MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte tekisin niin että nostaisin perää ylös.Sis tasonsäätöventtiililtä se tanko irti auto käymään ja perää ylös. Kun on ylhäällä venttiili keskiasentoon ja ilmaruuvi auki --> tulee ilmaa jos sitä on ja öljyä. Jos iskareitten uusinnan yhteydessä esitäyttää ni kertaoperaatio riittää tai ainakin niin minulla riitti.

Jos ja kun se öljy on kuitenkin paskaista ellei ole huuhdellu niin tekisin tämän muutaman kerran. Tietty säiliön öljytasosta täytyy pitää huolta ettei pumppu riipaise tyhjää.

En tiä voiko iskariin kertyä kondensiovettä :? Sehän ei tule ulos muuten kuin huuhtelemalla :(

Edittiä: Jos ilmaruuvi on tiukassa niin älä avaa sitä :shock: Kierteet menee paskaksi. Sit vaan vivusta perää ylös ja alas. Tätä operaatiota 5 - 6 kertaa niin ajaa muuten saman asian paitsi että se paska tulee sit säiliöön :shock:
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Jari Ke kirjoitti:Nämä jutut on aina siinämielessä hankalia että sanallinen ilmaisu antaa mahdollisuuden erilaisille tulkinnoille jotka kaikki voi olla yhtäoikeita.

Yritän vääntää omaa rautalankaa. Korjatkaa jos ja kun olen väärässä.

Pallojen tehtävä on mahdollistaa jousto (iskarin painuessa kasaan öljy virtaa palloihin). Iskarin tehtävä on tasonsäätö sekä perän ylös/alasliikkeen vaimennus. Jos pallot täyttyy öljystä perän liikkeet muuttuu lyhyiksi. Syy tähän on se että kun järjestelmä on täynnä öljyä ja iskarin pitäisi mennä kasaan ei öljy pääse minnekkään. (iskarin männänvarsi syrjäyttää oljyä kun iskari painuu kasaan) Mitä täyempänä pallot öljyä on sitä lyhyemmät liikkeet on säädetystä tasosta alaspäin. Kun kalvo menee pallosta rikki ennenpitkää pallo täyttyy öljystä. Liike ylöspäin silti säilyy ellei taasoa nosteta tappiin. Tästä se kenguruefekti autolla ajettaessa. Isompaan laakeaan heittoon ajettaessa perä nousee kyllä ylös mutta kun tullaan alas niin lyhyen jouston jälkeen tulee se TÖMPS ja jousto loppuu siihen. Sopivaan kiharaan ajettaessa tuntuu et perä on kova kuin kivireki.

Jos vaimennus puuttuu ts. kun vetokoukun päällä pomppii ja jos efekti on se että liikkeet ovat laajoja ja perä heilahtaa pari kolme kertaa sen jälkeen kun koukulta on hypännyt pois niin iskareissa on ilmaa tai sitten iskari on rikki. Se tosin olisi outoa että molemminpuolin iskarit olisi menny rikki samaan aikaan. Olisko jompi kumpi tai kumpikin pallo mennyt rikki ja sitäkautta palloissa oleva kaasu päässyt iskareihin?

Iskarihan on aivan holtiton jos siellä ei ole öljyä tai jos se on huomattavan vajaa. (Yhtähelppo liikutella kuin polkupyörän pumppu kun sillä ei renkaaseen pane.) Jos iskarissa on öljyä niin se on todella jämäkkä liikutella käsin pöydälläkin. Varsi tietty jää siihen asentoo mihin sen jättää kun pallo ei ole paikallaan tunkemassa männänvarren syrjäyttämää öljyä takaisi iskariin. Iskarin nostovoima perustuu ISKARIN VARREN pinta-alaan sekä pallon kalvon takana olevaan paineeseen. Kun painetta lykätään iskariin niin varsi tulee ulos.

Iskarin rakenne on erilainen verrattuna hydraulisylinteriin. Iskarin männässä ja/tai iskarin muussa rakenteessa on venttiili joka sallii öljyn pääsyn molemminpuolin mäntää. (hydraulisylinterin mäntä on ja pitääkin olla tiivis) Tuo vaimennus perustuu juuri tähän pieneen reikään tai venttiiliin. Iskari on siis ääriään myöten täynnä öljyä riippumatta siitä missä asennossa varsi on. Kun varsi on ulkona iskarissa on vaan enemmän öljyä.

