250 maalausprojekti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Lähti taas liikkeelle tuo 250:n kunnostus, ens keväänä pitäis saada maalaattua auto, taidetaan tehdä koko homma ite tossa pihalla, se on tämä inflaatio pakottaa tekemään itse.

Kuva
Kuva
Kuva

Listankohdat on aika ikäviä hioa, onko jotain vinkkiä? Hiomahiirellä enimmäkseen hoitanut kitin hionnat.
Selvisi että kattokin on vaihdettu joskus, keskellä tolppaa saumat :roll: Ikkunan tiivisteurassa on ruostetta enää muutamissa kohdossa sormenpään mentävä reikä josta vesi valuu konttiin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei tule kunnon pohjia, jos amatööri maalari käyttää konetta....
lopputulos on yhtä paha perunapelto, kuin 90%:ssa amerikan autoissa, joita näkee AmericanCarShowssa
Käsin hiontaa vain.... ja apuna voi käyttää pitkää puukapulaa
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

kyllä ne takaposket on suht suorat ja näin mutta noista listan kohdista jää näkymään kittiä, pitää hioa käsin kai..
Kolme vihreää ovea on hitsaamattomat alkuperäiset ja niissä oli aika vähän mitään.. Helma ja ovet istuu vähän huonosti koska helmat ja kaaret on vaihdettu ja katto, niin ja ovet myös, pelkääjän etuovi on korjattu. Etulokarit on vaihdettu myös.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Suuri ihme olisi jos kyljet olisivat edes kohtuullisen suorat ilman hiontapalikalla tehtyä käsihiontaa.

Lisäksi kannattaa huomioida, että auto on melkoisen kostea pressutallissa vietetyn talven ja kevään jälkeen. Huokoinen kitti ja hiontaväri imevät ilmasta kosteutta, joka nouseen parin vuoden päästä pintaan vesirakkoina, jollei autoa kuivata kunnolla ennen (liuotinohenteista) pintaväriä.

Tästä huolimatta auton maalaaminen voi parhaimmillaan olla hauska ja palkitseva kokemus -kannattaa ehdottomasti koittaa. Kyse ei kuitenkaan ole mistään rakettitieteestä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mitenhän tuon kuivaamisen voisi toteuttaa ulkona? :D Kun ja jos valmistuu, en aja sillä ikinä ettei tule ruostetta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

misäs päin stadii rakentelet??? t.AP
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

espoossa, en helsingissä :) Voihan tuo olla että ei pinnat kestä mutta sitä ei auta nyt murehtia kun on aika nolla budjetti :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Aapo.T kirjoitti:Mitenhän tuon kuivaamisen voisi toteuttaa ulkona?
Pressu alle maakosteutta estämään, tallin seiniksi ilmaa läpäisevää harsoa ettei teltasta tule kasvihuonetta ja sisälle infrapunasäteilijät tai paremman puutteessa rakennushalogeeneja/lämpöpuhaltimet.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

ja noihin tavaroihin se nollabudjetti sitten menikin
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Niin, ajatella miten kamalaa halvimmillaankin niihin kuluu ainakin 15 euroa. Parempi varmaan unohtaa koko juttu.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Eli rakennat teltan harsoista infrapunalämmittimillä 15 eurolla tarvikkeineen.

Tuu rakentaa tänne niitä heti 2 kpl. Saat vaikka 30 e / kpl.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Opetallaanpa nyt sisälukutaitoa ja pohdiskellaan sanojen paremman puutteessa ja halvimmillaan merkitystä asiayhteydessä ja yritetään sen jälkeen käyttäytyä rakentavasti.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No nollabudjetti on 500-1000 euroa kaikkineen max 8) Onhan tuo jo nyt 10 kertaa parempi mitä tuo 220.
Täytyy rakennella semmoinen teltta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Aapo.T kirjoitti:Listankohdat on aika ikäviä hioa, onko jotain vinkkiä? Hiomahiirellä enimmäkseen hoitanut kitin hionnat.
Selvisi että kattokin on vaihdettu joskus, keskellä tolppaa saumat :roll: Ikkunan tiivisteurassa on ruostetta enää muutamissa kohdossa sormenpään mentävä reikä josta vesi valuu konttiin.
Käytän pohjatöissä itsetekemiäni "hikihöyliä", edullisia ja hyviä. Höylien pituudet ovat 450mm ja 700mm, leveydet 50mm. Lyhyemmän olen valmistanut 6mm:n polycarbonaattilevystä ja pidemmän 8mm:n vahvuisesta. Kädensijoiksi olen ruuvannut kolme puunuppia uppokantaruuveilla. Päätyihin yhdet sekä kolmannen melkein keskelle. Miksi ei keskelle? Syy selviää myöhemmin... Hiomapaperin kiinnitän mattoteipin palasilla päädyistä (ei sivuista). Teipin palaset tulevat siis höylän yläpintaan ja taitan paperin niihin kiinni. Paperin selkäpuolen ja höylän välissä ei ole mitään. Paperina käytän ohutpaperista rullatavaraa, esim. Mirkan mirox ja hiomant (siinä Mirkan punaisessa, joku a... on liian jäykkä paperi/pahvi).

Puukapuloihin verrattuna tällaisen hiomatuen edut ovat seuraavat: Polycarbonaatti joustaa tasaisesti. Autossahan ei oikeasti ole suoria pintoja vaan enemmän tai vähemmän kaarevia pintoja. Pitämällä höylästä kiinni joko päistä tai päästä ja melkein keskellä olevasta nupista voi vaikuttaa taipumiseen tarvittavaan voimaan. Kun keskimmäinen nuppi ei ole keskellä, yhdessä höylässä on käytännössä 3 eripituista höylää.

Olen kokeillut myös tarrapohjaista hiomakangasta mutta sillä en saa aikaiseksi "yybersuoraa jälkeä" tarrakiinnityksen pehmeydestä johtuen.

Sorvasin puunupit itse eli säästin... Polycarbonaattipalaselle tuli hintaa Etrassa noin 4 euroa. Kannattaa kokeilla.

Tuollaisiin "negatiivisiin" pyöristyksiin kuin pystärinkin kyljissä on, käytän keppiä, putkea ja letkua. Tärkeää on, että paperin ja käden välissä on jokin tuki. Sormenpäillä kun tuppaa tulemaan aika kiharaa jälkeä.

T: Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Katossa, konepellissä ja kontinkannessa on vielä vanhaa maalia jostain 80 luvulta, sen varmaan hion mataksi jollain 400 paperilla eikä muuta käsittelyä ennen pintaväriä?
Laseista alas sitten jotain hiontakittiä ja eristemaalia ja sitten lopullinen hionta ennen pintaväriä?
Silikoninpoistopesu on tehty moneen kertaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Aapo.T kirjoitti:Katossa, konepellissä ja kontinkannessa on vielä vanhaa maalia jostain 80 luvulta, sen varmaan hion mataksi jollain 400 paperilla eikä muuta käsittelyä ennen pintaväriä?
Laseista alas sitten jotain hiontakittiä ja eristemaalia ja sitten lopullinen hionta ennen pintaväriä?
Silikoninpoistopesu on tehty moneen kertaan.
onko auto kauttaaltaan hiottu "mataksi"? löytyykö kompuraa ja letkuu siihen ???
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Löytyy kompura, ei oo vielä hiottu mataksi. Ikkunalistan alta löyty ruostetta vielä. Noita vihreitä ovia tuskin paljon tarvii työstää kun ne on alkuperäismaalissa, varmaan suomen ruosteettomimmat ovet :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Aapo.T kirjoitti:Löytyy kompura, ei oo vielä hiottu mataksi. Ikkunalistan alta löyty ruostetta vielä. Noita vihreitä ovia tuskin paljon tarvii työstää kun ne on alkuperäismaalissa, varmaan suomen ruosteettomimmat ovet :D
ok. kun olet saanut ruosteet poijes. niin ilmoita. eiköhän jokin "suojaväri" keksitä. :)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

220 sai uudet sumulyhdyt nokalleen.

Kuva

Kuva
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

no sehän äkkiä tuli kuntoon....vai onko tämä eri auto? saatanan hieno!!! :thumbup:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Juu kilikoli pullolla maalasin tuolla raekuurossa. Löytyy 220 ja 250
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja tango »

Siis, hetkinen. Olenkos MINÄ nyt humalassa, mikä toi tommonen etupuskuri on?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

tango kirjoitti:Siis, hetkinen. Olenkos MINÄ nyt humalassa, mikä toi tommonen etupuskuri on?
w114 68-73/8
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Aapo.T kirjoitti:
tango kirjoitti:Siis, hetkinen. Olenkos MINÄ nyt humalassa, mikä toi tommonen etupuskuri on?
w114 68-73/8
Kyllä :P :

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tuossa coupessa on näemmä italian vilkut :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja tango »

Aapo.T kirjoitti:
w114 68-73/8
Tyylikäs. Uskaltaisikohan tuollaista laittaa myöhempään malliin?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

tango kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:
w114 68-73/8
Tyylikäs. Uskaltaisikohan tuollaista laittaa myöhempään malliin?
Kyllä se uudempaankin malliin menee paikalleen, tarviit vaan ne raudat myös.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kuva

Ero tulee olemaan sitten vaan tuossa kilven paikassa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
marko135kg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
Paikkakunta: HKI/Pietari

Re: 250 maalausprojekti

Viesti Kirjoittaja marko135kg »

Ex kaverilla oli kainuussa ikivanha automaalaamo. Siellä oli tehty noi säteilijät ihan IHANITE meiningillä vanhoista sähkökiukaista :)
Vastaa Viestiin