napa kirjoitti:
lyhyesti siis, kaikenlainen rakentelu kv-auton kohdalla pitää unohtaa, huollot ja korjaukset pitää tehdä korjaamalla alkuperäinen osa, osien vaihtoon ei voi lähteä, varsinkaan tekniikan osalta
Itse asiassa tästä on Trafin sivulla hyvä artikkeli. Laki muuttui vuonna 2007, jolloin lainsäädötöä kohtuullistettiin. Alla lainaus trafin sivulta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... en_takia_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavien osien vaihtaminen ei vaikuta kanta-ajoneuvon osuuteen:
• jarrut; jarrujen muuttaminen liikenneturvallisuuden kannalta heikommaksi on erikseen kielletty ajoneuvojen rakenteen muuttamista koskevissa säädöksissä
• kulutusosat; kulutusosalla tarkoitetaan valmistajan huolto-ohjelmassa ennalta määrätyin ajokilometri- tai aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa. Kulutusosaksi luetaan myös yksittäinen lasi, valaisin, heijastin, tiiviste ja muu vastaava tavanomaisessa ajokäytössä epäkuntoon mennyt yksittäinen osa.
• yksittäiset kriittiset osat; yksittäisellä kriittisellä osalla tarkoitetaan laajempaan kokonaisuuteen kuuluvaa ajoneuvon osaa, jota ilman kokonaisuus ei toimi, kuten vaihteiston akselia, vetopyörästön tai käynnistinmoottorin hammasratasta ja venttiilikoneiston osaa. Jos samasta kokonaisuudesta vaihdetaan useampia osia, niitä ei voida pitää yksittäisinä osina vaan niiden vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta.
• auton turvajärjestelmät ja turvatyynyt sekä ohjauslaitteisto, mittarivarustus, verhoilu, sähköjohdot, lasit ja lasinpyyhkimet
• moottoripyörien ja kolmipyöräisten L-luokan ajoneuvojen ketjut ja ketjusuojat, sähköjärjestelmä, heijastimet, mittarit ja peilit, roiskesuojat ja –läpät, ohjaustanko sekä jalkatuet
Kanta-ajoneuvon tarkastusvelvollisuudesta on luovuttu kokonaan 1.1.2007 lähtien.