Todennäköistä kuitenkin on että pallo/pallot on rikki.

Irroita ne pallot ja tarkista että ovatko rikki. Jos sisältä tulee öljyä reilusti niin rikki on. Kun irroitat pallon niin pallon öljyn ulostuloaukon kohdalla näkyy sellainen valkoinan muovinen "korkki" (näin minä olen sen tulkinnut liekkö sitten?). Tuurnalla kun paina sitä ja jos tuntuu et on kova kuin kivi niin on kunnossa. Jos taasen antaa periksi helposti niin rikki on. Tuon "korkin" tehtävä kait on estää kumisen pallon ulospullistuminen reiästä ja toisaalta suojata kalvoa ettei se hankaudu rikki aukon reunoihin?

Iskari on yhtähelppo todeta onko ehjä vai rikki. Kun ottaa sen pöydälle täyttää sen öljyllä (laita sitä öljyä mitä järjestelmässä muutenkin on) Välillä liikuttaa vartta alas ja ylös. Kun iskari on ääriään myöten täynnä (kun varsi on keskiasennossa) pitäisi varrenliikuttelu olla todella työlästä lyhyellä matkalla. Tietty kun vetää varen kokonaan ulos niin lopussa liikkuu kuin tyhjää vain mutta kun painaa taas alas ja kun öljy tavoittaa venttiilin niin muuttuu taasen jäykäksi. Jos iskari on kauttaaltaan helppo liikuteltava vaikka siellä on öljyä niin voi epäillä iskarin kuntoa.

Iskarit kannattaisi huuhdella muutaman vuoden välein. Todella paskaista öljyä tuli kolmannenkin huuhtelun jälkeen niistä mitä mitä ittelle hommasin.

Edittiä: Kojattu kirjoitus/ajatusvirheitä
Hyviä ohjeita pallon ja iskarien tarkastukseen ja huoltoon tuo huuhtelu lisää varmaan iskarien ikää.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kävin katsomassa niitä vanhoja palloja ei näkynyt panjopultin reiässä mitään valkoista ja 12 senttinen ruuvari meni kahvaa myöten reikään. Nimimerkin Jari Ke ohjeen mukaan on kai pallot rikki?
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Jari Ke kirjoitti:Kun pallot on rikki jousto on ihan erilainen kun se että vaimennusta ei ole. Tosiaan sellainen pompottavan kova. Vaimennusta kun ei o niin olis sama kuin iskarin ottais pois kokonaan :o Tai ainakin näin minä sen ymmärsin. Pitkiä laajoja liikkeitä.

Nyt ei ilmeisesti ole kyse laajoista liikkeistä?

Iskarihan nostaa kylla vaikka iskarin purkaa ja männän ottaisi kokonaan pois iskarista. Kunhan vaan männänvarren tiivisteet ovat kunnossa niin se riittää tuohon tason säätöön.
Kerroppa tuosta iskarien purusta ja niiden huuhtelusta vähän tarkemmin varmaan kiinnostaa muitakin oliko isokin homma?
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos meisseli menee tuolleen pallon sisään niin sillä kokemuksella mikä mulla on niin varmasti rikki. Halkaise rälläkällä niin näet mistä kalvo on pettäny.

Iskarin huuhtelun itte tein silleen että öljyn täyttöreikä alaspäin ja pumppasin kaiken öljyn pois mitä sieltä tulee (iskari täytyy ottaa siis autosta irti). Sit öljyntäyttöreiästä uutta öljyä sisään pari kolme desiä. Pumppaamista eli iskari aivan pitkäksi ja siitä niin kasaan kuin käsin menee. Tätä muutama kerta ja taas reikä alaspäin ja tyhjennys. Kaatamalla tulee osa ja sit kun pumppaa sisään/ulos muutaman kerran niin tulee loputkin. Tätä sit useampi kerta et poistuleva öljy alkaa olla kirkasta. Pientä metallihilettäkin tuli ainakin noista ja tosi paskaista öljyä. Aivan mustaa :roll: Herkkäliikkeistä se oli joten oletettavasti se ZH-M:ää oli. (iskaria itteään ei siis tarte purkaa)

