Mersun perä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

Mersun perä

Viesti Kirjoittaja r3333 »

Vaihtaisin W124 250 D -93 malliseen manuaaliin perän.
Kaverilla on irtonaisena 300 D farmarin -89 perä. (abs-anturilla )
Sopiiko ? Näyttäisi päällisin puolin samankokokoiselta ja laipatkin yhteneviltä.
Välitys 300 D n. 1:3,5, kun 250 D 1:3,67. Tuo ei mielestäni haittaa, koska ero aika pieni.
RP
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siinä ole muuta kun nopeus näyttö hieman vääristyy.Ainut on että pitää olla asd:lle asd ja tavalliselle ..tavallinen perä.
Ja mittaa vielä laipan paksuudet 100mm tai 110mm eli pikku tai iso perä.
Ei kun paikalleen
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja r3333 »

ABS- anturi muistaakseni vanhoja juttuja luettuani ei tuota ongelmia, vaikka välitys muuttuu ?
Perä on tosiaan mielestäni pikkuperä, mutta eikös 300d:ssä ole kaikisssa isoperä?
RP
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos on pikkuperä ja siihen laitat ison niin menee vetarit vaihtoon.
Abs tieto on aina aina automaattisesti sama jos välitys muuttuu eli sisällä oleva hammastuskehä on kaikissa välityksessä valmiina sama kun esimerkiksi etupyöriltä tulee ja niinhän se pitää ollakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

perämurikan laipat johon vetarit tulee kiinni niin ne voi vaihtaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

TUUTTERO kirjoitti:perämurikan laipat johon vetarit tulee kiinni niin ne voi vaihtaa.
Hei tää oli muuten uusi tieto mulle ja tulee tarpeeseen..kiitos :thumbup:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vakionakin löytyy 100mm vetarilaippaa isossa perässä, esim. hyllyssä on sellainen W124 3.46 ASD, jossa 100mm laipat.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

atlas kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:perämurikan laipat johon vetarit tulee kiinni niin ne voi vaihtaa.
Hei tää oli muuten uusi tieto mulle ja tulee tarpeeseen..kiitos :thumbup:

Joo ne laipat irtoaa kun perän sisältä irrottaa sokat vain päistä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

Re: Mersun perä

Viesti Kirjoittaja r3333 »

Perä vaihdettu ja jurinat lakanneet.
Aikaa meni kaverin kanssa n. 3 h. Muutama ruuvi tiukassa ja abs-anturi.
Hieman jännitti perien sopivuus, mutta ero oli vain kardaanin laipassa, joka lähti molemmista prässillä irti. Ja ne vaihdettiin päikseen.
"Huutavan" perän kardaanin puoleinen laakeri oli sökö, sen tunsi käsin pyörittäessä.
Mittari näyttää aivan samoin, kun alkuperäinen perä, vaikka luulisin välityksessä olevan pienen eron.
Samoin abs pelaa, kuten arveltiinkin.
Kiitos kaikille tiedoista. Autolla nyt nautinto ajaa.
RP
Vastaa Viestiin