OM603 VNT x 2 (ääninäytettä)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

OM603 VNT x 2 (ääninäytettä)

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Noniin, elikkäs tuli hommattua tuossa talvella tommoinen w124 300D, tarkoituksena ois laittaa 2x garret 1749v(1.9tdi:stä tuttu) ahdinta. Tehotavoitteena se mitä vakiopumpusta irti saa :think:

Tähän mennessä on saatu taka-akselin etukiinnikkeet ja sen ympärystä hitsailtua, kuin myös muita ruostevaurioita, puslia akseliin vaiheltu yms.

Tarkoituksena ois saaha mahollisimman äkkiä turbot kiinni ku alkaa autokortti painamaan päälle.

Nyt sitten niitä kysymyksiä:

Auto käy kylmänä huonosti(heiluu kuin hullun m**kku mielettömän v**ussa) ja savuttaa lämpimänäkin sinistä joka haisee palamattomalle dieselille, suutin/suuttimet tuntuu/kuulostaa supsuttavan ilmeisesti kärjenvaihdolla voisi selvitä? Voisiko pimeät hehkut aiheuttaa lisäongelmia?

Entäpä kardaanin värivaimenninkumi voiko sen jättää surutta pois, rikki on sekin..? Lähinnä opiskelijabudjetin takia..

Lisää kysymyksiä sekä kuvia ja tarinointia luvassa sitä mukaan kun ahtimet alkaa muodostumaan konepellin alle :P
Viimeksi muokannut Ruisleze, Su 10.02.2013 19:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja napa »

melkein kehoittaisin miettimään nyt joka juttua uusiksi, mistä tuossa viestissä kyselit...

kardaanin rättinivelistä vois sanoa heti alkuun, että melkoisen patentin saat kehitellä, että moottorin veto menee myös takapyörille ilman niitä :wink: ainakaan halvemmalla et pääse, mitä uudet rättinivelet maksaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

napa kirjoitti:melkein kehoittaisin miettimään nyt joka juttua uusiksi, mistä tuossa viestissä kyselit...

kardaanin rättinivelistä vois sanoa heti alkuun, että melkoisen patentin saat kehitellä, että moottorin veto menee myös takapyörille ilman niitä :wink: ainakaan halvemmalla et pääse, mitä uudet rättinivelet maksaa...

Tais olla kyse kardaanin värinänvaimentimesta eikä räteistä? ostaa vaikka ehjän käytetyn, ei montaa euroa maksa..

Moottorin rytkytys vois johtua pumpun säädöistäkin jos joku kyläseppä ruuvaillut, ja moottorin tukikumit väljät.
Kylmänä kyllä rytkyttää ja savuttaa jos hehkuja pimeenä/hehkurelevikaa. Kaikki hehkut vaan vaihtoon, ei ole kallis remontti.
W201 250D
W202 250D
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Ja noista ahtimista, miksi tuommoset pillerit? laittaa yhden kohtuullisemman kokoisen ahtimen (esim 606 vakion, löytyy myyntipalstoilta usein kohtuuhintaan.) ja riittää tuohon tehotavoitteeseen ja heräilee mukavasti...
W201 250D
W202 250D
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuisma_ kirjoitti: Tais olla kyse kardaanin värinänvaimentimesta eikä räteistä? ostaa vaikka ehjän käytetyn, ei montaa euroa maksa..

Moottorin rytkytys vois johtua pumpun säädöistäkin jos joku kyläseppä ruuvaillut, ja moottorin tukikumit väljät.
Kylmänä kyllä rytkyttää ja savuttaa jos hehkuja pimeenä/hehkurelevikaa. Kaikki hehkut vaan vaihtoon, ei ole kallis remontti.
Kyllä kyse oli siitä värinävaimentimesta eikä räteistä, turboista sen verran että veljeltä sain tuon toisen ahtimen ilmatteeksi jos tälläistä vähän erikoisempaa rojektia rupian tekemään, eikai tälläisiä aivan joka paikassa mahda olla.. Ja ihan omaksi iloksi haluan kokeilla kahdella vnt ahtimella ahtamista :twisted:
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Ei taida noista vaan iloa riittää yhdellekkään ihmiselle, Toisinsanoen erittäin kusista mekaanisesti noiden vnt perkeleiden ohjaaminen. kokeiltu on ja on moni muukin, kumma kyllä kaikilta ne on vaihtuneen ihan perinteisiin ahtimiin :D Mutta hyvä jos intoa on kokeilla
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

yks tai useempi suutin "jumissa" jos lämpimänäkin lykkää sinistä savua..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Bryggi kirjoitti:Ei taida noista vaan iloa riittää yhdellekkään ihmiselle, Toisinsanoen erittäin kusista mekaanisesti noiden vnt perkeleiden ohjaaminen. kokeiltu on ja on moni muukin, kumma kyllä kaikilta ne on vaihtuneen ihan perinteisiin ahtimiin :D Mutta hyvä jos intoa on kokeilla
No tähän ehkä vähän varauduinkin kun t25 laipat koulussa pyöräyttelin :mrgreen: Turboihin pitää hitsata laipat, joten saahan ne turbot vaihdettua, pakosarjoja voi ehkä sitten vielä joskus hyödyntää, eikös tuolla laipalla ole aika laaja valikoima turboja vai muistanko aivan väärin? :think:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

T3 laippa ois aikalailla yleisempi.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

multa löytyy t3 laippoja jos tarvetta :) numerosta tavottaa 0449226851
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jaahans täällähän on miltei tuttujakin jos en aivan väärässä ole :) Jos meinaa supsutella niin voisko esikammio vuotaa? vai onko selvästi jumittava suutin. Ootkos ennakkoa tarkistellu?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

multiviri kirjoitti:Jaahans täällähän on miltei tuttujakin jos en aivan väärässä ole :) Jos meinaa supsutella niin voisko esikammio vuotaa? vai onko selvästi jumittava suutin. Ootkos ennakkoa tarkistellu?
Saattaa olla että serkkupojan tunnetkin :D Sanotaanko näin että hyvä jos oon kerenny vilkasta edes sinne puolelle konetta.. Tänään metsästelin pitkin Oulua pakosarjaan osia vaan eiväthän ne myy ennää kuolevaisille niitä vesijohtomutkia..
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Joo kyllähän minä sen tunnen :D Onkos edistyny rojekti...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Laippa hitsattuna ahtimeen, vielä pitäs sisältä vähän pirrata.

Kuva
Ja ei niin kaunis pakosarja :D No ensimmäinen minkä oon teheny. Ensin esilämmitettiin vanhalla sähköuunilla n.300 asteeseen ja sitten suoritettiin hitsaus. Sen jälkeen nuotiossa punahehkuseksi ja kottikärrylinen hiekkaa päälle että jäähtyy vähitellen. Yllätti vähän toi hitsaus, sehän "lörähti" aika helpolla, sen se on kyllä näkönenki :mrgreen:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Hahmottelua, vielä on paljon tekemättä.. :roll:
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

Päivitetäänpä rojektia.

- Turbojen sisuskalut pesaistu ultraäänipesurilla.

- Turboihin koneistettu johdinsiiville kiinnitykset uusiin kohtiin pakopesään jotta keskiöt saa järkevämpään asentoon.

- Toista pakopesää ja keskiötä muokattu vähän enemmän, koska erinäisten sattumien kautta alunperin 11 johdinsiivelliseen turboon tuli 9-siipiset sisuskalut :D

- turbot kasattu

- Öljynpaine turboille tulee alkuperäisen suodattimen ilmauksen kautta, keskeltä suodatinjalan kantta. Normaali ilmaantumisreitti öljypohjaan tukitaan. Tämä on muuten kohtuu helppo ja turvallinen tapa ottaa öljy turbolle, ei sylinterikannen voitelu heikkene eikä tarvi hankalasti vaihdettaviin osiin tehä reikiä. Ja öljy on jo suodatettuakin tuossa kohti. Öljynpaluu kikkaillaa öljypohjaan, laippaan joka on kuskinpuolella konetta (öljypinta-anturi?) :mrgreen: Eli näyttäs että öljykierto turboille toteutuu ilman turhia reikiä lohkoihin yms. "hankaliin" osiin.