Huuhteluun ei kannata käyttää muuta kuin sitä mitä säiliössäkin on eli ZH-M :ää. Jos tekee kuten itte tein ensimmäisen kohdalla et huuhtelin ATF:llä ni sitä ATF:ää sitten joutuu huuhtelemaan useamman kerran et tulee kaikki pois. Muutenhan se ei haittaa mutta sen viskositeetti taitaa olla eri kuin ZH-M:n. Pakkasilla vaimennus voi siten muuttua toispuoleiseksi. Se missä öljy on jäykempää niin joustokin on jäykempi. Autosta tulee sit keikkulauta :shock:
Nasu89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 02.10.2010 14:05

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Nasu89 »

Itselläni farkussa samat oireet kun madalsin autoa. Perä tuntuu heitteissä pomppaavan ylös mutta alastulo on aika jäykkä. näkyykö pallojen rikkinäisyys iskaritestissä? molemmat takaiskarit näyttivät testerissä yli 70%..
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Jari Ke kirjoitti:...Huuhteluun ei kannata käyttää muuta kuin sitä mitä säiliössäkin on eli ZH-M :ää...
Tuota pallit pitäis vaihtaa 87 vuoden w124 230TE:hen ja tuota litkun laatua ja määrää tässä ihmettelin.

Olen käsittänyt että tuo lukkoperä ja tasonsäätö käyttää samaa säiliötä ja nestettä.
Pumpuna toimii moottorin keulassa oleva mötikkä, eikä ohjaustehostin... eli siellä on siis eri neste kuin ohjaustehostimessa...

Motonetissäkin on pitkä liuta erinäistä litkua tarjolla (koitin saada noihin järkeä tuolta mersun listalta):
-Febi-ohjausvaihdeöljy 08972 keltainen 1l (MB 236.3) Ilmeisesti 'perus' ohjaustehostinneste.
-Febi-jousitusöljy 02615 keltainen 1l (MB 343.0) Tämä kuuluu tasonsäätöön, pallukoihin ja lukkoperään.
-Febi-jousitusöljy ??? keltainen 1l (MB 344.0) Tätä jos ohjaustehostin ja tasonsäätö samassa piirissä.
-Febi-ohjausvaihdeöljy ??? sininen 1l (MB 345.0) Ilmeisesti joku tuoreempien mallien ohjaustehostinlitku.

Mercedes-Benz Specifications for Operating Fluids (MB BeVo)
on kyllä vähän sekava tässä asiassa, mutta toki selkiintyy kun katsoo numerot noista purkeista mitä kaupataan...

Ja syvempi tarkastelu tosiaan kertoo että vastaavaa litkua on esim.
Castrol Vitamol ZH-M, eli lienee siis niin, että litra tai pari, mitä tahansa ZH-M tai vastaavaa, sopii melko varmasti :crazy:

Edit: Ja on se pirulainen joka ne pallukat on tuonne sisälle survonut... väykyssä ovat niin paljon paremmin tyrkyllä.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Minusta tuo http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0009" onclick="window.open(this.href);return false; sopii tasonsäätöön. ASD-lukkoperässä lukko kytkeytyy tasonsäädönkin käyttämän pumpun tekemän paineen vaikutuksesta, mutta öljy ei ole tekemisissä peräöljyn kanssa, vaan perässä on ihan omat öljyt. Tämä hydrauliöljy käy siis perässä vain perän lukituksessa, ei vetopyörästön rattaiden seassa.
Mitäs vaikeaa 124:ssa niiden paineakkujen, pallukoiden, löytämisessä on? Niitä varten on takakopassa oma luukku, muutamalla pelliruuvilla kiinni :shock: Vai meinasitko, että vaihtaminen on putkiliitosten puolesta hankalaa?
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

Kertokaas rikkooko tuo madallus noita palloja normaalia useammin. Itellä tais mennä jo toiset vuodensisällä...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 124 Tasonsäätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei riko, ei madalluksen pitäisi vaikuttaa mitään. Onneksi osilla on takuu.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin