320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

tomant kirjoitti:WIS:issä on vain mainittu M111.944:n säätö kierrosluvun mukaan, muusta ei ole kerrottu.

tomant
Totta, katsoin itsekin samaa. Mittari vaan ei värähtänykkään rauhallisella kaasutuksella. Ahdin tuli kivasti aina samalla kierrosalueella mukaan, mutta solenoidi ei.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Kutoskoneen (M104) kohdalla tilanne ilmeisesti hieman erilainen. Käsiini saamassani dokumentissa mainitaan, että solenoidin kytkeytyminen riippuu kuormituksesta ja säätyy suunttaa antavalla alueella 1000-2000 rpm:stä aina 5000 rpm:n saakka. Mainitaan myös, että ilmoitettuja kierroslukuja ei tule käyttää solenoidin toiminnan testaamisessa. Eli ilmeisesti haetaan juuri tuota kuormituksen vaikutusta kytkeytymiseen.

(C) 2007 Mercedes-Benz USA, LLC
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

tomant kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Löysin tuolta tallin jemmapaikoista pari tuollaista solenoidia.
Toinen M119:stä ja toinen M120:stä. Molemmat näytti 7.3ohmia.

Molemmissa osanro A119 051 00 77
Sama osa käy useisiin M104- ja M111-koneisiin. Mikähän on tarkka moottorityyppi (M104???) tai mallityyppi (W124???) tässä W124 320TE:ssä?

tomant
No nyt lisää tietoa solenoidista koneessa on numerolla: 104 050 0177 ja 9 M 01 merkinnöillä oleva solenoidi. Auton huoltokirja Haynes
olen joskus merkannut anturien numerot ja vastukset ylös siellä oli vastus arvo 5,8 Ohmia. Eilen mittaamani arvo oli 4,7 Ohmia.
Tästä päätellen solenoidin käämi on alkanut mennä oikkariin. Joten jo ohmin lain mukaan tuo 8 Ohmia on varmaan ehjän solenoidin vastusarvo ja virta olisi silloin tuo 1,5 Amppeeria. Käämi lultavasti lämmön aiheuttaman laajenemisen ja liikkumisen ja öljyn auttamana hitaasti aiheuttaa vastusarvojen pienemisen ja kone vääntö alkaa hyytyä. Kelpaisko tuo syyksi? :?: :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:tossa tolla numero sarjalla täsmää neloskoneeseen ja on siellä toinenkin numero sarja.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... 00-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Juuri tuo sama numerosarja löytyy koneessa olevasta solenoidista. :thumbup:
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077. Eli pitäisi ilmeisesti ajaa sama asia samalla 12V ohjauksella. Mikäs olikaan auton rungonnumeron alku WBD124xxx tai moottorin tarkka malli M104xxx?

Testasitko solenoidin 12V jännittellä suoraan napoihin?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

En ole vielä tuota testiä suoralla 12 v tehnyt. täytyy tehdä sulakeellinen jatkojohto tuota koetta varten. Katson tuon runkonumeron ja pistä sen tänne juttuun. Runkonumero: WDB1240921F253859 :thumbup:
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Samalta näyttää, eli
A.Asiamies kirjoitti:EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077.
Jos siis joskus tarttet vaihtaa solenoidia, niin uusinumeroinen on filmien mukaan soiva peli M104:sen nokalle.

Jos sait solenoidin navoista vastuksen, sen 4,7 ohmia, niin ei pitäisi olla huolta oikosulusta vaikka testaisi ilman sulakkeellista johtoakin. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, konservatiivisella puolella ollaan. :thumbup: Itse mittasin ensin vastuksen ja syötin perään vaan akkulaturista jännitettä minkä kerkesin. Tuurilla ne laivatkin seilaa... :shifty:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

A.Asiamies kirjoitti:Samalta näyttää, eli
A.Asiamies kirjoitti:EPC kääntää ensimmäisellä katsomallani M104 koneella tuon vanhan A104 050 0177 numeron tuohon uudempaan A119 051 0077.
Jos siis joskus tarttet vaihtaa solenoidia, niin uusinumeroinen on filmien mukaan soiva peli M104:sen nokalle.

Jos sait solenoidin navoista vastuksen, sen 4,7 ohmia, niin ei pitäisi olla huolta oikosulusta vaikka testaisi ilman sulakkeellista johtoakin. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, konservatiivisella puolella ollaan. :thumbup: Itse mittasin ensin vastuksen ja syötin perään vaan akkulaturista jännitettä minkä kerkesin. Tuurilla ne laivatkin seilaa... :shifty:
No niimpä tuurilla, mutta olen nähnyt pahan oikkarin aiheuttaman akkuräjähdyksen jäljet kaverin naamassa. Siksi on hyvä käytää sulakkeellista koe johtoa aina. No ei se oikosulussa ole , mutta noista aikaisemmasta mittauksesta ja noiden toisten palsta laisten jutuista se on huomattavasti pienempi vastusarvo ja vetokäämin kierroksia puuttuu ja vetoteho on heikentynyt käämissä.
Viittaan edelleen siihen ohmin lain mukaisiin virta, jännite ja vastus arvoihin: 8 Ohmin vastus 12 Voltilla antaa Virta arvoksi 1,5 Amppeeria. Tuli viel mieleen, että kun nuo virta arvot alkavat nousta mitä siitä seuraa ohjauspoksin elektroniikalle ei sielläkään liian isot virta arvot tee hyvää. Eikä alkuperäiset johdotkaan ole kuin 1 mm johtoja. Virta arvojen kasvu 2 kertaisiksi esim. 1,5 A > 3 A 12 voltilla on jo suuri ja saa varmasti lämpenemistä aikaan elektroniikassa ja käämikelassa :thumbup:
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Su 27.01.2013 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Taisi omassani käydä tuo ohjausjännite lähempänä latausjännitettä (alkoi 13.xx V) kuin nimellistä 12 volttia, jolla tulisi tuo 1,5 ampeeria kelan virraksi.

Jos päädyt irroittamaan solenoidin, kannattaa kokeilla sormin, että "kelan sydän" (katso kuva), eli öljyluistin päähän M5 pultilla kiinnitetty sylinteri tulee esteittä (takertematta) ulos muistista noin viitisen milliä. Liikettähän vastustaa pieni jousi, joten sen pitäis kevyesti napsahtaa takaisin, kun päästää irti. Ellei vetäydy, voisi epäillä jousen katkenneen tai muuten jumittaneen.

Kuva nokan säätäjästä: https://www.dropbox.com/s/93gxuzzln5hogo3/IMG_8840.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; (kuva M111 koneesta)
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

A.Asiamies kirjoitti:Taisi omassani käydä tuo ohjausjännite lähempänä latausjännitettä (alkoi 13.xx V) kuin nimellistä 12 volttia, jolla tulisi tuo 1,5 ampeeria kelan virraksi.

Jos päädyt irroittamaan solenoidin, kannattaa kokeilla sormin, että "kelan sydän" (katso kuva), eli öljyluistin päähän M5 pultilla kiinnitetty sylinteri tulee esteittä (takertematta) ulos muistista noin viitisen milliä. Liikettähän vastustaa pieni jousi, joten sen pitäis kevyesti napsahtaa takaisin, kun päästää irti. Ellei vetäydy, voisi epäillä jousen katkenneen tai muuten jumittaneen.

Kuva nokan säätäjästä: https://www.dropbox.com/s/93gxuzzln5hogo3/IMG_8840.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; (kuva M111 koneesta)
Kiitos hyvästä kuvasta ja vinkistä tutkitaa asia. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Pähkäilin vielä tuon asian kanssa. Noilla virta arvoilla ja laskin tehoarvot eri virroilla. Jännite 12 v Virta 1,5 A = Teho 18 Wattia, Jännite 12 v Virta 3 A = Teho 36 Wattia, Jännite 13 v Virta 1.625 A = Teho 21, 125 Wattia ja Jännite 13 v Virta 3,250 A = Teho 42,25 Wattia.
Meseillään
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mitäsitä pähkäileen.. Kela toimii kun se näyttää sen 4.jotaki ohmia. Tosin vissiin vuotaa öljyä läpi.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Mika.T kirjoitti:Mitäsitä pähkäileen.. Kela toimii kun se näyttää sen 4.jotaki ohmia. Tosin vissiin vuotaa öljyä läpi.
On sitä pähkäiltävä , kun on kone ei ole yhtä rivakka kuin aiemmin se oli. Kunhan käyttän tuota testeriä näyttäkö se vikaa ja hommaan uuden solenoidin vuotavan tilalle, niin palaan asiaan ja kerron miten kävi. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Katti tukossa.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Vuoti se tuo omakin siitä laipan välistä sekä liittimen juuresta hieman, mutta nyt irroitus-kiinnityksen jälkeen enää liittimen juuresta hieman ja toimii edelleen. Jos sen vastusarvo on noin lähellä sitä 6-8 ohmia, pitäisi sen kai toimia, ainakin lämpimänä kun viskositeetti muuttuu öljyn lämmetessä jos vaan saa ohjaussignaalin.

Ja tuota. Vaikka omassa tuo nokan säätö ei ollut pelissä mukana parin tuhannen kilometrin aikana, niin ei se kyllä merkittävästi ratin taakse näkynyt. Nyt en näillä lumilla ole päässyt kokeilemaan kunnon vetoja toimivalla nokan ajoituksella, mutta hyvin rivakasti auto liikkui solenoidin vikakoodi päälläkin.

Vikakoodit vaan ulos tai suora kokeilu solenoidille. Niistä lähtisit itse jos kerran solenoidia epäillään.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Täytyy tutkia kunhan on kauppareissu tehty ja ottaa testerillä vikakoodit jos se näyttää niitä. Myös kokeilen suoralla 12 V vetääkö, jos ei vedä tarkistaan liikkuuko tuo kelan sydän vetämällä. En tiedä millä Ohmi lukemalla vikakoodi aktivoituu? Tästä ohmimäärästä on nyt jutussa tullut monta eri arvoa 4 - 8 ohmin väliltä. Minullahan solenoidin arvo on ollut 2 vuotta sitten 5,8 ohmia ja nyt se on 4,7 ohmia.
Joten käämin kierokset ovat alkaneet mennä oikkariin keskenään.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No tutkittu on suoralla 12 v jännitteellä ei naksanut kylmänä ennen ajoa eikä lämpimänä ajon jälkeen. Kipinä näkyi kosketuksessa, kun hauenleoilla kokeilin navoista. Nyt on vielä tarkistettava tuo kelan sydämmen vetäminen liikkuko se vai onko jumissa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kysymys voiko tuon jousen vaihtaa tuon käämisydämmen alta isommin purkamatta konetta?
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Kun tuota räjäytyskuvaa tuijottaa, niin jousen etupää (autossa on vain yksi etupää) nojaa osaan, johon iso mutteri kiristyy. Tämä osa on kiinni pulteilla nokka-akselissa ja paljastuu vain ketjun käyttämä hammaspyörä irrottamalla. Näin ollen ei ole kyllä mikään vartin homma. Äkistään tulee mieleen, että välttäisikö ketjun katkaisun, jos irrottaa pakonokan hammaspyörän jotta ketjuun tulee hieman löysiä ja saa nostettua ketjun säätyvän nokan hammaspyörältä. Siitä pääsee ehken liu'uttamaan säätyvän hammaspyörän pois jonka jälkeen paljastunee jousi.

Vaikuttaako, että luistin palautuminen on kehnoa?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

En ole vielä kokeillut tuon luisti sydämmen liikkumista. Siitä ei kuulunut mitään ääntä suoralla 12 v ohjauksella. Tallipaikkaa odottelen.
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Käykö kone tyhjäkäyntiä lämpimänä kuitenkin normaalisti? Tuli vaan mieleen, että naksaustahan ei kuulu siinäkään tapauksessa, että jousi on poikki ja solenoidi on vetänyt luistin ulos "viimeisen kerran". Tässä tapauksessa koneen ei luultavasti kävisi tyhjää täysin moitteitta, koska aikaistetulla nokan asennolla tyhjäkäynti laskee ja käynnin tasaisuus häiriintyy. Ilman jousta (katkennut jousi) säätöluistin asennosta ei oikein pysty sanomaan mitään, koska öljyn virtauksista ja/tai luistin pinta-alasuhteista ei ole tietoa. Luisti voi siis sijaita missä sattuu ja koneen (oikutteleva) käynti ei tällöin välttämättä ole järjellä pääteltävissä.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

A.Asiamies kirjoitti:Käykö kone tyhjäkäyntiä lämpimänä kuitenkin normaalisti? Tuli vaan mieleen, että naksaustahan ei kuulu siinäkään tapauksessa, että jousi on poikki ja solenoidi on vetänyt luistin ulos "viimeisen kerran". Tässä tapauksessa koneen ei luultavasti kävisi tyhjää täysin moitteitta, koska aikaistetulla nokan asennolla tyhjäkäynti laskee ja käynnin tasaisuus häiriintyy. Ilman jousta (katkennut jousi) säätöluistin asennosta ei oikein pysty sanomaan mitään, koska öljyn virtauksista ja/tai luistin pinta-alasuhteista ei ole tietoa. Luisti voi siis sijaita missä sattuu ja koneen (oikutteleva) käynti ei tällöin välttämättä ole järjellä pääteltävissä.
Kyllä tyhjäkäynti on normaali. Koneesta on se kunnon puhti pois. Nähtävästi tuo solenoidin toiminta on huonontunut hitaasti joten sitä ei ihan helposti ole huomannut. Ja mahdollisesti se välillä toimii oikein. Toivottavasti jousi ei ole poikki teettättää isomman homman. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No niin, nyt uutta tietoa solenoidista tänään tehtyjen tutkimusten pohjalta. Kokeilin tuolla aiemmin liian pienellä akkulaturilla solenoidin vetämistä ( moottoripyörä laturi 0,5 A ) ei vetänyt. Nyt kokeilin auton akkulaturilla ja veti ja naksahdus kuului. Vikatesteri ei näytä solenoidi vikaa, mutta koneen tyhjäkäynti ontuu hieman välillä ja se ruuti puuttuu välillä. Tuo 4,7 ohmia on vielä varmaan poksin vika ilmoituksen arvojen yläpuolella. Tein koeajon solenoidin pistoke irti ja koneen tyhjä käynti ontui huomattavasti enemmän kuin pistoke kiinni. Liukkauden vuoksi tuo tehon kokeilu ei oikein onnistunut, mutta vaisulta vaikutti minkä nyt sai tuntumaa. Alan kallistua tuon aiemman epäilyn solenoidin vetovoima on heikentynyt, kun käämikierokset ovat vähentyneet käämien välisen oikosulun vuoksi. Täytyy tilata uusi solenoidi ja kunhan saan sen kerron miten kävi. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)
:think:

Vähä oisin täs tilantees erimieltä...

Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....

Näin mää tämän näkisin :roll:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

sepulaakeri kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)
:think:

Vähä oisin täs tilantees erimieltä...

Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....

Näin mää tämän näkisin :roll:
Puhut täyttä asiaa käämin vetovoima pienenee, kun käämin aikaan saama mangneettikenttä heikkenee. :clap: :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Mika.T kirjoitti:Periaatteessa sen käämin (sähkömagneetin) vetovoima pitäisi kasvaa käämin resistanssin tippuessa (läpi kulkeva virta kasvaa samoin magneettikentän voimakkuus)
Niin periaatteessa, mutta juuri tuo virran kasvaminen tulee ongelmaksi ja poksin elektroniikan virran kestorajat tulevat vastaan. :thumbup:
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Mese 320 TE kirjoitti:Vikatesteri ei näytä solenoidi vikaa, mutta koneen tyhjäkäynti ontuu hieman välillä ja se ruuti puuttuu välillä. Tuo 4,7 ohmia on vielä varmaan poksin vika ilmoituksen arvojen yläpuolella. Tein koeajon solenoidin pistoke irti ja koneen tyhjä käynti ontui huomattavasti enemmän kuin pistoke kiinni.
Hmm... :think: Vaikuttiko nokka-akselin solenoidin pistokkeen irroittaminen todella tyhjäkäyntiin? :wtf: Käsittääkseni kun normaali tilanteessa pistokkeen irroittamisen ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla tyhjäkäyntiin. Nokan ajoituksen säätöä kun ei nimenomaan tehdä tyhjäkäynnillä vaan "keskikierrosalueella". Eli solenoidille ei tule jännite tyhjäkäynnillä. Kiinnostaisi nyt tietää, antaako moottorinohjaus solenoidille jännitteen kun auton parkissa olellessa survasee kaasua reilusti (käyttää sujuvasti pohjassa). Jos tyhjäkäynti vaeltelee/humppailee, tulee kyllä väkisin mieleen, että jossain muualla olisi nyt jotain... :roll: Osaisitko kuvailla "ontuvaa" ja "huomattavasti enemmän ontuvaa" tyhjäkäyntiä tarkemmin?
sepulaakeri kirjoitti: Jos kelan lakat on osittain sulanut-> eli kelan pituus on lyhentynyt, eli samallahan resistanssi pienenee ja virta kyllä kasvaa.
Mutta samallahan induktanssi myös pienenee, eli magneetti kenttä pienenee myös....

Näin mää tämän näkisin :roll:
:thumbup:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Tuli vaan mieleeni mun. Onkos lambdan signaaliarvoja mittailtu? Potentiaalinen tyhjäkäynnin "vaelluttaja".
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

A.Asiamies kirjoitti:Tuli vaan mieleeni mun. Onkos lambdan signaaliarvoja mittailtu? Potentiaalinen tyhjäkäynnin "vaelluttaja".
On mitattu se on tosiaan yksi valtelun aiheuttaja. Olen kokeillut eri valmistajien Lamda antureita jotkut kestävät useampia vuosia toiset ei kestä vuottakaan. Onko kokemusta mikä kestää pitimpään? Vaihde päällä se tyhjä käynti ontui. Voi olla tuo Lamda anturi loppunsa eellä taas. Yksi anturi on vielä myös vaihtamatta, se kampiakselin anturi siellä koneen turbiini kopan vieressä. Sekin kuulemma aiheuttaa ontumista, kun se lämpiää tarpeeksi sen ehjä vastusarvo on 1100 ohmia. Täytyy mitata tuo moottori ohjauksen antamaa jännitettä kunhan saan uuden solenoidin ja pääsen taas talliin vaihtamaan sen. Palaillaan asiaan :thumbup:
Meseillään
Vastaa Viestiin