W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Liiketiedon tarpeesta vielä.

Oheisessa kuvassa on W123 säilytetty ABS-yksikkö, mutta ilman jarrulinjoja. Ilmeisesti juuri liiketietoa varten.

Voisiko joku guruista kommentoida.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vielä liiketietoon liittyen...

Luovuttajassa on toimiva vakionopeussäädin. Tutkin juuri kytkentäkaaviota ja siinä on maininta:

CRUISE CONTROL/IDLE
SPEED CONTROL MODULE
(IN MODULE BOX, ON RIGHT REAR OF ENGINE COMPT)

Miten SPEED CONTROL MODULE liittyy liiketietoon?

Jos en kytke vakkaria toimintaan, mutta jätän rakenteen paikalleen (mm. kaasuvivuston vuoksi), niin tuleeko liiketiedon kanssa ongelmia?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Tarvis varmaan vähä kaavioa että tähän vois vastata varmuudella... mutta tuntus ettei vaikuttas asiaan.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Tarvis varmaan vähä kaavioa että tähän vois vastata varmuudella... mutta tuntus ettei vaikuttas asiaan.
Tosta pääsee pdf:iin
https://www.evernote.com/shard/s41/sh/c ... e8cf321e60" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jengi on jostain syystä ollut viime aikoina pikkaisen kiireessä ja harrastukset jääneet hieman taka-alalle. Talli on ollut vajaamiehitetty. Nyt päivän päässyt paikkoja ruuvaamaan...

Kone olisi valmiina lähtökuopissa. Alapuolelta pakoputki, kardaani ja laatikon tukirauta irti sekä vaihteensiirtäjät. Pitää saada tallille vahvistuksia, että osaa tuota nosturia käyttää. Noh, osaa ja osaa, mutta tietää varmasti kuinka sen saa lukittua nostoasentoonsa. Ja muutenkin, varotoimenpide 8) .

Kuvassa esiintyvät muutamat nippelit jo irti. Nuolella merkityt "tukitangot?" pitää laikata pois (ovat tiellä) ja jonkinlainen vahvike kehittää tuohon tulipeltiin. On nimittäin peltiä... ehkä kulmarauta poikkisuunnssa siististi hitsattuna? Mikäs toi mötikkä rautojen kiinnityspisteessä muuten on?

Hemmetin akkuteline tuottaa verisiä nystyröitä, ei hievahdakaan...

Kuva

Neliön sisällä olen porannut 5 pistehitsiä ja nuolen osoittamasta kulmasta (piilossa), josta kiinnittyy lukkopeltiin, myös 5 pistettä. Ei mitn vaikutusta :x Oikeassa reunassa luulisi olevan jotain pisteitä, mutta silmällä en niitä näe. Eikä oikein huvita lähteä randomina porailemaan kun tuo sisälokasuoja ehjäkin on. Onko jollain kokemusta telineen poistamisesta ehjänä? Silleen siististi :)

Kuva

Myös abt. 40v. vanha "ecu" löytyi. Prosessorin teho kuulemma samaa tasoa kuin normaalin taskulaskimen :? Hyvin on prosessoinut.

Kuva

Kuva

Kuva

3,5% Sven Tuuvaa lipittäessä (hyvä remonttibisse!) tuli pikkasen mittailtua M104 mahtumista runkoaisojen väliin. Tällä hetkellä käsitykseni on, että ei se mene ilman kuskinpuolen runkoaisan modaamista. Imupuoli ottaa vastaan. Mittaukset pikkaisen todistaisivat tätä, ehkä 3-5 cm jää vajaaksi.

Kuva

Kuva

Ja sitten meille kaikille, jotka eivät enää ihan 2-kymppisiä olla; siskonmiehen mukaan paras troppi saada vaikeissa remonttiasennoissa kipeytyneet nivelet täysin oireettomiksi :wink: .

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 29.03.2013 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja petri »

Eilisellä päivämäärällä tuleva tekniikka toimitettu korin välittömän läheisyyteen. Pikaisella mittauksella kuskinpuoleinen runkoaisa saattaa tarvita lievää modausta imusarjan tilantarpeen takia :problem: . Pikkasen oli vanha 250 ja 4 lovinen siromman näköinen kuin tulevapaketti.

Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja karra »

petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja petri »

karra kirjoitti:
petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen. Samalla voitais pistää Johanneksen coupe nippuun oikeen foorumin voimalla.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja karra »

petri kirjoitti:
karra kirjoitti:
petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen.
Kyllä näin käsitin samasta tallista kyse olevan. Vein sinne vuosi sitten 230CE:n ja pääsimme ihailemaan kalustoa. Siitähän se tuli mieleen Johannekselle vinkata... ei kun miitti pystyyn jos aikataulut sopii kohilleen ja lupa saadaan; Johanneskin olisi kiva tavata livenä :P . Tosiaan tarkoitus olis käydä jossain klubilla sitten iltasella jos täältä nyt sinne pääsen raahautumaan. Kaveri vaan kuka oli mukana vuos sitten on vaan vähän sivuraiteilla ja jos se siellä pk seudulla pääsis oikeille raiteille jos vaan saan mukaan, noh meni nyt ot:ksi oikein reilusti :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:Eilisellä päivämäärällä tuleva tekniikka toimitettu korin välittömän läheisyyteen. Pikaisella mittauksella kuskinpuoleinen runkoaisa saattaa tarvita lievää modausta imusarjan tilantarpeen takia :problem: . Pikkasen oli vanha 250 ja 4 lovinen siromman näköinen kuin tulevapaketti.

Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Kiitos Petrille asiallisesta koneen toimituksesta :thumbup: .
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:
petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Tervetuloa vaan!

Niin, ja tämä replika lienee Ford GT40 "replika", Valkyria.
https://www.google.com/search?q=Valkyri ... 88&bih=954" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:
karra kirjoitti:
petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen. Samalla voitais pistää Johanneksen coupe nippuun oikeen foorumin voimalla.
Miitti on kova sana! Alustin jo "tallipäällikölle" eikä ainakaan huutaen vastaan pannut... :)

Päivän selvää on se, että ilman foorumin voimia en projektia nippuun saa :D .
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:
petri kirjoitti:
karra kirjoitti:
petri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainen :) . Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen.
Kyllä näin käsitin samasta tallista kyse olevan. Vein sinne vuosi sitten 230CE:n ja pääsimme ihailemaan kalustoa. Siitähän se tuli mieleen Johannekselle vinkata... ei kun miitti pystyyn jos aikataulut sopii kohilleen ja lupa saadaan; Johanneskin olisi kiva tavata livenä :P . Tosiaan tarkoitus olis käydä jossain klubilla sitten iltasella jos täältä nyt sinne pääsen raahautumaan. Kaveri vaan kuka oli mukana vuos sitten on vaan vähän sivuraiteilla ja jos se siellä pk seudulla pääsis oikeille raiteille jos vaan saan mukaan, noh meni nyt ot:ksi oikein reilusti :roll: .
Karralle taas kerran kiitos tallivinkistä. Livenä nähdään ja tiedoksi vaan, että tsadin klubit ovat kyllä hanskassa :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

M114 out!


Kuva

"Tallipäällikkö" Juha

Kuva

Kuva

EDIT: kuvakorjailua
EDIT 2: tekstikorjailua
Viimeksi muokannut hismajestics, Ma 21.01.2013 22:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pikkasen vaikuttaa tuo uudempi kone jykevämmältä. Interwebissä kerrottuna ZF:n tulisi mahtua tunneliin. Saas nähdä... :?

Kuva

Tästä kuvasta pääsee ehkä päättelemään, että saattaa tulla ahdasta apurungon keskipalkin kohdalla. Kovin näyttää avarammalta M114 öljypohjan kohdasta.

Kuva

Flekti ei mahdu koneen ja syylärin väliin ja pitää asentaa sähköflekti (ehkä kaksi?) syylärin etupuolelle. Tandempumppu pitää vaihtaa W124 "tavalliseen" tai sitten kokeillaan saako tuohon asennettua M114 olleen.

Kuva

Tästä saa kuvan kuinka paljon imusarja rakentuu koneen vasemmalle puolelle. Ja kuten Petri jo tuossa aikaisemmin mainitsi, niin saattaa joutua modaamaan runkoaisaa abt 30mm. Vielä ei ole tarkkaa mittaa siitä kuinka moottorinkorvakkeet vaikuttavat tilanteeseen. Voipi olla, että moottori nousee sen verran ylös, että imusarja asettuu juuri ja juuri runkoaisan päälle. Ehkä pikkasen toiveajattelua kuitenkin 8)

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, La 28.12.2013 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Pitäskö kattoa kardaani suoraan ja sen mukaan tehä tarvittavat modaukset apurunkoon,imusarjaan, moottorin kannatukset ym.... :D

Eikö sen pumpun toisen linjan voi vaan liittää pois käytöstä.
Joko tulpat molempiin vai letku paineliitännästä paluu liitäntään, joku osaa varmaan kertoa kummin se pitää näissä tehdä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mahtuuko tuo ohjaussimpukka olemaan tuolla kohdalla ilman säätöjä? Joskus mittailin om604 moottoria ja tulin siihen tulokseen, että startti on just simpukan kohdalla. Mielenkiintoinen projekti, varmasti vaatii tallilla muutamia iltoja:)
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Tää on kyllä hieno projekti! Muutamat kaljat joutuu varmaan tallilla juomaan että saa masiinan pakettiin. :D

Kaiketi sen tandempumpun toisen lähdön voi pistää letkulla suoraan yhteen? Multa löytyy yks normipumppu M102:sta, mutta eikös tuo aivan sama ole. Saa tulla hakemaan jos tarvis tulee. :)
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja unski »

Voipi olla, että moottori nousee sen verran ylös, että imusarja asettuu juuri ja juuri runkoaisan päälle. Ehkä pikkasen toiveajattelua kuitenkin 8)
Kannattaa myös katsoa tuo ohjaussimpukan säätöruuvi, se on tahtonut muutamassa projektissa kolista imusarjaan. Lisäksi kannattaa laittaa varmaankin tosi jäykät moottorikumit, kun Mersun kumit tahtovat antaa moottorin heilua jopa senttejä...ehkä kannattaa miettiä jopa jotakin tukitankoa tms. estämään heilumista.

Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nopea pintapesu konehuoneessa ja tältä näyttää.

Kuva

Kuva

Akkuteline on etupäästä hieman kärsinyt (poistetaan jokatapauksessa) mutta muuten tilanne näyttää aika jees. Hyvä tuonne on pistää uudempaa tekniikkaa 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kiitos kommenteista ja hyvistä huomioista. Kokeneiden jeesiä tarvitaan, todellakin... :)

@sepulaakeri. Jep, kyllä kardaanilinjasta lähdetään. Tandempumpun poistin jo ja vanhaa sovittelen paikalleen. On nimittäin niin, että tandempumppu tulee liian eteen, abt samaan linjaan viskoflektin kanssa ja ei tod.näk. mahdu syylärin taakse.

@JP74. Ojaussimpukan pitäisi mahtua olemaan paikallaan. "Tallipäällikön" (Juha) kanssa eilen mittailtiin ja semmoinen ymmärrys jäi. M104 startti on abt samoilla kohdin kuin M114 öljynsuodatin.

@Kakemake. Jep, kaljoja on juotu ja tullaan juomaan :lol: .

@unski. Olen kyllä miettinyt noita jäykempiä moottorikumeja. M114 heilui nimittäin aika lailla ja luulin kumien jo olleen entiset. Nyt tuli tsekattua, että ihan kunnossa olivat. Jotenkin on vaan jäänyt sellainen käsitys, että tärinät välittyy koriin epämukavasti jäykemmillä kumeilla. Vai onko sulla jotkut erityiset mielessä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt tuossa vaiheessa kotelosuojan ja ATF:n sekotusta joka reiästä koteloihin. :thumbup:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja unski »

