OM605 rakentelua(Väyrysen renkaan vaihto)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kaaret ja kaikki. eihän sitä nyt kaataa pidä :lol:
miten tuo näyttää nuin matalalta?
tieten jos akseliston tarjoaa volvo niin sitten kori on hyvällä korkeudella :thumbup:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Volvon akseleita etitään ensivuodelle. Nyt auto puhtaasti ilman jousia pohjaanlyöntikumien varassa. Mukavempi könytä tuolla sisällä ja konehuoneessa
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ilmankos se näytti niin matalalle. minkä okoiset pyörät nuo on? 38"? tuollahan taitaa kohta päästä proto luokkaan :twisted:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kröhöm :oops: nuo on 33 gummit. hakusessa on joko 33 tai 35 kiekot ja minimissään 14 tuumaa leveenä. isommilla alkaa nuo hiippaluvälitykset olemaan niin huonot.

Tänään tuli sopiva paisari tuonne konehuoneeseen, eli mk3 golffin tekele. Mahtuu ongelmitta sinne, jos vaikka huomenna tulisi se messinkinen vesivenntiili niin pääsisi tekemään noita letkuhommia jäähdytysjärjestelmään vihdoin ja viimein. toiveissa olisi myös tuon eberin kytkentä samalla,, niin ei tartte syksyllä hirmu kiirellä sitä alkaa kötöstelemään paikoilleen.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pikkuisen silmää huijjaa sitten :D tähän on ilmeisesti tulossa kilvet? offi hommissa pitäisi olla kilvellisten luokka vielä seassa niin olisi hieman tasaisempaa :roll:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Juu, kyllä kilvet tulossa. Ihan puhdas käyttöautohan tämä on. kaikki matkat alle 150km suuntasna tulee tällä ajeltua. :D
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

sähköjen kanssa tapeltu, ja jotian muutakin saatu aikaiseksi

Kuva
Yleisilmettä

Kuva
Omatekele kaasuvivustoa, eberiä, tööttiä, lutkupumppua ja sotasankaria, siitä on toycedeksen konehuone tehty

Kuva
tarkempi kuvatus uosta linkusta.

Kuva
Hehkun relehässäkkä tuli tuonne suojaan jarrutehostimen alle. uudet johdot tuli tehty'ä itse hehkuille

Kuva
Sokea laippa tasoanturin tilalle ja siihen sitten öljynlämpömittari

Tiedä vaikka joskus vielä valmistuu. konehuone alkaa olemaan jo kohtuu kuosissa
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Perhana, sehän lähti eilen ihan avaimesta käyntiin.

Onko kenelläkään ideoita tuleeko ongelmia liian painavan vauhtipyörän kanssa? nyt vauthipyörän huomaa ainoastaan hitaalla kierrosten laskulla, ja tyhjäkäynnille mennessään ryntäyttää kerran kun pumppu ei pysy perässä? voiko tässä olla muutakin ongelmaa tiedossa, VP painaa noin 22kg ilman astelmaa. Ideana oli juuri saada niitä tyhjäkäynnillä ajelu ominaisuuksia tuonne suolle hiippailuun.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei siellä jumaliste hiippailla :D ronttoo pohjaan :twisted:
w201 om605
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttaa äkkiseltään oireitten perusteella ettei pumpun säädöt ole aivan kohdillaan.

Nimenomaan jos se ryntayttää konetta tyhjäkäynnille tippuessaan.
Pumpun sisällä on yksi ruuvi (toiseksi alimmainen) joka vaikuttaa tuohon kierrosten tippumis nopeuteen. Sen säätämistä voisi kokeilla.

Tuo painava vauhtipyörä voi aiheuttaa nyt sen että kun pumppu pienentää syöttömäärää kaasua nostettaessa, moottorin kierrokset laskee niin hitaasti että pumpun säädin katkaisee syötön lähes kokonaan ja sitten kun kierrokset on tippuneet alas niin säädin tökkää säätötangon äkäisesti tyhjäkäynti asentoon.

Hieman jos kirasis tuota toiseksi alimmaista säätöä niin pumppu ei reagoisi niin herkästi tuossa tyhjäkäynnin tuntumassa. (laskisi syöttömäärän hitaammin tyhjäkäynnin tasolle, mutta voip olla että kierrokset laskee entistä hitaammin)

Hankalasti selitetty mutta kai siitä jotain selviää. :D
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gd7znzsr ... el&list=UL[/youtube]

Ulkona ja vielä omin voimin. (Piti saada pois edestä että saadaan subaru ulos)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5UveAa-p ... el&list=UL[/youtube]

Kyllähän se perkele jää vaan huutamaan vieläkin, vaikka perussyöttöö vartti laskettu.. PErkeleen perkele. heti kun kone lämpenee, niin jää kierrosket päälle. Ja onkos kellään ideoita tuohon öljyjen lämpiämiseen, mittari ei vielä paikoillaa mutta öljypohja tuntuu melkoisen lämpimältä, hyvä että kädellä kärsii koskea kun pyörii kone lämpimäksi pajassa.
(Subarukin yrittää räävyttää, mutta ei siitä ole kuin pensselin pesuun :D
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Hoh hoijaa, vanha jakajapumpun räplääjä väänti perussyöttöö väärään suuntaan vanhasta muistista, nyt ei enää kierrokset jää leijumaan, mutta tyhjäkäynnille tipahtaminen ja "röyhtäisy" vielä vaivaa. Myös kierrosten pitäminen samassa esim 2000rpm vaikeaa, lähtee keluamaan keirroskia paikoilllaan heti todella korkealle. onko rivipumpun ominaisuus vai mikä?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itsellä löytyy myös tuo kierrosten nousu ominaisuus. hieman helpompi hallita kun on kuormaa mukana
w201 om605
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bryggi kirjoitti: Myös kierrosten pitäminen samassa esim 2000rpm vaikeaa, lähtee keluamaan keirroskia paikoilllaan heti todella korkealle. onko rivipumpun ominaisuus vai mikä?

Tuo on tuollaisen ajoneuvokäyttöön tarkoitetun säätimen normaalia toimintaa.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

OK, Lupasivat jo kyllä ottaa takaisin säätöön tuon pumpun, ei nyt millään vaan malttaisi ottaa pumppua pöydälle. Pitänee laitella auto kasaan kokonaisuudessaan ja kokeilla kuorman kanssa pumpun toimintaa jos se tavoille oppisi..
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AR0ggqdA ... el&list=UL[/youtube]
Joo kyllähän se eri maailmoissa tuo kone kuin entinen ikimalmi toyotan lohko..
Tosin pumpun otin irti juuri, ja maanantaina lähtee Kälviälle uudelleen säätöön. ja taidan sitten samalla harrastemielellä ottaa kannen poikeen, ja tuupata massatiivisteen tuon peltisen tilalle, saisi sopivan sulakkeen tuolle vapari lohkolle että ei kanget alkaisi menemään jos innostuu paineilla leikkimään. tyhjäkäynnillä kun kone kylmä omasta mielestäni putkesta tulee vesipisaroita jonkun aikaa. PRKL..
Sekä sinistä savua tulee kokoajana tyhjäkäynnillä. mallia kitkerää?? eli ennakkoa nyt liian vähän? ilman hehkua suotta edes yrittää käyntiin, hehkua 3sek ja käyntiin lähtee laakista.(nappihehku)
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Eilen tuli ostettua uusi massativiste, pitänee tänään nostaa hattu pois ja kattoo mistä se vuotaa. perkele kun on molemmat tasopinnant koneistettu ja silti vuotaa, joku kämmi siinä on käyny :x Varmaan löytyy kiintoavain jostain välistä.. Ja jos tiiviste muuten ok eikä mitään erikoista löydy, niin taidan sen purkaa tosiaan levyiksi ja vetästä jokaväliin vht mömmöt.. ja sitten sillä läjään.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Bryggi kirjoitti:Eilen tuli ostettua uusi massativiste, pitänee tänään nostaa hattu pois ja kattoo mistä se vuotaa. perkele kun on molemmat tasopinnant koneistettu ja silti vuotaa, joku kämmi siinä on käyny :x Varmaan löytyy kiintoavain jostain välistä.. Ja jos tiiviste muuten ok eikä mitään erikoista löydy, niin taidan sen purkaa tosiaan levyiksi ja vetästä jokaväliin vht mömmöt.. ja sitten sillä läjään.
Ootko varma että kansipahvi vuotaa, eikö dieselin putkestakin tule vettä ihan palamisreaktion tuloksenakin?
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

no tuota, eikäs se pitkällä putkella tule kondensiovetenä, mutta tässä putkisto noin 500mm pitkä. ja silloin kun pelkkä turbo paikoillaan, tulee vettä hiukan reilummin. ehkä tippa ja sekuntti, joka loppuu kun kone lämmin, ja omasta mielestäni paineet syylärin letkuissa liian kovat..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Bryggi kirjoitti:no tuota, eikäs se pitkällä putkella tule kondensiovetenä, mutta tässä putkisto noin 500mm pitkä. ja silloin kun pelkkä turbo paikoillaan, tulee vettä hiukan reilummin. ehkä tippa ja sekuntti, joka loppuu kun kone lämmin, ja omasta mielestäni paineet syylärin letkuissa liian kovat..
Jeps, no sillähän se selviää ku ottaa kannen irti ja katsoo onko vuotanut.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja veskola »

En lähtisi purkamaan ennen kuin on nähty, että nestettä häviää järjestelmästä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

kansi irti, ja näköjään syystä. vikaa koneistuksessa, aivan liian karkea koneistus tuossa dekkitasossa, ei voi mitenkään metallitiiviste pitää siinä. Myös erikoisen oloinen tuo öljyreiän tiiviste?? ohuempi kuin tiiviste, eli sieltä olisi kannelta loppunut voitelu hyvinkin nopsaan. onkohan tuossa nyt joku valmistusvirhe tullut tosiaan siinä öljykanavan tiivisteessä kun niiin ohkanen ja tipahti irti kun tiivisteen nostin dekkitasosta?
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Tänään pajalla pyörähdetty, ja liimailtu massatiiviste hatun ja lohkon väliin. Ensiviikolla pitöisi tulla pumpunkin uudelleen säädöstä jolloin pääsee kokeilemaan mitä se kone nyt sanoo. vai sanooko mitään..
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Jos joku ketuttaa niin se on nuo helvetin hydenostajat, yhdet ketun perseen keksinnöt... viikonloppuna kone tulille, noh 5 pytyn vika venttiili jäi kantamaan, annoin pyöriä lämpimäs että loppus, ja niin vitut. Sama supsutus kuuluu. Hermo meni ja pariin otteeseen yritin tehdä saman, ei auta, supsuttaa vaan. Noh venttiilikehto irti ja nostaja käteen, ja siitä viilapenkkiin pehmeiden leukojen väliin, nätisti aina parin minuutin välein puristin kiinnipäin, ja seurasin että öljyreiästä valuu öljyä ulos. koneisto kasaan ja nokkakaslei yöksi painamaan samoja venttiileitä auki. Tänään uudestaan tulille, niin pari kiekkaa kone pyörii ilman että venat kantaa vitosesta, mutta sitten taas sama alkoi kantamaan. kone kiinni ja tallista valot pimeeksi. aijän voi ihmsilasta vituuttaa nämä saatanan tähelliset :evil:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko niitä seetirenkaita uusittu?
Ne kuluu noissa monivenoissa vituiksi.

milli pois venttiilin päästä ja kovvaa ajoa.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Mika.T kirjoitti:Onko niitä seetirenkaita uusittu?
Ne kuluu noissa monivenoissa vituiksi.

milli pois venttiilin päästä ja kovvaa ajoa.
Kansi käytetty rempassa/huollossa ennen paikalleen laittoa, ei ollut venat uponneet kanteen ollenkaan mittausten perusteella. Melkkein pistää vituttamaan tämä kannen kanssa pelaaminen
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Koita siirtää sitä supsuttelijan nostajaa viereisen kans. Siirtyykö vika?
Niin yksin kertanen ku se nostaja onki, niin on silti tullu vastaan mukamas viallisia yksilöitä.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Noniin, tänään tuli VALMET tyyliiin ajoitettua pumppua, sen perusteella ennakko nyt 17-18 astetta todellista. Hyvin lähtee käyntiin, hiukan tuo sinistä savuttelee tyhjäkäynnillä, mutta pistön vielä konerempan piikkiin. ANtaa nyt kunnolla eka poltella ja pyöriä ennenkuin enemmön alan murehtimaan. Vedenlämmöt vaan ihmetyttää kun keikkuu siellä 100 asteessa, huomenna pitää tehdä tuulitunneli keulille ja sitten tarksitaa vielä tuo lämpömittarin paikkansa pitävyys infrapunamittarilla. Öljynlämmötkin sain 70asteeseen että aukesi tuo termostaatti jalasta ja sai öljynj'äähdyttimen täyteen ja kierron toimimaan.

Semmoisen mielenkiintoisen jutun huomasin tuosta keirrosmittarista että 4500rpm kohdalla pysähtyy mittari kuin seinään, ja kone vielä nostaa kierroksia senkin jälkeen? kosminen vehje. pitöö käyttää vielä mittaristokin irti jos siellä joku mekaaninen esto.

Turbon öljynpaluu letku oli hiukka liian ahdas kun normi puolentuuma hydeliittimiellä alkoi ahdin tulvia. Nyt tein sitten 16mm messinki sovitteella lohkoon ja siihe nkunnon letku päälle ja puristus kiinni hydrauliletkujen ouristuskoneella hst putki päälle kiinnitykseksi. Loppui se tulviminen, aluski näytti että ei rauhoittunut ollenkaan, mutta olikin vanhoja öljyjä mitö sieläåt tuli.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva

Tuommoisen suunnittelin tänään, ja heftailin kasaan pikaseen. jos tuolla saisi imua kunnolla tuonne syylärille. Huomenna kovassa yrityskessä saada nuo lisämittarit paikoilleen että uskaltaa kunnolla pyöritellä tuota konetta ilman pelkoa ongelmista.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Tänään tuli tuo tunneli hitsattua läpeensä, ja katkaistua kahtia. saa paikoilleen ja pois ilman syyärin irroitusta. konetta pyöritin niin lämmöt pysyi tasaisesti siinä 95 asteessa.

Myös mittaristoon tuli kaikki virrat vedettyä, uskaltaa konetta pyörittää kun tietää mitä tapahtuu. Pakolämmöt mietityttää, viisari ei liikahdakkaan yli 200asteen paikoillaan kaasuttaessa. hyvähän se kai on, mutta ihmetyttää kun tojotan omassa koneessa herkästikin sai mittarit nousemaan korkeammalle.

Pitänee vartti perus syöttöö tiputtaa nyt sisäänajoon, saa nopsammin kierrokset alas, tosin ei nuo nytkään hirmu hitaasti laske, noepamminkin voisi. Onko vinkkejä miten tyhjäkäynnin tasauksenb saisi pelaamana, kone lämpimänä huojuu tuo tyhjäkäynit todella vittumasiesti, kiekka mittarista ei huomaa, mutta äänetä kuulee että huojuu tyhjäkäynnti.
Vastaa Viestiin