Projekti: W126 edustuskuntoon ja pienimuotoista tuninkia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

kannattaa laittaa pohjalle sitä glymin punasta vahaa,(joo on hiova, mutta ei siitä jää mitään jälkiä, jos ei hampaat irvessä hiero) loppu tulos on parempi/kestävämpi ja se kultainen "kesto"vaha lähtee pois paljon helpommin.
jos tämä "kesto"vaha junttaantuu kovin tiukkaan,niin sen pois hieronta jättää jo huomattavan määrän narmua uuteen maali pintaan :( .

nimim: kokemusta on :roll:
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja se punainen glymi on kyllä niin vähän hiovaa/puhdistavaa että sitä kyllä uskaltaa käyttää.

Mites muuten, pitäisikö sen kultakorkkisen Autoglymin ollakin sellaista ihan lientä? Kysyy nimimerkki "mokomaa ostanut ja aineen koostumuksesta suuresti hämmästynyt". :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tuo oli muuten hyvä pointti. Joskus olenkin huomannut sen kultaisen vaativan yllättävän voimakasta hankausta, varsinkin jos vetää vahaamattomalle pinnalle. Siitä jää omituisia "täppejä", joiden kiillotus vaatii lähes värivaha / rubbingcompound -luokkaa olevaa voimaa. :P
Eikä sen kultaisen kiilto, mielestäni, ole juurikaan punaisen kiiltoa kummempi. Siis ainakaan hieman kuluneella maalipinnalla. Valkoista autoa vahatessa kiilto jopa himmeni punaisen "hullunkiillon" jälkeen, tosin vahan kuivumisaika oli vain noin tunnin luokkaa. Punanen on kyllä lähes lopussa, tarttee melkein pankkilainaa ottaa siihen puolen litran törppöön... :shock: Mutta on kyllä hintansa arvoista stuffia.

Edit: On se punanen yllättävän hiovaa, jos sitä käyttää tarpeeksi ja hinkkaa kosteana. :oops:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
teroth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 17.05.2004 20:56
Paikkakunta: Elimäki

Viesti Kirjoittaja teroth »

Eli siinä punaisessa Glymissä EI ole hiovia aineosia. Se kyllä puhdistaa komeasti ja suojaa maalipintaa. Kestävyys on hieman heikompi kuin jollain esim. Korrekin Tefloxilla (kokemusta), mutta erittäin helppokäyttöinen.

Kullanvärisestä: Ei sisällä yhtään puhdistavia aineosia, eli jos levität likaiselle pinnalle, lika jää vahakerroksen alle. Sitten ei ole hauskaa. Toisaalta, uudessa maalipinnassa ei pahemmin taida olla pikitahroja...

Mutta kaikenkaikkiaan kannattaa ensin vahata punaisella ja heti perään kulta. Sen kannattaa antaa kuivaa rauhassa. Alta tunnin kuivumisella ei kannata edes alkaa pyyhkimään. Mielellään enemmän, jopa yön yli (kuivassa) Jos alkaa pyyhkimään pois heti levityksen jälkeen, ei vaha ehdi kovettua tarpeeksi.

Ja sitten koostumuksesta: punainen on "perinteistä" vahaa, kun kulta on melkein väritöntä nestettä, kuin vettä (tuoksusta kyllä erottaa jos ei muuten :wink: ).
Kultaisella vahatessa purnukkaa kannattaa ravistella säännöllisesti, ei vain ennen vahausta: tuppaa erottumaan nuo aineet suht nopeasti purkissa, jolloin vahaustulos ei ole paras mahdollinen.

Kultaisen tarkoituksena ei olekaan parantaa kiiltoa (hyvän punaisen vahauksen jälkeen) vaan muodostaa maalipinnan päälle "kalvo" joka pidentää vahapinnan kestoa

Toivottavasti selvensi asioita edes hieman.
Oma talous:
MB E 200 CDI A -99

työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

teroth kirjoitti:Toivottavasti selvensi asioita edes hieman.
Kyllä selvensi, kiitos. Tässähän joutuu sitten melkein tarjoamaan Amazonillekin vielä punaista vahaa. Kaikki jotka näkivät sen Vehoniemessä, eihän se kiiltänyt, eihän? :)
Kuinkas muuten, jos sekoittaa noita kahta keskenään? Jokuhan sitä ehdotteli aikoinaan (olisko ollu jarski); itsekin joskus laimensin punaista purkin loppua kultasella ja tuntui jotenkin levittyvän / pyyhkiytyvän paremmin, liekö jotain psykologista tekijää mukana... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.12.2003 12:36

Viesti Kirjoittaja toni »

Pasi M. kirjoitti:Kuinkas muuten, jos sekoittaa noita kahta keskenään?
Miksi ihmeessä? :shock:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

toni kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Kuinkas muuten, jos sekoittaa noita kahta keskenään?
Miksi ihmeessä? :shock:
Dunno, just asking. :P
Kaks kärpästä yhdellä iskulla ja puolella vaivalla? :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
teroth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 17.05.2004 20:56
Paikkakunta: Elimäki

Viesti Kirjoittaja teroth »

Tuota sekoittamista en ole miettinytkään. Levittämisen helppous tullee yksinkertaisesti notkeammasta koostumuksesta. Olen joskus miettinyt punaisen ohentamisesta vedellä levityksen nopeuttamiseksi. Punainen kun voidaan levittää myös kosteaan pintaan, vaikka ohjeet eivät asiaa mainitsekaan.

Kun vertaa punaisen ja kullan levitykseen menevää aikaa kulta voittaa 5-0. Sitä kun ei tarvi (=saa) painaa yhtään maalipintaan koska levitetään puhtaalle / juuri vahatulle pinnalle, huolellisesti tosin.

Pyyhinnässä punainen on nopeampi. Itsellä kulta tuppaa tukkimaan kiillotusliinan ahkerammin ja istuu muutenkin sitkeämmässä. Mutta työn jälkeen seisoo kiitos...

Näissä vahaushommissa (kuten yleensäkin) kannattaa varata runsaasti aikaa. Varsinkin poispyyhinnässä liinan puhdistus vahapölystä riittävän usein, sekä rauhallinen työtahti varmistavat parhaimman lopputuloksen.

Jos ei muuten aikaa mene, niin siinä sitten hiljalleen esiin tulevaa kiiltävää pintaa ihastellessa voi kulua yllättävän pitkiä hetkiä...
Oma talous:
MB E 200 CDI A -99

työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minulle automaalari sanoi, että ei mitään voimakasta käsittelyä uudelle maalipinnalle seitsemään viikkoon maalauksesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja minulle sanoi, että voi pestä/vahata vaikka parin viikon päästä, kunhan ei ylettömästi hiero. :shock: :?

Niin, ei kai niitä Autogylmejä ole tarkoitettu sekoitettavaksi ihan sellaisenaan. Enste punainen vaha pintaan tavalliseen tapaan, sitten sen päälle kultakorkkisesta "toinen vahauskerta". Tässä kohdassa aineet käsittääkseni reagoivat jotenkin keskenään ja tuloksena on tosikirkas ja kovahko pinta. Tiedä sitten, mitä tapahtuu jos aineet alkavat jo ennen levitystä "käymään".

Parhain jälki kuuleman mukaan tulee, jos kultakorkkisenkin aineen antaa olla auton pinnassa ennen kiillotusta joitain tunteja. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Timo L. kirjoitti:Minulle automaalari sanoi, että ei mitään voimakasta käsittelyä uudelle maalipinnalle seitsemään viikkoon maalauksesta.
Mulle maalari sanoi, että viikko kaksi maalauksesta vaha pintaan. Jotain glymiä sekin suositteli ja lupasi ensimmäisen purkin kaupan päälle (jos ei itse tänään innostu vahaamaan samalla kun hioo pari roskaa pois).
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aivan. Mulle maalari sanoi kanssa, että muutaman viikon päästä maalauksesta vahat pintaan.

Ja Autoglymin edustajan mukaan, mitä kauemmin se kovetin Autoglymin kultainen on pinnassa ennen kiillotusta sen parempi. Jotkut kuulemma antavat vuorokaudenkin olla.
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

kyllä niitä voidaan sekoittaa keskenään ,näin saadaan jonkun verran kestävämpi / kiiltävämpi lopputulos.vaha lähtee pois aivan normaalisti eikä siis tarvitse kovin raskaasta hieroa.sekoitus suhde on noin 1-3 /1-4 siis 1kultaista ja loput punaista,niin että sekoitus ei aivan ole "vettä".purkkia kannattaa sekoittaa todella huolellisesti että vahat ovat varmasti sekoittuneet keskenään.(ohjeet autoglymin edustajalta) :D

omasta kokemuksesta voin suositella turtlen ,oliskohan ollu kiiltovahaa tai ainakin sinnepäin.alle sitä glymin punaista ja pintaan turtle. lähtee pois huomattavasti paremmin kuin glymin kulta ja pinta on liukkaampi. uudelleen jos vahaa vaikka kuukauden kuluttua niin suoraan turtle pintaan lähtee pois melkein yhtä hyvin kuin tavallinen vaha :shock:

jälleen muutaman tuhannen auton kokemuksella. :wink:
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikky kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Minulle automaalari sanoi, että ei mitään voimakasta käsittelyä uudelle maalipinnalle seitsemään viikkoon maalauksesta.
Mulle maalari sanoi, että viikko kaksi maalauksesta vaha pintaan. Jotain glymiä sekin suositteli ja lupasi ensimmäisen purkin kaupan päälle (jos ei itse tänään innostu vahaamaan samalla kun hioo pari roskaa pois).
Olisiko sillä ollut vaikutusta asiaan, että minä maalautin autoni tammikuussa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No niin, nyt on ajettu sitten enemmänkin. Kaikki toimii edelleen, vaati(i) tosin pientä herkistelyä. Pikkuhiljaa alkaa oleen siis valmista, pientä säätöä, viilausta + tekniikan ropausta ja avot poijaat. Ja noi valothan tulee vaihtumaan niihin punavalkoisiin viikon parin sisään, vaikka eihän noikaan huonot ole... :P

Kuvia + pari bänneriä: :mrgreen:

http://medlem.spray.se/pmhifi/260SE/Valmista/
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

NO jokos se on nähtävissä seuraavassa MIITIISSÄ?
Vai pidetäänkö se salassa? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kimmo L kirjoitti:NO jokos se on nähtävissä seuraavassa MIITIISSÄ?
No jo on, huomenna Mobilian Volvo-kokoontumisessa. :lol:
Ja vahaamattahan se edelleenkin on... Tarvii tommoset DIY savu/punavalot värkätä vielä coupeenkin, hieman vaaleammat tosin. :idea:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

mese

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Sissos että on upee laitos :D
Mielettömän tyylikäs väri !!

Mika
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Siisti pinta. Ikävää vain, että kauniit oranssit vilkut on hylätty; niillä saisi autoon enemmän ilmettä. Lisäksi oma mielipiteeni tummennetuista takavaloista on, että ne aina näyttävät niin likaisilta, että valo ei näy kunnolla niistä läpi. Toivottavasti ne "oikeat" lamput tulevat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Samaa mieltä Timon kanssa. Valkoiset vilkut ja tummat takavalot alkavat olla aika tavallisia jo. Siistit alkuperäiset kirkastaisivat ilmettä kummasti. Toki hinta saattaa olla hidastava tekijä mutta... 8)
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Sori Pasi M. mun piti mennä muokkaamaan. :oops:
Kuva

Kun mää näitä thyyning heppuja olen.
Muttakun ajattelin katsoessani noita kuvia, aijai tulis hieno jos laittaisi isot vanteet ja marallus. 8)

En siis väitä, että se olisi nykyisessä kunnossa kauhea, en todellakaan.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Pasi M. kirjoitti:Joskus olenkin huomannut sen kultaisen vaativan yllättävän voimakasta hankausta, varsinkin jos vetää vahaamattomalle pinnalle. Siitä jää omituisia "täppejä", joiden kiillotus vaatii lähes värivaha / rubbingcompound -luokkaa olevaa voimaa.
Jos rätti on hiukankaan kostea, niin kultaglyymi ei kiillotu. Ilmeisesti ei myöskään, jos rätissä vähänkään keinokuitua.
Itse käytän kiillotustrasselia, jota "käännän" ahkeraan; tahmaantuneena kiillottuminen heikkenee. Hyvää tulee lähes hivelemällä.
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/bl-eyprofil.jpg

Mutta alkuperäiseen aiheeseen:
Kyllä PasiM:llä on täysi syy esitellä lopputulosta rinta rottingilla. Onnittelut :D
Raaskiiko tuolla ajaa sateisina päivinä ollenkaan?

Ja nuo takavalot: ainakin tuohon väriin sopii nuo savu/hopeat paremmin.
Niin, ja älä ainakaan madalla! Ei edustusautossa matkusteta perse tiessä kiinni. Ns. kilpurit on asia erikseen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jorma-k kirjoitti:Niin, ja älä ainakaan madalla! Ei edustusautossa matkusteta perse tiessä kiinni. Ns. kilpurit on asia erikseen.
Jaha, jormakin tienasi oluen. 8)

On tuo kirkas vilkku-hommakin vähän sitä että tehdään konseptiauton näköistä... eikös kyseessä nyt kuitenkin ole auto eikä minkään veistoksen tekeminen? Kirkasvilkkulogiikan mukaan seuraavaksi tullaan vaihtamaan vaikkapa rekisterikilvet tasaisen metallihopeisen värisiksi, kun "mustavalkonen ei silleen sovi tähän ulkoasuun..." :roll:
Itselle ainakin oranssit vilkut ei ole mitenkään auton rumentamista -- ne nyt ovat yksi juttu mikä joka autosta pitää löytyä ja sillä hyvä, ts. muutama neliösentti oranssia nyt kuuluu auton kulmiin ja eiköhän siihen ole silmä jo vuosikymmenien aikana tottunut. Tosin W111:ssa on vakiona enempi kirkkaat etukulmavilkut jenkkivalojen yhteydessä... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Aku P kirjoitti:Tosin W111:ssa on vakiona enempi kirkkaat etukulmavilkut jenkkivalojen yhteydessä... :twisted:
Niinhän ne olivat vielä W114/115:ssakin. Oranssit "lasit" siellä kirkkaan alla, mutta kuitenkin kokonaisuutena kirkaslasinen. Alla kuva tuunaamattomasta etuvalosta. Ei se oranssi sieltä paijon näy. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Madaltamisesta: No juuri tuoltahan sen pitäisi näyttää. 8)

