E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mathe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.05.2012 17:27
Paikkakunta: Bochum, Saksa

E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja Mathe »

Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori käy yli 1000rpm kierroksilla erittäin kauan, vaikka lämmötkin on noussut jo melkeen normaaliin saakka. Auttaako suomalaisen termarin vaihtaminen vai mikä? miten kauan teillä muilla yleensä on kierrokset on korkeemmalla kylmäkäynnistyksen jälkeen?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Mathe kirjoitti:Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori käy yli 1000rpm kierroksilla erittäin kauan, vaikka lämmötkin on noussut jo melkeen normaaliin saakka. Auttaako suomalaisen termarin vaihtaminen vai mikä? miten kauan teillä muilla yleensä on kierrokset on korkeemmalla kylmäkäynnistyksen jälkeen?
Käy ne jonkun aikaa, muttei kyllä mitään yli 1000 kierrosta, eikä kovin pitkään. Normaali tyhjäkäynti on vähän alle 600rpm, kylmänä ehkä muutaman minuutin 800 rpm tjsp.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Mathe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.05.2012 17:27
Paikkakunta: Bochum, Saksa

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja Mathe »

joo jotain tollasta se pitäis olla, mutta nyt puhutaan varmaan 10 minuutista. Mitä tolle kannattais tehdä?
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Mulla käy kylmänä 800 rpm ja lämpimänä 700 rpm.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18186
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auttaako suomalaisen termarin vaihtaminen vai mikä
Ei ole olemassa erikseen suomalaisia osia.

Testerillä voisi selvittää mistä kiikastaa, en muista tuollaisesta koskaan valitetun.
wiimax.fi
eramaavirta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 01.11.2012 21:38
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja eramaavirta »

Itsellä samaa vikaa/ominaisuutta. Tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen tonnin paikkeilla, vasta pitkän ajon jälkeen laskee normiin. Toinen oire on kevyt nykiminen/vedon aaltoilu tasakaasulla tai aivan kevyessä kiihdytyksessä. Tein starilla pikatestin, ei vikakoodeja.
W124 300TDT 4-matic -88
Ex: S211 280cdi 4-matic -07, tuikutettu
Ex: W124 300TDT -90
Ex: W210 E300TDT -97
Ex: W124 E250TD -95
Ex: W124 300TD -93
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Laita lämppärin puhallinta pienemmälle, jostain syystä kierrokset ainakin mulla korkeemmat jos puhallin auto asennossa puhaltamassa lujempaa. Myös lämpösellä koneella.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos vakio niin
Lämpötila anturit/määränsäädin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mathe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.05.2012 17:27
Paikkakunta: Bochum, Saksa

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja Mathe »

Hyviä pointteja, kiitoksia jo tässä vaiheessa. Nyt on auto ollut johdon nokassa ja sitten käyntiin, kokeilen tota puhallinta vielä.

Miten Lämpötila-anturit ja määränsäätimet saa testautettua?
Mathe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.05.2012 17:27
Paikkakunta: Bochum, Saksa

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja Mathe »

Noniin koeajo takana ja toi puhaltimen pienemmälle laittaminen tosissaan auttoi. :D Se että miten siitä pääsis pysyvästi eroon on myös kiinnostavaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mathe kirjoitti:Noniin koeajo takana ja toi puhaltimen pienemmälle laittaminen tosissaan auttoi. :D Se että miten siitä pääsis pysyvästi eroon on myös kiinnostavaa.
Eli kompensoi väärin sen puhaltimen kuorimitusen aiheutaman lisärasituksen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

