m104 3.0 24v ahtaminen
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Onkos kellään tietoo noista KK:n laakereista?
Kun nyt männöö alakerran laakerit vaihtoon kun on kone auki.
Eli käykö mistää diiselistä sitten alakerran laakerit tuohon M104:een?
Sillä sitä vaan että nehän kestää paineita ihan erilailla kun bensan laakerit.
Kun nyt männöö alakerran laakerit vaihtoon kun on kone auki.
Eli käykö mistää diiselistä sitten alakerran laakerit tuohon M104:een?
Sillä sitä vaan että nehän kestää paineita ihan erilailla kun bensan laakerit.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
eikös ne pitäisi mennä. esim om606turbon laakerit
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Sillähän mä kyselin kun en ite tiiä.jukkis. kirjoitti:eikös ne pitäisi mennä. esim om606turbon laakerit

Joo no kaulan koko kampuralla on 48mm muistaakseen ja leveys n.25mm.
Kun tänään moottorin purin niin sellaset tulokset niistä (muistaakseen) sain.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Olisko kellään M104:n momenteista tietoo?
Kannen osalta mulla edellisestä kansrempasta on kyllä momentit ja dokumentit mutta alakerrasta ei.
Eli jos joku vois laittaa linkkiä tai tietoo kampuran pukkien ja kiertokankien jne. momentteja niin tulis tarpeeseen.
Kun nyt on koko kone purettuna ja kaikki osat pestyinä.
Pikkuhiljaa ruveta haalii osia ja lyömään nippuun.
Kannen osalta mulla edellisestä kansrempasta on kyllä momentit ja dokumentit mutta alakerrasta ei.
Eli jos joku vois laittaa linkkiä tai tietoo kampuran pukkien ja kiertokankien jne. momentteja niin tulis tarpeeseen.
Kun nyt on koko kone purettuna ja kaikki osat pestyinä.
Pikkuhiljaa ruveta haalii osia ja lyömään nippuun.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Runkolaakerit Uusi pultit/mutterit:
Runkolaakerit Vaihe 1: 55 Nm
Runkolaakerit Vaihe 2: 90°-100°
Kiertokangen laakerit Uusi pultit/mutterit:
Kiertokangen laakerit Vaihe 1: 30 Nm
Kiertokangen laakerit Vaihe 2: 90°
Öljysiivilän pultit : 25 Nm
Vauhtipyörä/vetolevy : 40 Nm+90°
Kytkimen painelevy : 25 Nm
Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen keskipultti : 400 Nm
Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä :
Nokka-akselin kannatin/kansi : 21 Nm
Nokka-akselin/keinuvipujen kansi : 9 Nm
Sytytystulpat
kiertokangista http://www.w124performance.com/service/ ... 3-3130.pdf
Runkolaakerit Vaihe 1: 55 Nm
Runkolaakerit Vaihe 2: 90°-100°
Kiertokangen laakerit Uusi pultit/mutterit:
Kiertokangen laakerit Vaihe 1: 30 Nm
Kiertokangen laakerit Vaihe 2: 90°
Öljysiivilän pultit : 25 Nm
Vauhtipyörä/vetolevy : 40 Nm+90°
Kytkimen painelevy : 25 Nm
Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen keskipultti : 400 Nm
Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä :
Nokka-akselin kannatin/kansi : 21 Nm
Nokka-akselin/keinuvipujen kansi : 9 Nm
Sytytystulpat
kiertokangista http://www.w124performance.com/service/ ... 3-3130.pdf
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Kiitoksia!
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Su 29.07.2012 22:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Su 29.07.2012 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Taitaa olla sielläpäin hieman helpompaa viilata katuautoja kuin täällä, ja kysyntäkin varmaa eri luokkaa.AMGJUHA kirjoitti:joopa, tanaan mittailin vahan tuota C36 lohkoa ,niin onpa sanottava etta laitan 3.0 lohkon hakuun....ja kaytan c36 kampiakselia silla se on amg modifikoima 350 SD veivi..... ja mulle jai "kasiin" satsi chevyn manley kankia yhdesta porsche 928 projektista minka tein(+10 mm stroker+102mm manta+8 x lapparunko =6500cc heheh..) niin voin olla huoleti ilman kansitiiviste murheista.jos tai kun ne ahdot nousee..... yksi heppu taalla espanjassa laittoi ROTREX compressorin vakio c36 ja on pysynyt nipussa hyvin 0.8 bar paineella???? mika on kylla pienoinen ihme, ottivat rullilla 420 hv:ta ulos.....![]()
onpa aloitettava puhtaalta paperilta tama projekti, mutta loppukesasta pitaisi olla vanha mersun reuhu elemansa kunnossa......silla vanha c36 on oikea sleepperi taalla uusien muovi-autojen maassa.

