W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.
Liiketiedon tarpeesta vielä.
Oheisessa kuvassa on W123 säilytetty ABS-yksikkö, mutta ilman jarrulinjoja. Ilmeisesti juuri liiketietoa varten.
Voisiko joku guruista kommentoida.
Oheisessa kuvassa on W123 säilytetty ABS-yksikkö, mutta ilman jarrulinjoja. Ilmeisesti juuri liiketietoa varten.
Voisiko joku guruista kommentoida.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.
Vielä liiketietoon liittyen...
Luovuttajassa on toimiva vakionopeussäädin. Tutkin juuri kytkentäkaaviota ja siinä on maininta:
CRUISE CONTROL/IDLE
SPEED CONTROL MODULE
(IN MODULE BOX, ON RIGHT REAR OF ENGINE COMPT)
Miten SPEED CONTROL MODULE liittyy liiketietoon?
Jos en kytke vakkaria toimintaan, mutta jätän rakenteen paikalleen (mm. kaasuvivuston vuoksi), niin tuleeko liiketiedon kanssa ongelmia?
Luovuttajassa on toimiva vakionopeussäädin. Tutkin juuri kytkentäkaaviota ja siinä on maininta:
CRUISE CONTROL/IDLE
SPEED CONTROL MODULE
(IN MODULE BOX, ON RIGHT REAR OF ENGINE COMPT)
Miten SPEED CONTROL MODULE liittyy liiketietoon?
Jos en kytke vakkaria toimintaan, mutta jätän rakenteen paikalleen (mm. kaasuvivuston vuoksi), niin tuleeko liiketiedon kanssa ongelmia?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.
Tarvis varmaan vähä kaavioa että tähän vois vastata varmuudella... mutta tuntus ettei vaikuttas asiaan.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.
Tosta pääsee pdf:iinsepulaakeri kirjoitti:Tarvis varmaan vähä kaavioa että tähän vois vastata varmuudella... mutta tuntus ettei vaikuttas asiaan.
https://www.evernote.com/shard/s41/sh/c ... e8cf321e60" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Jengi on jostain syystä ollut viime aikoina pikkaisen kiireessä ja harrastukset jääneet hieman taka-alalle. Talli on ollut vajaamiehitetty. Nyt päivän päässyt paikkoja ruuvaamaan...
Kone olisi valmiina lähtökuopissa. Alapuolelta pakoputki, kardaani ja laatikon tukirauta irti sekä vaihteensiirtäjät. Pitää saada tallille vahvistuksia, että osaa tuota nosturia käyttää. Noh, osaa ja osaa, mutta tietää varmasti kuinka sen saa lukittua nostoasentoonsa. Ja muutenkin, varotoimenpide
.
Kuvassa esiintyvät muutamat nippelit jo irti. Nuolella merkityt "tukitangot?" pitää laikata pois (ovat tiellä) ja jonkinlainen vahvike kehittää tuohon tulipeltiin. On nimittäin peltiä... ehkä kulmarauta poikkisuunnssa siististi hitsattuna? Mikäs toi mötikkä rautojen kiinnityspisteessä muuten on?
Hemmetin akkuteline tuottaa verisiä nystyröitä, ei hievahdakaan...

Neliön sisällä olen porannut 5 pistehitsiä ja nuolen osoittamasta kulmasta (piilossa), josta kiinnittyy lukkopeltiin, myös 5 pistettä. Ei mitn vaikutusta
Oikeassa reunassa luulisi olevan jotain pisteitä, mutta silmällä en niitä näe. Eikä oikein huvita lähteä randomina porailemaan kun tuo sisälokasuoja ehjäkin on. Onko jollain kokemusta telineen poistamisesta ehjänä? Silleen siististi

Myös abt. 40v. vanha "ecu" löytyi. Prosessorin teho kuulemma samaa tasoa kuin normaalin taskulaskimen
Hyvin on prosessoinut.



3,5% Sven Tuuvaa lipittäessä (hyvä remonttibisse!) tuli pikkasen mittailtua M104 mahtumista runkoaisojen väliin. Tällä hetkellä käsitykseni on, että ei se mene ilman kuskinpuolen runkoaisan modaamista. Imupuoli ottaa vastaan. Mittaukset pikkaisen todistaisivat tätä, ehkä 3-5 cm jää vajaaksi.


Ja sitten meille kaikille, jotka eivät enää ihan 2-kymppisiä olla; siskonmiehen mukaan paras troppi saada vaikeissa remonttiasennoissa kipeytyneet nivelet täysin oireettomiksi
.

Kone olisi valmiina lähtökuopissa. Alapuolelta pakoputki, kardaani ja laatikon tukirauta irti sekä vaihteensiirtäjät. Pitää saada tallille vahvistuksia, että osaa tuota nosturia käyttää. Noh, osaa ja osaa, mutta tietää varmasti kuinka sen saa lukittua nostoasentoonsa. Ja muutenkin, varotoimenpide

Kuvassa esiintyvät muutamat nippelit jo irti. Nuolella merkityt "tukitangot?" pitää laikata pois (ovat tiellä) ja jonkinlainen vahvike kehittää tuohon tulipeltiin. On nimittäin peltiä... ehkä kulmarauta poikkisuunnssa siististi hitsattuna? Mikäs toi mötikkä rautojen kiinnityspisteessä muuten on?
Hemmetin akkuteline tuottaa verisiä nystyröitä, ei hievahdakaan...

Neliön sisällä olen porannut 5 pistehitsiä ja nuolen osoittamasta kulmasta (piilossa), josta kiinnittyy lukkopeltiin, myös 5 pistettä. Ei mitn vaikutusta



Myös abt. 40v. vanha "ecu" löytyi. Prosessorin teho kuulemma samaa tasoa kuin normaalin taskulaskimen




3,5% Sven Tuuvaa lipittäessä (hyvä remonttibisse!) tuli pikkasen mittailtua M104 mahtumista runkoaisojen väliin. Tällä hetkellä käsitykseni on, että ei se mene ilman kuskinpuolen runkoaisan modaamista. Imupuoli ottaa vastaan. Mittaukset pikkaisen todistaisivat tätä, ehkä 3-5 cm jää vajaaksi.


Ja sitten meille kaikille, jotka eivät enää ihan 2-kymppisiä olla; siskonmiehen mukaan paras troppi saada vaikeissa remonttiasennoissa kipeytyneet nivelet täysin oireettomiksi


Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 29.03.2013 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Eilisellä päivämäärällä tuleva tekniikka toimitettu korin välittömän läheisyyteen. Pikaisella mittauksella kuskinpuoleinen runkoaisa saattaa tarvita lievää modausta imusarjan tilantarpeen takia
. Pikkasen oli vanha 250 ja 4 lovinen siromman näköinen kuin tulevapaketti.
Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.

Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen. Samalla voitais pistää Johanneksen coupe nippuun oikeen foorumin voimalla.karra kirjoitti:Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.. Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Kyllä näin käsitin samasta tallista kyse olevan. Vein sinne vuosi sitten 230CE:n ja pääsimme ihailemaan kalustoa. Siitähän se tuli mieleen Johannekselle vinkata... ei kun miitti pystyyn jos aikataulut sopii kohilleen ja lupa saadaan; Johanneskin olisi kiva tavata livenäpetri kirjoitti:Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen.karra kirjoitti:Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.. Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.


1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Kiitos Petrille asiallisesta koneen toimituksestapetri kirjoitti:Eilisellä päivämäärällä tuleva tekniikka toimitettu korin välittömän läheisyyteen. Pikaisella mittauksella kuskinpuoleinen runkoaisa saattaa tarvita lievää modausta imusarjan tilantarpeen takia. Pikkasen oli vanha 250 ja 4 lovinen siromman näköinen kuin tulevapaketti.
Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Tervetuloa vaan!karra kirjoitti:Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.. Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
Niin, ja tämä replika lienee Ford GT40 "replika", Valkyria.
https://www.google.com/search?q=Valkyri ... 88&bih=954" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Miitti on kova sana! Alustin jo "tallipäällikölle" eikä ainakaan huutaen vastaan pannut...petri kirjoitti:Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen. Samalla voitais pistää Johanneksen coupe nippuun oikeen foorumin voimalla.karra kirjoitti:Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.. Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.

Päivän selvää on se, että ilman foorumin voimia en projektia nippuun saa

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Coupén purku.
Karralle taas kerran kiitos tallivinkistä. Livenä nähdään ja tiedoksi vaan, että tsadin klubit ovat kyllä hanskassakarra kirjoitti:Kyllä näin käsitin samasta tallista kyse olevan. Vein sinne vuosi sitten 230CE:n ja pääsimme ihailemaan kalustoa. Siitähän se tuli mieleen Johannekselle vinkata... ei kun miitti pystyyn jos aikataulut sopii kohilleen ja lupa saadaan; Johanneskin olisi kiva tavata livenäpetri kirjoitti:Samasta paikasta taidetaan puhua, pitäsköhän pitää pikku miitti kyseisessä osoitteessa. Vaatii tietty tallista vastaavan suostumuksen.karra kirjoitti:Siellähän on vielä sellainen punainen 60-luvun replika, aika harvinainenpetri kirjoitti:Tallissa majaili mielenkiintoista kalustoa muutenkin, Pagoda, Cadillac jne.. Pitää yrittää käydä siellä kun puuhataan keskustaan jazz/blues-iltaa kolleegan kanssa ku hää on asunut pk-seudulla nyt jo jonkin aikaa, pari kertaa vasta vieraillut hänellä kylässä.
. Tosiaan tarkoitus olis käydä jossain klubilla sitten iltasella jos täältä nyt sinne pääsen raahautumaan. Kaveri vaan kuka oli mukana vuos sitten on vaan vähän sivuraiteilla ja jos se siellä pk seudulla pääsis oikeille raiteille jos vaan saan mukaan, noh meni nyt ot:ksi oikein reilusti
.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
M114 out!

"Tallipäällikkö" Juha


EDIT: kuvakorjailua
EDIT 2: tekstikorjailua

"Tallipäällikkö" Juha


EDIT: kuvakorjailua
EDIT 2: tekstikorjailua
Viimeksi muokannut hismajestics, Ma 21.01.2013 22:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Pikkasen vaikuttaa tuo uudempi kone jykevämmältä. Interwebissä kerrottuna ZF:n tulisi mahtua tunneliin. Saas nähdä...

Tästä kuvasta pääsee ehkä päättelemään, että saattaa tulla ahdasta apurungon keskipalkin kohdalla. Kovin näyttää avarammalta M114 öljypohjan kohdasta.

Flekti ei mahdu koneen ja syylärin väliin ja pitää asentaa sähköflekti (ehkä kaksi?) syylärin etupuolelle. Tandempumppu pitää vaihtaa W124 "tavalliseen" tai sitten kokeillaan saako tuohon asennettua M114 olleen.

Tästä saa kuvan kuinka paljon imusarja rakentuu koneen vasemmalle puolelle. Ja kuten Petri jo tuossa aikaisemmin mainitsi, niin saattaa joutua modaamaan runkoaisaa abt 30mm. Vielä ei ole tarkkaa mittaa siitä kuinka moottorinkorvakkeet vaikuttavat tilanteeseen. Voipi olla, että moottori nousee sen verran ylös, että imusarja asettuu juuri ja juuri runkoaisan päälle. Ehkä pikkasen toiveajattelua kuitenkin



Tästä kuvasta pääsee ehkä päättelemään, että saattaa tulla ahdasta apurungon keskipalkin kohdalla. Kovin näyttää avarammalta M114 öljypohjan kohdasta.

Flekti ei mahdu koneen ja syylärin väliin ja pitää asentaa sähköflekti (ehkä kaksi?) syylärin etupuolelle. Tandempumppu pitää vaihtaa W124 "tavalliseen" tai sitten kokeillaan saako tuohon asennettua M114 olleen.

Tästä saa kuvan kuinka paljon imusarja rakentuu koneen vasemmalle puolelle. Ja kuten Petri jo tuossa aikaisemmin mainitsi, niin saattaa joutua modaamaan runkoaisaa abt 30mm. Vielä ei ole tarkkaa mittaa siitä kuinka moottorinkorvakkeet vaikuttavat tilanteeseen. Voipi olla, että moottori nousee sen verran ylös, että imusarja asettuu juuri ja juuri runkoaisan päälle. Ehkä pikkasen toiveajattelua kuitenkin


Viimeksi muokannut hismajestics, La 28.12.2013 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Pitäskö kattoa kardaani suoraan ja sen mukaan tehä tarvittavat modaukset apurunkoon,imusarjaan, moottorin kannatukset ym....
Eikö sen pumpun toisen linjan voi vaan liittää pois käytöstä.
Joko tulpat molempiin vai letku paineliitännästä paluu liitäntään, joku osaa varmaan kertoa kummin se pitää näissä tehdä.

Eikö sen pumpun toisen linjan voi vaan liittää pois käytöstä.
Joko tulpat molempiin vai letku paineliitännästä paluu liitäntään, joku osaa varmaan kertoa kummin se pitää näissä tehdä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Mahtuuko tuo ohjaussimpukka olemaan tuolla kohdalla ilman säätöjä? Joskus mittailin om604 moottoria ja tulin siihen tulokseen, että startti on just simpukan kohdalla. Mielenkiintoinen projekti, varmasti vaatii tallilla muutamia iltoja:)
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Tää on kyllä hieno projekti! Muutamat kaljat joutuu varmaan tallilla juomaan että saa masiinan pakettiin. 
Kaiketi sen tandempumpun toisen lähdön voi pistää letkulla suoraan yhteen? Multa löytyy yks normipumppu M102:sta, mutta eikös tuo aivan sama ole. Saa tulla hakemaan jos tarvis tulee.

Kaiketi sen tandempumpun toisen lähdön voi pistää letkulla suoraan yhteen? Multa löytyy yks normipumppu M102:sta, mutta eikös tuo aivan sama ole. Saa tulla hakemaan jos tarvis tulee.

W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Kannattaa myös katsoa tuo ohjaussimpukan säätöruuvi, se on tahtonut muutamassa projektissa kolista imusarjaan. Lisäksi kannattaa laittaa varmaankin tosi jäykät moottorikumit, kun Mersun kumit tahtovat antaa moottorin heilua jopa senttejä...ehkä kannattaa miettiä jopa jotakin tukitankoa tms. estämään heilumista.Voipi olla, että moottori nousee sen verran ylös, että imusarja asettuu juuri ja juuri runkoaisan päälle. Ehkä pikkasen toiveajattelua kuitenkin
Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Nopea pintapesu konehuoneessa ja tältä näyttää.


Akkuteline on etupäästä hieman kärsinyt (poistetaan jokatapauksessa) mutta muuten tilanne näyttää aika jees. Hyvä tuonne on pistää uudempaa tekniikkaa


Akkuteline on etupäästä hieman kärsinyt (poistetaan jokatapauksessa) mutta muuten tilanne näyttää aika jees. Hyvä tuonne on pistää uudempaa tekniikkaa

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Kiitos kommenteista ja hyvistä huomioista. Kokeneiden jeesiä tarvitaan, todellakin...
@sepulaakeri. Jep, kyllä kardaanilinjasta lähdetään. Tandempumpun poistin jo ja vanhaa sovittelen paikalleen. On nimittäin niin, että tandempumppu tulee liian eteen, abt samaan linjaan viskoflektin kanssa ja ei tod.näk. mahdu syylärin taakse.
@JP74. Ojaussimpukan pitäisi mahtua olemaan paikallaan. "Tallipäällikön" (Juha) kanssa eilen mittailtiin ja semmoinen ymmärrys jäi. M104 startti on abt samoilla kohdin kuin M114 öljynsuodatin.
@Kakemake. Jep, kaljoja on juotu ja tullaan juomaan
.
@unski. Olen kyllä miettinyt noita jäykempiä moottorikumeja. M114 heilui nimittäin aika lailla ja luulin kumien jo olleen entiset. Nyt tuli tsekattua, että ihan kunnossa olivat. Jotenkin on vaan jäänyt sellainen käsitys, että tärinät välittyy koriin epämukavasti jäykemmillä kumeilla. Vai onko sulla jotkut erityiset mielessä?

@sepulaakeri. Jep, kyllä kardaanilinjasta lähdetään. Tandempumpun poistin jo ja vanhaa sovittelen paikalleen. On nimittäin niin, että tandempumppu tulee liian eteen, abt samaan linjaan viskoflektin kanssa ja ei tod.näk. mahdu syylärin taakse.
@JP74. Ojaussimpukan pitäisi mahtua olemaan paikallaan. "Tallipäällikön" (Juha) kanssa eilen mittailtiin ja semmoinen ymmärrys jäi. M104 startti on abt samoilla kohdin kuin M114 öljynsuodatin.
@Kakemake. Jep, kaljoja on juotu ja tullaan juomaan

@unski. Olen kyllä miettinyt noita jäykempiä moottorikumeja. M114 heilui nimittäin aika lailla ja luulin kumien jo olleen entiset. Nyt tuli tsekattua, että ihan kunnossa olivat. Jotenkin on vaan jäänyt sellainen käsitys, että tärinät välittyy koriin epämukavasti jäykemmillä kumeilla. Vai onko sulla jotkut erityiset mielessä?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Nyt tuossa vaiheessa kotelosuojan ja ATF:n sekotusta joka reiästä koteloihin. 

