S210

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

eiku joo niinhän se olikin. nyt kun muistelin kun joskus veholla hommissa olin niin huollon yhteydessä yks pultti pois ja pyöriteltiin lähelle kenkät aina...
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pakoputken hitsausta, tässä mallaan putken paloja..
Kuva
nähikuva..
Kuva
hitsisaumat ei oikein onnistu...
Kuva
miten nää tämmöseks tulee???
Kuva
kumman näköiset hitsisaumat... harmi ku huomasin ne vasta sit ku olin jo melkein valmiiks..
Kuva
pikkasen ahasta on joo hahhah
Kuva

Noniin huomasin nyt miks noi hitsit ei onnistunut.. putket on ruostumatonta terästä jatkon kohalta moottoriin päin ja jatkon kohalta taaksepäin on terästä. Olen hitsanut siis ruostumattomaan putkeen teräslangalla joten se ei tule varmasti kestämään hitsisaumat?

Voiko tolla hitsillä hitsata ruostumatonta jos laittaa ruostumatonta hitsilankaa siihen ja eri kaasua pitää kai olla? Hitsi on Kemppi kempomat 150.
//Pasi
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Kyl se sauma kestää sen aikaa kun muukin putki :)

Rosterilankaa ja argoni kaasuksi.. onnistuu mikilläkin joku saa korjata jos oon väärässä

Olitkos tehnyt "runkoon" pienen avarruksen sen yhen tukivarren kohdelle :D kattelin et olis liikunta varaa nyt ainakin.
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ei tarvinut tukivarren takia tehä mitään. Pakoputkesta,ei kai se ole niin hyvä jos olen hitsanut tavallisella langalla ruostumattomaan. Eikö se
hitsisauma ruostu ja irtoa sit lopulta putkesta? Kondenssivesi ei ole varmasti hyväks?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sitä ruostumatonta sekoittuu siihen saumaan sen verran että ei ruostu juuri yhtään. Pitäis onnistua kyllä paremminkin ruostumattoman tavallisella langalla hitsaaminen :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:Sitä ruostumatonta sekoittuu siihen saumaan sen verran että ei ruostu juuri yhtään. Pitäis onnistua kyllä paremminkin ruostumattoman tavallisella langalla hitsaaminen :roll:
No kai siinä joku syy on että ruostumatonta lankaa myydään erikseen, muutakuin että ei ruostu :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mitenkä on muuten, nyt joudun ottaan hitsit auki= putket jää liian lyhyeks.. ei ole myytävänä samankokoista putkea ruostumattomana. Lähin koko on seuraava: sisähalkaisia 48mm, ulko 51mm. Originaaliputki autossa on: sisähalkaisia 51mm, ulko 55mm. Haittaako jos putki siis pienenee 51mm 48mm:iin noin 40cm kokoisella pätkällä ? Kummallekin putkelle siis tulee samanpituiset jatkot. Aattelin jos se haittaa tuolla pätkällä kun sisämitta on pienempi, estääkö pakokaasuja?
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

pasi84 kirjoitti:Mitenkä on muuten, nyt joudun ottaan hitsit auki= putket jää liian lyhyeks.. ei ole myytävänä samankokoista putkea ruostumattomana. Lähin koko on seuraava: sisähalkaisia 48mm, ulko 51mm. Originaaliputki autossa on: sisähalkaisia 51mm, ulko 55mm. Haittaako jos putki siis pienenee 51mm 48mm:iin noin 40cm kokoisella pätkällä ? Kummallekin putkelle siis tulee samanpituiset jatkot. Aattelin jos se haittaa tuolla pätkällä kun sisämitta on pienempi, estääkö pakokaasuja?
Tee rst pellistä niin tulee sopiva.. Oon joskus tehnyt kun on ollut hankalia putki kokoja.. Tuskin huomaat tuota ahdistumista putkessa :think:
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Olen puhunut tänään yhen pakoputkifirman kanssa ja jätän auton
sinne keväällä ja he tekevät siihen ruostumattoman pakoputken.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin tästä onkin aikaa ku viimeks olen laittanut autoa..nyt viikonloppuna sain jotain tehtyä..
Uusi kardaanituki ja laakeri.
Kuva
Pakoputkea odotellessa.
Kuva
pölyinen..
Kuva
kardaani paikallaan (ja joo,vedin pultit kiinni kuvan jälkeen, momentti 60Nm) :D
Kuva
Viimeiset pyöräntuenta osat alkavat löytää paikkansa..
Kuva
tämä menee uusiks keväällä, jätän auton yhteen firmaan joka tekee autoon ruostumattoman pakoputkiston..
Kuva
uudet pultit/mutterit kaikkiin osiin :D
Kuva
pakoputki paikallaan.
Kuva
iloinen auton omistaja ja remonttimies :D
Kuva
Avatar
karppov66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.12.2008 23:24
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja karppov66 »

Täältä iso :thumbup: Hieno toppikki lueskella ja hakea motivaatiota, pitäisi juniorin kanssa tehdä E36 bmw;hen suunnilleen samanlainen hitsuu urakka. :wave:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitoksia!! Nyt olen taas nuhassa, joten auto saa odotella vähän taas. Viikonloppuna olen taas menossa muualla joten aika vierii muissa hommissakin.. Jos vaan suinkin jaksan niin huomena ois töitten jälkeen tarkoitus mennä taas talliin. Olen muuten ostanut mb audio 20 soittimen autoon jonka haen lauantaina. Aikasemmin siinä oli audio 10 joka oli ihan mitätön mun mielestä, ei mitään bassontoistoa. Nykyinen mp3 soitinkin on jo parempi vaikka maksoi vaan 40 euroa.

Kuitenkin sit tulin siihen tulokseen että halun pitää rattiohjauksen joten vaihdan taas stereoo, laitan siihen sit jonkun aux sisäänoton, miten sen teen, sitä en vielä tiedä..

Ens viikolla ois tarkoitus kääntää autoa ja aloittaa etupään laittoa. Nyt viikolla yritän käynnistää auton ja kattoa ettei tasonsäätöputket vuoda. Sen jälkeen laitan autoon betonisäkkejä 160kg edestä ja lasken sen alas, mittaan sitten tukivarsista koriin vasten mitan, lasti pois ja perä taas pukeille ja nostan tukivarsia tunkilla edellä mitattuun mittaan ja sitten kaikki pultit ja mutterit kiinni nivelille ym. perässä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin, takapää on taas kasassa :D Miten tuo tasonsäätö ilmataan? Siellähän on se ilmaruuvi venttiilissä. Käytin autoa ja aukasin ilmaruuvia (auto seiso renkaitten päällä) ja auton perä laski noin 5cm kun avasin ruuvia. Mutta nyt en saa perää ylös?? Ei vaikuta vaikka liikuttaa venttiilin vartta vaikka mihin suuntaan.

Mikä on vialla?? Avasin iskarien luona olevia yhistyskappaleita ja öljyä alkoi tulla ulos. Joten öljy menee iskareihin asti.
Mutta pitääkö auto olla renkaat ilmassa kun ilmaa? Miks se ei nouse se perä?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa: Tasonsäätö ongelmia

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin kattelin vähän netiltä ja löysin kuvan siitä tasonsäätöventtiilin tangosta joka yhistää sen kallistuksenvakaajan tankoon ja huomasin että olin laittanut sen 180 astetta väärin päin... muutin sen, käynnistin auton ja vips.. ohhoh öljy meni tyhjäks säiliöstä ja sen jälkeen alko kauhea vihellysääni... Sammutin auton, lisäsin öljyä ja käynnistin taas.. vihellys jatkui, avasin ilmaruuvia venttiilistä ja vihellys loppui. Kun laitoin ilmaruuvin kiinni niin vihellys jatkuu... onkohan vielä ilmaa putkissa? Vuotoja ei näy.. Missä asennossa se vipu siitä venttiilistä pitää olla kun ilmaa sen?
ostan huomena lissä öljyä ku se loppu kesken..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa: Tasonsäätö ongelmia

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maalasin jarrukilvet vielä uusiks..
Kuva
:D
Kuva
uutta osaa löytyy :)
Kuva
toukokuussa oli takarenkaat viimeks paikallaan...
Kuva
uudet levyt..(brembo)
Kuva
takaapäin.
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa: Tasonsäätö ongelmia

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt toimii tasonsäätö, venttiilin tanko oli väärässä asennossa siks se vinkui koko hydraulipiiri.. Nyt toimii ku ilmasin vielä lisää, tässä video kun kokeilen sitä.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nT53VJ_bHo
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: S210 remppaa: Tasonsäätö ongelmia

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

pasi84 kirjoitti:Nyt toimii tasonsäätö, venttiilin tanko oli väärässä asennossa siks se vinkui koko hydraulipiiri.. Nyt toimii ku ilmasin vielä lisää, tässä video kun kokeilen sitä.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nT53VJ_bHo
hienoa työtä (taas). :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa: Tasonsäätö ongelmia

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

AP-race/lake kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Nyt toimii tasonsäätö, venttiilin tanko oli väärässä asennossa siks se vinkui koko hydraulipiiri.. Nyt toimii ku ilmasin vielä lisää, tässä video kun kokeilen sitä.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nT53VJ_bHo
hienoa työtä (taas). :thumbup:
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:Apua takapään tankojen kans..

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

hei. Vosiko joku ystävällinen katsoa miten nuo takapään tangot pitää vetää kiinni, siis vaikka WIS:istä. En pääse sinne katsomaan just nyt ja ois aika kiire.. Ajattelin lähinnä sitä että miten paljon painoa pitää olla autossa ennenkuin pultit vedetään kiinni. Jos oikein muistan niin bensatankki pitää olla täynnä ja lisäksi painoa 75kg perässä, voisiko joku varmistaa? Mun auton runkonumero on: WDB2102621B280965
//Pasi
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja Teemup »

Kuva
W163, S124
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

kiitos, mutta Ruotsin mersuklubilta sanottiin että vetoakselit pitää olla suorassa asennossa (vaakasuorassa) ennekuin mitään kiristetään, joten tein niin. Meniköhän ihan pieleen nyt sit?? Nostin tunkilla alatukivarresta niin paljon että akseli oli suorassa, sit vedin kiinni pultit.

No nyt on talli raivattu taas :) Jarrusatulien remontti seuraava.
Kuva
renkaitten päällä taas :)
Kuva
:D
Kuva
Vähäsen laskee varmasti perä alas ku ajelee sillä ensin että kaikki asettuu paikalleen kunnolla.
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Löysytin kaikki pultit.halun olla varma miten ne kuuluu kiristää ja luulen että tuo edellä täältä saatu ohje pitää paikkansa. Onkohan tangot ja puslat nyt pilalla tosta väärinvedosta? 3päivää ollut noin väärin kiristettynä,en kyllä nähnyt mitään poikkeavaa niissä,ei ehkä kolmessa päivässä mene huonoks? Autolla ei ole ajettu yhtään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja napa »

pasi84 kirjoitti:Löysytin kaikki pultit.halun olla varma miten ne kuuluu kiristää ja luulen että tuo edellä täältä saatu ohje pitää paikkansa. Onkohan tangot ja puslat nyt pilalla tosta väärinvedosta? 3päivää ollut noin väärin kiristettynä,en kyllä nähnyt mitään poikkeavaa niissä,ei ehkä kolmessa päivässä mene huonoks? Autolla ei ole ajettu yhtään.
älä panikoi, ei ole mitään pilalla... paras konsti on siis kiristää ne pultit niin, että auto on pyörillään ja ehkä pieni lisäpaino vielä kontissa... niin ja kannattaa yrittää saada tukivarsiin pientä liikettä vaikka pomppimalla vetokoukun päällä, ennen pulttien kiristämistä, että jouset ja muut asettuu, jos on vetokoukku, jos ei ole, niin pari kaveria istumaan konttiin ja hytkyttelee siinä hetken...

sellaiset ohjeet, että vetari pitää olla suorassa jne. tunkin päällä kasaamiset kannattaa unohtaa heti alkuunsa...

sillä ne puslat voi saada korkkaamaan, jos kiristää ne jousitus vapaana (pyörä ilmassa) ja lähtee heti johonkin testiradalle vetämään pompputestiä :D

niin ja muista tarkistaa tukivarsien kireys sitten joskus 100-150 km ajon jälkeen, tahtovat löystyä, vaikka olis kuinka kiristetty...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mistä tämän olet kopioinut? Miten varmoja nänä tiedot ovat? //Pasi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Olen puhunut mersun jälleenmyyjän kanssa täällä ja he sanoivat saman kuin täällä sanottiin, bensatankki täynnä ja pultit kiinni.
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja Teemup »

pasi84 kirjoitti:
Mistä tämän olet kopioinut? Miten varmoja nänä tiedot ovat? //Pasi
WIS
W163, S124
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa:apua ennen takapään tankojen kiristystä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitoksia avusta!!!
Nyt on sit aika hyvin saatu eteenpäin hommaa..laitoin painoja perään= 80kg että ois tankki täynnä. Sitten auto pukkien päälle ja tunkilla nostin alatukivarresta että oli sama mitta navan keskiosasta lokarin reunaan kuin renkaitten päällä seisoessa, sitten pultit kiinni :D
Kuva
vedin momenttiavaimella kaikki pultit mitkä pystyin sillä vetämään (tilan takia en voinut kaikkia vetää momenttiin).
Kuva
valmis :)
Kuva
Ostin webein grilliin taroitettu alupeltiä.. laitan sitä keskimmäisen äänenvaimentajan yläpuolelle lämpäsuojaksi.
Kuva
Pelti paikoillaan.
Kuva
Bensafiltterin suojamuovi paikallaan myös.
Kuva
Alusta.
Kuva
Webaston bensaputki sai suojapellin kanssa, oli aikasemmin haljenut se putki..
Kuva
Siinä näkyy se pelti paremmin.
Kuva
Eri vinkkelistä..
Kuva
Jarrusatuloitten remontti, tiivisteet ostin mersulta koska muut eivät käyneet , pölysuojat irtosivat. Tässä otan mäntää ulos.
Kuva
Mäntä ulkona..
Kuva
Valmiiks remontoitu (maalaus vaan puuttuu).
Kuva
Tätä rasvaa käytin männän sisempään tiivisteeseen ja myös ohuen kerroksen laitoin mäntään ennen takaisin laittoa.
Kuva
Omatekemä työkalu jarrusatulien remonttia varten :) Erittäin helppo saada männät ulos tällä ja se paras tässä on että kun on remontoinut satulat valmiiks niin voi heti ne kokeilla ja huomaa ettei ainakaan vuoda jarrunestettä. Hyvä ettei tarvii vasta autossa kokeilla niitä.
Kuva
Jarrusatulat saivat happoa, ja huomena luultavasti pääsen maalaamaan :)
Kuva
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja Teemup »

hyvähän siitä tulee.. kerran kasattiin 270cdi:in satulat omegan tiivisteillä kun ei löytynyt tarvikkeena mersuun.. :think:
W163, S124
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitos. Ahaa,tarvikemyynnistä ei kannata ostaa satuloitten remonttisarjaa koska ne eivät pysy paikallaan (pölysuojat ). Ostin mersulta (aten omat tiivisteet) ja passas heti.
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Re: S210 remppaa

Viesti Kirjoittaja Teemup »

tässä tapauksessa selitys on että lauantaina tehtiin remonttia (ei ollut veho auki).. :D
W163, S124
Vastaa Viestiin