dealer kirjoitti:
Mistä ihmeestä olet saanut sellaisen käsityksen että vanha mersu esikammiodieselillä menisi 4-5 litralla, etkö ole lainkaan lukenut esim. tätä foorumia ?
Kyllä se pari kolme litraa vähemmällä menee kuin vastaavat bensakoneiset eli rahallisesti kannattaa jo alle 10tkm vuotuisella ajolla, mutta nelosella alkaviin kulutuksiin ei päästä uudemmillakaan mersuilla.
siitä, kun ne ainakin ennen meni, vaikka ei edes kovin aktiivisesti yrittänyt... w124 250 D meni ihan helposti 5.5 ltr/100 km kulutuksella tuossa -90 luvulla... niin miksi ei muka monivenaa saisi samaan tai hieman suuremmalla (se max. 5.9 ltr/100 km) kulutuksella menemään nyt 2010 luvulla

ja itsekkin kerroit, että diesel menee 2-3 ltr vähemmällä, kuin bensa, eli pitäis helposti mennä juuri tuolla 4-5 ltr:n kulutuksella (mulla bensa mersu vie sen 7 ltr/100 km, enkä ole edes ainoa, kavereiden omista menee moni myös, kun niiltä kyselee...)
dealer kirjoitti:Miksi yrität kertoa että mikä tahansa muu kuin dieselmersu meni niin ja niin vähällä, oli sitten kyse ducatosta tai bensamersusta tai nyt vanhasta mitsun pakusta ?
Jokseenkin jokainen lukija ymmärtää että 7 litran kulutus L300:lle on tietoista valehtelua, en ymmärrä mitä sillä ajetaan takaa.
jos te muut ette vain osaa, niin ei mun syy ole... minä en ole mikään kaahaaja tyyppi, kuten 90 % muista foorumin käyttäjistä tuntuvat olevan

(eli ohitellaan hullunlailla, vaikka perille ehtii kyllä ihan hyvin kaahilemattakin, usein jopa paljon paremminkin ja sitä max. 80 km/h ajaen...) pääsen minä sprintterilläkin (316 cdi) alle 8 ltr/100 km, vaikka muut väittää, että se vie aina vähintään sen 10 ltr/100 km... joka muuten taas haettiin tuosta pihasta trailerilla, kun halvaantui, että se siitä dieselien luotettavuudesta

(taas lopetti kaasu toimimasta

) itse en sillä ollut matkassa, vaan kaveri oli menossa sitä katsastamaan ja kurvas sitten tähän meille, ettei tarvitse konttorin pihalla sitä yrittää elvyttää/jää keskustaan tien tukkeeksi... uhkasi viedä koko roskan paaliin, kun saman vian takia oli jo keväällä 3 kk valohoidossa ja kaikki boksit, kaasupolkimet ym. uusittiin siinä samalla... nyt se toimi taas muutaman kuukauden tuollaisella parin tonnin remontilla ja sama juttu

että älkää helvetti alkako mun kuullen kehumaan mitään dieseleitä (ainakaan näitä uudempia, joissa ei voi paljan käsin mitään, kun vikavalo syttyy palamaan)
siinä kohtaa, kun mitsu L300 alkoi kuluttamaan yli 9 ltr/100 km, niin kannatti viimeistään tehdä suutinremppa ja taas mentiin sillä 7 ltr/100 km kulutuksella... ajoin silläkin kuitenkin yli 300 000 km, joten kyllä mulle aika hyvä käsitys sen kulutuksesta jäi...
tehtaan ilmoittamista kulutuksista on aina osaavan kuljettajan käsissä mahdollisuus nipistää litra tai joskus jopa enemmän, riippuen tapauksesta... kaahaja tyypit taas ei pääse edes niihin... suunnilleen jokaisen, joka ei pääse bensamersulla alle 10 ltr/100 km kulutuksella, sais viedä saunan taa ja antaa niskalaukauksen, koska se kertoo jo niin paljon siitä ajotyylistä
edit: mikään tai kukaan ei saa mua nostamaan tuolla maantiellä nopeutta siitä, mitä itse olen päättänyt ajaa

jos joku alkaa hiillostamaan, niin sitten ensin 10 km/h nopeutta pois ja jos se ei vielä riitä, niin sitten toiset 10 km/h jne. jos ei siitä tajua, että ohi vaan, niin sitten kokeillaan jarruttamista... ja ihan sama onko rekka vai h-auto takana...älkää siis missään tapauksessa jääkö sinne perään roikkumaan/tulko liian lähelle, saatan vetää liinat kiinni ihan varoittamatta... peräänajaja maksaa, koska ei 5 m tai alle ole mikään hyväksyttävä turvaväli/ajoneuvojen etäisyys 80 km/h nopeuksissa... pari kertaa olen tehnyt tuo poliiseillekin, kun tulivat siihen "tappituntumalle"...
edit2: 90-95 % ajoneuvojen liian suuresta kulutuksesta johtuu siitä kusipäisestä ajotyylistä, eli hosutaan huhdotaan siellä ratin takana, kuin heikkomieliset... ja vain 5-10 % liian suuresta kulutuksestä löytyy syy ajoneuvon teknisestä kunnosta... ja mistä vitusta tämä yleinen luulo/käytäntö on suomeen pesiytynyt, että oikea nopeus tiellä on se rajoitus +20 km/h siihen päälle

se rajoituksessa oleva luku on jumalauta se max. nopeus, mitä voidaan ajaa erittän hyvissä olosuhteissa...