Mutta... Niin kauan kun autolla ajetaan päivittäin, kesäisin ja talvisin, pitkin kinttupolkuja, umpihankia, metsäteitä ja rakennustyömaita, niin kauan on alla nuo koodi 482:set. Toki tuohon saisi esim. Weitecin -45mm sarjaa alle 500€, siis sisältäen iskarit. Mutta toistaiseksi tyydytään alkuperäiskalustoon ainakin siihen asti, kunnes joku jousi menee poikki tai iskari suoltaa sisuskalunsa pellolle. Eli siis seuraavat 5-10 vuotta... :D
Ja kun tuo on vielä niin penteleen hyvä ajaa korkeudestaan huolimatta. Tottakai siinä on sellainen lullamainen laivafiilinki, muttei "nopea ajo" ole kuitenkaan yhtään niin rauhatonta kuin esim. coupessa. Jotenkin tuntuu, ettei korikaan kallistele ihan yhtä paljoa, vaikka onhan siinä nyt uudet etukallistuksenvakaajan kumit ja uudet koiranluutkin sain asennettua lauantaina. Ja samalla vedin painevaraajalta lähtevän bensaletkun nippusiteellä kiinni, oli nimittäin vähän turhan lähellä vetonivelen suojakumia. Myös taakse tarvis vielä jossain vaiheessa vaihtaa nuo kv:n kumit ja kiinnikepannat, sitten kun löytyy taas inspiraatiota.

Ja on se tosiaan hyvä ajaa. Ratista ei tarvi edelleenkään pitää kiinni kuin yhdellä sormella ja auto menee kuin juna; ei hae yhtään. Pitkän seisokin jälkeen auto tuntui jotenkin kömpelöltä ja "luuskalta". Mutta mitä enemmän sillä ajelee, sitä enemmän siitä tykkää. Vähän niinku hyvä viini, alussa maistuu mitäänsanomattomalta, mutta pohjan häämöttäessä kaikki finessit alkavat tulla esille. :lol:
Ja sehän johtuu varmaan tasalaatuisesta kokonaisuudesta. Hyvin harva osa-alue on erinomaista huipputasoa, sen sijaan suurin osa on hyvää ja huonoimmatkin vain keskinkertaista luokkaa. Yhtään välttävää tai huonoa ominaisuutta ei tietenkään ole...

Vielä on tosin tekemistä. Viikonloppuna sompaillessa tuli huomattua, että kuljettajan ovipahvi natisee edelleenkin kerrassaan infernaalisesti. Se tarvii siis kerran vielä irrottaa ja lyödä purkki silikonia väliin. Sen sijaan muut hälyäänet ovat aikas hyvin nyt eliminoitu. B-pilarista kuuluu ehkä pieni narahdus kyntöpeltoa muistuttavilla teillä ajettaessa ja C-pilarin / hattuhyllyn tienoilta kuuluu myös joskus epämääräinen pärinä. Ja niin hyvin kun nuokin osat tulivat putsattua ja samalla C-pilarien verhoilujen kiinnitysklipsut uusittua. :evil:
Tuntui muuten tuo lisä-äänieristäminenkin ja konepellin uusi eriste jonkin verran vaikuttavan melutasoon. Ja tietenkin "mämmit" persiissä ja kyljissä, mutta niillähän on vain psykologinen vaikutus. :wink:

Ja vielä...

- Vänkärin puoleinen peili viheltää edelleenkin hieman asennusvaseliinista ja putsauksesta huolimatta; enää tosin vain yli sadanviidenkympin nopeuksissa.
- Jarrut täristää / jurisee hiemankin voimakkaammin jarruttaessa. Mutta eiköhän nekin ajan kanssa vielä asetu.
- Moottori kusee alleen aikas railakkaasti jakopäästä, litra per tonni/kaks luokkaa on tuo vuoto.
- Puolilämpimänä käynnistäessä saattaa käydä muutaman sekunnin viidellä mukilla, jota ei ole koskaan ennen tehnyt. Liekö virranjakajan kansi hieman hapettunut/kostunut neljän kuukauden seisokin aikana. Viime talvenahan sekin tuli vaihdettua ja pyörijä samoiten.
- Taitaa olla käsijarrun (kröhöm, seisontajarrun) polkimen jousi hieman kuoleentunut. Jää nimittäin joskus hieman laahaamaan, jonka seurauksena käsijarrun merkkivalo syttyy mittaristossa.

Hyvältä näyttää siis edelleenkin. Takavalot ovat tuloillaan Ruotsista, laturin kun sais vaihdettua tällä viikolla ja loppuviikosta säiden salliessa vois vaikka vahata kotteron. Ja jahka hovimarakatti palaa lomiltaan, saa tilkitä motin vuodot, vaihtaa kytkimen painelaakerin tai siis samalla vois tehdä täydellisen kytkinremontin, takatuennan kaikki kumiplootut myös vaihtoon ja jarrunesteetkin vois vaihtaa samalla. Tuo öljyvuoto on tosin hieman mysteeri. Jostain yläpäästä se sitä tuntuis valuttavan. Saattaapi olla se tiivisteen pätkä, joka on siellä virranjakaja-härdellin takana. Voishan se tietenkin vuotaa kannentiivisteen päästäkin? Tosin mitään oireita kannentiiviste- / kansivauriosta ei ole. Mitä nyt öljynpaineviisari hyppii hermostuneesti tyhjäkäynnillä jonkin verran, mutta sitä se on tehnyt jo monta vuotta. Ja öljykin on jotain liki 15th ajettua kuraa... :oops:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:- Jarrut täristää / jurisee hiemankin voimakkaammin jarruttaessa. Mutta eiköhän nekin ajan kanssa vielä asetu.
:
Johtuu muuten pitkästä seisokista. Sama juttu on tutun 300SE:n kansa, joka seisoi pari kuukautta pikku mällin vuoksi. Jösses, mutta sillä autolla ei kyllä tee mieli juuri jarrutella. :evil:

Vakioalustasta toteaisin, että on se silti aika hyvä. Mainitsemallani 300SE:lla (vakioalustainen sekin) päästelee erästä tiettyä mutkaista kestopäällystetietä melkein tuplasti sitä vauhtia kuin eräälläkin madalletulla ja jäykistetyllä Civicillä. Sillä erolla, että mersussa riittää kun hiukan rattia kääntelee ja yrittää pysyä penkillä -- Civicissä jo huomattavasti vähäisempi nopeus niissä mutkissa oli suoranaista urheilua. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:- Jarrut täristää / jurisee hiemankin voimakkaammin jarruttaessa. Mutta eiköhän nekin ajan kanssa vielä asetu.
:
Johtuu muuten pitkästä seisokista. Sama juttu on tutun 300SE:n kansa, joka seisoi pari kuukautta pikku mällin vuoksi. Jösses, mutta sillä autolla ei kyllä tee mieli juuri jarrutella. :evil:

