OM603 polttoainetermostaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja scherer »

Vuotaa letkusuodattimen puoleisesta päästä. Onko kukaan askarrellut kyseisen osan kanssa?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Yleensä se ohitetaan kun rupiaa vuotamaan :roll:
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Reijo V
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 25.04.2008 09:05
Paikkakunta: Raisio

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja Reijo V »

scherer kirjoitti:Vuotaa letkusuodattimen puoleisesta päästä. Onko kukaan askarrellut kyseisen osan kanssa?
Jep, omassani vuoti kyseinen termostaatti samasta paikasta. Kannen ja rungon välissä on O-rengas joka ajan myötä kuluu ja kovettuu. Seekerirengas pois, kansi pois ja O-rengas vaihtoon. Helppo homma.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ei kai tuossa osassa ole kuitenkaan termostaattia? Taitaa olla pelkkä lämmönvaihdin, jota kylläkin jossainmäärin ohjaa kapiinin termostaatti.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Reijo V kirjoitti:
scherer kirjoitti:Vuotaa letkusuodattimen puoleisesta päästä. Onko kukaan askarrellut kyseisen osan kanssa?
Jep, omassani vuoti kyseinen termostaatti samasta paikasta. Kannen ja rungon välissä on O-rengas joka ajan myötä kuluu ja kovettuu. Seekerirengas pois, kansi pois ja O-rengas vaihtoon. Helppo homma.
Kyselee ummikko missäpäin konetta tuollainen on?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Minulla käynnistyi W124 300TD hieman epämääräisesti römistäen ja tyhjäkäynnilläkin vipatti epämersumaisesti. Pystärini käy paremmin. Vaihdoin ihan ekaksi moottorin tukiumit, ei vaikutusta. Otin suuttimet irti ja koeponnistutin, uusin yhden suuttimen ja yhden kauluksen, sama homma, vika jatkui.

Menin sitten pumpun säädätykseen ja tarkistukseen Mr. PPlle, pumpussa uusittiin keskipakoismokkula ja laitettiin paikalleen pumppu paikalleen, edelleen rypisteli. Sitten älysi pumppuguru ihmetellä kun ilmaa on naftan seassa; syy oli tuossa ylläolevassa osassa 661 THERMOSTAT. Sen etupäässä oleva valkoinen muovinen (676) kansi oli halki ja päästi naftan sekaan ilmaa.

Ohitettiin tuo ja ongelma poistui. Nyt pitäisi joskus vielä jaksaa askarrella purkuautosta ilmaiseksi saatu varaosa paikalleen. Näyttäisi olevan tuo valkoinen kiinni hevosenkenkäsokalla eli tuolla seekerirenkaalla..

Eikä se ole koko systeemi kaamean kallis uutenakaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jatkan vielä: tuo taitaa olla talvivaruste?

Se siis lämmittää pumpulle menevän naftan silloin kun termostaatti - siis moottorin varsinainen termostaatti - on auki.

Sanokaa viisaammat mitä mahdollista hyötyä tuosta systeemistä voisi olla palmujen ja bikinityttöjen maissa?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ei tarvi olla termostaatin auki tulloohan kapiiniinkin lämmintä vaikka rermostaatti on kiinni
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

xr5t kirjoitti:ei tarvi olla termostaatin auki tulloohan kapiiniinkin lämmintä vaikka rermostaatti on kiinni
Juu..
Lämmittää polttoaineen silloin kun sisälle kabiiniin puhalletaan lämmintä ilmaa.

Kukas se tietää missä lämpötilassa tuo termostaatti kääntää polttoaineen kierron sinne lämmityskierukkaan.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Om601 tiputtaa ymmärrykseni mukaan tuolta dieseliä ja oikein reilusti. Yön aikana oli tullut astiaan noin 3 litraa dieseliä.

Voiko tuon ohittaa huoletta tällaisillä pakkaskeleillä? Uutta saa KL varaosilta 23 euroon mutta toimitusaika on viikon.
230 C 1978
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja scherer »

Ohitin sen aikanaan ja pelitti täydellisesti kovillakin pakkasilla.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Hyvin näytti pelittävän ainakin lyhyellä noin 20 km matkalla.

Termostaatti alkoi vuotamaan kuin seula esisuodattimen vaihdon yhteydessä, mutta en vielä jaksanut ottaa tuolla pakkasessa mötikkää pois ja tutkia tarkemmin mikä on vialla.
230 C 1978
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli puhutaan tuosta polttoaineen esilämmittimestä niin sen tarve ilmenee vasta noin -30 asteen pakkasilla ja silloinkin vain jos tankissa on etelän matalampaa talvilaatua, jota vastaan ymmärtääkseni voi suojautua lisäämällä esimerkiksi bensiiniä tankkiin. Lämmitin pitää sen aineen juoksevana, joten se ei sitten hyydy matkalle kun on kuitenkin saatu lohkolämmittimen avulla käyntiin kovemmallakin pakkasella. Tarvitsee siis huolehtia että tankissa on kunnon aineet tai sitten tekee itse sinne lisäsekoitukset. Eipä ollut ongelmia minullakaan edellistalvena kun ajelin ilman.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Näin määkin sen ajattelin että täytyyhän ton talvilaadun toimia ilman lämmitystäkin. Tosin kun on noin halpa osa niin täytyy laittaa tilaukseen jos vaikka joskus tarvii lähteä ääriolosuhteisiin :-)

Onkos tuollainen järjestelmä muuten kuinka yleinen dieselautoissa vai vaan w124 hienouksia?
230 C 1978
Avatar
smgt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 17.12.2008 21:57
Paikkakunta: Paltamo

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja smgt »

ei mulla ainakaan muissa diiseleissä ole ollu. Mikään ei ole jäätyny vaikka pakkasta 40 ollu vuosien varrella.

Diiseli jos lähtee käyntiin niin se takasi kierto lämmittää sitä löpöä.
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muuten lämmitä...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fF9gJRyQRTQ[/youtube]

Toi hätävilkkuauto on meidän akka saksantuontiaudin kanssa, jossa ei kyseistä lämmitintä ja johon oli vaihdettu suodattimet mutta ensimmäinen matalampi kohta, jossa oli -30 niin siihen jäi...ja 15 km ajon jälkeen sama homma eli heti kun -30 alittui niin töks töks, ja siihen jäi loppupäiväksi kunnes elpyi auringon ja diesel satasen vaikutuksesta. Ennen liikkeelle lähtöä oli käynyt vaikka miten pitkään.

Mersussa on lämmitin ja samaa tavaraa tankissa, ei mitään ongelmaa kunhan sai käyntiin. Pumpulla taisi lukea jotain 27 tai 29 tai 34 astetta, en enää muista. Ei tuossa mitään vakavaa mutta v.ituttaahan tommoset aamut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
smgt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 17.12.2008 21:57
Paikkakunta: Paltamo

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja smgt »

ei sitte lämmitä...

ainakin 94 audi ja 82 patrolli suli ihan yksin pihalla käydessä.
ja kesä ei keriny tulla autojen käydessä :D
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin kauan ne 'sulaa' kunnes se polttoaine jähmettyy sinne paluu tai tuloputkeen, amatööreillehän nyt vain tolleen käy aina syksyllä kun pakkanen yllättää etelän dieselin myyjät. Kävin silloin tuossa paikallisella huoltoasemalla kysymässä jotain nelipyöräsuuntausta. Siellä oli huoltohalli ja jopa autonpesukone täynnä autoja sulamassa yön yli, että saivat dieselhyhmät sulaksi putkistoista :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
smgt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 17.12.2008 21:57
Paikkakunta: Paltamo

Re: OM603 polttoainetermostaatti

Viesti Kirjoittaja smgt »

jep. täytyyhän siellä kiertoa olla että voi ylipäätään sulaa.
ongelma pitää todeta ennenkuin se on umpijäässä :D
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Vastaa Viestiin