Totta, katsoin itsekin samaa. Mittari vaan ei värähtänykkään rauhallisella kaasutuksella. Ahdin tuli kivasti aina samalla kierrosalueella mukaan, mutta solenoidi ei.tomant kirjoitti:WIS:issä on vain mainittu M111.944:n säätö kierrosluvun mukaan, muusta ei ole kerrottu.
tomant
320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kutoskoneen (M104) kohdalla tilanne ilmeisesti hieman erilainen. Käsiini saamassani dokumentissa mainitaan, että solenoidin kytkeytyminen riippuu kuormituksesta ja säätyy suunttaa antavalla alueella 1000-2000 rpm:stä aina 5000 rpm:n saakka. Mainitaan myös, että ilmoitettuja kierroslukuja ei tule käyttää solenoidin toiminnan testaamisessa. Eli ilmeisesti haetaan juuri tuota kuormituksen vaikutusta kytkeytymiseen.
(C) 2007 Mercedes-Benz USA, LLC
(C) 2007 Mercedes-Benz USA, LLC
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No nyt lisää tietoa solenoidista koneessa on numerolla: 104 050 0177 ja 9 M 01 merkinnöillä oleva solenoidi. Auton huoltokirja Haynestomant kirjoitti:Sama osa käy useisiin M104- ja M111-koneisiin. Mikähän on tarkka moottorityyppi (M104???) tai mallityyppi (W124???) tässä W124 320TE:ssä?Mika.T kirjoitti:Löysin tuolta tallin jemmapaikoista pari tuollaista solenoidia.
Toinen M119:stä ja toinen M120:stä. Molemmat näytti 7.3ohmia.
Molemmissa osanro A119 051 00 77
tomant
olen joskus merkannut anturien numerot ja vastukset ylös siellä oli vastus arvo 5,8 Ohmia. Eilen mittaamani arvo oli 4,7 Ohmia.
Tästä päätellen solenoidin käämi on alkanut mennä oikkariin. Joten jo ohmin lain mukaan tuo 8 Ohmia on varmaan ehjän solenoidin vastusarvo ja virta olisi silloin tuo 1,5 Amppeeria. Käämi lultavasti lämmön aiheuttaman laajenemisen ja liikkumisen ja öljyn auttamana hitaasti aiheuttaa vastusarvojen pienemisen ja kone vääntö alkaa hyytyä. Kelpaisko tuo syyksi?


Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Juuri tuo sama numerosarja löytyy koneessa olevasta solenoidista.atlas kirjoitti:tossa tolla numero sarjalla täsmää neloskoneeseen ja on siellä toinenkin numero sarja.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... 00-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077. Eli pitäisi ilmeisesti ajaa sama asia samalla 12V ohjauksella. Mikäs olikaan auton rungonnumeron alku WBD124xxx tai moottorin tarkka malli M104xxx?
Testasitko solenoidin 12V jännittellä suoraan napoihin?
Testasitko solenoidin 12V jännittellä suoraan napoihin?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
En ole vielä tuota testiä suoralla 12 v tehnyt. täytyy tehdä sulakeellinen jatkojohto tuota koetta varten. Katson tuon runkonumeron ja pistä sen tänne juttuun. Runkonumero: WDB1240921F253859 

Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Samalta näyttää, eli
Jos sait solenoidin navoista vastuksen, sen 4,7 ohmia, niin ei pitäisi olla huolta oikosulusta vaikka testaisi ilman sulakkeellista johtoakin. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, konservatiivisella puolella ollaan.
Itse mittasin ensin vastuksen ja syötin perään vaan akkulaturista jännitettä minkä kerkesin. Tuurilla ne laivatkin seilaa... 
Jos siis joskus tarttet vaihtaa solenoidia, niin uusinumeroinen on filmien mukaan soiva peli M104:sen nokalle.A.Asiamies kirjoitti:EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077.
Jos sait solenoidin navoista vastuksen, sen 4,7 ohmia, niin ei pitäisi olla huolta oikosulusta vaikka testaisi ilman sulakkeellista johtoakin. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, konservatiivisella puolella ollaan.


Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No niimpä tuurilla, mutta olen nähnyt pahan oikkarin aiheuttaman akkuräjähdyksen jäljet kaverin naamassa. Siksi on hyvä käytää sulakkeellista koe johtoa aina. No ei se oikosulussa ole , mutta noista aikaisemmasta mittauksesta ja noiden toisten palsta laisten jutuista se on huomattavasti pienempi vastusarvo ja vetokäämin kierroksia puuttuu ja vetoteho on heikentynyt käämissä.A.Asiamies kirjoitti:Samalta näyttää, eliJos siis joskus tarttet vaihtaa solenoidia, niin uusinumeroinen on filmien mukaan soiva peli M104:sen nokalle.A.Asiamies kirjoitti:EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077.
Jos sait solenoidin navoista vastuksen, sen 4,7 ohmia, niin ei pitäisi olla huolta oikosulusta vaikka testaisi ilman sulakkeellista johtoakin. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, konservatiivisella puolella ollaan.Itse mittasin ensin vastuksen ja syötin perään vaan akkulaturista jännitettä minkä kerkesin. Tuurilla ne laivatkin seilaa...
Viittaan edelleen siihen ohmin lain mukaisiin virta, jännite ja vastus arvoihin: 8 Ohmin vastus 12 Voltilla antaa Virta arvoksi 1,5 Amppeeria. Tuli viel mieleen, että kun nuo virta arvot alkavat nousta mitä siitä seuraa ohjauspoksin elektroniikalle ei sielläkään liian isot virta arvot tee hyvää. Eikä alkuperäiset johdotkaan ole kuin 1 mm johtoja. Virta arvojen kasvu 2 kertaisiksi esim. 1,5 A > 3 A 12 voltilla on jo suuri ja saa varmasti lämpenemistä aikaan elektroniikassa ja käämikelassa

Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Su 27.01.2013 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Taisi omassani käydä tuo ohjausjännite lähempänä latausjännitettä (alkoi 13.xx V) kuin nimellistä 12 volttia, jolla tulisi tuo 1,5 ampeeria kelan virraksi.
Jos päädyt irroittamaan solenoidin, kannattaa kokeilla sormin, että "kelan sydän" (katso kuva), eli öljyluistin päähän M5 pultilla kiinnitetty sylinteri tulee esteittä (takertematta) ulos muistista noin viitisen milliä. Liikettähän vastustaa pieni jousi, joten sen pitäis kevyesti napsahtaa takaisin, kun päästää irti. Ellei vetäydy, voisi epäillä jousen katkenneen tai muuten jumittaneen.
Kuva nokan säätäjästä: https://www.dropbox.com/s/93gxuzzln5hogo3/IMG_8840.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; (kuva M111 koneesta)
Jos päädyt irroittamaan solenoidin, kannattaa kokeilla sormin, että "kelan sydän" (katso kuva), eli öljyluistin päähän M5 pultilla kiinnitetty sylinteri tulee esteittä (takertematta) ulos muistista noin viitisen milliä. Liikettähän vastustaa pieni jousi, joten sen pitäis kevyesti napsahtaa takaisin, kun päästää irti. Ellei vetäydy, voisi epäillä jousen katkenneen tai muuten jumittaneen.
Kuva nokan säätäjästä: https://www.dropbox.com/s/93gxuzzln5hogo3/IMG_8840.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; (kuva M111 koneesta)
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kiitos hyvästä kuvasta ja vinkistä tutkitaa asia.A.Asiamies kirjoitti:Taisi omassani käydä tuo ohjausjännite lähempänä latausjännitettä (alkoi 13.xx V) kuin nimellistä 12 volttia, jolla tulisi tuo 1,5 ampeeria kelan virraksi.
Jos päädyt irroittamaan solenoidin, kannattaa kokeilla sormin, että "kelan sydän" (katso kuva), eli öljyluistin päähän M5 pultilla kiinnitetty sylinteri tulee esteittä (takertematta) ulos muistista noin viitisen milliä. Liikettähän vastustaa pieni jousi, joten sen pitäis kevyesti napsahtaa takaisin, kun päästää irti. Ellei vetäydy, voisi epäillä jousen katkenneen tai muuten jumittaneen.
Kuva nokan säätäjästä: https://www.dropbox.com/s/93gxuzzln5hogo3/IMG_8840.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; (kuva M111 koneesta)

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Pähkäilin vielä tuon asian kanssa. Noilla virta arvoilla ja laskin tehoarvot eri virroilla. Jännite 12 v Virta 1,5 A = Teho 18 Wattia, Jännite 12 v Virta 3 A = Teho 36 Wattia, Jännite 13 v Virta 1.625 A = Teho 21, 125 Wattia ja Jännite 13 v Virta 3,250 A = Teho 42,25 Wattia.
Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Mitäsitä pähkäileen.. Kela toimii kun se näyttää sen 4.jotaki ohmia. Tosin vissiin vuotaa öljyä läpi.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
On sitä pähkäiltävä , kun on kone ei ole yhtä rivakka kuin aiemmin se oli. Kunhan käyttän tuota testeriä näyttäkö se vikaa ja hommaan uuden solenoidin vuotavan tilalle, niin palaan asiaan ja kerron miten kävi.Mika.T kirjoitti:Mitäsitä pähkäileen.. Kela toimii kun se näyttää sen 4.jotaki ohmia. Tosin vissiin vuotaa öljyä läpi.

Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Katti tukossa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Vuoti se tuo omakin siitä laipan välistä sekä liittimen juuresta hieman, mutta nyt irroitus-kiinnityksen jälkeen enää liittimen juuresta hieman ja toimii edelleen. Jos sen vastusarvo on noin lähellä sitä 6-8 ohmia, pitäisi sen kai toimia, ainakin lämpimänä kun viskositeetti muuttuu öljyn lämmetessä jos vaan saa ohjaussignaalin.
Ja tuota. Vaikka omassa tuo nokan säätö ei ollut pelissä mukana parin tuhannen kilometrin aikana, niin ei se kyllä merkittävästi ratin taakse näkynyt. Nyt en näillä lumilla ole päässyt kokeilemaan kunnon vetoja toimivalla nokan ajoituksella, mutta hyvin rivakasti auto liikkui solenoidin vikakoodi päälläkin.
Vikakoodit vaan ulos tai suora kokeilu solenoidille. Niistä lähtisit itse jos kerran solenoidia epäillään.
Ja tuota. Vaikka omassa tuo nokan säätö ei ollut pelissä mukana parin tuhannen kilometrin aikana, niin ei se kyllä merkittävästi ratin taakse näkynyt. Nyt en näillä lumilla ole päässyt kokeilemaan kunnon vetoja toimivalla nokan ajoituksella, mutta hyvin rivakasti auto liikkui solenoidin vikakoodi päälläkin.
Vikakoodit vaan ulos tai suora kokeilu solenoidille. Niistä lähtisit itse jos kerran solenoidia epäillään.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Täytyy tutkia kunhan on kauppareissu tehty ja ottaa testerillä vikakoodit jos se näyttää niitä. Myös kokeilen suoralla 12 V vetääkö, jos ei vedä tarkistaan liikkuuko tuo kelan sydän vetämällä. En tiedä millä Ohmi lukemalla vikakoodi aktivoituu? Tästä ohmimäärästä on nyt jutussa tullut monta eri arvoa 4 - 8 ohmin väliltä. Minullahan solenoidin arvo on ollut 2 vuotta sitten 5,8 ohmia ja nyt se on 4,7 ohmia.
Joten käämin kierokset ovat alkaneet mennä oikkariin keskenään.
Joten käämin kierokset ovat alkaneet mennä oikkariin keskenään.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No tutkittu on suoralla 12 v jännitteellä ei naksanut kylmänä ennen ajoa eikä lämpimänä ajon jälkeen. Kipinä näkyi kosketuksessa, kun hauenleoilla kokeilin navoista. Nyt on vielä tarkistettava tuo kelan sydämmen vetäminen liikkuko se vai onko jumissa.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kysymys voiko tuon jousen vaihtaa tuon käämisydämmen alta isommin purkamatta konetta?
Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kun tuota räjäytyskuvaa tuijottaa, niin jousen etupää (autossa on vain yksi etupää) nojaa osaan, johon iso mutteri kiristyy. Tämä osa on kiinni pulteilla nokka-akselissa ja paljastuu vain ketjun käyttämä hammaspyörä irrottamalla. Näin ollen ei ole kyllä mikään vartin homma. Äkistään tulee mieleen, että välttäisikö ketjun katkaisun, jos irrottaa pakonokan hammaspyörän jotta ketjuun tulee hieman löysiä ja saa nostettua ketjun säätyvän nokan hammaspyörältä. Siitä pääsee ehken liu'uttamaan säätyvän hammaspyörän pois jonka jälkeen paljastunee jousi.
Vaikuttaako, että luistin palautuminen on kehnoa?
Vaikuttaako, että luistin palautuminen on kehnoa?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
En ole vielä kokeillut tuon luisti sydämmen liikkumista. Siitä ei kuulunut mitään ääntä suoralla 12 v ohjauksella. Tallipaikkaa odottelen.
Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Käykö kone tyhjäkäyntiä lämpimänä kuitenkin normaalisti? Tuli vaan mieleen, että naksaustahan ei kuulu siinäkään tapauksessa, että jousi on poikki ja solenoidi on vetänyt luistin ulos "viimeisen kerran". Tässä tapauksessa koneen ei luultavasti kävisi tyhjää täysin moitteitta, koska aikaistetulla nokan asennolla tyhjäkäynti laskee ja käynnin tasaisuus häiriintyy. Ilman jousta (katkennut jousi) säätöluistin asennosta ei oikein pysty sanomaan mitään, koska öljyn virtauksista ja/tai luistin pinta-alasuhteista ei ole tietoa. Luisti voi siis sijaita missä sattuu ja koneen (oikutteleva) käynti ei tällöin välttämättä ole järjellä pääteltävissä.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kyllä tyhjäkäynti on normaali. Koneesta on se kunnon puhti pois. Nähtävästi tuo solenoidin toiminta on huonontunut hitaasti joten sitä ei ihan helposti ole huomannut. Ja mahdollisesti se välillä toimii oikein. Toivottavasti jousi ei ole poikki teettättää isomman homman.A.Asiamies kirjoitti:Käykö kone tyhjäkäyntiä lämpimänä kuitenkin normaalisti? Tuli vaan mieleen, että naksaustahan ei kuulu siinäkään tapauksessa, että jousi on poikki ja solenoidi on vetänyt luistin ulos "viimeisen kerran". Tässä tapauksessa koneen ei luultavasti kävisi tyhjää täysin moitteitta, koska aikaistetulla nokan asennolla tyhjäkäynti laskee ja käynnin tasaisuus häiriintyy. Ilman jousta (katkennut jousi) säätöluistin asennosta ei oikein pysty sanomaan mitään, koska öljyn virtauksista ja/tai luistin pinta-alasuhteista ei ole tietoa. Luisti voi siis sijaita missä sattuu ja koneen (oikutteleva) käynti ei tällöin välttämättä ole järjellä pääteltävissä.

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No niin, nyt uutta tietoa solenoidista tänään tehtyjen tutkimusten pohjalta. Kokeilin tuolla aiemmin liian pienellä akkulaturilla solenoidin vetämistä ( moottoripyörä laturi 0,5 A ) ei vetänyt. Nyt kokeilin auton akkulaturilla ja veti ja naksahdus kuului. Vikatesteri ei näytä solenoidi vikaa, mutta koneen tyhjäkäynti ontuu hieman välillä ja se ruuti puuttuu välillä. Tuo 4,7 ohmia on vielä varmaan poksin vika ilmoituksen arvojen yläpuolella. Tein koeajon solenoidin pistoke irti ja koneen tyhjä käynti ontui huomattavasti enemmän kuin pistoke kiinni. Liukkauden vuoksi tuo tehon kokeilu ei oikein onnistunut, mutta vaisulta vaikutti minkä nyt sai tuntumaa. Alan kallistua tuon aiemman epäilyn solenoidin vetovoima on heikentynyt, kun käämikierokset ovat vähentyneet käämien välisen oikosulun vuoksi. Täytyy tilata uusi solenoidi ja kunhan saan sen kerron miten kävi. 

Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)

Vähä oisin täs tilantees erimieltä...
Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....
Näin mää tämän näkisin

W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Puhut täyttä asiaa käämin vetovoima pienenee, kun käämin aikaan saama mangneettikenttä heikkenee.sepulaakeri kirjoitti:Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)![]()
Vähä oisin täs tilantees erimieltä...
Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....
Näin mää tämän näkisin


Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Niin periaatteessa, mutta juuri tuo virran kasvaminen tulee ongelmaksi ja poksin elektroniikan virran kestorajat tulevat vastaan.Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)

Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Hmm...Mese 320 TE kirjoitti:Vikatesteri ei näytä solenoidi vikaa, mutta koneen tyhjäkäynti ontuu hieman välillä ja se ruuti puuttuu välillä. Tuo 4,7 ohmia on vielä varmaan poksin vika ilmoituksen arvojen yläpuolella. Tein koeajon solenoidin pistoke irti ja koneen tyhjä käynti ontui huomattavasti enemmän kuin pistoke kiinni.



sepulaakeri kirjoitti: Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....
Näin mää tämän näkisin

Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Tuli vaan mieleeni mun. Onkos lambdan signaaliarvoja mittailtu? Potentiaalinen tyhjäkäynnin "vaelluttaja".
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
On mitattu se on tosiaan yksi valtelun aiheuttaja. Olen kokeillut eri valmistajien Lamda antureita jotkut kestävät useampia vuosia toiset ei kestä vuottakaan. Onko kokemusta mikä kestää pitimpään? Vaihde päällä se tyhjä käynti ontui. Voi olla tuo Lamda anturi loppunsa eellä taas. Yksi anturi on vielä myös vaihtamatta, se kampiakselin anturi siellä koneen turbiini kopan vieressä. Sekin kuulemma aiheuttaa ontumista, kun se lämpiää tarpeeksi sen ehjä vastusarvo on 1100 ohmia. Täytyy mitata tuo moottori ohjauksen antamaa jännitettä kunhan saan uuden solenoidin ja pääsen taas talliin vaihtamaan sen. Palaillaan asiaanA.Asiamies kirjoitti:Tuli vaan mieleeni mun. Onkos lambdan signaaliarvoja mittailtu? Potentiaalinen tyhjäkäynnin "vaelluttaja".

Meseillään