Vakioalustasta toteaisin, että on se silti aika hyvä. Mainitsemallani 300SE:lla (vakioalustainen sekin) päästelee erästä tiettyä mutkaista kestopäällystetietä melkein tuplasti sitä vauhtia kuin eräälläkin madalletulla ja jäykistetyllä Civicillä. Sillä erolla, että mersussa riittää kun hiukan rattia kääntelee ja yrittää pysyä penkillä -- Civicissä jo huomattavasti vähäisempi nopeus niissä mutkissa oli suoranaista urheilua. :twisted:
Ei se seisonta kaikkea selitä. Sentään kesä-aika. Minulla ei ole tullut ongelmia edes 5kk talviseisokista. Viime keväänäkin suoraan leimalle tallista ja kehujen kanssa läpi, jopa jarrut otti tasaseen.
...ainiin, mutta mullahan onkin forumin hienoin ja paras W126+M103 :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Sen sijaan muut hälyäänet ovat aikas hyvin nyt eliminoitu. B-pilarista kuuluu ehkä pieni narahdus kyntöpeltoa muistuttavilla teillä ajettaessa ja C-pilarin / hattuhyllyn tienoilta kuuluu myös joskus epämääräinen pärinä. Ja niin hyvin kun nuokin osat tulivat putsattua ja samalla C-pilarien verhoilujen kiinnitysklipsut uusittua. :evil:
Hyvältähän tuo projekti näyttää. Noista sisustan nitinöistä sen verran, että harvemmin ne ainakaan vähenevät, kun paikat on otettu kerran auki, joten lopputulos on kaiketi onnistunut. Paitsi jos kiinnikkeitä yms. on päässyt hajoamaan ajan mittaan.
Pasi M. kirjoitti: - Moottori kusee alleen aikas railakkaasti jakopäästä, litra per tonni/kaks luokkaa on tuo vuoto.
Saattaa tulla virranjakajan juuresta, mutta onpa kuultu jakopääntiivisteenkin poikinee, tiiviste on paikoin varsin ohut tai oikeastaan kapea ja saattaa falskata ajan mittaan. Vahvistettua tiivaria taisi olla saanteissa ainakin jossain vaiheessa. Omassa on myös sotkenut koneen nokan joskus, mutta ei vuoda enempiä, kosmeettinen juttu ja tipaton on ollut niin parkkihallin kuin autotallinkin alunen.
Pasi M. kirjoitti: - Taitaa olla käsijarrun (kröhöm, seisontajarrun) polkimen jousi hieman kuoleentunut. Jää nimittäin joskus hieman laahaamaan, jonka seurauksena käsijarrun merkkivalo syttyy mittaristossa
Tuskinpa seisontajarrun laahaamisesta on kyse, silloin vika on toisaalla kuin polkimen palautusjousessa. Poljin ei vaan jaksa palautua ylimpään positioonsa ja jarruvalokatkaisija on taas herkkä. Yleensä riittää, kun hieman varpaalla nostaa poljinta ylöspäin. Itsellä teki samaa, merkkivalo saattoi syttyä terävässä montussakin, kun poljin pääsi liikahtamaan alaspäin, milleistä oli kyse.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Laitetaas nyt tähänkin topicciin jotain päivitystä...

Kesän jälkeen on tullut harrastettua kaikkea pientä puuhastelua. Vahasin auton tuplaglymeillä heinäkuussa ja pari viikkoa sitten suoritin syysvahauksen punaisella Autoglymillä. On se kumma, miten linnunpaskat syöpyvät vahakerroksen, jopa tuoreen lakkakerroksen läpi, vaikka autoa on tullut pestyä viikottain. Yksi hyvä tuote löytyi kesän aikana, Autoglymin Autofresh. Sillä pystyy pariksi viikoksi häivyttämään ummehtuneen tupakan tuoksun sisätiloista. Tietenkin on vähän mielipidekysymys, kumpi on pienempi paha. Tupakki vai kukkaistuoksu? :lol:

Ovipahvitkin tuli vielä kertaalleen irrotettua ärsyttävän nitinän palattua. Löin pullollisen silikoniöljyä pahveihin ja olihan ne hiljaa pari viikkoa. Taas satunnaiset narinat ovat palanneet, tosin entistä vaimeampina. Ens kerralla tarvii vetää vaseliinia litra per ovi. :twisted: Ja B-pilarin vinyyliverhoilukin tuli liimattua. Ei siitä ihan 100%:sta tullut, mutta eipähän ainakaan repsota enää. Irrotin myös oviaukkojen kangastiivisteet ja liottelin niitä muutaman tunnin kunnon mömmöissä. Eipä nekään enää uutta häpee. 8)

Tekniikkapuolelta vaihdoin vanhan laakerivikaisen laturin uuteen tehdaskunnostettuun 80A-laturiin. Ensimmäinen "uhri" kesti viikon jättäen tien päälle, toinen on toiminut jo kolmisen viikkoa. Samalla vaihdoin jäähdytysnesteet, aivan katkeamispisteessä olleen moniurahihnan ja kieron hihnapyörän (muistaakseni 39€ Vehossa). Uusi öljynpaineanturikin löysi paikkansa ja mittarin hermostunut nykiminen ja haamulukemat loppuivat lähes täydellisesti. Vaihdoin samalla myös öljynsuodattimen Hengstin mötikkään. Öljyjähän ei tarvi enää vaihtaa, koska kone vuotaa ulos noin litran per 1500km, pääosin kampiakselin stefasta. Öljynvaihdosta on jokseenkin 15000km ja silti öljy on lähes kirkasta, cool. Kilometrejä on muuten tullut ~3 kuukauden aikana noin 10000, ilman mitään isompia ongelmia, kopkop.

Sähköhommiakin on tullut tehtyä. Vaihdoin peilihanikan uuteen (käytettyyn), koska sen merkkivalo oli sammunut. Samalla vaihdettiin myös velipojan coupen rotteloon tuo samainen sammunut hanikka. Molemmat hajonneet olivat muuten Kirsten-merkkisiä, käytetyt taas Boschin valmistetta. Tuhkakupin valonkin sain vihdoin toimimaan, oli mennyt johto poikki radiolta lähtevältä liittimeltä. Samalla väänsin koukut mittariston irrotukseen ja vaihdoin kärähtäneen taustavalon polttimon. Putsasin myös viime talvena vaihdetut virranjakajan kannen ja pyörijän, kummasti olivat jo hapettuneet vähän yli puolessa vuodessa.

Seuraavaksi hankintalistalla olisi nätti nahka/puuratti, keskikonsoliin puukantinen riemurasia ja ehkä nahkainen/puinen vaihdekepin nuppi. Lisäksi keskuslukituksen kauko-ohjaus on harkinnan alla. Uudet 16x7,5" ET20 vanteet ja 215/55R16H kesärenkaat tuli vielä hankittua ennen lumien tuloa, Introille tarvii hakea ens viikolla viimeiset kolme talvea harkitut talvigummit, tod.nök. valinta päätyy vakiokokoisiin Nokialaisiin Hakkapeliitta nelkkuihin. Ja kaikennäköistä muuta pientä olis tarkoitus talven mittaan remontoida; Saksan tilauslistalla on osia taas jo liki 300€:lla, takatukivarsien puslat + apurungon tyynysarja + vetopyörästön tuki on edelleenkin vaihtamatta, kytkin huutaa vieläkin kuin viimeistä päivää, jarrunesteet on ainakin 5 vuotta vanhat, käsijarrun vaijeri on löysällä, radio ja kajarit pitäis uusia, uudet GE:n Megalightit vois laittaa, jouset ja iskarit uusia (vaikkei niissä mitään vikaa olekaan), Simons-putkikin olis kiva (kunhan Espressobähneri ensin lahois), kuskin penkki on vähän vetelä, tulpat (on jo valmiina) + ilmanputsarin + pari alkuperäistä sytkäjohtoa vois myös vaihtaa, sun muuta sun muuta pientä kivaa näpertelyä... 8)

Kuva
Listat on vieläkin kiinni, mutta pääsevät edelleenkin oikeuksiinsa vain luonnossa. :P

Kuva
Vanteissa on spacerit ET35->ET20, who cares. Menee ku juna, ihan sukkasillaan. Varsinkin...

Kuva
...kun alla on vielä järkevän kokoiset Pilot Primacyt, todella pyöreäolkaiset ja muutenkin mukavat.

Kuva
Vanteet levittää 11mm enemmän ulospäin verrattuna alkuperäisiin. Juurikin sopiva kompromissi ulkonäön, käytettävyyden ja mukavuuden kannalta. :wink:

Kuva

Kuva
Takavaloissakin on vielä maali kiinni, katsastukseen mennessä tarvinnee kuitenkin hankkia ne punavalkoiset...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ovatko nuo levikepalat keskittävät?

Tuossa kokeilin taakse 13mm levikepaloja :arrow: ET -2 silloin 8) Muuten ihan toimivat, mutta alkoi täristää kun vauhtia oli yli 100 :( Eivät olleet keskittävät, vaan mallia tee se itse...
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin