190 projektin aihion ostaminen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

Joo tässä ihan alustavaa tietoa kaipailisin, suunnitelmissa olisi aloittaa projekti, koriksi tahdon 190 (w201) ihan henkilökohtaisen kiintymyksen vuoksi (se vaan on niin niin upea), vastauksia ja vinkkejä kaipaillaan :)



- Mitä tulisi varmistaa mielestänne 190 meisselin oston yhteydessä?

- Mitä auton tulisi pitää valmiiksi sisällään? (onko esim ASD lukko riittävä radalle ja kuinka paljon se kestää tehoa?)

- Diesel vai bensa?

- Manuaali vai automaatti? (automaattiin tietenkin samallaisella modilla kun löytyy BSR farkku mesestä.)

- Mistä osia mm. jarruja, voimansiirtoa ja alustaa kannattaa kysellä?

- Tekniikan vaihto, mihin? (mielellään tekniikkaa joka kuitenkin kestääkin ettei aivan jatkuvasti tarvitse olla pajalla)

Ja tietenkin kaikkea muutakin mitä olisi hyvä tietää otetaan vastaan..


Autosta olisi tulossa nipinnapin tieliikennekelpoinen ratapeli, mikä sopisi ainakin drifting henkiseen ja nopeaan ajoon..
Hevosvoimista ei ole vielä tarkempaa suunnitelmaa, paino autosta niin alas kuin saa, ja tehoa todennäköisesti 300-500hv väliin..


Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
-Feremenco
Viimeksi muokannut Feremenco, Ke 06.02.2013 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ruosteeton... kaiken muun joudut sit vaihtaa kuitenki ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja C280 »

Sergey kirjoitti:ruosteeton... kaiken muun joudut sit vaihtaa kuitenki ;)
Tämä pitää paikkansa :D :lol:
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

C280 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ruosteeton... kaiken muun joudut sit vaihtaa kuitenki ;)
Tämä pitää paikkansa :D :lol:

Tietenkin, sehän on lähtökohta :D mutta muuta kun korin kuntoon liittyvää ohjeistusta kaivataan..
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja tanari »

valmiiks kutoskoneinen, niin montaa hommaa voi viivyttää pidemmälle ennen vaihtamista järeempään.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja tomant »

W201 on hyvä auto ja suunniteltu ja rakennettu korkeilla laatukriteereillä, Mersulla ei ollut varaa mokata ensimmäistä pikkuautoaan. Varmista, että auto ei ole vähäpäästöinen. Hyväpeltisiä autoja löytyy ainakin maista, jossa teitä ei suolata.

ASD-peräinen on hyvä vaihtoehto, jos et satsaa suoraan 16V-malliin. Tihein ASD-perä on välitykseltään 3,92 ja sitä löytyy ainakin myöhemmistä 2,6-litraisista samoin kuin 2,5-litraisista W124-dieseleistä (takakannen vaihdolla). ASD-perää saattaa löytyä myös vielä isompana kasikoneisista malleista. Muutoin on voimanlaite, voimansiirto ja alusta kiinni vain kukkarosta ja rakentamisinnosta ja -taidosta. Täällä foorumilla on hienoja virityksiä, katso esim http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=60405" onclick="window.open(this.href);return false;.

Suurin moottori, jonka saat vaihdettua normaalilla muutoskatsastuksella ilman poikkeuslupia on tilavuudeltaan 1,25 x 2,6 = 3,2 litraa. Vastaavasti on suurin teho 1,2 x 204 = 244 hv (180 kW) ja pienin omamassa, jolla saat tuon tehon leimattua on 180 x 7 = 1260 kg (sisältää 90% bensasta ja 75 kg kuljettajan) eli auton kuivapainoksi jää noin 1145 kg.

Jos haluat ratakelpoisen, kevyen ja tehokkaan auton, joudut jättämään kilvet pois. Jos haluat liikennekelpoisen, joudut tekemään kompromisseja.

EDIT: toinen topikki linkitetty

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 06.02.2013 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

tomant kirjoitti:W201 on hyvä auto ja suunniteltu ja rakennettu korkeilla laatukriteereillä, Mersulla ei ollut varaa mokata ensimmäistä pikkuautoaan. Varmista, että auto ei ole vähäpäästöinen. Hyväpeltisiä autoja löytyy ainakin maista, jossa teitä ei suolata.

ASD-peräinen on hyvä vaihtoehto, jos et satsaa suoraan 16V-malliin. Tihein ASD-perä on välitykseltään 3,92 ja sitä löytyy ainakin myöhemmistä 2,6-litraisista samoin kuin 2,5-litraisista W124-dieseleistä (takakannen vaihdolla). ASD-perää saattaa löytyä myös vielä isompana kasikoneisista malleista. Muutoin on voimanlaite, voimansiirto ja alusta kiinni vain kukkarosta ja rakentamisinnosta ja -taidosta. Täällä foorumilla on hienoja virityksiä, katso esim http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;.

Suurin moottori, jonka saat vaihdettua normaalilla muutoskatsastuksella ilman poikkeuslupia on tilavuudeltaan 1,25 x 2,6 = 3,2 litraa. Vastaavasti on suurin teho 1,2 x 204 = 244 hv (180 kW) ja pienin omamassa, jolla saat tuon tehon leimattua on 180 x 7 = 1260 kg (sisältää 90% bensasta ja 75 kg kuljettajan) eli auton kuivapainoksi jää noin 1145 kg.

Jos haluat ratakelpoisen, kevyen ja tehokkaan auton, joudut jättämään kilvet pois. Jos haluat liikennekelpoisen, joudut tekemään kompromisseja.

tomant
Mitä tarkoitat
ASD-peräinen on hyvä vaihtoehto, jos et satsaa suoraan 16V-malliin

Mikä perä 16 venasessa on?
...poikkeuslupia on tilavuudeltaan 1,25 x 2,6 = 3,2 litraa.
missä mallissa tämmöinen tekniikka löytyy? vissiin Evo 190 tekniikka? löytyykö esim w124 sarjasta?

ja mistä tietää onko aihio vähäpäästöinen, tai siis tarkoitan että meneekö jonkun vuosimallin mukaan?


Kiitos kattavasta vastauksesta ja tiedoista :) helpottaa alkulähtökohtia kun saa jostain varmaa ja hyvää tietoa, sinäkään et taida mikään keltanokka olla, kaikista tiedoista päätellen.

-Feremenco
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja mamu »

16V -malleissa on ASD:n lisäksi myös kitkalukkoperiä.
EVOn koneista en mene sanomaan, mutta 3.2 litraista moottoriahan on 124 -sarjassa. On tuning/viripajat (AMG, Carlsson, Brabus) tehneet w201:stä vaikka minkälaisilla padoilla, mutta sehän on jo taas ihan eri tarina. :mrgreen:
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

mamu kirjoitti:16V -malleissa on ASD:n lisäksi myös kitkalukkoperiä.
EVOn koneista en mene sanomaan, mutta 3.2 litraista moottoriahan on 124 -sarjassa. On tuning/viripajat (AMG, Carlsson, Brabus) tehneet w201:stä vaikka minkälaisilla padoilla, mutta sehän on jo taas ihan eri tarina. :mrgreen:

niin siis mitenkäs ASD perä sitten toimii?? olen aina elänyt epätietoisena että se nimenomaan olisi kitkalukko :)
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja tomant »

Feremenco kirjoitti:...niin siis mitenkäs ASD perä sitten toimii?? olen aina elänyt epätietoisena että se nimenomaan olisi kitkalukko :)
ASD on myös kitkalukko, jossa kitkalevyt puristetaan toisiaan vasten hydraulisesti. ASD toimii liikkeellelähtiessä ja pienillä nopeuksilla. Normaalissa kitkalukossa puristetaan kitkalvyjä jousilla yhteen, jolloin momentinsiirto pysyy vakiona.

EVO-malleja ei ilmeisesti lasketa samaan mallisarjaan kuuluiviksi, kuin perus 16V-mallit.

Suurin 190-mallin moottori on tuo 2,6-litrainen ja tilavuutta saa kasvattaa korkeintaan 25%. Tutustu Trafin sivuihin ja siellä muutoskatsastuksiin. Aloita vaikka tästä jutusta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=60036" onclick="window.open(this.href);return false;, jos aiot vaihtaa bensamoottorin autoosi. Katulaillisen auton rakentaminen vaatii jonkun verran asioihin perehtymistä, siitä et selviä pelkästään foorumilla kysellen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

tomant kirjoitti:
Feremenco kirjoitti:...niin siis mitenkäs ASD perä sitten toimii?? olen aina elänyt epätietoisena että se nimenomaan olisi kitkalukko :)
ASD on myös kitkalukko, jossa kitkalevyt puristetaan toisiaan vasten hydraulisesti. ASD toimii liikkeellelähtiessä ja pienillä nopeuksilla. Normaalissa kitkalukossa puristetaan kitkalvyjä jousilla yhteen, jolloin momentinsiirto pysyy vakiona.

EVO-malleja ei ilmeisesti lasketa samaan mallisarjaan kuuluiviksi, kuin perus 16V-mallit.

Suurin 190-mallin moottori on tuo 2,6-litrainen ja tilavuutta saa kasvattaa korkeintaan 25%. Tutustu Trafin sivuihin ja siellä muutoskatsastuksiin. Aloita vaikka tästä jutusta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=60036" onclick="window.open(this.href);return false;, jos aiot vaihtaa bensamoottorin autoosi. Katulaillisen auton rakentaminen vaatii jonkun verran asioihin perehtymistä, siitä et selviä pelkästään foorumilla kysellen.

tomant
Eikö asiat selvene täältä kysymällä / lukemalla muiden projekteista? tähän mennessä ainakin hyvin pitkälti selkenevään päin ;)

-Feremenco
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
Avatar
Mepedemus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 25.09.2012 15:04
Paikkakunta: Ähtäri

Re: 190 projektin aihion ostaminen

Viesti Kirjoittaja Mepedemus »

Trafilta selviää ne viimeset viralliset rajat millä himmelin saa viel leimaukon hyväksymäksi... tääl vaan tuuppaa visiot vahingossa karkaa ku näitä juttuja seuraa :D
w210 300TDT
w201 om605
ex. 4 x w124(300td,300td,2x250d)
ex.w202 250 TD Automatic "Purettu"
ex. 3 x w201(2x1.8,2.0)
ex. w202 180 esprit
Vastaa Viestiin