Joiken V230TD ruostekorjausta ja muuta.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Joiken V230TD ruostekorjausta ja muuta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Eli ostin tuon bussi Viton 2011 heinäkuussa. Sillon oli ajettuna rapia 280tkm. Reilu vuosi nyt menny ja mittarissa 311tkm. Tässä ajattelin kertoilla, mitä siihen on tähän mennessä tehty ja tehdään jatkossa.
Laiteteenpa parit kuvat autosta näin alkuun...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut joikke, Ke 20.01.2016 21:19. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Heti alakuun muutin tuon matkailuautoksi. Mun rakentelut ei näyttely tasoa oo, mutta saa varastaa ideoita, jos jollain vastaava projekti on meneillään. Verot tällä muutoksella saa samaan, mitä se on paketti autolla, eli alle puoleen tippui.

Pöytä. Hommasin bauhausista saranat, joilla saa pöydän kätevästi alas.
Kuva
Kuva

Sängyt 60x180 2kpl. Etummaisten penkkien selkänojiin ruuvasin molempiin kolme 60x60 levyä, jotka on saranoitu toisiinsa ja saranalla ne on myös kiinni, että penkin saa taitettua alas, ne lukot kun aukiaa selkänojissa olevista vivuista
Kuva
Kuva

Keittolevy. Tokmannilta ostin tommosen sähkölevyn jonka ruuvasin levyyn kiinni ja sitten pöytalaatikon kiskoihin. Kiskon on kulma tyyppisillä kiinnikkeillä laitettu lattiaan. Velipoika tuumas, että siinäpä kätevä penkin lämmitin. :lol:
Kuva
Kuva
Jaa se tuo takalattia oli noin likainen sillon, no se on nyt pesty.

Säilytystila. Semmonen kaappi takana, johon mahtuu petivaatteet ja ulkovaatteet, ainakin pienen ihmisen. Siitä nyt ei oo kuvaa vielä. Ei se oo vielä täysin valmiskaan. Verhoilla pitäs.

Turbon vaihto oli talvella -12.
Kansipahvin vaihtelin ennen juhannusta ja nyt vois alkaa ruostehommiin. Hommasin tuon Farkkumersun siks aikaa ainakin, kun tuo vito on tallissa.
Viimeksi muokannut joikke, La 17.11.2012 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Laitetaan varsin tuosta toisestaki talon mersusta kuvaa ja tietua.

Tämmöstä löysin:
MODEL NAME: E 300 DIESEL
ENGINE: 606910 10 010307
TRANSMISSION: 717433 06 908361
ORDER NUMBER: 0521411195
LIGHTS: HELLA
WIPER: BOSCH
INTERIOR COLOR: 378
PAINTS: 366

RETARDER: 1 951106

Mausteet:
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR

291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER

537 MANL. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT

541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD

550 TRAILER COUPLING

570 FOLDING ARMREST, FRONT

580 AIR CONDITIONING

584 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 4-WAY, V 124, 6-WAY

600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

620 AIR POLLUTION CONTROL

645 WINTER TIRES M + S

885 HIGHTEN THEFT PROTECTION

980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT

Kuva

Kuva

Tuommosen ostin tuossa syyskuun lopulla. Ajettu sillä on vajaa 480tkm. Pikku kunnostelut siinä tarvi heti alakuun tehä. Ensin korjailin moottorin johtosarjoja, ku ne näissä on sitä kuuluisaa biohajoavaa mallia.
Sitte on tullut tutuksi myös moniurahihnan pärinä. Siitä päästiin kiristin vivun ja pultin vaihdolla. Samalla vaihtui myös kiristimen rulla ja vesipumppu, sekä remmi.
Takaiskarin pallonivel oli väljä vänkärin puolella. Sinne hommailin käytetyn iskarin, nii loppu seki kolina. Takajarruletkut piti vaihtaa katsastukseen kans.
Näitä pikkupolttimoita sisälle tullut toki myös vaihdeltua tässä.
Vielä pitäis tuo polttoaineen saanti parannella pumpun säädöllä, niin olis mukavampi ajella. Sitte kai tuo lankku alkais olla siinä kunnossa, että kelpaa ajella sen aikaa ku tuo V-klasse, josta tässä topicissa enempi ajattelin kirjotella, parkkeeraa tuolla tallissa.
Jos tässä lähiaikoina alkais purkaileen tuota Viton tapasta. Aikaa ajattelin käyttää siten, että tammikuussa -13 kun loppuu ajoaika, niin siihen mennessä sais takasi liikenteeseen.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja tomant »

Riittääkö tuossa sisäkorkeus (190 cm?) sellaisenaan matkailuautoksi, vai pitääkö tehdä jotain kikkailuja?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

tomant kirjoitti:Riittääkö tuossa sisäkorkeus (190 cm?) sellaisenaan matkailuautoksi, vai pitääkö tehdä jotain kikkailuja?

tomant
Ei tarvitse olla, koska on maksettu normaali autovero.

Kuva

Oman parkkeerasin myös nosturille, eli sisustan purku ja putsailut/maalailut, äänieristystä huolella lisää, pientä hifistelyä ja pienehköä perushuoltoa. Siintä se mopo sitten taas karkaa..

Tuo retkeilyautomuutos pitäisi kyllä tehdä, kun vain saisi aikaiseksi.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

pt kirjoitti: Riittääkö tuossa sisäkorkeus (190 cm?) sellaisenaan matkailuautoksi, vai pitääkö tehdä jotain kikkailuja?

tomant



Ei tarvitse olla, koska on maksettu normaali autovero.
Näin tämänki auton kohdalla.
pt kirjoitti:Oman parkkeerasin myös nosturille, eli sisustan purku ja putsailut/maalailut, äänieristystä huolella lisää, pientä hifistelyä ja pienehköä perushuoltoa. Siintä se mopo sitten taas karkaa..
Jotain tämän suuntaista tässä itekki oon suunnitellu.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Edeltä käsin olin laittanut äänieristystä kattoon, takalokareiden päälle ja sivu liukuoviin.

Kuva

Tuota STP on mennyt reilu tukkupakkaus tähän mennessä ja kaksi tukkupakkausta on jo hallilla, jonka päälle joutunee yhden vielä ostamaan..

Lisäksi tänään tuli 10m2 JC-Elements:n Wind, 6mm huokoisempaa, jonka laitan tuonne kattoon ja lattiamaton alle, sekä oviin.

http://www.jh-sound.fi/vaimennusmatto-j ... 500m2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Etuoviin teen varmaan sisäpellitykset, josko tuokin helpottaisi äänekkyyteen. Nythän siinä ei ole kuin ovipahvi, ilman mitään muoveja (siis vakiona) niin kyllähän sieltä ääntä tulee.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Itekki oon ajatellu tuota äänieristystä parannella. Miettinykki että miten se kannattais toteuttaa. On tuo mullaki palijo melusampi sisälle mitä tuo Farkkumese. No, on se onneksi VW Caddyä hiljaisempi. :D Oiskohan mitään hyötyä, jos tuota äänieristemattoa laittelis ovipahvien sisäpuolelle, siis ovipahveihin kiinni? Ajattelin vaan, ku tuota saa ainaki kuulopuheitten perusteella olla muutaman vuojen välein putsailemassa ruosteista, niin jos ei laittais pelteihin kiinni, ni ei tarvi repiä aina kallista äänieristemattoa roskiin. :roll: Nojoo, koitetaan tehä tämä ruostekorjausrojekti hyvin, nii kestää isältä pojalle.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

joikke kirjoitti:Itekki oon ajatellu tuota äänieristystä parannella. Miettinykki että miten se kannattais toteuttaa. On tuo mullaki palijo melusampi sisälle mitä tuo Farkkumese. No, on se onneksi VW Caddyä hiljaisempi. :D Oiskohan mitään hyötyä, jos tuota äänieristemattoa laittelis ovipahvien sisäpuolelle, siis ovipahveihin kiinni? Ajattelin vaan, ku tuota saa ainaki kuulopuheitten perusteella olla muutaman vuojen välein putsailemassa ruosteista, niin jos ei laittais pelteihin kiinni, ni ei tarvi repiä aina kallista äänieristemattoa roskiin. :roll: Nojoo, koitetaan tehä tämä ruostekorjausrojekti hyvin, nii kestää isältä pojalle.
Laittaa sinne peltiin vain. Ruostuu noista saumoista ja listojen alta, joten noihin nyt pääsee käsiksi kyllä tuon jälkeenkin.

Eli tuo STP tuo massaa siihen peltiin, taasen huokoisempi syö sitten sen äänen, mitä sisällä syntyy (viisaammat saa korjailla/tarkennella.) Luultavasti etuovien pellit jäykistän vielä alumiiniprofiililla, ennen bitumia.

