella rengassarjalla keskinmäärin pystyy ajamaan. Mutta jos ajetaan vaikka 10000km satsilla ja auto kuluttaa keskimäärin 5l/100km, niin nankangin hintaetu pienenee jo tällä matkalla noin 50€.
Itsellä on ollut W211 ja 535 Bemarissa Nankangit 20" koossa, eikä kyllä huonoa sanottavaa ole. Meluahan ne pitää, kuten varmasti kaikki muutkin saman kokoiset.
Äärioloissa märällä varmasti häviää rengas kuin rengas 20-tuumaisena jollekin 16-tuumaiselle, mutta esim. E61 Bemari, joka on renkaista tarkka kuin piru, niin 20" setupilla kulki kuin juna, kun taas 18" Good Year satsilla oli moottoritiellä kuin käärmeen kusi erämaassa.
S212 E350CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Miten mahtuis vuosimallin 2003 sedan c meseen tehtaan sport alustalla
Etuvanteet 8.5x18" et35
Takavanteet 9.5x18" et40
minkälaiset kumit kannattais laittaa? tarkoitus ois että vanne tulis mahdollisimman lähelle kaaren reunaa.
Etuvanteet 8.5x18" et35
Takavanteet 9.5x18" et40
minkälaiset kumit kannattais laittaa? tarkoitus ois että vanne tulis mahdollisimman lähelle kaaren reunaa.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Moi.
Kertokaahan faktaa rengas mallista Duro/ performa hp1. Ostin vanteet ja kyseiset renkaat, lähes uudenveroiset niissä kiinni. Kokemus kyseisistä renkaista puuttuu ja Nokian Blackit jo mietinnässä. Ajattelin kuitenkin, että niiden kiinni ollessa ajaisin ainakin kesän. Olen kuullut, että kyseisiä renkaita ruotsissakin käytetään.
-Mvä
Kertokaahan faktaa rengas mallista Duro/ performa hp1. Ostin vanteet ja kyseiset renkaat, lähes uudenveroiset niissä kiinni. Kokemus kyseisistä renkaista puuttuu ja Nokian Blackit jo mietinnässä. Ajattelin kuitenkin, että niiden kiinni ollessa ajaisin ainakin kesän. Olen kuullut, että kyseisiä renkaita ruotsissakin käytetään.
-Mvä
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Terve. Anteeksipyyntö jos kysyn asiaa minkä täältä löytäisin mutta eipä sattunut silmään
Olen ostamassa 2005 mallin W203 Mersuun 19 tuumaisia vanteita ja pitäisi tietää mikä leveys ja et on hyvä eteen ja taakse jotta tulee ihan "luukulle"? Entäs rengaskoko? Tällä hetkellä autossa on vakio (avantgarde) alusta mutta tarkoitus olisi ainakin takapäätä hiukan pudottaa kun auto tällähetkellä lievässä "kerava" asennossa. Kiitos etukäteen 


W203 320 Cdi Avantgarde, HD Dyna Street Bob
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kuinka tarkka tuo ET-luku on ekassa A-mersussa eli W168:ssa? Netistä löysin tiedon että ET voi olla 37-51, joten meneekö vanne, jossa ET on 35? Minun järjen mukaan tuohon suuntaan ei pitäisi tulla ongelmia. Vanteen muut speksit on 7x15, 5x112, kr 66,6.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei kukaan sattus tietämään mikä tehtaan asettama koko (auto:w202 c220 CDI) 16"renkaisiin, tai mistä nuo tehtaan asettamat koot löytyy? 

Autot: Mercedes-Benz W204 C220 cdi sekä useita väärä merkkisiä 

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Sopiva rengaskoko on 205-55/16. Vanteen ET vakiona 37.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mutta mistä nuo tehtaan asettamat koot löytyy?Jonze kirjoitti:Sopiva rengaskoko on 205-55/16. Vanteen ET vakiona 37.
Autot: Mercedes-Benz W204 C220 cdi sekä useita väärä merkkisiä 

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
tuolta löytyy vakiot ja eksoottisemmatkin OEM tarjoamat vanne sekä rengasvaihtoehdot (ja se on 7x16et37):
http://www.alloywheelsdirect.net/mercedes_alloy_wheels/" onclick="window.open(this.href);return false;
onko kenelläkään muistikuvaa missä julkaisussa oli tehty Nokian hakkapeliitta 2 vastaan Nokian hakkapeliitta 8 testi? eli 10v vanhaa verrattiin uuteen? ko. testitulos oli aika yllättävä, nimittäin hakka2 pärjäsi paremmin kuin moni muu uusi premium rengas. tottakai jutussa haukuttiin ko. rengas surkeaksi, mutta mittaustulokset sanoi kuitenkin muuta.
http://www.alloywheelsdirect.net/mercedes_alloy_wheels/" onclick="window.open(this.href);return false;
onko kenelläkään muistikuvaa missä julkaisussa oli tehty Nokian hakkapeliitta 2 vastaan Nokian hakkapeliitta 8 testi? eli 10v vanhaa verrattiin uuteen? ko. testitulos oli aika yllättävä, nimittäin hakka2 pärjäsi paremmin kuin moni muu uusi premium rengas. tottakai jutussa haukuttiin ko. rengas surkeaksi, mutta mittaustulokset sanoi kuitenkin muuta.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 26.03.2013 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Milloin suurin piirtein tämmöinen on ollut? Ja oliko se jossain suomalaisessa julkaisussa? (Ei varmaan kovin montaa vuotta sitten, jos Hakkapeliitta 8 oli mukana...Sergey kirjoitti: ...
onko kenelläkään muistikuvaa missä julkaisussa oli tehty Nokian hakkapeliitta 2 vastaan Nokian hakkapeliitta 8 testi? eli 10v vanhaa verrattiin uuteen? ko. testitulos oli aika yllättävä, nimittäin hakka2 pärjäsi paremmin kuin moni muu uusi premium rengas. tottakai jutussa haukuttiin ko. rengas surkeaksi, mutta mittaustulokset sanoi kuitenkin muuta.

Mulle tulee jokunen suomalainen lehti (TM, Tuulilasi, Moottori), niin voin tarkastella arkistojani, jos vaikuttaa, että sellainen jossain noista kolmesta voisi olla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
noku en muista, luin siitä iha tänävuonna mutta kylläki netistä. en vaa löyä sitä ny. Huvitti kun esim.. jarrutusmatka oli tyyliin alle 10% heikompi lumella ja jäällä yms. käytännön erot oli todella pieniä. Ikä näkyi kuitenkin kumin kovuudessa, Hakka8 Shore A 52 ja Hakka2 ShoreA 68.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Olisko tämä ollut?
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 133655/304
Tai siis se testi, josta tuossa taloussanomien uutisessa puhutaan. Tarvii katsoa, onko mulla tuo lehti vielä tallessa, kun juuri noita lehtiä en o tavannu säilyttää. Autoliiton digiarkistosta se ainakin löytyy kaikille Autoliiton jäsenille käsittääkseni.
edit: tuo uutisointihan ei kyllä viittaa siihen, että erot olisivat vähäiset.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 133655/304
Tai siis se testi, josta tuossa taloussanomien uutisessa puhutaan. Tarvii katsoa, onko mulla tuo lehti vielä tallessa, kun juuri noita lehtiä en o tavannu säilyttää. Autoliiton digiarkistosta se ainakin löytyy kaikille Autoliiton jäsenille käsittääkseni.
edit: tuo uutisointihan ei kyllä viittaa siihen, että erot olisivat vähäiset.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ilmeisesti siinä puhutaan samasta. Siinä tosiaan haukuttiin se ihan lyttyyn. Pointti oli kuitenkin se että moni rengasmalli/tyyppi joita ko. lehdistö on testaillut on saanut huonompiakin tuloksia uusista eri merkkisistä renkaista ja niitä ei haukuta kuitenkaan aivan paskoiksi.
Minusta tuo juttu oli ns. maksettu uutinen sikäli että "pyydetään" ostamaan uudet välittämättä siitä onko ne 12v vanhat yhtä hyvät kuin joku uusi talvirengas vai ei
eli tuon testin tuloksia pitää vertailla myös muihin vastaaviin rengasmerkkeihin ja malleihin (ei vain hakka8), niin erot on jopa päinvastoin. Sillä nettisivulla mistä luin noita testituloksien yhteenvetoja, niin tuo Hakka2 pääsi kuitenkin Top10 joukkoon parinkymmenen eri rengasmallin luettelosta. Eli oli täysin keskivertorengas (sija 9?). Se siis suoriutui paremmin kuin 10 muuta suomessa suosittua uutta rengasmallia.
Minusta tuo juttu oli ns. maksettu uutinen sikäli että "pyydetään" ostamaan uudet välittämättä siitä onko ne 12v vanhat yhtä hyvät kuin joku uusi talvirengas vai ei

eli tuon testin tuloksia pitää vertailla myös muihin vastaaviin rengasmerkkeihin ja malleihin (ei vain hakka8), niin erot on jopa päinvastoin. Sillä nettisivulla mistä luin noita testituloksien yhteenvetoja, niin tuo Hakka2 pääsi kuitenkin Top10 joukkoon parinkymmenen eri rengasmallin luettelosta. Eli oli täysin keskivertorengas (sija 9?). Se siis suoriutui paremmin kuin 10 muuta suomessa suosittua uutta rengasmallia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuulilasissa ainakin oli just vanhan ja uuden Nokialaisen testi. En nyt jaksa marssia alakerran paskikseen kattomaan, mutta jos aamuistunnolla yritän muistaa katsoa lehden 

S212 E350CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vanteet mahtuu hyvin,mejsu kirjoitti:Miten mahtuis vuosimallin 2003 sedan c meseen tehtaan sport alustalla
Etuvanteet 8.5x18" et35
Takavanteet 9.5x18" et40
minkälaiset kumit kannattais laittaa? tarkoitus ois että vanne tulis mahdollisimman lähelle kaaren reunaa.
mutta jos sulla on sport malli eli myös isommat jarrut niin sitten joidenkin vanteiden puolat saattavat ottaa kiinni jarrusatulaan.
Eteen renkaaksi oman maun mukaan esim 225-235/40 ja taakse jotain 245-255
Ensin kannattaa tarkistaa tuo etuvanteen sopivuus jarrujen kanssa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Eikös tuo tieto löydy rekisteriotteesta.. Ainakin joissain malleissa.Cee-Mies kirjoitti:Ei kukaan sattus tietämään mikä tehtaan asettama koko (auto:w202 c220 CDI) 16"renkaisiin, tai mistä nuo tehtaan asettamat koot löytyy?
Jos ei niin sitten se on tuo aikaisemmin mainittu 205/55r16"
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
tossa tuloksia kesärenkaista, nuo harmaat on allseason kitkarenkaita( saksan kitkat)?
http://is13.snstatic.fi/img/978/1288552056827.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvalinkkinä ei suurenna oikein joten jätin img tagit pois.
http://is13.snstatic.fi/img/978/1288552056827.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvalinkkinä ei suurenna oikein joten jätin img tagit pois.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ja lopputulokset:Sergey kirjoitti:tossa tuloksia kesärenkaista, nuo harmaat on allseason kitkarenkaita( saksan kitkat)?
http://is13.snstatic.fi/img/978/1288552056827.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvalinkkinä ei suurenna oikein joten jätin img tagit pois.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288552062544.html" onclick="window.open(this.href);return false;Auto Bildin rengastestin 15 parasta rengasta, Painotetut keskiarvot
Koodi: Valitse kaikki
Dunlop Sport BluResponse 12,6 Michelin Energy Saver + 12,0 Fulda EcoControl HP 11,8 Nokian Line 11,6 Vredestein Sportrac 5 11,2 Goodyear EfficientGrip Performance 11,8 Pirelli Cinturato P 1 11,4 Yokohama C.drive 2 11,4 Kumho Solus KH17 11,0 Bridgestone Turanza T001 10,8 Hankook Kinergy Eco K425 10,8 Continental PremiumContact 5 10,6 Uniroyal RainExpert 10,4 Sava Intensa hp 10,0 Viking Pro Tech II 9,8
e: tuo järjestys on jotenkin jännä, jossain lienee muutama painovirhepaholainen.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Pitäsköhän tilata tällaset kokeeksi? Olen ostanut tuolta pari sarjaa valkosivurenkaita ja rahti oli muistaakseni 27 euroa. Eli alle 230 jäisi sarjalle hintaa; halvemmat kuin mitkään esim rengasonlinessa...
http://www.ebay.de/itm/200909044670?ssP ... 191wt_1170" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuo on vissiin samat kuin Sagitar-merkkiset.
Yhet kumit tuossa koossa on pakko ostaa tulevalle kaudelle...
http://www.ebay.de/itm/200909044670?ssP ... 191wt_1170" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuo on vissiin samat kuin Sagitar-merkkiset.
Yhet kumit tuossa koossa on pakko ostaa tulevalle kaudelle...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Omituinen yksityiskohta hyppäsi tuolta sivulta silmille. Katsokaapa w210:n vanteita, ei löydy tuota Rucha-vannetta (http://www.alloywheelsdirect.net/merced ... _wheel_141" onclick="window.open(this.href);return false;), vaikka joka toisessa ko. vanteen myynti-ilmoituksessa sanotaan, että vanne sopii w210:aan. Automallien välissä vaihtuu pultin paksuus, joten sopiiko mikään orkkis-rucha väyryseen ilman erikoispultteja? Kysymys siksi kun olen tällaisiä ostamassa.Sergey kirjoitti:tuolta löytyy vakiot ja eksoottisemmatkin OEM tarjoamat vanne sekä rengasvaihtoehdot (ja se on 7x16et37):
http://www.alloywheelsdirect.net/mercedes_alloy_wheels/" onclick="window.open(this.href);return false;

W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mikä on suositus renkaiden korkeus/koko erosta ettei vaikuta ajovakauden ym. laitteisiin? Joku suositus varmaan on.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tarkoitatko etu ja takarenkaan koko eroa?karvis kirjoitti:Mikä on suositus renkaiden korkeus/koko erosta ettei vaikuta ajovakauden ym. laitteisiin? Joku suositus varmaan on.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Juuri sitä.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Halkaisijan on syytä olla todella lähellä samaa.
Mikään ei estä laittamasta samaa kokoa eteen ja taakse, vaikka esim. takavanne olisi tuuman leveämpi.
Mikään ei estä laittamasta samaa kokoa eteen ja taakse, vaikka esim. takavanne olisi tuuman leveämpi.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)