Tilanne on seuraava:
Ostin vähän aikaa sitten W124-korisen Mersun 603-turbokoneella. Autoon on hiljan asennettu ed. omistajan toimesta uusi syyläri ja järjestelmä on ilmeisesti täytetty vedellä. Tyhmyyttäni en tullut vesiä maistaneeksi ja pakkasten tultua ne jäätyivät.
Tuli suojakeli, vedet sulivat ja kone käy suht normaalisti, ei välttämättä haljennut. (tilanteen toteamisa hankaloittaa ilmeisesti orastava kansipahvivika) Ainoa vaurio lienee puhjennut ylävesiletku kun vahingossa laitoin jäisenä käymään. Myöhemmin letkusta tuli käydessä sopivasti vettä pois ja lisäsin 3 litraa pakkasnestettä.
Kysymys kuuluu: Miten saan nesteen kiertämään koko järjestelmässä, kun paikallaan käydessä ei ilmeisesti lämpeä niin paljon että termostaatti aukeaisi. (n. 85°C). Auto on liikennepoistossa eikä siten ajokelpoinen, ajaessa kyllä lämpeää 115°C asti.
Käydessä paikallaan on ylävesiletku kuuma, mutta syyläri ja alavesiletku eivät, niissä ei siis ilmeisesti vesi kierrä. Olisi tietysti suotuisaa saada pakkasnestettä joka puolelle ennen seuraavia pakkasia.
Entä jos ottaa termostaatin pois, silloinhan mikään ei ole kiertoa rajoittamassa?
Kiitos vastauksista etukäteen