eramaavirta kirjoitti:Toinen oire on kevyt nykiminen/vedon aaltoilu tasakaasulla tai aivan kevyessä kiihdytyksessä.
Tapahtuuko tämä ainoastaan kylmällä koneella, vai jatkuvasti? Mulla tekee vaan kylmänä. Nyt talvella kun käytännössä aina moottori on lämmitetty Webastolla, niin oiretta ei ole. Oma epäilys on että jostain pääsee ilmaa pa-järjestelmään kun auto seisoo vähän pidempään, Webaston pa-syöttö sitten "ilmaa" sen. Tai sitten on kyse jostain ihan muusta... Vehollekin asiaa olen valitellut, muttei tietenkään mitään ole keksitty/ehdotettu.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Minkäs mallinen ilmastointilaite tuossa autossa on? Tuleeko tuo oire lämmityksen auto- vai manual-asennossa vaiko tuulilasin sulatus/kuivaus-asennossa? Kertomuksen perusteella olettaisin manual-asentoa puhaltimen käsisäädöllä. Pitääkö kierroksen ylhäällä myös, jos laittaa tuulilasin sulatuksen/kuivauksen päälle? Silloinhan puhallin menee täysille.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Mathe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.05.2012 17:27
Paikkakunta: Bochum, Saksa

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja Mathe »

Mulla on se nelialue-ilmastointi ja nyt on vaikea verrata "oikeaan" kylmäkäynnistykseen, koska auto on tämän talven ollut Saksassa. Suomen jäljellä olevasta talvesta en sitten tiedä kuinka pääsee asiaa enää toteamaan. Ilmastointi on poispäältä talvisin, lämpötila säädetty 24 asteeseen ja puhallinnopeus on 3-4 palkkia.

Kun lämmöt on noussut hieman (muutaman palkin verran) Kierrokset saa poikkeuksetta putoamaan, kun laittaa puhallinta pienemmälle, mutta kun liikennevaloista siirtyy seuraaviin odottamaan tyhjäkäynnille, siinä välissä tietysti kiihdytellyt, niin ovat taas kierrokset jälleen korkealla. Lämpötila on tässä kohtaa jo noussut asteikon puoleen väliin.

Kun taas pitemmälle ajaa ja lämmöt on ylhäällä, ei mitään ongelmaa. Tiedä sitten oonko liian hermostunut korkeista kierroksista ja siitä miten kauan koko motti lämpeää. Se että kun ens talvella tarttis suomen talvessa ajella 20 asteen pakkasilla, niin kauanko se sillon kestää.? :O

Noista termareista vielä, kun tutun tuttu osas kertoa että suomesta saa ostaa kolmella eri lämpötilalla olevia termareita? Yleensä ollaan saksasta tuotuihin vaihdettu termarit, kunnei kertaakaan ole lämmöt noussut -2 asteen pakkasillakkaan lähellekkään normaalia.

Kysymys siis vielä, että kannattaako silti vaihtaa ns. "suomalainen ja lämmin" termari, niin lämpeääkö nopeammin ja korkeammalle lämpötilalle?

Aika romaani tuli kirjoitettua. Kiitos vielä kerran hyvistä vinkeistä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18186
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noista termareista vielä, kun tutun tuttu osas kertoa että suomesta saa ostaa kolmella eri lämpötilalla olevia termareita? Yleensä ollaan saksasta tuotuihin vaihdettu termarit, kunnei kertaakaan ole lämmöt noussut -2 asteen pakkasillakkaan lähellekkään normaalia.
Kyllä termari on syytä vaihtaa kun lämmöt ei nouse. Termostaatti on silloin rikki.
Esimerkiksi WDB211226... termostaatti on A6462000015 riippumatta missä maassa auto on käytössä, eikä ole mitään syytä laittaa tilalle osaa joka ei sinne kuulu ?
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: E 320 CDI V6 kylmäkäynnistyksestä,

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
Noista termareista vielä, kun tutun tuttu osas kertoa että suomesta saa ostaa kolmella eri lämpötilalla olevia termareita? Yleensä ollaan saksasta tuotuihin vaihdettu termarit, kunnei kertaakaan ole lämmöt noussut -2 asteen pakkasillakkaan lähellekkään normaalia.
Kyllä termari on syytä vaihtaa kun lämmöt ei nouse. Termostaatti on silloin rikki.
Esimerkiksi WDB211226... termostaatti on A6462000015 riippumatta missä maassa auto on käytössä, eikä ole mitään syytä laittaa tilalle osaa joka ei sinne kuulu ?
Näin on se höpinä niistä saksan/italian tms termostaateista kun auto ei
normi lämpöä suomessa saavuta on joparien/esson baarien juttuja
E:millä puhumalla selitellän noita vikka auto oikeasti rikki
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin