300TD

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese200 vm-87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.06.2011 19:22
Paikkakunta: Hankasalmi

300TD

Viesti Kirjoittaja Mese200 vm-87 »

Poika osti tuonlaisen mesen. Nyt on epäilys, että kansipahvi vuotaa.
Millainen projekti se on vaihtaa? Ja mitä kaikkia siinä kannattaa vaihtaa samalla?
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja GMB »

Milläs tavalla se oireilee? Toisinaan tulee "kannentiiviste" kuntoon ku vaihtaa ehjän paisarin korkin.
tein itse ja säästin
Mese200 vm-87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.06.2011 19:22
Paikkakunta: Hankasalmi

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Mese200 vm-87 »

Niin kuulema hiukan tihkuu öljyä. En toki ole itse koko myllyä vielä nähnyt, mutta minua ärsyttää sellaiset öljyn tiputtelijat.. :evil:
Mutta odotetaanhan vielä, kun pääsee sitä tutkimaan...
Mese200 vm-87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.06.2011 19:22
Paikkakunta: Hankasalmi

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Mese200 vm-87 »

No joo.. Moottorin takaosasta jostakin tihkuu öljyä.
Sitten kysymys. Miten kattoluukun saisi pelaamaan? Se olisi asiassa ykköstilalla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mese200 vm-87 kirjoitti:No joo.. Moottorin takaosasta jostakin tihkuu öljyä.
Sitten kysymys. Miten kattoluukun saisi pelaamaan? Se olisi asiassa ykköstilalla.
mikähän sitä kattoluukkua vaivaa? kait se alkaa pelaan, kun painaa oikeesta napista joko auki, tai kiinni.. pieni vianselostus olis paikallaan, niin olis helpompi antaa korjausvinkkiä. mahdollisia vikakohteita kun tuntuu olevan aika paljon.

-kattoluukun nappi hapetunu. ei siis anna käskyä.
-kattoluukun napin piuhat poikki. ei anna käskyä.
-kattoluukun vaijerit poikki. moottori kyllä pyörii, mutta mitään ei tapahdu.
-kattoluukun moottorin hammaspyörältä menny hampaat sileek. moottori kyllä pyörii, mutta mitään ei tapahdu.
-kattoluukun moottorilta hiilet kulunu loppuun. mitään ei tapahdu.
-luukku kyllä toimii, mutta ei pysähdy niihin asentoihin, mihin pitäis. raja-arvot hukassa.

tossa nyt alkuunsa mahdollisia vikakohteita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Mese200 vm-87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.06.2011 19:22
Paikkakunta: Hankasalmi

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Mese200 vm-87 »

No joo enpä sitä nyt ennättänyt diagnosoimaan sen paremmin.
Mutta lähinnä tuli mieleen, että jos löytäisi toimivan kattoluukun romutamolta, niin vaihtaisi koko roskan.
Tämä ilmeisesti on vuotanut.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mese200 vm-87 kirjoitti:No joo.. Moottorin takaosasta jostakin tihkuu öljyä.
Kannattanee vaihtaa ensin venakopan tiiviste. Olen antanut itselleni ymmärtää että näissä on terästiiviste kannen välissä...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Riippuu koneesta. 603:ssa on pahvitiiviste ja 606:ssa pelti.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Mese200 vm-87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.06.2011 19:22
Paikkakunta: Hankasalmi

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Mese200 vm-87 »

No nyt olen sen verran ennättänyt autoa nähdä, että moottorin kylki on öljyssä kannen alapuolelta melko totaalisesti. Jotenkin on sellainen tuntuma, että todellakin kansipahvi vuotaa.
Tiiviste maksaa noin 70 egeä, mutta mitä muuta kannattaisi vaihtaa samalla, jos sen avaa?
Mikä on kiristysmomentti ja järjestys?
Vaikuttaako muuten sellainen vuoto öljynpaineeseen, kun se minusta tippuu liikaa tyhjäkäynnillä?
Se kattoluukkuhomma taitaapi muuten olla viisainta vaihtaa koko hemmetin paketti.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1166
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Kerran kun kannen nostaa pöydälle nii vaihtaa ainakin venttiilin ohjurien kumit. Jos ohjareissa väljää nii sitten nekin. Kannelle tietenkin suoristus+koeponnistus.

Kattoluukku taitaa olla kuitenkin helpompi remppailla vaihtamalla ehjiä osia, melko iso rojekti on purkaa kokonaan pois...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mese200 vm-87 kirjoitti:No nyt olen sen verran ennättänyt autoa nähdä, että moottorin kylki on öljyssä kannen alapuolelta melko totaalisesti. Jotenkin on sellainen tuntuma, että todellakin kansipahvi vuotaa.
Tiiviste maksaa noin 70 egeä, mutta mitä muuta kannattaisi vaihtaa samalla, jos sen avaa?
Mikä on kiristysmomentti ja järjestys?
Vaikuttaako muuten sellainen vuoto öljynpaineeseen, kun se minusta tippuu liikaa tyhjäkäynnillä?
Se kattoluukkuhomma taitaapi muuten olla viisainta vaihtaa koko hemmetin paketti.
Koko yläpään tiivistesarja uusiksi (reilu satanen hintaa), uudet pultit ja ne venttiilivarren kumit. Vaihtohomma on helppo ja autoja enemmän laittaneella menee muutama tunti kun tietää mitä tekee plus tietenkin koneistusaika. Voi vaikuttaa öljynpaineeseen jos vuotaa jakokoppaan mutta sitten kyllä nostimetkin pitäis ääntä. Itselle kun vaihoin niin käytin näitä momentteja: 1. 25-30Nm 2. 40Nm 3. 90 astetta 4. 10-15 min odottelu 5. 90 astetta. Järjestyksestä varmaankin löytyy kuva googlesta ja usein myös kannentiivisteen paketissa on kuva.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kattoluukun vaihtaminen on ymmärtääkseni kohtuu iso projekti. kattoverhoiluita myöden joutuu purkaan yms. melkein ennemmin korjaa sen vanhan.

kansiremontissa laittaisin ainakin uudet pultit, kannen oikasu ja yläpääntiivisteet. silmämääräsesti sitten kattelee muuten, että mitä kaikkea tarvii laittaa. kansipahvin mukana tulee momentit ja kiristysjärjestys.
W201 250DT 20V
w201 190E
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kattoluukun vuotaminen aihetuu yleensä siitä.että vedenpoisto reijät tukossa.
Aloittaisin siitä kattoluukku remontin

T Jamppa
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jamppa kirjoitti:Kattoluukun vuotaminen aihetuu yleensä siitä.että vedenpoisto reijät tukossa.
Aloittaisin siitä kattoluukku remontin

T Jamppa
Sieltä kattoluukun reiän etunurkista menee vedenpoistoletkut sinne jonnekkin pyöränkoteloon a-pilaria pitkin ja jos ne letkut on tukossa niin alkaa tulvia sisällä. Tai toinen mahollisuus on että niitten letkujen lähtöpilli on ruostunut puhki ja letku irronnut kokonaan. Näin oli käynyt itsellä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin