Seuraavat viestit on kopioitu suoraan naapurifoorumilta ja lukemisen helpottamiseksi eritelty.
Lestrange kirjoitti:Vastoinkäymiset sen kuin jatkuu..
Sattunut tässä muutaman päivän aikana, että liikkeelle lähdettäessä kun painaa kaasua niin auto arpoo muutaman sekunnin ja sitten yhtäkkiä hyökkää eteenpäin..
Sama myös kun ajaa tasakaasulla niin yhtäkkiä nykäisee rajusti eteenpäin..
Ja lisäyksenä: oikeimman puoleisessa pasuodattimelle tulevassa letkussa(pumpulta tuleva letku) näkyy aika paljon ilmakuplia, voiko tämä vaikuttaa ylläolevaan? Ja miten saan ilmat pois palinjastosta?
Kyseessä on ilmeisesti joku w202 tai w210 sähköpumpulla kun puhut o-renkaista ja syöttöpumpusta samassa lauseessa? Polttoaineenlämmitin siellä lohkon kylessä on yks potentiaalinen vikakohde. Toinen on märäntyneet polttoaineputket taka-akselin yläpuolella (itsellä oli tämä).
Siekkinen kirjoitti:..kun puhut o-renkaista ja syöttöpumpusta samassa lauseessa?
Tämä ongelmakohta voitaneen jättää pois laskuista, koska pumppu ei ollut suutinputkien lähettyviltä yhtään märkä, eikä myöskään pumpun kyljessä näkynyt kosteutta missään kohtaan.
Olin jo aivan unohtanut että noissahan vuotaa nekin eli paineventtiilien o-renkaat. Mutta kokeile ilman sitä polttoaineenlämmitintä että loppuuko se ilman vetely.
Ei ole ollenkaan sama kone kuin w210 290 DT.
Eikös tuossa 5 syl monivenassa (OM 605) ole se polttoaineen esilämmitin kuin muissakin monivenoissa, joka kannattais tsekata, ettei vetele kuoren välistä ilmoja järjestelmään.
Sen ohitaminen kokonaan näin talven alla ei liene viisasta.
Jos niitä polttislinjojen muoviliittimiä aukoo, niin kannattaa kyllä aina uusia ne o-renkaat, kun ne ei maksa juuri mitään.
Siekkinen kirjoitti:Olin jo aivan unohtanut että noissahan vuotaa nekin eli paineventtiilien o-renkaat. Mutta kokeile ilman sitä polttoaineenlämmitintä että loppuuko se ilman vetely.
Päätin nyt ottaa Siekkisen viestin tähän lainaukseen, vaikka Harri S samasta asiasta puhuukin.
Mistä löytyy tämä polttoaineen esilämmitin?
Ja miten kokeilen ilman sitä, että saako se vielä ilmaa?
Tämä on tämmöstä ku lyödään ihan tumpelo ropaamaan autoja.
Net o-renkaat kovettuu ajankanssa, eli jos päällisinpuolin näyttääkin ok, niin vaiha kuitenki, ei maksa juuri mittään.. itella alko pakkasilla käynninstyyn kylmänä näitten vaihdon ansiosta..
Ai se olikin monivenassa kannen kupeessa eikä lohkon. Muistin väärin. No, jokatapauksessa tuon kun ohitat ja kokeilet toimiiko. Talvella ei tosiaan kannata jättää sitä kokonaan pois vaan ostaa ehjä/uusi.
Miten tuon pystyy ohittamaan? Tulppaamalla jotenkin vai miten?
Pasuodattimen jalassaolevassa liittimessä, sama letku joka menee tuohon lämmittimelle, tuntu olevan vääränlainen o-rengas.. Eli se pääsi heilumaan pystysuunnassa ja oletan, että tiivisterenkaan kuuluisi olla koko sen uran levyinen, johon se laitetaan?
Mistä saan ostettua oikean kokoisia ja oikean määrän niitä o-renkaita?
Kävin paikallisella kl-varaosien myyjältä kysymässä niin sanovat, että ei heiän kautta saa..
Lestrange kirjoitti:Miten tuon pystyy ohittamaan? Tulppaamalla jotenkin vai miten?
Pasuodattimen jalassaolevassa liittimessä, sama letku joka menee tuohon lämmittimelle, tuntu olevan vääränlainen o-rengas.. Eli se pääsi heilumaan pystysuunnassa ja oletan, että tiivisterenkaan kuuluisi olla koko sen uran levyinen, johon se laitetaan?
Mistä saan ostettua oikean kokoisia ja oikean määrän niitä o-renkaita?
Kävin paikallisella kl-varaosien myyjältä kysymässä niin sanovat, että ei heiän kautta saa..
Veholta tilattiin työpaikalle iso kasa. Ei ne sielläkään älyttömän kalliita ole. Reilun euron kappale. Kyllä sen kuuluu olla koko uran levynen ja oikealla renkaalla se liitin on myös melko tiukka painaa kiinni. Jätät sen lämmittimen vaan pois välistä ja vedät letkut suoraan sen ohi.
Lestrange kirjoitti:Miten tuon pystyy ohittamaan? Tulppaamalla jotenkin vai miten?
Pasuodattimen jalassaolevassa liittimessä, sama letku joka menee tuohon lämmittimelle, tuntu olevan vääränlainen o-rengas.. Eli se pääsi heilumaan pystysuunnassa ja oletan, että tiivisterenkaan kuuluisi olla koko sen uran levyinen, johon se laitetaan?
Mistä saan ostettua oikean kokoisia ja oikean määrän niitä o-renkaita?
Kävin paikallisella kl-varaosien myyjältä kysymässä niin sanovat, että ei heiän kautta saa..
Veholta tilattiin työpaikalle iso kasa. Ei ne sielläkään älyttömän kalliita ole. Reilun euron kappale. Kyllä sen kuuluu olla koko uran levynen ja oikealla renkaalla se liitin on myös melko tiukka painaa kiinni. Jätät sen lämmittimen vaan pois välistä ja vedät letkut suoraan sen ohi.
Pistänpä kuvan siitä tiivisteestä..
Toivottavasti Siekkisellä ei mee hermo näihin mun kysymyksiin.
Mutta, mihin ohjaan sen letkun lämmittimen puoleisen pään, jos haluan jättää sen välistä?
Ja se lämmitin häätyy kait tulpata kokeilun ajaksi, että ei sitä kautta vedä ilmaa sitten koneeseen?
Tuossa keltaisella merkitty tuo rako, joka jää tiivisteen ja uran väliin. Eli nuin kapea on se tiiviste..
Ja tuon teippikötöstyksen oli joku edellisistä omistajista laittanut, että ei hankautuisi puhki tuo paletku. Nyt kyseinen viritelmä on poistettu, letku todettu ehjäksi ja sitä hinkannut alipaineletku(tuo musta joka näkyy tuossa teipin alla) on jo ennen kuvan ottamista käännetty paletkun toiselle puolelle.
mulla on samaa ongelmaa ja uusin kaikki putket, eivät maksaneet mega-autossa,kun reilun kympin kappale ja yksi oli edellisen omistajan toimesta korjattu teipillä
pelkät o-renkaat olis ollu neljän euron paikkeilla kpl,mun pitää myös tutkia se lämmitin
Mun mielestä kuvassa näkyviä letkuliittimiä ainaki on kahta eri kokoa, eli näin ollen renkaitakin olisi kahta eri kokoa? Toinen on juurikin tuon kuvassa näkyvän letkun toisessa päässä.
Lestrange kirjoitti:Miten tuon pystyy ohittamaan? Tulppaamalla jotenkin vai miten?
Pasuodattimen jalassaolevassa liittimessä, sama letku joka menee tuohon lämmittimelle, tuntu olevan vääränlainen o-rengas.. Eli se pääsi heilumaan pystysuunnassa ja oletan, että tiivisterenkaan kuuluisi olla koko sen uran levyinen, johon se laitetaan?
Mistä saan ostettua oikean kokoisia ja oikean määrän niitä o-renkaita?
Kävin paikallisella kl-varaosien myyjältä kysymässä niin sanovat, että ei heiän kautta saa..
Veholta tilattiin työpaikalle iso kasa. Ei ne sielläkään älyttömän kalliita ole. Reilun euron kappale. Kyllä sen kuuluu olla koko uran levynen ja oikealla renkaalla se liitin on myös melko tiukka painaa kiinni. Jätät sen lämmittimen vaan pois välistä ja vedät letkut suoraan sen ohi.
Pistänpä kuvan siitä tiivisteestä..
Toivottavasti Siekkisellä ei mee hermo näihin mun kysymyksiin.
Mutta, mihin ohjaan sen letkun lämmittimen puoleisen pään, jos haluan jättää sen välistä?
Ja se lämmitin häätyy kait tulpata kokeilun ajaksi, että ei sitä kautta vedä ilmaa sitten koneeseen?
Täytyy kyllä sanoa etten osaa tuon koneen lämmitimen kanssa enempää neuvoa.
Miten minusta jotenkin tuntuu että kl:ltä tuli minun paikalliseen varaosaliikkeeseen net renkkaat tai sitten muistan väärin.. löytyyhän nuita varmasti jostain muustakin liikkestä missä myydään laakereita yms.. ainoa vaade että kestää polttoaineen..
Kaikki muoviputket uusiksi. Vähenee ongelmat. Eikä mitään arvuuttelukoon O-renkaita
Kannattaa vaihtaa myös karkeasuodin. Siinä on myös O-rengas.
+ Tutkia kumiletkujen kunto, niitä on muutama, ennen noita muoviputkia
jos kovia tai haljenneita niin vaihtoon
metalliputki voi olla myös syöpynyt, eikä välttämätä sen imuvuoto näy päällepäin
Muutenkaan imupuolen vuodot harvoin näkyy ulospäin. Silloin ovat jo todella huonoja.
Lämmitinkin voi olla syyllinen, mutta nuo kannattaa tehdä ensin.
Ja voit varautua, että muutaman vuoden jälkeen saa taas vaihtaa
Ai kun kaipaisi vanhan kunnon ajan banjoliitoksia
Lestrange kirjoitti:Miten tuon pystyy ohittamaan? Tulppaamalla jotenkin vai miten?
Pasuodattimen jalassaolevassa liittimessä, sama letku joka menee tuohon lämmittimelle, tuntu olevan vääränlainen o-rengas.. Eli se pääsi heilumaan pystysuunnassa ja oletan, että tiivisterenkaan kuuluisi olla koko sen uran levyinen, johon se laitetaan?
Mistä saan ostettua oikean kokoisia ja oikean määrän niitä o-renkaita?
Kävin paikallisella kl-varaosien myyjältä kysymässä niin sanovat, että ei heiän kautta saa..
lintoselta ainaki löyty letkut o renkaineen hyllystä vielä 4 vuotta sitten
Polttoaineen esilämmittimen poistaminen, koskee kapeakantista ja leveäkantista, molemmissa se on kiinni kannessa, hieman erilainen ja eri kohdassa.
- Tässä tapauksessa otetaan tuommonen kusenkeltaisen putken päässä oleva musta liitin, veistetään keltainen letku pois, uusitaan O rengas ja laitetaan letkuklemmarilla laadukas kumiletku tilalle, semmonen joka on sovelias dieselille.
- Edellä olevan letkun toinen pää viedään sinne letkuun, joka tulee esilämmittimelle, siellä luultavasti on jossakin kohtaa jälleen <huokaus> muoviset pikaliittimet, joille samal käsittely eli liitin vapaaksi mattopuukolla ja klemmarilla kumiletku tilalle.
- Varsinainen esilämmitin jää siihen kanteen, koska sen läpi kulkee jäähdytysneste.
Esisuodattimen eliminointi:
- En muista onnistuuko tämä miten helposti moniventiilissä mutta pitäisi onnistua, eli jälleen mattopuukkoa muoviliittimille ja viedäänkin kumiletkulla. Tosin tämä esisuodattimen poisto on kohtuu turhaa työtä.
Ajelin edellistalven ilman polttoaineen esilämmitintä, se toimii kunhan lämpötila ei laske alle -30, tämä pitää sitten vain tietää, eli vaikka auton saa käyntiin niin se hyytyy matkalle hetken kuluttua jos lämpötila tippuu alle 30. Karkeasuodatinta ei ole ollut paikoillaan noin 30 000 km aikana ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Eli siis listaa mitä kannattais tehä, jotta mahdollisesti eliminoitas tuo ilmavuoto:
- O-renkaat vaihtoon
- Kirkkaat paletkut vaihtoon
- Kumiset paletkut vaihtoon
- Tarkistaa onko takakelkan luona letkut mädät, jos on niin paletkua tilalle
Ehkä se vuoto oli jossakin noista liittimistä, minkä otit auki ja vuoto loppui uudelleen kasatessa.
Ne suuttimien paluuletkut kannataa uusia samalla kun noita letkulinjoja laittelee kuntoon.
Suosittelen orkkissysteemeissä pitäytymistä, noita erilaisia säästöjuttuja on nähty jo aivan liian paljon.
Naftankestäviä O-renkaita saa ihan tavan hydrauliikkaliikeistä, mitään halpissarjan rinkuloita en sinne laittaisi, kun eivät pitkään kestä.
Veskola tuossa selittikin jo sen lämmittimen eliminoinnin ja mahdolliset seuraukset.