Vähäsen offia mutta ihan pakko kysyä kun näyttää olevan kokemusta asiasta. Mitäs mieltä olet noista evon 4G63 mosista vs STI (ej207 tahi ej257)? Mua kiinnostas kokeilla jotakin tommosta nelikkoa, mutta 4 sylinteriä ja 2-2.5 litraa autossa...ehh?

Mitä noista saa voimaa vielä hyvällä luotettavuudella ja ajettavuudella? Kaikkea vakion ja 1000hv välistä nyt löytää juutuubista, joka taas ei kerro käytännössä mitään. Mersuilla nyt ei taideta kovin helposti mennä 10-11s vartilla, mutta noilla taas tuntuu olevan melko "helposti" toteutettavissa, ja se hyvä ajettavuus mutkilla pitäisi noilla riisikipoilla olla hanskassa.
Onko nuo väännöttömiä luuskia ennen kuin se iso 40r alkaa puhisemaan 5000rpm nurkilla?

Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Eli kuinkas teidän pähkäilyt nyt sitte päättyi, saako sinne 3,0 12v lohkoon jossa valmiit paikat öljysuihkuille, asennettua jälkeenpäin ja vielä järkevällä työmäärällä öljysuihkut? Meinaan itellä m103 turbo rojekti kans. Mistähän niitä suihkuja saa ja mitkä reiät pitää porata auki tuosta? Ja kysytään nyt vielä että onko porukka jostain saanut esim ACL tai muuta Hi-Po laakeria näihin moottoreihin?
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Napa täällä tietää tästä asiasta ja oli täällä kuviakin 2.6,3.0 ja dieseleistä tään öljyruiskun osalta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
alkuperäiset ö-suihkut menee pikkuvaivalla paikalleen, mistä niitä saa ostaa irtona, en osaa varmaksi sanoa, luultavasti ainakin vehon kautta (voi löytyä myös kl-varaosista), ja jos oikein muistan, niin hinta ei aivan kamala ollut...Jutzk kirjoitti:Eli kuinkas teidän pähkäilyt nyt sitte päättyi, saako sinne 3,0 12v lohkoon jossa valmiit paikat öljysuihkuille, asennettua jälkeenpäin ja vielä järkevällä työmäärällä öljysuihkut? Meinaan itellä m103 turbo rojekti kans. Mistähän niitä suihkuja saa ja mitkä reiät pitää porata auki tuosta? Ja kysytään nyt vielä että onko porukka jostain saanut esim ACL tai muuta Hi-Po laakeria näihin moottoreihin?
asennus pitäis olla ihan yksinkertainen toimenpide, kiinnityspultille on kierteet lohkossa ja vain itse öljyn kululle pitää porata reikä...
yritän selvittää nyt ainakin sen mistä niitä saa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Mikä on nyt se paras/kestävin kannentiiviste m104:seen ja mitä se kestää
Pitäis itsekin aloittaa m104 projekti, kun ei enää voimasavut innosta.

Pitäis itsekin aloittaa m104 projekti, kun ei enää voimasavut innosta.

Re: m104 3.0 24v ahtaminen
tän prokkiksen kanssa kävikin sitte näin...


om606.96
hx40w
8mm herlevi


om606.96
hx40w
8mm herlevi
Viimeksi muokannut skye, Ma 08.10.2012 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Ei näy kuvia.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
jokohan nyt näkyypi?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Näkkyy ainakin mulla ny.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Kolmanneksi viimeisestä postauksestasi, ,
Iskehän vielä dynolappu pöytään jossa makiammat lukemat ku pensamosasta.
Sitten Konehuoneessa töröttää 606. Kohtalaisen tyly päätös 3l bensan viritykselleskye kirjoitti:enpä oo nyt päässy oikein testailemaan kun kuoli akku + avain katkesi virtalukkoon + rattilukko jumissa.................

Re: m104 3.0 24v ahtaminen
toivottavasti ensviikolla pääsis penkkiin taas käymään, vetoa tuntuu olevan reilusti... vakio 722.3 perässä vielä, onhan tuo 150km kestänny nätisti+1000km 104 motilla 

Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Olisin jo kovaa toivonut lukemia ja videota tuosta pensa 3l 24v turbo koneesta.
Nuota savukoneita kun tuntuu olevan jo aikas paljon ja jotakin uuttakin olisi kiva nähdä.
Nuota savukoneita kun tuntuu olevan jo aikas paljon ja jotakin uuttakin olisi kiva nähdä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
mitäs uutta tuollaisessa olisi, näitähän oli tuossa -90 luvun alussa ihan riittävästi liikenteessä... tuplaturbo settiä sai tilata hyvä ettei veholta uuteen 300E 24 v malliin... olihan tuollainen joskus tekniikan maailman tai vauhdin maailman testissäkin... sitten ne keksi sen vähäpäästöisyyden ja homma lopahti siihen...TUUTTERO kirjoitti:jotakin uuttakin olisi kiva nähdä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Eipä täälä foorumilla oo ollut kun näitä dieseleitä piitkä liuta. No tomantin mersua lukuun ottamatta.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Diiseleitä kyllä täällä löytyy hurumykke.TUUTTERO kirjoitti:Eipä täälä foorumilla oo ollut kun näitä dieseleitä piitkä liuta. No tomantin mersua lukuun ottamatta.
Tälläset bensa virityksen on tervetulleita kyllä omasta mielestä ihan vaikka videon pätkällä.
Mut mitään viritystä en lähe ite tuomitsee että onko diiseli vai bensa kaikki kiinnostaa lähinnä henk.koht. tuo bensa M104 kylläkin.

Tietysti joillekkin tää turbo homma on jo itestään selvyys ja normipäivää mut monille ei ja siksi olis kiva saada tietoo myös näistäMB turbo bensoista tarkemmin.
Siitähän sitä diiselin kipunaa useempi sit ruokkii kun nälkä kasvaa.

TV:oma lehmä ojassa ja pata auki.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Noi mersun bensat on vaan niin huonoja viritysaihioita.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
ei kai niissä mitään muuta huonoa ole, mutta osia joutuu soveltamaan aina muista merkeistä, kun mersun moottoriin ei taida edes takomäntiä olla tarjolla... mutta ei se tarkoita, että itse moottori olis "huono"...S202 kirjoitti:Noi mersun bensat on vaan niin huonoja viritysaihioita.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Noissa m104 moottoreissa ainaki sylinterien välit tosi kapeet. Ja muutenki koko moottori pitää rakentaa uusiksi, eiköhän ne oo ne japsit ketkä osaa bensaturbojen tekemisen. Saksalaiset sitte kaiken muun 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Eiköhän nuo saksalaisetkin osaa bensaturboja tehdä. Ainakin Audilla on näyttöä noin 30 vuoden ajalta ja taitaa BMW:ltäkin löytyä nykyään bensaturboja.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
tuo on kyllä tottaS202 kirjoitti:Noissa m104 moottoreissa ainaki sylinterien välit tosi kapeet. Ja muutenki koko moottori pitää rakentaa uusiksi, eiköhän ne oo ne japsit ketkä osaa bensaturbojen tekemisen. Saksalaiset sitte kaiken muun

sitten kun mennään tosiaan tuonne 4 numeroisiin teholukemiin, niin japsi kone (supran kone taitaa olla aika yleinen nykyään ja jenkit tykkää myös tuosta koneesta, mikä itselläkin on aihiona, eli mitsun 3 litrainen V6), jos tilavuudella ei aleta hulluttelemaan ja silloin taas vanhat jenkki kasit on poikaa


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
huonoja viritysaihioita ne o vasta sitten kun taidot ei riitä
laittaa M104 280 koneen ni ei ole edes sylinterien välit nii kapeat.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
eikös 280 ole vain lyhempi isku, mäntä/poraus samaSergey kirjoitti:huonoja viritysaihioita ne o vasta sitten kun taidot ei riitälaittaa M104 280 koneen ni ei ole edes sylinterien välit nii kapeat.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."