Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osista?
Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osista?
Tervehdys!
Pari viikkoa sitten tuli hankittua itselle ensimmäinen w123 korinen farmari vuodelta -79.
Ensifiilikset ovat toistaiseksi autosta hyvät. Olisi muutama kysymys koskien autoa ja sen korinvaihtoa, mitkä osat siihen sopivat koska on juuri tuota 79 mallia.
Siispä
Rekisteriotteen mukaan auto on ilmeisesti alunperin 200d saksantuonti. Suoritettu korinvaihto. Takakontissa lukee 230te. Moottorina autossa toimii w124:sta tuttu 136hp 2.3 eli onks se sit m102. Mitä tarkoittaa korinvaihto? Autoon on tarkoitus alustaan uusia osia ja tarvis tietää minkä osat sinne sopii? Kaikki varaosaliikkeet näyttävät että osia -79 ja sit 79- kumpi mahtaa olla?
Oliko tarpeeksi hankalia ja epäselviä kysymyksiä?
Pari viikkoa sitten tuli hankittua itselle ensimmäinen w123 korinen farmari vuodelta -79.
Ensifiilikset ovat toistaiseksi autosta hyvät. Olisi muutama kysymys koskien autoa ja sen korinvaihtoa, mitkä osat siihen sopivat koska on juuri tuota 79 mallia.
Siispä
Rekisteriotteen mukaan auto on ilmeisesti alunperin 200d saksantuonti. Suoritettu korinvaihto. Takakontissa lukee 230te. Moottorina autossa toimii w124:sta tuttu 136hp 2.3 eli onks se sit m102. Mitä tarkoittaa korinvaihto? Autoon on tarkoitus alustaan uusia osia ja tarvis tietää minkä osat sinne sopii? Kaikki varaosaliikkeet näyttävät että osia -79 ja sit 79- kumpi mahtaa olla?
Oliko tarpeeksi hankalia ja epäselviä kysymyksiä?
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
korinvaihto autoon ei saisi virallisesti vaihtaa edes niitä alatukivarsia tai oikein muutakaan osaa, vaan kaikki osat pitää korjata sitä tarkoittaa korinvaihto... huonosti jos käy ja leimamies huomaa osia vaihdetun, niin voi mätkähtää autoverot maksuun ja tuollaisesta -79 mallisesta niitä on ikävä maksaa jonkun uuden farmari eemelin mukaan...
olet siis saanut paskaa koko rahan edestä käsiisi
olet siis saanut paskaa koko rahan edestä käsiisi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Niin tarkoitus olis kaikki jarruosat uusia ja joitain puslia. Tarkoitatko että näitäkään ei saisi korinvaihto autoon vaihtaa?
Mistäköhän saisi selville minkä auton alustan osat tuohon käy? Varmaankin sen mikä auto alunperin ollut?
Se on mukava kuulla että on ostettu paskaa säkissä vaikka eipä tuo paljon maksanutkaan
Mistäköhän saisi selville minkä auton alustan osat tuohon käy? Varmaankin sen mikä auto alunperin ollut?
Se on mukava kuulla että on ostettu paskaa säkissä vaikka eipä tuo paljon maksanutkaan
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
kaikki pitäis korjata... no, jarrupalat nyt vielä menee niin, että niistä ei prosentteja lasketa uusiksi, mutta jo jarrulevyjen vaihto on "virallisesti" laitonta, ovat siis sen kanta-auton osia, jotka pitää seurata hamaan loppuun asti auton mukana... ja nykyään kun on eri prosenttitaulukot käytössä, niin vanha korinvaihto auto menee aina yli, jos siihen aletaan laskemaan uusiksi niitä prosentteja -> autovero...h33bo kirjoitti:Niin tarkoitus olis kaikki jarruosat uusia ja joitain puslia. Tarkoitatko että näitäkään ei saisi korinvaihto autoon vaihtaa?
nykyään kannattaa ottaa se linja, että jos korinvaihto auto jää käteen, niin osiksi kylmäksi tai ajaa niin kauan kuin se kulkee, korjailemaan sitä ei kannata ruveta... vastaavia autoja saa kuitenkin samaan hintaan sellaisia, jotka ei ole korinvaihto autoja...h33bo kirjoitti:Se on mukava kuulla että on ostettu paskaa säkissä vaikka eipä tuo paljon maksanutkaan
tuollaisen w123 korinvaihto auton hinta on jossain 0-50 € välillä, kaikki siitä yli on sulaa hulluutta
edit: olet siis ostanut korinvaihto auton, selvittämättä mitä se käytännössä nykyään tarkoittaa/millaiset riskit sellaisen pitämisessä on karkeasti sanottuna, jos vaihdat siihen 17" aluvaluvanteet ja jäät ratsiassa sitten kiinni (muutoskatsastushan noille vanteille ei ole mahdollista, koska se autovero kummittelee), niin myös siinä tapauksessa pitäis rapsahtaa autovero maksuun, koska autoa on muuteltu... hinnaksi saattaa muodostua jotain 30 000 € siitä vannekokeilusta... tämä siis hyvin teoreettinen esimerkki ja voi olla että näin ei tapahdu oikeassa elämässä, mutta periaate on tuo, mitään muutoksia tai edes korjauksia ei korinvaihto autoon voi käytännössä tehdä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Hyvä että tuli kysyttyä ennekuin aloin sen enempää tekemään ja sain sulta hyvät vastaukset kysymyksiin
Jos tuolla vaikka leiman loppuun päästelis ja sitte osiksi ja myyntiin. Kyllä tuossa hyvääkin osaa on vielä jäljellä kuten sisusta ja ovet
Jos tuolla vaikka leiman loppuun päästelis ja sitte osiksi ja myyntiin. Kyllä tuossa hyvääkin osaa on vielä jäljellä kuten sisusta ja ovet
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
kv-autohan voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta suomen ihana autoverotus lainsäädäntö kyllä vetää maton jalkojen altah33bo kirjoitti:Hyvä että tuli kysyttyä ennekuin aloin sen enempää tekemään ja sain sulta hyvät vastaukset kysymyksiin
Jos tuolla vaikka leiman loppuun päästelis ja sitte osiksi ja myyntiin. Kyllä tuossa hyvääkin osaa on vielä jäljellä kuten sisusta ja ovet
lyhyesti siis, kaikenlainen rakentelu kv-auton kohdalla pitää unohtaa, huollot ja korjaukset pitää tehdä korjaamalla alkuperäinen osa, osien vaihtoon ei voi lähteä, varsinkaan tekniikan osalta ennen ne oli niin tarkkoja, että pakoputken vaihtaminenkin vei auton paaliin, kun ei kukaan suostunut veroja maksamaan ja vanhassa putkessa ei ollut enää mitään hitsattavaa
tuo ajaa leiman loppuun, sitten osiksi ja loppu paaliin on se ainut oikea tapa toimia kv-auton kanssa (samalla on taas yksi sellainen vähemmän )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Siis hetkinen paperit on 200d sedanista ja kori ja moottori on jostain muualta? Prosentit ylittävät varmasti 50%. Tuommonen varmaan kannattaa purkaa ainoastan varaosiksi?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Siis korjaan rekisteriotteessa Lukee että alunperin 200d farmari mutta sitten lukee että korinvaihto ja moottorina 2,3 bensa. Prosentteja siinä on merkitty 47%.
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Voihan se autosi olla ihan hyväkin työjuhta vaikka onkin prosentti-Kv. Tekniikan vaihtelut, jatkojalostukset ja museoinnit saa kyllä unohtaa heti.
Jos tuolla meinaa ajella pidempäänkin niin kannattaa suosia vain ei virkaintoisia katsastuskonttoreita. Ei kannata mainostaa konttorilla mitä on laitellu tai vaihtannu ja jos kysyvät niin "Emmä-tiiä, tää oli tällänen kun ostin" on paras vastaus. Ei kannata laitella mitään uutta tai kiiltävää näkyviin ennen leimaa.
Jos tuolla meinaa ajella pidempäänkin niin kannattaa suosia vain ei virkaintoisia katsastuskonttoreita. Ei kannata mainostaa konttorilla mitä on laitellu tai vaihtannu ja jos kysyvät niin "Emmä-tiiä, tää oli tällänen kun ostin" on paras vastaus. Ei kannata laitella mitään uutta tai kiiltävää näkyviin ennen leimaa.
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Niin onko se tosiaan niin, että jos vaikka esim. jarrut on jo vaihdetuksi merkittyjen osien joukossa, niin niitäkään ei saa vaihtaa uusiin? Olen aina kuvitellut, että esim. jos moottori on merkitty vaihdetuksi, niin sen jälkeen siihen saa vaihtaa moottoria niin monta kertaa kuin huvittaa, koska prosentit siitä on jo mennyt ja kanta-auton osien määrä ei muutu.
Vai oliko nyt kyse siitä, että laskentakaavat ovat muuttuneet ja sillä on jotakin tekemistä tämänkin asian kanssa? Toisaalta enpä ole ikinä korinvaihtoautojen kanssa oikein ollutkaan missään tekemisissä, joten saatan alun perinkin olla väärillä jäljillä.
Vai oliko nyt kyse siitä, että laskentakaavat ovat muuttuneet ja sillä on jotakin tekemistä tämänkin asian kanssa? Toisaalta enpä ole ikinä korinvaihtoautojen kanssa oikein ollutkaan missään tekemisissä, joten saatan alun perinkin olla väärillä jäljillä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Meneekö se nyt niin, että jos autoon vaihdetaan vähintään 50% osista, niin kyseessä on
"uusi", rakennettu auto, jonka tulee nykyään täyttää turvamääräykset ja josta menee autovero maksuun.
Ennen vanhaan riitti autoveron maksu. Kullekin osalle on tietty prosenttilukema taulukossa.
Jos ns. kanta-autoon osia vaihdetaan alle 50%, niin kyseessä on korinvaihto, mikäli kori on vaihdettujen
osien listalla. Näin saatiin esim. sedanista coupe maksamatta autoveroa uudestaan. Rekisteriotteessa on
kanta-auton tiedot, eli sedanin tiedoilla mennään.
Jos kori ei ole vaihdettujen osien listalla, kyseessä on tekniikanvaihto. Vanhaan koriin vaihdetaan
toisen auton tekniikkaa. Osia tulee vaihtaa riittävän paljon, jotta rekisteriotteeseen tulisi merkintä.
Tällä tavalla sai tehtyä 500.000 km ajetusta taksimersusta alle 100.000 km ajetun bensamersun
maksamatta autoveroa uudestaan.
Nuo korinvaihtopuljaukset alkavat onneksi olla historiaa, mutta vanhat korinvaihdot kummittelevat yhä.
"uusi", rakennettu auto, jonka tulee nykyään täyttää turvamääräykset ja josta menee autovero maksuun.
Ennen vanhaan riitti autoveron maksu. Kullekin osalle on tietty prosenttilukema taulukossa.
Jos ns. kanta-autoon osia vaihdetaan alle 50%, niin kyseessä on korinvaihto, mikäli kori on vaihdettujen
osien listalla. Näin saatiin esim. sedanista coupe maksamatta autoveroa uudestaan. Rekisteriotteessa on
kanta-auton tiedot, eli sedanin tiedoilla mennään.
Jos kori ei ole vaihdettujen osien listalla, kyseessä on tekniikanvaihto. Vanhaan koriin vaihdetaan
toisen auton tekniikkaa. Osia tulee vaihtaa riittävän paljon, jotta rekisteriotteeseen tulisi merkintä.
Tällä tavalla sai tehtyä 500.000 km ajetusta taksimersusta alle 100.000 km ajetun bensamersun
maksamatta autoveroa uudestaan.
Nuo korinvaihtopuljaukset alkavat onneksi olla historiaa, mutta vanhat korinvaihdot kummittelevat yhä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
minun mielestä asia on edelleen näin. Ei auton huoltoa ole ikinä kielletty. kulutusosia saa vaihtaa niin kuin mihin tahansa rekisteröityyn ajoneuvoon.Nozki kirjoitti:Niin onko se tosiaan niin, että jos vaikka esim. jarrut on jo vaihdetuksi merkittyjen osien joukossa, niin niitäkään ei saa vaihtaa uusiin? Olen aina kuvitellut, että esim. jos moottori on merkitty vaihdetuksi, niin sen jälkeen siihen saa vaihtaa moottoria niin monta kertaa kuin huvittaa, koska prosentit siitä on jo mennyt ja kanta-auton osien määrä ei muutu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Kestäis tuo edes sinne leiman loppuun asti niin voi sitte ostella paremman w123 ja laitella sitä
Leiman jälkeen sitte purkuun ja w123 omistajille hyviä osia. Tarkoitus oli ensin projektoida tuota, mutta sitte kun kuulin korinvaihdosta enemmän niin johan mieli muuttui.
Tosiaan noista korinvaihdon säädöksistä ja veroista en osaa neuvoa mitään. Jätetään siis korinvaihdot mun osalta ainakin tähän. On niitä sitte ensi vuonna taas yksi vähemmän
Leiman jälkeen sitte purkuun ja w123 omistajille hyviä osia. Tarkoitus oli ensin projektoida tuota, mutta sitte kun kuulin korinvaihdosta enemmän niin johan mieli muuttui.
Tosiaan noista korinvaihdon säädöksistä ja veroista en osaa neuvoa mitään. Jätetään siis korinvaihdot mun osalta ainakin tähän. On niitä sitte ensi vuonna taas yksi vähemmän
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Kyllähän se aika hullulta kuullostaa, että autoosi ei saisi kulutusosia vaihtaa. Ne kuitenkin vaikuttavat omaan turvallisuuteesi.Sergey kirjoitti:minun mielestä asia on edelleen näin. Ei auton huoltoa ole ikinä kielletty. kulutusosia saa vaihtaa niin kuin mihin tahansa rekisteröityyn ajoneuvoon.Nozki kirjoitti:Niin onko se tosiaan niin, että jos vaikka esim. jarrut on jo vaihdetuksi merkittyjen osien joukossa, niin niitäkään ei saa vaihtaa uusiin? Olen aina kuvitellut, että esim. jos moottori on merkitty vaihdetuksi, niin sen jälkeen siihen saa vaihtaa moottoria niin monta kertaa kuin huvittaa, koska prosentit siitä on jo mennyt ja kanta-auton osien määrä ei muutu.
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Minun mielestä kulutus osia saa vaihtaa ja on varmaankin jo vaihdettu korin vaihdon jälkeen. Ei pitäisi vaikuttaa prosentteihin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Turvallisuuteen vedoten saa vaihtaa osia, esim ne jarrulevyt, turvavyöt jne jne.
JO kertaalleen vaihdetut osat saa vaihtaa uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. Kanta-auton osia (53% tässä ko. tapauksessa) ei saa vaihtaa vaan ne pitää korjata. Kuitenkin vedoten liikenneturvallisuuteen ne saa käytännössä vaihtaa mutta jos haluaa olla tarkka niin ne kannattaa prommauttaa konttorilla kanta-auton osiksi.
Mutta napa oli oikeassa jo heti alussa. Korinvaihtoauton ostaja haukkaa aina paskaa, suurinpiirtein 100% varmuudella. Osina myynti on tosiaan ainoa järkevä vaihtoehto jos on tuommoisen onnistunut nimiinsä haalimaan. Ja muista poistaa ajoneuvo rekisteristä ja haudo sitä todistusta loppuikäsi.
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
JO kertaalleen vaihdetut osat saa vaihtaa uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. Kanta-auton osia (53% tässä ko. tapauksessa) ei saa vaihtaa vaan ne pitää korjata. Kuitenkin vedoten liikenneturvallisuuteen ne saa käytännössä vaihtaa mutta jos haluaa olla tarkka niin ne kannattaa prommauttaa konttorilla kanta-auton osiksi.
Mutta napa oli oikeassa jo heti alussa. Korinvaihtoauton ostaja haukkaa aina paskaa, suurinpiirtein 100% varmuudella. Osina myynti on tosiaan ainoa järkevä vaihtoehto jos on tuommoisen onnistunut nimiinsä haalimaan. Ja muista poistaa ajoneuvo rekisteristä ja haudo sitä todistusta loppuikäsi.
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
jep. on vähän sellaista musta pekan pelaamista näiden kv-autojen kanssa ja tämäkin vain sen takia, kun ne muutti sitä lakia...eli nykyisen lain mukaan tuollaista ei saa edes tehtyä enää... silloin kun noita kv-auto tehtiin, ei ne sen kummempia olleet, kuin muutkaan (no, olihan ne järjellä ajateltuna jo aika syvältä silloin...)Huikko kirjoitti:
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Tulipas hyvin asiaa esille Mites sitten kun osina myyty pois ja jäljelle jää vain kori josta ei enää mitään irti, se kannattaa ilmeisesti paalata?Huikko kirjoitti:Turvallisuuteen vedoten saa vaihtaa osia, esim ne jarrulevyt, turvavyöt jne jne.
JO kertaalleen vaihdetut osat saa vaihtaa uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. Kanta-auton osia (53% tässä ko. tapauksessa) ei saa vaihtaa vaan ne pitää korjata. Kuitenkin vedoten liikenneturvallisuuteen ne saa käytännössä vaihtaa mutta jos haluaa olla tarkka niin ne kannattaa prommauttaa konttorilla kanta-auton osiksi.
Mutta napa oli oikeassa jo heti alussa. Korinvaihtoauton ostaja haukkaa aina paskaa, suurinpiirtein 100% varmuudella. Osina myynti on tosiaan ainoa järkevä vaihtoehto jos on tuommoisen onnistunut nimiinsä haalimaan. Ja muista poistaa ajoneuvo rekisteristä ja haudo sitä todistusta loppuikäsi.
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
Meneekö verovelvoite poikki sitten kun ajoneuvo on poistettu rekisterisä? Miksi todistuksia pitää säilyttää pitkään?
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Ehdottomasti eroon tuommoisesta otan vastaan näitä 24/7 ja tehdään paperit kuntoon ettei ex omistaja joudu linnaan
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Romutustodistus loppukorista pitää saada.
http://www.salry.fi/romutustodistus.php
Eihän niitä toki pidä säilyttää, mutta JOS käy sen prosentin mahdollisuus, että joku kasaa sen korin uudelleen liikenteeseen tai peltoautoksi niin olet viimeinen rekisteriin merkitty omistaja, jonka ovea kolkutellaan sitten kun auto on parkkeerattu kangasvuokkoja kasvavan suoaukean reunaan liito-oravien päälle (tai joku muu todennäköinen tapahtuma)
Minä nyt ainakin säilytän paperit, kuten koulu- ja työtodistukset.
http://www.salry.fi/romutustodistus.php
Eihän niitä toki pidä säilyttää, mutta JOS käy sen prosentin mahdollisuus, että joku kasaa sen korin uudelleen liikenteeseen tai peltoautoksi niin olet viimeinen rekisteriin merkitty omistaja, jonka ovea kolkutellaan sitten kun auto on parkkeerattu kangasvuokkoja kasvavan suoaukean reunaan liito-oravien päälle (tai joku muu todennäköinen tapahtuma)
Minä nyt ainakin säilytän paperit, kuten koulu- ja työtodistukset.
Viimeksi muokannut Huikko, Ti 18.09.2012 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Juu, minäkin voin uhrautua yhteisen hyvän vuoksi!pasi j kirjoitti:Ehdottomasti eroon tuommoisesta otan vastaan näitä 24/7 ja tehdään paperit kuntoon ettei ex omistaja joudu linnaan
Viimeksi muokannut teppo21, Ti 18.09.2012 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Mitenkä "joku" sen liikenteeseen laittaa mikäli ei ole omistaja?Huikko kirjoitti:Romutustodistus loppukorista pitää saada.
http://www.salry.fi/romutustodistus.php
JOS käy sen prosentin mahdollisuus, että joku kasaa sen korin uudelleen liikenteeseen niin olet viimeinen rekisteriin merkitty omistaja,
.
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
No ei virallisesti mutta ajaa sillä. Silloin sen törttöilyt menee viimeisen omistajan piikkiin, jos ei ole poistanut autoa rekisteristä eikä romuttanut.tango kirjoitti:Mitenkä "joku" sen liikenteeseen laittaa mikäli ei ole omistaja?Huikko kirjoitti:Romutustodistus loppukorista pitää saada.
http://www.salry.fi/romutustodistus.php
JOS käy sen prosentin mahdollisuus, että joku kasaa sen korin uudelleen liikenteeseen niin olet viimeinen rekisteriin merkitty omistaja,
.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
tosta mitenkä sitä lakia on muutettu en osaa sanoa, mutta ite tein joskus 15 vuotta sitten korinvaihdon 123:een, niin olihan siinä järkee, kun sai eheen kopan näiden "suomiautojen"sijaan ja hinta oli kuitenkin niin paljon alhaisempi kuin valmiin auton, niin viitti nähdä vaivaanapa kirjoitti:jep. on vähän sellaista musta pekan pelaamista näiden kv-autojen kanssa ja tämäkin vain sen takia, kun ne muutti sitä lakia...eli nykyisen lain mukaan tuollaista ei saa edes tehtyä enää... silloin kun noita kv-auto tehtiin, ei ne sen kummempia olleet, kuin muutkaan (no, olihan ne järjellä ajateltuna jo aika syvältä silloin...)Huikko kirjoitti:
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
ja silloin oli selkee maininta tuosta prosenttiosuudesta että "rikkinäisen tai hajonneen osan tilalle saa vaihtaa uuden osan, ilman että se muuttaa vaihdettujen osien määrää"
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
mutta oli myös niitä kv-autoja, joissa ei ollut järkeä, esim. sel ja sec mersut 220D:n tekniikalla (kanta-autona ) ja kyllä, silloin kun niitä vielä sai tehdä, niiden tekeminen tuntui järkevältä ja olikin, jos teki w123 -> w123, mutta että w123 -> w126Timo N kirjoitti:tosta mitenkä sitä lakia on muutettu en osaa sanoa, mutta ite tein joskus 15 vuotta sitten korinvaihdon 123:een, niin olihan siinä järkee, kun sai eheen kopan näiden "suomiautojen"sijaan ja hinta oli kuitenkin niin paljon alhaisempi kuin valmiin auton, niin viitti nähdä vaivaanapa kirjoitti:jep. on vähän sellaista musta pekan pelaamista näiden kv-autojen kanssa ja tämäkin vain sen takia, kun ne muutti sitä lakia...eli nykyisen lain mukaan tuollaista ei saa edes tehtyä enää... silloin kun noita kv-auto tehtiin, ei ne sen kummempia olleet, kuin muutkaan (no, olihan ne järjellä ajateltuna jo aika syvältä silloin...)Huikko kirjoitti:
Tuo verovelvoite pitää saada poikki ja siitä joku kättä pidempi paperi kannattaa pitää tallessa.
ja silloin oli selkee maininta tuosta prosenttiosuudesta että "rikkinäisen tai hajonneen osan tilalle saa vaihtaa uuden osan, ilman että se muuttaa vaihdettujen osien määrää"
sitten kun se laki muutui, että kv-autojen tekeminen loppui kokonaan, niin tuli samalla myös se laki, että jos jotain muutoksia tekee, niin prosentit menee uuden kaavan mukaan laskettavaksi myös niissä vanhoissa kv-autoissa ja sehän ei sitten onnistunut enää ollenkaan, kun uuden taulukon mukaan sellainen auto joka oli vanhan taulukon mukaan alle 50 %, muuttui 80 % autoksi...
toki tässä kv asiassa on ollut niin monta tapaa, kuin on ollut konttoriakin... täällä on kv autoihin suhtauduttu aina erittäin nuivasti konttorilla, varsinkin sen jälkeen kun yhdet hurjat väärensivät niitä w123 ja w124 koppaisia mersuja... vaihtoivat siis pelkän runkonumeron ja jotain muutakin häikkää niissä oli, olivatko vielä peräti varastettuja autoja tai jotain mutta täällä tuo kv auto on ollut niin kirous, kuin vain voi olla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Mulle voi tarjota kv farkkua sitte ku oot luopumassa, täälläpäin ketään ei kiinnosta kv autot eikä ainakaan itellä oo koskaan ollu ongelmia katsastuksen kans. Ei mua ainakaan haittaa kv autot eikä pelota, ainoa vaan että turbottaa ei voi eikä tekniikkaa vaihtaa mut hyvin tuo oma 300D kv farkku on mua tähän asti kuljettanu. Omasta yksilöstä tulli on hukannut kv asiapaperit joskus 10v sitten eikä kukaan tiedä enään mitä osia tuossa kuuluis olla.h33bo kirjoitti:Kestäis tuo edes sinne leiman loppuun asti niin voi sitte ostella paremman w123 ja laitella sitä
Leiman jälkeen sitte purkuun ja w123 omistajille hyviä osia. Tarkoitus oli ensin projektoida tuota, mutta sitte kun kuulin korinvaihdosta enemmän niin johan mieli muuttui.
Tosiaan noista korinvaihdon säädöksistä ja veroista en osaa neuvoa mitään. Jätetään siis korinvaihdot mun osalta ainakin tähän. On niitä sitte ensi vuonna taas yksi vähemmän
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Pidetään mielessä kun päätän luopua niin tarjoan sulle jos ei osina mene.
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Itse asiassa tästä on Trafin sivulla hyvä artikkeli. Laki muuttui vuonna 2007, jolloin lainsäädötöä kohtuullistettiin. Alla lainaus trafin sivulta:napa kirjoitti:
lyhyesti siis, kaikenlainen rakentelu kv-auton kohdalla pitää unohtaa, huollot ja korjaukset pitää tehdä korjaamalla alkuperäinen osa, osien vaihtoon ei voi lähteä, varsinkaan tekniikan osalta
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... en_takia_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavien osien vaihtaminen ei vaikuta kanta-ajoneuvon osuuteen:
• jarrut; jarrujen muuttaminen liikenneturvallisuuden kannalta heikommaksi on erikseen kielletty ajoneuvojen rakenteen muuttamista koskevissa säädöksissä
• kulutusosat; kulutusosalla tarkoitetaan valmistajan huolto-ohjelmassa ennalta määrätyin ajokilometri- tai aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa. Kulutusosaksi luetaan myös yksittäinen lasi, valaisin, heijastin, tiiviste ja muu vastaava tavanomaisessa ajokäytössä epäkuntoon mennyt yksittäinen osa.
• yksittäiset kriittiset osat; yksittäisellä kriittisellä osalla tarkoitetaan laajempaan kokonaisuuteen kuuluvaa ajoneuvon osaa, jota ilman kokonaisuus ei toimi, kuten vaihteiston akselia, vetopyörästön tai käynnistinmoottorin hammasratasta ja venttiilikoneiston osaa. Jos samasta kokonaisuudesta vaihdetaan useampia osia, niitä ei voida pitää yksittäisinä osina vaan niiden vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta.
• auton turvajärjestelmät ja turvatyynyt sekä ohjauslaitteisto, mittarivarustus, verhoilu, sähköjohdot, lasit ja lasinpyyhkimet
• moottoripyörien ja kolmipyöräisten L-luokan ajoneuvojen ketjut ja ketjusuojat, sähköjärjestelmä, heijastimet, mittarit ja peilit, roiskesuojat ja –läpät, ohjaustanko sekä jalkatuet
Kanta-ajoneuvon tarkastusvelvollisuudesta on luovuttu kokonaan 1.1.2007 lähtien.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
niin, eikö tämä nyt kuulosta hieman tohelolta hommalta, eli jos starttimoottori hajoaa, sitä ei saa vaihtaa, vaan pitää korjata se vain sen rikkoontuneen komponentin osalta... paitsi, jos niitä osia on kaksi rikki, eli vaikka ratas ja hiilet, niin taas prosentit paukkuu tuo on siis niin hullun hommaa sekaantua näihin kv-autoihin, että antakaa jo niiden olla ja paalatkaa niitä niin paljon kuin vain pystytte...postimies kirjoitti: • yksittäiset kriittiset osat; yksittäisellä kriittisellä osalla tarkoitetaan laajempaan kokonaisuuteen kuuluvaa ajoneuvon osaa, jota ilman kokonaisuus ei toimi, kuten vaihteiston akselia, vetopyörästön tai käynnistinmoottorin hammasratasta ja venttiilikoneiston osaa. Jos samasta kokonaisuudesta vaihdetaan useampia osia, niitä ei voida pitää yksittäisinä osina vaan niiden vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta.
sama juttu esim. vaihteiston osalta, jos laatikosta poikii 3 synkrot, niin vain ne saa vaihtaa, ei koko laatikkoa jne. mutta voi kettu jos menee 3 synkrot ja ja vielä jotain muuta, niin kusessa ollaan...
ja aina voi löytyä se kateellinen naapuri joka vasikoi kanta-ajoneuvon osien vaihdosta
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kysymyksiä w123 korinvaihdosta ja siihen sopivista osist
Tuohan se oliski ku ois niin kateellinen naapuri että vasikois sen että on vaihtanu esim rikkinäisen perän tilalle ehjän samanlaisen 30v vanhaan farkku 123 mersuun. .napa kirjoitti:• ja aina voi löytyä se kateellinen naapuri joka vasikoi kanta-ajoneuvon osien vaihdosta
Viimeksi kun kävin omaa kv autoa katsastuttamassa insinööri totesi että jaha oikein kv auto . Tottakai näihin kv autoihin puututaan raskaalla kädellä jos autosta löytyy esim uutuuttaan kiiltävä vaihteisto, silloin tulee varmasti ongelmia inssin kans.
auto w123 200D/300DT vm, -81