Kuva
MB W123 300D 2.0
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oisko pian kannattanu kääntää ainakin taaemman föönin ilmanotto tuonne pesunestesäiliön suuntaan. :roll:
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

Mika.T kirjoitti:Oisko pian kannattanu kääntää ainakin taaemman föönin ilmanotto tuonne pesunestesäiliön suuntaan. :roll:
Monet myös sanoo että oisko pian kannattanu jättää tekemättä koko rojekti :D
MB W123 300D 2.0
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

Bryggi kirjoitti:Ei taida noista vaan iloa riittää yhdellekkään ihmiselle, Toisinsanoen erittäin kusista mekaanisesti noiden vnt perkeleiden ohjaaminen. kokeiltu on ja on moni muukin, kumma kyllä kaikilta ne on vaihtuneen ihan perinteisiin ahtimiin :D Mutta hyvä jos intoa on kokeilla
Itsella oli tuon toinen ahdin ihan vaan perinteisellä ahtokellolla ohjattuna W123 200D:ssä noin 20 tkm, matka-ajossa oli turhaa ahtoa kyllä, mutta mukavasti se lähti alhaalta mukaan :D Pisti vaan ahtomittarin motarilla jonkin hanskan alle piiloon niin ei hirvittänyt niin paljoa :D

Tähän kuitenkin tulossa vähän monimutkaisempi kaasun asentoon reagoiva ohjaus, jolla matka-ajossa saa ahdot pois.
MB W123 300D 2.0
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

lisää kuvia, kun etenee. mielenkiintone rojekti :)
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja esko »

Leze kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Oisko pian kannattanu kääntää ainakin taaemman föönin ilmanotto tuonne pesunestesäiliön suuntaan. :roll:
Monet myös sanoo että oisko pian kannattanu jättää tekemättä koko rojekti :D
voe kissus, tää o oikeen rakentamista, voi vain sanoa legendaarisesti että : kun on nuori, ja jee jee :evil:
superturboa alkaen 2003
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

esko kirjoitti:voe kissus, tää o oikeen rakentamista, voi vain sanoa legendaarisesti että : kun on nuori, ja jee jee :evil:
Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa eiku mit.. :P Tämähän pistää rakennusinnon ihan uudelle tasolle kun isoilta herroilta saa kommenttia :mrgreen:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

killerimersu kirjoitti:lisää kuvia, kun etenee. mielenkiintone rojekti :)
Kuvia kyllä tulee, rakentaminen vain on edennyt etanavauhtia :roll: Meinannu potkia vähä kaikki vastaan välillä.. :problem:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Kun ihminen on laiska hän tekee tälläisen frankensteinin.. Melkee ois varmaan jo päässy helepommalla ku ois konetta vähä nostanu ja ottanu ö-pohjan poisa ja porraillu vähä lohkoo reikiä.. :clap:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mikäs ihmeen lämpöpatterin putki tuo nyt on ? :shock:

edit: Ei kai vaan....on se :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Voiko se olla???

On se...
Pinta-anturin paikalle öljynpaluu kahelta turbolta?? Pakko olla.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

wooot :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Kivasti voi turpon stefoja ketuttaa :D
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Ei näin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä tuplaturbo on mielenkiintoinen kokeilu.

Ei vaan taida vakiopumpusta lähtee kovin paljon syöttöä, toisaalta ei tuo
alun perin vapaasti hengittävä moottori isoja tehoja kauan kestäisikään,
varsinkaan jos ei tule välijäähdytintä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin