Sepelimies kirjoitti:Näin pohjosen olosuhteisiin tottuneena ihmettelen sitä kun yhä useammalla on vaan weba eli eberi autossa, ei lohko tai letkulämmitintä ollenkaan. Ei se ihme jos akut ei kestä kun lämmitintä huudatetaan yli 30-50 minuuttiakin ja siihen päälle ajoa alle tuon lämmitys ajan. Muutenkin kun autot ottaa pakkasella virtaa aivan erillailla kun kesällä, puhallin isolla, penkin ja peilien lämmitykset sun muut valot. Onhan se oma vaivansa se johto tökätä pistorasiaan ja ajastin säätää. Tosin kaikilla ei mahdollisuutta oo saada autoa johon päähän.. Mutta järellä pitäs ajatella tuota virran käyttöä.
Tottakuin potta.
Liekassa omanikin huilaa yönsä ym. pääasiallisesti. Mutta nuo "metsä-jne/retket" on niitä pahimpia patterin tappajia.
Se eberi on melkoisen hyvä, ellei paras kaveri vaikkapa -20C :ssa, keskellä
EImitään.
"Työtilassa" loimottaa 2 x HYVÄT työ/kohdevalaisimet, tosin ledi-sellaiset. Näitä joutuu polttamaan helposti 3-6h, vähän tilanteesta riippuen. Samoin katolla on 2-paria työvaloja, 2xH3:t (Hella FF) & 2x "kiinalaiset"ledit lähialueen valaistukseen. Lisäksi 20m kaapelilla magn.kohdevalo(led). Ja tietysti viihde-elektroniikkaa pitää olla, jotta ratiovastaanotinta voi sivussa kuunnella, mikäli etäisyys sallii.
OT:ksi menee tai meni, mutta lykkyä on ollut matkassa. Tasan yhden ainoan kerran olen aggregaatilla joutunut puskemaan apusähköä, hieman venyneen keikan päätteeksi. Eikä tuota raaski koko päivää tyhjänäkään antaa rouskuttaa
Yleemsä apuakkupari kulkeee kutenkin matkassa.
No, kuten aiemmin mainittuakin; Akk kyllä kestää nykypäivänäkin (nyt kerron ristiriitaa toiseen topikkiin), kunhan siitä viitsii edes hieman huolehtia.
Huoltovapaa-akku ei mielestäni ole muuta kuin markkinavoimille lisää myyntiä. Kyllä ne kennot useimmista auki saa nesteen tarkastukseen/lisäykseen/omin.päinotsekkaukseen.
JA täydessä latingissa mikäli pidempää seisotusta tiedossa.
On tosiaan perää siinäkin ettei "nykyakut" käyttöiältään enää vastaa vaikkapa 90-lukulaisia. Aikaansa kutakin.
Ohoh, meipä kauas alkup. aiheesta. Suokaa anteeksi.
PS. Aiheeseen liittymätöntä edelleen; Mites noiden esim. W903 Sprintereiden akkutapaukset? Eli onko nämä fabriikista lähtiessään aina vain yhdellä akulla, ellei hupiakkua ole lisätty?
Varastan topicia sen verran vielä, että nythän tuossa on 100Ah patteri ja tästä HA/PA-puolesta olen vieraantunut vuosien saatossa melkoisesti, niin miten lie järkevää toteuttaa toinen akkuu rinnalle?
Vai onko ollenkaan?
En edes tiedä paljonko ampeereita 313:n laturin pitäisi nimellisesti puskea.