@unski. Olen kyllä miettinyt noita jäykempiä moottorikumeja. M114 heilui nimittäin aika lailla ja luulin kumien jo olleen entiset. Nyt tuli tsekattua, että ihan kunnossa olivat. Jotenkin on vaan jäänyt sellainen käsitys, että tärinät välittyy koriin epämukavasti jäykemmillä kumeilla. Vai onko sulla jotkut erityiset mielessä?
Varmaankin joudut hieman sietämään tärinöitä moottorista. Mutta kumit ovat kuitenkin apurungossa, joten ei ne varmaan mahdottomia lisäänny. Suosittelisin aloittamaan 80-luvun BMW.n kumeista, ne on simppeleitä. "alalapun" joutuu tekemän ja varmaan kiinnityspultille jotain myös. Tai sitten marssii esim. Etran toimipisteeseen ja ostaa teollisuuteen tarkoitetun värinänvaimennuskumin. ...niitä löytyy myös hyviä.

Sitten mersulta löytyy jämäkkä kumi joka oli käytössä ainakin vielä w111:ssä ja ilmeisesti alkusarjan w108:ssa. Se ei jousta juurikaan.

http://oldtimer-ersatzteile24.de/Motorl ... -W111-W113" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?

Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Varmaankin joudut hieman sietämään tärinöitä moottorista. Mutta kumit ovat kuitenkin apurungossa, joten ei ne varmaan mahdottomia lisäänny. Suosittelisin aloittamaan 80-luvun BMW.n kumeista, ne on simppeleitä. "alalapun" joutuu tekemän ja varmaan kiinnityspultille jotain myös. Tai sitten marssii esim. Etran toimipisteeseen ja ostaa teollisuuteen tarkoitetun värinänvaimennuskumin. ...niitä löytyy myös hyviä.

Sitten mersulta löytyy jämäkkä kumi joka oli käytössä ainakin vielä w111:ssä ja ilmeisesti alkusarjan w108:ssa. Se ei jousta juurikaan.

http://oldtimer-ersatzteile24.de/Motorl ... -W111-W113" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
Kiitti vinkistä!

Näiden moottorikumien kanssa on aina pikkasen hakuammuntaa kun ei tiedä minkä kovuusluokan kumia niissä käytetään. Noin yleisesti originaali moottorikumien kumimassan kovuus lienee luokkaa 40-45 kun taas performance päähän mentäessä kovuus on 60, jopa 90 rata-autoissa. Kovuusluokan 60 uretaanin kerrotaan jo tuovan merkittävää tärinää/epämukavuutta ajotuntumaan.

Tässä esimerkki, joka on varteenotettava originaali moottorikumien vahvistamiseksi. Täytetään ne 40 uretaanilla.

Originaali W107 moottorinkumi:

Kuva

Täytetty uretaanilla:

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?

Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
Kumit on samanlaiset kuin yllä. Mikä sun projekti oli, tai siis minkälaiset kumit?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pikkasen on nyt mittailtu miten M104 paikalleen mahtuu. Alustavien mittausten mukaan kaksi ennalta tiedettyä "vaikeaa paikkaa"; öljypohja ja apurungon keskipalkki sekä imusarja ja runkoaisa eivät aivan mahdottomilta näytäkään. M104 on matalampi kuin M114 ja on vielä kallistettu enemmän apukuskin puolelle. Konetta voi tarvittaessa nostaa vaikka moottorikumien alle asennetuilla spacereillä.

Kuva

Ja kuten kuvatekstissä mainitaan, niin koneen nostoa voi kompensoida laskemalla apurunkoa korista.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja petri »

Öljypohjan ja apurungon suhdetta nuo moottorinkumien spaisereiden asennus helpottaa, mut apurungon laskeminen tuo taas imusarjan lähemmäs runkoaisaa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:Öljypohjan ja apurungon suhdetta nuo moottorinkumien spaisereiden asennus helpottaa, mut apurungon laskeminen tuo taas imusarjan lähemmäs runkoaisaa.
No niinpä... tais logiikka pettää :oops:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
sepulaakeri kirjoitti:onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?

Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
Kumit on samanlaiset kuin yllä. Mikä sun projekti oli, tai siis minkälaiset kumit?
Laitoin m119:n w107:aan..

Upotin tämmöset apurunkoon http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /12603/6/8" onclick="window.open(this.href);return false;
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Vastaa Viestiin