Ovipahviin meinasin kokeilla siveltävää äänieristettä, tuopa ainakin vaihtelua.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Taisit hakea minulta peilin tuohon 124:een :) Just hoksasin että taisimpas mää kaverin kans käydä yhden pumpunkin hakemassa sinulta tuossa aiemmin syksyllä, pohdit minkälaista kakkoskulkinetta ostat ja näemmä kohtuumukavan valinnan oot tehny :thumbup:
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

multiviri kirjoitti:Taisit hakea minulta peilin tuohon 124:een :) Just hoksasin että taisimpas mää kaverin kans käydä yhden pumpunkin hakemassa sinulta tuossa aiemmin syksyllä, pohdit minkälaista kakkoskulkinetta ostat ja näemmä kohtuumukavan valinnan oot tehny :thumbup:
Minä katoin, että missähän mää sut oon nähäny, ku kävin sitä peiliä hakemassa. :roll: Sitte samalla reissulla ajeli se pumpun ostajaki vastaan sielä pateniemessä vai mitä aluetta se ny onkaan, niin rupes palaset loksahteleen kohalleen, ku aattelin, että sinne tallillekkohan tuo mersu menossa. Miten lie, jokohan se pumppu meni paikolleen vai oliko siitä mihinkään.
Tosiaan tuommonen lankku löyty tuolta jyväskylän suunnalta, toivottavasti pelais paremminku se sun monivena, ainaki tällähetkellä pelaa hienosti.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ei oo vielä kerenny paikoilleen se pumppu, oottaa tapitusta :)
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Tulipa tämäkin rojekti potkaistua liikkeella. Aloitin sisustan purkamisella. Ei vielä passannu koko autoa purkaa, ku pitää käydä näyttään maalarille tätä rojektia ensviikolla. Elikkä lähinnä tässä on ajatuksena ottaa ruosteet kiinni mahdollisimman laajalti ja samalla äänieristyksen parantaminen ja ruostesuojaus kans tarkoitus laittaa kuntoon ym. pientä.
Kuva
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Onko nuo penkit ihan paikalleen pultattuja kaikki?

Kuvaa yritin vilkuilla, mutta en nyt tiedä mihin päädyin pälyilyssä. Tai siis vertaa tuohon kuvaan, joka omasta otettu.


Jatketaan häirintää sen verran, että omasta autosta pitäisi ensi viikon alussa lähteä ovet ja liukuovet, sekä irto-osat jo maalaukseen, koppa seurailee sitten joskus perästä..

Ei sillä, harvoin näitä kahta samaan aikaan on samassa kuosissa menossa :D joten mukava seurata, kun toisella valmistuu ja oma seisoo kahdenkin vuoden päästä nosturilla :oops:

Tuolta voi seurata totuttua hidasta valmistumista oman osalta. Toiselta sivulta alkaa viton kuvia tulla tämän kertaisesta.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

pt kirjoitti:Onko nuo penkit ihan paikalleen pultattuja kaikki?
Ei ne pultattuna oo, ku semmosilla pikakiinnityksillä nuihin reikiin lattiassa. Etummaisia pankkejä voi asetella muutamaan eri kohtaan, mutta taemmat penkit menee vain yksiin reikiin. Kääntelymahdollisuushan nuissa on kaikissa neljässä, eli naamat menosuuntaan tai johonki muuhalle. Erilaisethan nuo näyttää sulla olevan. Nämä vitothan onki semmosia, että ei kovin montaa samallaista oo. Kävin yheltä kaverilta osteleen ahtoletkua tuossa taannoin, nii sillä oli kaks 110d vitoa siellä ja molemmissa erilainen ahtoletku ja vielä tuossa omassani erilainen. :)
Ei tässä pysty kiirettä itekkään pitämään tämän kans, ku on kaikenlaista muuta hommaa ja menoa. Voihan se olla ettei tämäkään vito ennen kesää liiku, mutta yritetään yritetään. :D
pt kirjoitti: Tuolta voi seurata totuttua hidasta valmistumista oman osalta. Toiselta sivulta alkaa viton kuvia tulla tämän kertaisesta.
Juu, hokasin tuossa yks päivä, ku surffailin. Vai että hidasta...
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Onhan se ruosteessa. Saman näköistä ku olis joku 60-luvun auto, joka on seissyt kakskyt vuotta heinikossa. :D Kyllä tästä vielä hyvä tullee.

Kuva
Kuskin ovi näyttää tältä.

Kuva
Vänkärin ovi on vähän parempi.

Kuva
Liukuovi on sitte tämmösessä jamassa

Kuva
On siinä yksi listan alunen, missä ei oo ruostetta juuri nimeksikkään.

Kuva
Ompa se laholasse iskeny tuonnekki.

Kuva
Puskurin alta näyttäs tältä. Tuon takapuskurin naarmut tuli kesällä, ku yks vaununsa kanssa ajeli ohi. Tuosta saan korvauksia vakuutusyhtiöltä. En oo vielä päättäny, että korjautanko sen vai otanko kerta korvauksen. Se seleviää ensviikolla ku käyn näyttää autoa tuolla maalamossa.
Viimeksi muokannut joikke, Pe 22.01.2016 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Taas tuli vähän purettua autoa. Hankintalistalle menee ainakin kuskin ovi ja sitte mahollisesti liukuovi.

Kuva

Kuva
Oli ruostunu puhki tämä kuskin oven listan alunen. Huomasin samalla, että tätä on jo aiemminki korjailtu. Tämän lisäksi alareuna aika paha ja pieni painaumaki tässä ovessa on, joten jos jollakin käypästä kuskin ovea Vitoon on niin saa tarjota.

Meinasin irrotella nuo ovet ja lokasuojat tästä ja laitella kuntoon irtaallaan. Sen jälkeen pitäs tuota pohojaa alakaa kahteleen tarkemmin.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Nyt alakaa tulla noviisin kysymyksiä sitten. Jos joku viitsii pöllöä opastaa, niin alla olis muutamia kysymyksiä. Joo, perus tiedot/taidot maaluakseen on olemassa, mutta joitakin kyssäreitä tuossa olis.
Pitäs alakaa hommaileen maaleja yms. aineita tuohon. Mitähän mömmöjä tuohon kannattas hommailla? Lähinnä miettiny, että kokeilis fosforihappoa nuihin ruostekohtiin, kun ekaks oon mekaanisesti putsaillut enimpiä pois. Toki tuo sitruunahappoki kai olis ihan toimivaa? Hiekkapuhallusvehkeitäki löytyy, mutta en oo vielä testannu, miten nuo mun vehkeet pellaa. Hitsuuvehkeet löytyy kans, täsä taitaa uutta peltiäki tarvia. Osaako kukkaan kertoa, mistä kannattas täällä Oulu-Ylivieska-Raahe alueella ostella värkkejä, hapot, maalit lähinnä? Vai onko jotain edukasta nettikauppaa? En oo, niinku ilimeestäki näkkee, mikään ammatti autokorinkorjaaja/maalari, mutta yritetää, yritetää.
Jos nyt ajatellaan vaikka nuita oveja, niin tehäänkö se niin, että ensin ruosteet pois, eli pelti kirkkaaksi, sitten fosforihappo siihe muhinaan. Kun se on kuivunut, niin päälle vaan (happo-?)pohjamaali, kittiä, hiontaa, mutta mikä pohjamaali kitin eli pakkelin päälle kannattais laittaa? Hiontavärikö? Tarviiko hiontavärin päälle, siis kun se on hiottu tasaseksi, laittaa vielä joku pohjamaali, ennen pintamaaleja? En vieläkään oo varma maalaanko ite pintamaaleja tähän, ku en tiiä kuin onnistuu, mutta ainahan sitä saa ihiminen kokkeilla. Aikasemmat kokemukset on lähinna paikkamaalauksia ja pikkufiksauksia. Yhen auton oon ylimaalannukki. Se oli semmonen Etuveto DX Corolla vuojelta -86.
Jos vielä tuosta sitruunahapon ja fosforihapon eroista. Eli jos oikeen oon ymmärtäny, niin tuo fosforihapon siis voi antaa kuivahtaa siihen peltiin, mutta sitruunahoppa pitää pestä pois, mieluummin saippuavedellä, niinkö?
Siinäpä sekavasti tuli kirjoitettua kysymyksiä, mutta jos joku viisas auttas, niin kiitos jo etukätteen.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Happovärin päälle ei voi kitata, eli epoksia enimmäkseen. Tai tinaa ja ei tarvitse kitata.

Happomaali, epoksi, kitti, epoksi koko oveen, hiomaväri, pintaväri.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitruunahapolla ei oikein tee mitään tuolla auton alla, se toimii vain irto-osille altaassa. Fosforihappo, mieluiten se seos mitä saa motonetista, se toimii auton allakin pensselin kanssa. Hyvät suojaukset sitten hapottajalle...

Samasta lähtökohdasta lähdettiin liikkeelle kesällä:
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... d=1315&t=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Onneksi tuo oma on suojattu suomeen tullessaan, niin pienellä rapsuttelulla ja maalauksella selviää pohjasta.

Muutama reikä oli, mutta ne eivät olleet ns. pohjassa joka on maahan, vaan taitaa olla useampi pelti päällekkäin ja jää ihmeellisiä koteloita, joihin kerryttää sitten ajan kanssa hiekkaa jne hyvin seurauksin. Eli alaspäin ei näy mitään, mutta ylös onkin sitten reikä. Noita ei pääse oikein edes suojaamaankaan.

Siinä mielessä tuo pohja saattaa olla rakenteeltaan hieman erilainen tuossa joiken autossa ainakin, verrattuna tuohon omaan hieman uudempaan.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

pt kirjoitti:Onneksi tuo oma on suojattu suomeen tullessaan, niin pienellä rapsuttelulla ja maalauksella selviää pohjasta.
Tässä ne suojaus rahat on ilmeisesti käytetty vetokoukun, lohkolämppärin+sisähaaran ja vahavistimen subwuufferille asennukseen jotka on teetetty liikkeessä sillon ku tämä on suomeen tuotu. :cry:
pt kirjoitti:Happomaali, epoksi, kitti, epoksi koko oveen, hiomaväri, pintaväri.
Koitetaan tuolla reseptillä lähteä liikenteeseen.
veskola kirjoitti:Sitruunahapolla ei oikein tee mitään tuolla auton alla, se toimii vain irto-osille altaassa. Fosforihappo, mieluiten se seos mitä saa motonetista, se toimii auton allakin pensselin kanssa. Hyvät suojaukset sitten hapottajalle...
Jotaki semmosta lueskellu jostain, että jos vaikka tapettiliisteriin sekottaa tuota sitruunahappoa ja ne mömmöt levittää vaikka nyt tuohon pohjaan, ni vois onnistua, mutta kauhee homma sitte jynssätä niitä pois, ku ne on työnsä teheneet. Joten motonettiin siis. Paitti vois tuota sitruunahappoaki käydä hakemassa, ni vois sitte nuo alustan irto-osat upotella siihen. No katotaan miten intua riittää.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä sitruunahappoakin kannattaa hakea pönikkä agrimarketista juurikin kesää ja irto-osia varten. Sitruunahappoliuos tarvitsee olla lämmintä >20 astetta ja muistaakseni se pitää huuhtoa todella hyvin pois. Se dinitroli (fosforihappo) oli "hauskaa" tavaraa sutia: http://www.youtube.com/watch?v=kdjfj2jcrxY" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Itsellä tuossa Dinitrol Annitrol:a, joka lie samaa, jota veskola käyttänyt?

Enimmäkseen tosiaan tuota, ei pakko pestä pois, mutta hyväähän se tekee. Voi toki pyyhkiä tärpätillä jne.

Sitruunahappo pestävä melkein jollain emäksisellä aineella, jotta saa reaktion loppumaan.

Mikset sudi tuota pohjaan ja sitten perästä päin liuotinainetta ja painepesuria, mutta tuohon fosforiin kyllä kääntäisin pään.

Ja kun laimentelee sitruunaa, niin vesi ensin ja sitten jauhot :lol: Vielä jos saa johonkin lämpöiseen paikkaan (siis vaikka lämmönjakohuone), niin nopeutuu mielettömästi.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja veskola »

Justiin tuota Anitrolia...mulla oli vähän hankala paikka kun kesällä satoi jatkuvasti ja auto oli ilman tukivarsia tallissa niin ei pystynyt huuhtomaan, mutta sen verran huuhdoin kuin pystyin. Jollain painepesurillahan se olisi komeeta vetää ulkona ja sitten kuivata hyvin.

Liikuteltavaan korigrilliinhän noi vitot tarttis pistää pyörimään :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

Pohja juuri pesty 8)

Kun on kaksipilarinosturi ja kaivo siinä alla, niin onnistuu hienosti. 3kW:n rakennuspuhallin töhöttelee nyt lämmintä perään.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Elikkä olisko se parempi huuhtasta tuo annitroli pois, vai antaa kuivahtaa peltiin ja sitte happomaalit päälle? Pesu onnistuu ainaki niin kauan, ku nää kelis suosii. Ensteks ajatteli kyllä keskittyä nuihin oviin ja muihin irtoaviin peltiosiin, ennenku alan pohjaa laittaan.
Koittanu ettiskellä kuskin ovia tuohon, mutta eipä ne tuon kummempia oo, mitä tuolla on tarjolla käytettyjen osien osastoilla, eli tämän oven kans on vain elettävä. Voi se olla että kahtelen kuitenki jonku toisen oven, vaikka ruosteisen, ku tuossa on pikku ruttu ikkunan alapuolella. Samoten liukuovessa on pientä aaltoilua. Kait se kuitenki pitää enste kokeilla saisko niitä oiottua.

Kuva
Tämmöstä tännää. Ei kerenny kö pyörähtää tallissa ku oli illasta taas menoja, mutta eipä tässä kiire oo.

Otin liikennekäytöstä pois tänään tuon. Siinäki muutens säästää reilu 7€ jos tekee tuon liikennekäytöstäpoiston netissä. Katastuskonttorillahan se maksaa 11,20€ ja netissä 4 eskoo.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja pt »

joikke kirjoitti:Elikkä olisko se parempi huuhtasta tuo annitroli pois, vai antaa kuivahtaa peltiin ja sitte happomaalit päälle? Pesu onnistuu ainaki niin kauan, ku nää kelis suosii. Ensteks ajatteli kyllä keskittyä nuihin oviin ja muihin irtoaviin peltiosiin, ennenku alan pohjaa laittaan.
Koittanu ettiskellä kuskin ovia tuohon, mutta eipä ne tuon kummempia oo, mitä tuolla on tarjolla käytettyjen osien osastoilla, eli tämän oven kans on vain elettävä. Voi se olla että kahtelen kuitenki jonku toisen oven, vaikka ruosteisen, ku tuossa on pikku ruttu ikkunan alapuolella. Samoten liukuovessa on pientä aaltoilua. Kait se kuitenki pitää enste kokeilla saisko niitä oiottua.
Kuinka pahaa sitten aaltoilu on liukuovessa, mutta taitaa tupata aina aaltoilemaan näissä. Kuinka sitten osuu silmään on eriasia.

Jos oikein muistan, niin tuossa oli maininta, ettei tarvitsisi pestä pois, mutta jos sitä tärpätillä tai muulla pyyhkäisee, niin ei siintä haittaa varmasti ole. Pohjaan meinasin itse kokeilla Hammerliteä ja tuohon sitten massat päälle.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Tässä koitin ottaa kuvaa nuista ovista ja niiden rutuista.

Kuva
Tässä liukuovessa on nuita ruttuja lähinna tuossa taitoksen kohdalla, (peiniä) ja yks laajempi, mutta matala lommo tuossa mustalla ympyröitynä.

Kuva
Tässä kuskin ovessa on tuossa ikkunan alla tuo ruttu.

Että eiköhän nuista rutuista selvitä ihan kohtuuella, luulisin.

Kuva
Enää en ajatellu purkaa, ku etupenkit ja etuosan sisäkattoverhoilun ja etuosan lattiamaton. Sitte tää koppa menee katokseen ootteleen ovien korjausta/maalausta. Sitte ku saan ovet ja muut irrotetut osat valmiiksi/maalatuiksi, niin otan tuon kopan käsittelyyn. Liian pieni talli, ku ei mahu oikeen nuita oveja laitteleen, ni joutuu tuota koria käyttää ulukosalla tosin ei sitä ihan taivasalle jätetä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD eli Vito 110D

Viesti Kirjoittaja joikke »

Nyt alakaa olla ruostepaikat suunnilleen kartotettuna tässä.

Kuva
Tuosta pitää käyttää akku pois ja putsailla/maalata tuo, niinku koko lattian oon ajatellu muutenki tehä.

Kuva
Josko se nyt riittäs sisustan purkaminen. Ensviikkolla alakais mahollisuuksien mukaan oikeisiin hommiin tämän kanssa.
Kävin osteleen epoximaalia ym. tarviketta mukaan lukien tuo mainittu Dinitrolin Annitrol fosforihappo.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Vastaa Viestiin