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Varmaankin joudut hieman sietämään tärinöitä moottorista. Mutta kumit ovat kuitenkin apurungossa, joten ei ne varmaan mahdottomia lisäänny. Suosittelisin aloittamaan 80-luvun BMW.n kumeista, ne on simppeleitä. "alalapun" joutuu tekemän ja varmaan kiinnityspultille jotain myös. Tai sitten marssii esim. Etran toimipisteeseen ja ostaa teollisuuteen tarkoitetun värinänvaimennuskumin. ...niitä löytyy myös hyviä.@unski. Olen kyllä miettinyt noita jäykempiä moottorikumeja. M114 heilui nimittäin aika lailla ja luulin kumien jo olleen entiset. Nyt tuli tsekattua, että ihan kunnossa olivat. Jotenkin on vaan jäänyt sellainen käsitys, että tärinät välittyy koriin epämukavasti jäykemmillä kumeilla. Vai onko sulla jotkut erityiset mielessä?
Sitten mersulta löytyy jämäkkä kumi joka oli käytössä ainakin vielä w111:ssä ja ilmeisesti alkusarjan w108:ssa. Se ei jousta juurikaan.
http://oldtimer-ersatzteile24.de/Motorl ... -W111-W113" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?
Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Kiitti vinkistä!unski kirjoitti:Varmaankin joudut hieman sietämään tärinöitä moottorista. Mutta kumit ovat kuitenkin apurungossa, joten ei ne varmaan mahdottomia lisäänny. Suosittelisin aloittamaan 80-luvun BMW.n kumeista, ne on simppeleitä. "alalapun" joutuu tekemän ja varmaan kiinnityspultille jotain myös. Tai sitten marssii esim. Etran toimipisteeseen ja ostaa teollisuuteen tarkoitetun värinänvaimennuskumin. ...niitä löytyy myös hyviä.
Sitten mersulta löytyy jämäkkä kumi joka oli käytössä ainakin vielä w111:ssä ja ilmeisesti alkusarjan w108:ssa. Se ei jousta juurikaan.
http://oldtimer-ersatzteile24.de/Motorl ... -W111-W113" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Näiden moottorikumien kanssa on aina pikkasen hakuammuntaa kun ei tiedä minkä kovuusluokan kumia niissä käytetään. Noin yleisesti originaali moottorikumien kumimassan kovuus lienee luokkaa 40-45 kun taas performance päähän mentäessä kovuus on 60, jopa 90 rata-autoissa. Kovuusluokan 60 uretaanin kerrotaan jo tuovan merkittävää tärinää/epämukavuutta ajotuntumaan.
Tässä esimerkki, joka on varteenotettava originaali moottorikumien vahvistamiseksi. Täytetään ne 40 uretaanilla.
Originaali W107 moottorinkumi:

Täytetty uretaanilla:

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Kumit on samanlaiset kuin yllä. Mikä sun projekti oli, tai siis minkälaiset kumit?sepulaakeri kirjoitti:onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?
Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Pikkasen on nyt mittailtu miten M104 paikalleen mahtuu. Alustavien mittausten mukaan kaksi ennalta tiedettyä "vaikeaa paikkaa"; öljypohja ja apurungon keskipalkki sekä imusarja ja runkoaisa eivät aivan mahdottomilta näytäkään. M104 on matalampi kuin M114 ja on vielä kallistettu enemmän apukuskin puolelle. Konetta voi tarvittaessa nostaa vaikka moottorikumien alle asennetuilla spacereillä.

Ja kuten kuvatekstissä mainitaan, niin koneen nostoa voi kompensoida laskemalla apurunkoa korista.


Ja kuten kuvatekstissä mainitaan, niin koneen nostoa voi kompensoida laskemalla apurunkoa korista.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Öljypohjan ja apurungon suhdetta nuo moottorinkumien spaisereiden asennus helpottaa, mut apurungon laskeminen tuo taas imusarjan lähemmäs runkoaisaa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
No niinpä... tais logiikka pettääpetri kirjoitti:Öljypohjan ja apurungon suhdetta nuo moottorinkumien spaisereiden asennus helpottaa, mut apurungon laskeminen tuo taas imusarjan lähemmäs runkoaisaa.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sovittelua.
Laitoin m119:n w107:aan..hismajestics kirjoitti:Kumit on samanlaiset kuin yllä. Mikä sun projekti oli, tai siis minkälaiset kumit?sepulaakeri kirjoitti:onko tässä sellaset kannatin kumet missä on nesteet sisällä?
Juu ku omassa prokkiksessa tein sillain et purin ne ja pumppasin ne täyteen sikaliimaa, tuli hyvät, ei täristä eikä liiku liikaa...
Upotin tämmöset apurunkoon http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /12603/6/8" onclick="window.open(this.href);return false;
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL