volsu 740 st om 606 ( laatikko ihmettelyä)
volsu 740 st om 606 ( laatikko ihmettelyä)
laittelin 740 volvoon om606 moottorin ja siitä ois kysymyksiä ja vinkkejä tarvitaan.
käytin konetta käynnissä viikon loppuna mutta ei tuo mersun öljynpaine anturi toiminut volvon mittariston kans.
minkälaisia arvoja sen anturin pitäs antaa milläkin paineella?
paineet siellä kumminki nousee kja sen tiiän siitä kun se kusee öljyä pihälle lähinnä pumpun pohjasta.
mikäköhän on pumpussa vikana kun se kusee öljyä ja dieseliä pohjalevyn välistä.
voiko olla että ostin täysin paskan pumpun vai onko näissä joku juttu minkä vuoksi se kuseksii.
seuraava kysymys laturista.
saako 606 orkkis latureihin kierroslukuanturia?
koko projekti on vrcf foorumilla mutta lisätään nyt tännekkin niin on helppo kysellä tyhmiä.
käytin konetta käynnissä viikon loppuna mutta ei tuo mersun öljynpaine anturi toiminut volvon mittariston kans.
minkälaisia arvoja sen anturin pitäs antaa milläkin paineella?
paineet siellä kumminki nousee kja sen tiiän siitä kun se kusee öljyä pihälle lähinnä pumpun pohjasta.
mikäköhän on pumpussa vikana kun se kusee öljyä ja dieseliä pohjalevyn välistä.
voiko olla että ostin täysin paskan pumpun vai onko näissä joku juttu minkä vuoksi se kuseksii.
seuraava kysymys laturista.
saako 606 orkkis latureihin kierroslukuanturia?
koko projekti on vrcf foorumilla mutta lisätään nyt tännekkin niin on helppo kysellä tyhmiä.
Viimeksi muokannut ilikali, Ti 12.03.2013 15:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: volsu 740 st om 606
Vaiha tiiviste sinne pohjalevyn alle. Boschin latureissa on W- paikka eli just se kierrosanturin paikka.ilikali kirjoitti:laittelin 740 volvoon om606 moottorin ja siitä ois kysymyksiä ja vinkkejä tarvitaan.
käytin konetta käynnissä viikon loppuna mutta ei tuo mersun öljynpaine anturi toiminut volvon mittariston kans.
minkälaisia arvoja sen anturin pitäs antaa milläkin paineella?
paineet siellä kumminki nousee kja sen tiiän siitä kun se kusee öljyä pihälle lähinnä pumpun pohjasta.
mikäköhän on pumpussa vikana kun se kusee öljyä ja dieseliä pohjalevyn välistä.
voiko olla että ostin täysin paskan pumpun vai onko näissä joku juttu minkä vuoksi se kuseksii.
seuraava kysymys laturista.
saako 606 orkkis latureihin kierroslukuanturia?
koko projekti on vrcf foorumilla mutta lisätään nyt tännekkin niin on helppo kysellä tyhmiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: volsu 740 st om 606
elikkäs haen uuven tiivisteen ja pulttaan pumpun takas kasaan.Siekkinen kirjoitti:Vaiha tiiviste sinne pohjalevyn alle. Boschin latureissa on W- paikka eli just se kierrosanturin paikka.
miten sitte tuo öljyn paineanturi joka on 603 td moottorista, mitä arvoja sieltä pitäs löytyä?
entä lämpö anturi? onko se varmasti keskellä konetta kannessa oleva kaks napanen anturi? mitä arvoja sieltä pitäis löytyä millekkin lämmölle.
voin toki itekki testata mutta ois helpompi kun ois faktaa ja vois siten kaliproida nuo mittarit.
sitte päästään tulevaisuuteen. mistähän saa sportti ketrakille monilevy kytkimen ja mitähän maksaa?
haluan itse päättää millä vaihtella ajetaan ja näin ollen vaihteisto on manuaali.
tässä eka starttivideo. http://www.youtube.com/watch?v=28j4ToRB75Q" onclick="window.open(this.href);return false;
laitan uuden käynti videon kuhan on saatu tuo pumppu ongelma pois ja ennakot ees lähelle.
Re: volsu 740 st om 606
jos tuolla monilevyllä meinaat nuitatilttoneita ja vastaavia niin kannattaa harkita jotain muuta, sekun on melkoinen laukasulaite kuitenkin. soita tarvikemottiin sielä osataan myydä sulle sopiva kytkin.
Re: volsu 740 st om 606
Öljynpaineanturia en oo testaillut mutta lämpöanturin lukeman mittasin kerran huvikseen. n. 300 ohmia oli 60 asteen moottorilämpötilalla. Sitten luonnollisesti pienempi vastus lämpimämmällä ja suurempi kylmemmällä koneella. Ja anturi on tosiaan eestä katottuna oikeella puolella kantta imusarjan alla. En oo varma oliko tuossa motissa hehkuille oma lämpöanturi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
- Paikkakunta: Vihanti
Re: volsu 740 st om 606
Onkohan tämä se sama auto jonka omistajalle vrcf:n puolelta tuttu R-to soitteli tuosa muuanviikko sitten tuolta meijän tallista 

w201 om605
Re: volsu 740 st om 606
Eikös tämä volsu oo limingas. jostain tuolta vrcf foorumin kautta muistan nii lukeneeni 

Re: volsu 740 st om 606
Lämpöanturina (jäähdytysnesteen) käytetään yleensä sitä 1 napaista, joka on jakoketjua lähempää. Se on NTC vastus eli kylmässä korkeampi vastus ja matalassa pienempi. Tarkkoja arvoja en muista mutta kyllä sen pitäsi palttiarallaa olla universaalia tyyppiä riippuen nyt miten tuo volvo on sen biasointivirran asettanut, eli pitäisi näyttää edes jotain.
Kannattaa mitata, että sieltä volvon mittaristolta tulevassa piuhassa näkyy jännite ja kun sen kytkee anturiin se jännite laskee, enemmän tai vähemmän.
Tarvittaessa sitä voi sovittaa kytkemällä vastuksia juuri oikealla tavalla mutta se vaatii jo enemmän laskutoimituksia ja mittailua yms. ikävää.
Voin tässä, kun ilma lauhtuu, mittailla sitä öljynpaineen anturin signaalia, sehän on ihan mielenkiintoinen kanssa.
Kannattaa mitata, että sieltä volvon mittaristolta tulevassa piuhassa näkyy jännite ja kun sen kytkee anturiin se jännite laskee, enemmän tai vähemmän.
Tarvittaessa sitä voi sovittaa kytkemällä vastuksia juuri oikealla tavalla mutta se vaatii jo enemmän laskutoimituksia ja mittailua yms. ikävää.
Voin tässä, kun ilma lauhtuu, mittailla sitä öljynpaineen anturin signaalia, sehän on ihan mielenkiintoinen kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: volsu 740 st om 606
Mersun latureissa ei ole W-napaa alunperin kun kierrossignaali otetaan vauhtipyörältä.
W-napa on helppo tehdä itsekkin. Tinailee johdon yhden staattorikäämin päähän.
tosin melko epätarkka tuo laturilta otettava signaali. Pitää mittari kalibroida aina kun kokoonpano muuttuu.
W-napa on helppo tehdä itsekkin. Tinailee johdon yhden staattorikäämin päähän.
tosin melko epätarkka tuo laturilta otettava signaali. Pitää mittari kalibroida aina kun kokoonpano muuttuu.
Re: volsu 740 st om 606
antti_k kirjoitti:Eikös tämä volsu oo limingas. jostain tuolta vrcf foorumin kautta muistan nii lukeneeni
juurikin sama rävellys.jarppijeij kirjoitti:Onkohan tämä se sama auto jonka omistajalle vrcf:n puolelta tuttu R-to soitteli tuosa muuanviikko sitten tuolta meijän tallista
oli siellä w napa kun tutkin tarkemmin.Mika.T kirjoitti:Mersun latureissa ei ole W-napaa alunperin kun kierrossignaali otetaan vauhtipyörältä.
W-napa on helppo tehdä itsekkin. Tinailee johdon yhden staattorikäämin päähän.
tosin melko epätarkka tuo laturilta otettava signaali. Pitää mittari kalibroida aina kun kokoonpano muuttuu.
en oo vielä saanut uudelleen käyntiin pumppuvuotojen korjausten jälkeen.
nyt on ahtoputket tehtynä ja muutama painen nippa hitsattu niihin.
Re: volsu 740 st om 606
Parissa oon noita W-napoja nähnyt. En tiiä onko ne sitten vaihtolatureita. Mikä tuo turbo on?ilikali kirjoitti:oli siellä w napa kun tutkin tarkemmin.Mika.T kirjoitti:Mersun latureissa ei ole W-napaa alunperin kun kierrossignaali otetaan vauhtipyörältä.
W-napa on helppo tehdä itsekkin. Tinailee johdon yhden staattorikäämin päähän.
tosin melko epätarkka tuo laturilta otettava signaali. Pitää mittari kalibroida aina kun kokoonpano muuttuu.
en oo vielä saanut uudelleen käyntiin pumppuvuotojen korjausten jälkeen.
nyt on ahtoputket tehtynä ja muutama painen nippa hitsattu niihin.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: volsu 740 st om 606
w napaan laitettu volvon kierroslukumittari näyttää sitten sillä tarkkuudella oikein/väärin kuin on volvon ja mersun latureiden välitysero suhteessa kampiakseliiin. Jos on bensamersu niin varmasti virhe on yli 10%. Sitä en osaa edes ajatella mistä tuon saisi kalibroitua oikeaksi. Tyhjäkäynnisäädintäkään ei nyt sitten saa toimimaan, mutta se kait lienee turha juttu tässä tapauksessa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: volsu 740 st om 606
Tyhjäkäynnin säädin onkin turha värkkiveskola kirjoitti:w napaan laitettu volvon kierroslukumittari näyttää sitten sillä tarkkuudella oikein/väärin kuin on volvon ja mersun latureiden välitysero suhteessa kampiakseliiin. Jos on bensamersu niin varmasti virhe on yli 10%. Sitä en osaa edes ajatella mistä tuon saisi kalibroitua oikeaksi. Tyhjäkäynnisäädintäkään ei nyt sitten saa toimimaan, mutta se kait lienee turha juttu tässä tapauksessa ?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: volsu 740 st om 606
heh, kyllä mulla pakkanen ja automaattilaatikko sitä kovasti muuttaa...mutta eikös tämä ole semmonen rasingvolvo, jolla ajetaan vain kesällä ? Ainakin pakoputkesta voisi päätellä....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: volsu 740 st om 606
Yli 30 astetta pakkasta, ilman säädintä ja automaattilaatikko niin tyhjäkäyntikierrokset kylmänä vaihe päällä vähän reilu 500 ja lämpimänä ilman vaihetta joku 800-900veskola kirjoitti:heh, kyllä mulla pakkanen ja automaattilaatikko sitä kovasti muuttaa...mutta eikös tämä ole semmonen rasingvolvo, jolla ajetaan vain kesällä ? Ainakin pakoputkesta voisi päätellä....

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: volsu 740 st om 606
Juu ei ole alakuperänen laturi jos on w-napa. 

Re: volsu 740 st om 606
holset hx55 vgt 67 kompura ja 77 turbiini. muuttuva geometrinen pakokoppa. eli nielun leveys muuttu ahtojen mukaan. vähän niinku karretin vnt mutta ei sinne päinkään. noh tässä transitti missä hx 40 vgt http://www.youtube.com/watch?v=yWhrCILMIdo" onclick="window.open(this.href);return false;Siekkinen kirjoitti:Parissa oon noita W-napoja nähnyt. En tiiä onko ne sitten vaihtolatureita. Mikä tuo turbo on?ja downpipe näyttäs menneen jotenkin outoon suuntaan
oishan tuo tyhjäkänninsäätö ihan kiva saada pelaamaan.
tämä on 265 sporttigetrakilla 190 kossusta. saa nähä kauanko pysyy romut sisällä laatikossa. kytkin on nyt sulakkeena. joku penarin kytkytin se on kummeli tietää paremmin, häneltä ostin laatikon ja kytkimen, sekä hänen kaverilta tuon turbon.
ja tuo putki on tuohon suuntaan savukaasujen poiston takia.
Re: volsu 740 st om 606
tämäkin on edennyt jonnekki päin.
alkaa olemaan kaikki nipussa ja tänään huvikseen maalasin kyljet.
videosta päätellen loppuu ruoka tuolla pumpulla.
http://www.youtube.com/watch?v=Wkd8Nffuyyk&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
alkaa olemaan kaikki nipussa ja tänään huvikseen maalasin kyljet.
videosta päätellen loppuu ruoka tuolla pumpulla.
http://www.youtube.com/watch?v=Wkd8Nffuyyk&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: volsu 740 st om 606
Piti sitten kuningasmoottori pilata Volvolla?
Eivaan, hienoa että on tällästä reipashenkistä puuhastelua. Eihän tälläsiä merkkirajat ylittäviä ristisiitoksia liikaa ole. P.S. Kuvat on kivoja 


E350CDI&A180CDI
Re: volsu 740 st om 606
Tämäkin vissiin kilahti volvomiitissä botniaringillä. itse en ollut paikalla mutta paikalliset volvo miehet jotaki höpöttivät.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: volsu 740 st om 606
TUUTTERO kirjoitti:Tämäkin vissiin kilahti volvomiitissä botniaringillä. itse en ollut paikalla mutta paikalliset volvo miehet jotaki höpöttivät.
näin valitettavasti kävi.
öljyjäähyn letku irtos ja lopun arvaa. liian himmeä varoitus valo nii ei huomannut ollenkaan la laakerit hirtti kiinni.
kone on atomeina tallissa. kansi on pajalla tarkistettavana ja tuossa enskuun puolen välin kieppeillä rahat sallii ostaa koneeseen tarvittavia hiluja, laakerit+kampuran hionta+männänrenkaat+tiivisteet ja stefat.
enää ei jää huomaamatta kun on iso öljynpainevalo ja 85db peruutus summeri kaverina
ennen kone rikkoa sain pumpusta lisää soppaa tulemaan ja kytkimen luistaan entistä enemmän.
joten kytkytin pitää kans päivittää.
Re: volsu 740 st om 606
Näyttääpä tutulta tuo ahin... Liekko sielä vielä tuttu laatikko ja ko. kytkin?
ei mikää ihme vaikka vähä luistaa. On muute vähä liian tuttu tuo transvestiittiki...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: volsu 740 st om 606
Kummeli kirjoitti:Näyttääpä tutulta tuo ahin... Liekko sielä vielä tuttu laatikko ja ko. kytkin?ei mikää ihme vaikka vähä luistaa. On muute vähä liian tuttu tuo transvestiittiki...
joo sulle tuttuja osia

ainoa hyvä tuossa luistavassa kytkimessä on se että ei mee laatikko heti vituiksi.
mistähän löytää alikoon kiertokangen laakereita?
pitää hioa akselia nii ei välttämättä enään mee tarvike laakereiden mittoihin...
Re: volsu 740 st om 606
Eiköhän KL-varaosa mahtas myydä myös alikoon laakereita. Ainaki multa kysyttiin et onko ihan normi laakerit vaiko alikokoset et eiköhän niitäki sit sais.
-kooäss-
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: volsu 740 st om 606
Kuinka helposti tuo 606 sopii tuonne volvon pellin alle?
oliko volvo alunperin diesel?
Mikä vauhtipyörä, laatikko, kutkin tässä on ?
vähä samanaista projektia mietitty aihiona vain 760 alkuperänen diesel
oliko volvo alunperin diesel?
Mikä vauhtipyörä, laatikko, kutkin tässä on ?
vähä samanaista projektia mietitty aihiona vain 760 alkuperänen diesel

Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Re: volsu 740 st om 606
Ihte tekisin vastaavasa tilanteessa että kahtelisin toisen kampiakselin sinne. Vähän vieroksun nuita alikoon laakereita. Lisäks saattaapa olla esim. om603 vaparissa sama kampiakseli ku 606 turpo.ilikali kirjoitti:
mistähän löytää alikoon kiertokangen laakereita?
pitää hioa akselia nii ei välttämättä enään mee tarvike laakereiden mittoihin...

Re: volsu 740 st om 606
semmonen 15 kertaa kun jaksoi käyttää hollillaan tuon moottorin nii sitte asettu paikalleen.iso E kirjoitti:Kuinka helposti tuo 606 sopii tuonne volvon pellin alle?
oliko volvo alunperin diesel?
Mikä vauhtipyörä, laatikko, kutkin tässä on ?
vähä samanaista projektia mietitty aihiona vain 760 alkuperänen diesel
onhan siinä oma värkkääminen että saa kaikki passaamaan ja osat soviteltua.
öljypohjan kans sai kikkailla tovin että sai koneen tarpeeksi taakse, öljypumpun imuputki piti tehdä uusiksi jne...
runkopalkin ja öljypohjan väliin ei jää kyllä juurikaan tilaa...
ja on alunperin sillä turbo d24 jäteöljy vatkaimella.
onkohan sama akseli? nimittäin ois tiedossa jurikin 603 akseli vapariin ja toinen turboon.JuhoL kirjoitti:Ihte tekisin vastaavasa tilanteessa että kahtelisin toisen kampiakselin sinne. Vähän vieroksun nuita alikoon laakereita. Lisäks saattaapa olla esim. om603 vaparissa sama kampiakseli ku 606 turpo.ilikali kirjoitti:
mistähän löytää alikoon kiertokangen laakereita?
pitää hioa akselia nii ei välttämättä enään mee tarvike laakereiden mittoihin...
jos se on täysin sama nii tietenki hirttämätön akseli paikalleen.
tahtoo olla hinnoissa nuo puretut 606 turbot.
Re: volsu 740 st om 606
Sama kampi niissä kaikissa on. Itsellä on semmonen swappi, että vaparin lohkoon on laitettu pitkäiskuisen turbon kampiakseli ja miltei hienosti mahtui. Tämä on tosin OM601:ssä mutta sama homma se on kaikissa 4,5,6 sylinterissää. Vain mäntiin piti tehdä turbomallin koloja isommaksi kun männät käy pidemmällä iskulla alempana (öljyruiskuille), mutta persuiskuinen kampi menee heittämällä paikalleen. En edes laakeriliuskoja vaihtanut sillä kerralla, kun ne olivat vain 20 tkm ajettu. Katsoo vain, ettei ole mihinkään alikokoon koneistettu...tai no kai sen huomaa kun kammen kiristää paikalleen, ja laakerit jää löysälle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: volsu 740 st om 606
muutitko öljypohjaa hitsaamalla ?
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST