Onkohan mulla ihan väärät lähtökohdat? Vai pitäisikö olla jo valmiiksi ahdettu kone aihiona eli 2,5td? - Jos tarkotuksena on ottaa reilumpia tehoja niin turbokone on ehdoton. Vaparilla en uskaltais hirveesti yli 160 hepan tehoilla ajella.
Kertokaas kokeneemmat virittelijät mitä kannattaa ottaa huomioon kun tälläistä lähdetään virittämään. Minulla ei ole dieselin virittelystä kovinkaan paljon teoriapohjaan perustuvaa faktaa tiedossani. Eli kaikki "nyrkki säännöt" ovat tervetulleita. Tavoitteena on saada nätisti käyvä ja toimiva kone. Eli koneesta pitää tulla hyvä kerrasta!? - Sopiva turbo, pumpun säädöt, kiertokangen liuskojen kunto ja koneen kunto yleensäkkin, 7mm elementit voi pumppuun laittaa ja liian isoa turboa ei kannata laittaa. Mynädieselin pumppu kannattaa olla.
Sitte on puhuttu pumpusta 7mm ja 7,5mm? mitä noi tarkottaa? - Elementtejä tarkotetaan. Niitä on pumpun sisässä yhtä monta kun autossa on sylintereita ja ne syöttää polttoaineen suuttimille. Koko vaikuttaa suoraan syöttömäärään ja siten tehoon. Elementtejä on näissä ainakin 5,5 millistä 8 milliin. Vakiot on kapeakantisissa 5,5mm ja leveäkantisissa vapareissa 5,5mm ja turbossa 6mm. 7mm riittää sopivilla osilla yli 400 hevosen ja 8mm yli 600 hevosen.
Sitten lähtöpaineet, käsittääkseni turbon vasteesta johtuva paine pakosarjassa? Onko ne vaaralisia?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
- Pakopaineet oikealla nimellä. Ei ole vaarallisia niin kauan kun pysyy kohtuudessa. Liian paineet aiheuttaa koneen kuumentumista. Noita ei kannata miettiä jos ei kunnolla ala virittämään. Niihin vaikuttaa pakosarjan pituus, turbo (pakopesä ja turbiinisiipi), kohtuuttoman pieni pakoputki..
Entäs suuttimet ja ruiskutusennakko? Pitäis varmaan olla just eikä melkein? Suuttimien kannattaa kulutuksen ja käynnin kannalta olla kunnossa. Samoin ruiskutusennakko. Se saattaa vääränä aiheuttaa lämpöjen nousua ja pahimmillaan rikkoa esikammioita. Vaikuttaa myös käyntiääneen ja käyntiinlähtemiseen ja tehoihin.
Paljonko olisi järkevää ottaa tehoa? Onko tuosta koneesta liikaa 250-300hv? Jos sillon tällön haluaa vähän reippaammin lähteä, mutta pää osin huristella matka-ajoa. Ei kannata noin isoista tehoista haaveilla vaparikoneella. Alle 200 hepan kannattaa pysytellä. Turbokoneella voi sitten ajella vaikka 350 hepan tehoilla.
Mikä kytkin olis helpoin ja varmin hiettää tuohon? On puhuttu M3 kytkimistä, sprintterin ja viton? Pitävän kytkimen vaihto vaatii aina vauhtipyörän koneistuksen. Ainakin M5 kytkin ja sprintterin kytkin on yleisesti käytössä.
Millä tehoilla männät hajoavat? Millä tehoilla pitää alkaa vaihtamaan koneen muita osia? Sen tiedän, että laatikko ja perä kai antavat periksi jossain vaiheessa, mutta niitä sitten parannellaan ja vahvistellaan kun ne menee. - Mäntien hajoaminen riippuu monesta asiasta. Yli 200 hevosen tehoilla männät saattaa helposti lämpöleikata kun ei ole öljyruiskuja (vaparikone). Muita osia ei tarvii pahemmin vaihella jos sulla vaan on se turbokone. Vapari ei vaan kestä.
Muutos katsastus?!? Jos auto muutos katsastaa turbolle ja vie sinne maltilliset penkitys laput saanen aika helposti muutettua ilman mitään alusta/jarrujen muuttamisia? Mutta sitten kun autoon on laitettu muutoskatsastuksen jälkeen ne +200hv niin eikai niillä uskalla autoa katsastukseen viedä?!? Mitä kikkoja silloin on käytetty? - Muutoskatastuksesta en jaksa alkaa selittämään kun sille on jo oma topicci missä asiaa on puitu enemmän. Se riippuu niin monesta asiasta. Muutoskatastuksen jälkeiset katastukset hoituu kun kyhäät sammutinvipuun ruuvin millä sitä saa painettua alaspäin. Näin syöttömäärä laskee. Turbokoneessa riittää kun ottaa morkoolin letkun irti.