W201 2,5D om602 turbotus
W201 2,5D om602 turbotus
Moro arvoisat mersuharrastajat.
Olen alkanut tehdä haaveistani totta, hankkimalla 190 2,5d. Haaveenani olisi saada itselleni tuollainen 2,5d turbotettuna ihan käyttöautoksi.
Olen paljon lueskellut täällä foorumeilla olleita keskusteluja, mutta kaipaisin hieman vielä pikkuista lisä vinkkiä projektiini. Täällä lienee kuitenkin kokemusta vähintänkin yllinkyllin.
Asiaan. Kyseessä on 460tkm ajaettu hyvin huolletun oloinen om602 moottori vapaastihengittävä. Tällä hetkellä hankittuna Turbo, sekä sen sovitteet (pakosarja ja lähtö), cooleri sekä putket ja painekotelo imusarjaan. Näillä lähdetään liikkeelle. Onkohan mulla ihan väärät lähtökohdat? Vai pitäisikö olla jo valmiiksi ahdettu kone aihiona eli 2,5td? Kertokaas kokeneemmat virittelijät mitä kannattaa ottaa huomioon kun tälläistä lähdetään virittämään. Minulla ei ole dieselin virittelystä kovinkaan paljon teoriapohjaan perustuvaa faktaa tiedossani. Eli kaikki "nyrkki säännöt" ovat tervetulleita. Tavoitteena on saada nätisti käyvä ja toimiva kone. Eli koneesta pitää tulla hyvä kerrasta!?
Sen tiedän, että nämä osat lykätään paikalleen. Sitte on puhuttu pumpusta 7mm ja 7,5mm? mitä noi tarkottaa? Sitten lähtöpaineet, käsittääkseni turbon vasteesta johtuva paine pakosarjassa? Onko ne vaaralisia? Entäs suuttimet ja ruiskutusennakko? Pitäis varmaan olla just eikä melkein? Paljonko olisi järkevää ottaa tehoa? Onko tuosta koneesta liikaa 250-300hv? Jos sillon tällön haluaa vähän reippaammin lähteä, mutta pää osin huristella matka-ajoa. Mikä kytkin olis helpoin ja varmin hiettää tuohon? On puhuttu M3 kytkimistä, sprintterin ja viton? Millä tehoilla männät hajoavat? Millä tehoilla pitää alkaa vaihtamaan koneen muita osia? Sen tiedän, että laatikko ja perä kai antavat periksi jossain vaiheessa, mutta niitä sitten parannellaan ja vahvistellaan kun ne menee. Muutos katsastus?!? Jos auto muutos katsastaa turbolle ja vie sinne maltilliset penkitys laput saanen aika helposti muutettua ilman mitään alusta/jarrujen muuttamisia? Mutta sitten kun autoon on laitettu muutoskatsastuksen jälkeen ne +200hv niin eikai niillä uskalla autoa katsastukseen viedä?!? Mitä kikkoja silloin on käytetty?
Täällä on varmasti kokemusta ihan vastaavista projekteista. Olen hieman keltanokka näissä hommissa. Ei ole mopon jälkeen tullut viriteltyä paljoakaan, mutta siittä tuli hyvä. Toki nyt puhutaa ihan eri asioista. Osaamista sen sijaan on jonkun verran kun vain saa riittävän tiedon kasaan. (alle 4 vuotta vanhoja kolariautoja työkseen tekevä)
Jos koneesta tulee hyvä sitten alotan loput muutos ja parantelu työt kori, alusta ja sisusta. Jotka ovatkin prempaa osaamisaluettani.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Tästä se lähtee... Ensi kesäksi auto alle.
Olen alkanut tehdä haaveistani totta, hankkimalla 190 2,5d. Haaveenani olisi saada itselleni tuollainen 2,5d turbotettuna ihan käyttöautoksi.
Olen paljon lueskellut täällä foorumeilla olleita keskusteluja, mutta kaipaisin hieman vielä pikkuista lisä vinkkiä projektiini. Täällä lienee kuitenkin kokemusta vähintänkin yllinkyllin.
Asiaan. Kyseessä on 460tkm ajaettu hyvin huolletun oloinen om602 moottori vapaastihengittävä. Tällä hetkellä hankittuna Turbo, sekä sen sovitteet (pakosarja ja lähtö), cooleri sekä putket ja painekotelo imusarjaan. Näillä lähdetään liikkeelle. Onkohan mulla ihan väärät lähtökohdat? Vai pitäisikö olla jo valmiiksi ahdettu kone aihiona eli 2,5td? Kertokaas kokeneemmat virittelijät mitä kannattaa ottaa huomioon kun tälläistä lähdetään virittämään. Minulla ei ole dieselin virittelystä kovinkaan paljon teoriapohjaan perustuvaa faktaa tiedossani. Eli kaikki "nyrkki säännöt" ovat tervetulleita. Tavoitteena on saada nätisti käyvä ja toimiva kone. Eli koneesta pitää tulla hyvä kerrasta!?
Sen tiedän, että nämä osat lykätään paikalleen. Sitte on puhuttu pumpusta 7mm ja 7,5mm? mitä noi tarkottaa? Sitten lähtöpaineet, käsittääkseni turbon vasteesta johtuva paine pakosarjassa? Onko ne vaaralisia? Entäs suuttimet ja ruiskutusennakko? Pitäis varmaan olla just eikä melkein? Paljonko olisi järkevää ottaa tehoa? Onko tuosta koneesta liikaa 250-300hv? Jos sillon tällön haluaa vähän reippaammin lähteä, mutta pää osin huristella matka-ajoa. Mikä kytkin olis helpoin ja varmin hiettää tuohon? On puhuttu M3 kytkimistä, sprintterin ja viton? Millä tehoilla männät hajoavat? Millä tehoilla pitää alkaa vaihtamaan koneen muita osia? Sen tiedän, että laatikko ja perä kai antavat periksi jossain vaiheessa, mutta niitä sitten parannellaan ja vahvistellaan kun ne menee. Muutos katsastus?!? Jos auto muutos katsastaa turbolle ja vie sinne maltilliset penkitys laput saanen aika helposti muutettua ilman mitään alusta/jarrujen muuttamisia? Mutta sitten kun autoon on laitettu muutoskatsastuksen jälkeen ne +200hv niin eikai niillä uskalla autoa katsastukseen viedä?!? Mitä kikkoja silloin on käytetty?
Täällä on varmasti kokemusta ihan vastaavista projekteista. Olen hieman keltanokka näissä hommissa. Ei ole mopon jälkeen tullut viriteltyä paljoakaan, mutta siittä tuli hyvä. Toki nyt puhutaa ihan eri asioista. Osaamista sen sijaan on jonkun verran kun vain saa riittävän tiedon kasaan. (alle 4 vuotta vanhoja kolariautoja työkseen tekevä)
Jos koneesta tulee hyvä sitten alotan loput muutos ja parantelu työt kori, alusta ja sisusta. Jotka ovatkin prempaa osaamisaluettani.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Tästä se lähtee... Ensi kesäksi auto alle.
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Onkohan mulla ihan väärät lähtökohdat? Vai pitäisikö olla jo valmiiksi ahdettu kone aihiona eli 2,5td? - Jos tarkotuksena on ottaa reilumpia tehoja niin turbokone on ehdoton. Vaparilla en uskaltais hirveesti yli 160 hepan tehoilla ajella.
Kertokaas kokeneemmat virittelijät mitä kannattaa ottaa huomioon kun tälläistä lähdetään virittämään. Minulla ei ole dieselin virittelystä kovinkaan paljon teoriapohjaan perustuvaa faktaa tiedossani. Eli kaikki "nyrkki säännöt" ovat tervetulleita. Tavoitteena on saada nätisti käyvä ja toimiva kone. Eli koneesta pitää tulla hyvä kerrasta!? - Sopiva turbo, pumpun säädöt, kiertokangen liuskojen kunto ja koneen kunto yleensäkkin, 7mm elementit voi pumppuun laittaa ja liian isoa turboa ei kannata laittaa. Mynädieselin pumppu kannattaa olla.
Sitte on puhuttu pumpusta 7mm ja 7,5mm? mitä noi tarkottaa? - Elementtejä tarkotetaan. Niitä on pumpun sisässä yhtä monta kun autossa on sylintereita ja ne syöttää polttoaineen suuttimille. Koko vaikuttaa suoraan syöttömäärään ja siten tehoon. Elementtejä on näissä ainakin 5,5 millistä 8 milliin. Vakiot on kapeakantisissa 5,5mm ja leveäkantisissa vapareissa 5,5mm ja turbossa 6mm. 7mm riittää sopivilla osilla yli 400 hevosen ja 8mm yli 600 hevosen.
Sitten lähtöpaineet, käsittääkseni turbon vasteesta johtuva paine pakosarjassa? Onko ne vaaralisia? - Pakopaineet oikealla nimellä. Ei ole vaarallisia niin kauan kun pysyy kohtuudessa. Liian paineet aiheuttaa koneen kuumentumista. Noita ei kannata miettiä jos ei kunnolla ala virittämään. Niihin vaikuttaa pakosarjan pituus, turbo (pakopesä ja turbiinisiipi), kohtuuttoman pieni pakoputki..
Entäs suuttimet ja ruiskutusennakko? Pitäis varmaan olla just eikä melkein? Suuttimien kannattaa kulutuksen ja käynnin kannalta olla kunnossa. Samoin ruiskutusennakko. Se saattaa vääränä aiheuttaa lämpöjen nousua ja pahimmillaan rikkoa esikammioita. Vaikuttaa myös käyntiääneen ja käyntiinlähtemiseen ja tehoihin.
Paljonko olisi järkevää ottaa tehoa? Onko tuosta koneesta liikaa 250-300hv? Jos sillon tällön haluaa vähän reippaammin lähteä, mutta pää osin huristella matka-ajoa. Ei kannata noin isoista tehoista haaveilla vaparikoneella. Alle 200 hepan kannattaa pysytellä. Turbokoneella voi sitten ajella vaikka 350 hepan tehoilla.
Mikä kytkin olis helpoin ja varmin hiettää tuohon? On puhuttu M3 kytkimistä, sprintterin ja viton? Pitävän kytkimen vaihto vaatii aina vauhtipyörän koneistuksen. Ainakin M5 kytkin ja sprintterin kytkin on yleisesti käytössä.
Millä tehoilla männät hajoavat? Millä tehoilla pitää alkaa vaihtamaan koneen muita osia? Sen tiedän, että laatikko ja perä kai antavat periksi jossain vaiheessa, mutta niitä sitten parannellaan ja vahvistellaan kun ne menee. - Mäntien hajoaminen riippuu monesta asiasta. Yli 200 hevosen tehoilla männät saattaa helposti lämpöleikata kun ei ole öljyruiskuja (vaparikone). Muita osia ei tarvii pahemmin vaihella jos sulla vaan on se turbokone. Vapari ei vaan kestä.
Muutos katsastus?!? Jos auto muutos katsastaa turbolle ja vie sinne maltilliset penkitys laput saanen aika helposti muutettua ilman mitään alusta/jarrujen muuttamisia? Mutta sitten kun autoon on laitettu muutoskatsastuksen jälkeen ne +200hv niin eikai niillä uskalla autoa katsastukseen viedä?!? Mitä kikkoja silloin on käytetty? - Muutoskatastuksesta en jaksa alkaa selittämään kun sille on jo oma topicci missä asiaa on puitu enemmän. Se riippuu niin monesta asiasta. Muutoskatastuksen jälkeiset katastukset hoituu kun kyhäät sammutinvipuun ruuvin millä sitä saa painettua alaspäin. Näin syöttömäärä laskee. Turbokoneessa riittää kun ottaa morkoolin letkun irti.
Kertokaas kokeneemmat virittelijät mitä kannattaa ottaa huomioon kun tälläistä lähdetään virittämään. Minulla ei ole dieselin virittelystä kovinkaan paljon teoriapohjaan perustuvaa faktaa tiedossani. Eli kaikki "nyrkki säännöt" ovat tervetulleita. Tavoitteena on saada nätisti käyvä ja toimiva kone. Eli koneesta pitää tulla hyvä kerrasta!? - Sopiva turbo, pumpun säädöt, kiertokangen liuskojen kunto ja koneen kunto yleensäkkin, 7mm elementit voi pumppuun laittaa ja liian isoa turboa ei kannata laittaa. Mynädieselin pumppu kannattaa olla.
Sitte on puhuttu pumpusta 7mm ja 7,5mm? mitä noi tarkottaa? - Elementtejä tarkotetaan. Niitä on pumpun sisässä yhtä monta kun autossa on sylintereita ja ne syöttää polttoaineen suuttimille. Koko vaikuttaa suoraan syöttömäärään ja siten tehoon. Elementtejä on näissä ainakin 5,5 millistä 8 milliin. Vakiot on kapeakantisissa 5,5mm ja leveäkantisissa vapareissa 5,5mm ja turbossa 6mm. 7mm riittää sopivilla osilla yli 400 hevosen ja 8mm yli 600 hevosen.
Sitten lähtöpaineet, käsittääkseni turbon vasteesta johtuva paine pakosarjassa? Onko ne vaaralisia? - Pakopaineet oikealla nimellä. Ei ole vaarallisia niin kauan kun pysyy kohtuudessa. Liian paineet aiheuttaa koneen kuumentumista. Noita ei kannata miettiä jos ei kunnolla ala virittämään. Niihin vaikuttaa pakosarjan pituus, turbo (pakopesä ja turbiinisiipi), kohtuuttoman pieni pakoputki..
Entäs suuttimet ja ruiskutusennakko? Pitäis varmaan olla just eikä melkein? Suuttimien kannattaa kulutuksen ja käynnin kannalta olla kunnossa. Samoin ruiskutusennakko. Se saattaa vääränä aiheuttaa lämpöjen nousua ja pahimmillaan rikkoa esikammioita. Vaikuttaa myös käyntiääneen ja käyntiinlähtemiseen ja tehoihin.
Paljonko olisi järkevää ottaa tehoa? Onko tuosta koneesta liikaa 250-300hv? Jos sillon tällön haluaa vähän reippaammin lähteä, mutta pää osin huristella matka-ajoa. Ei kannata noin isoista tehoista haaveilla vaparikoneella. Alle 200 hepan kannattaa pysytellä. Turbokoneella voi sitten ajella vaikka 350 hepan tehoilla.
Mikä kytkin olis helpoin ja varmin hiettää tuohon? On puhuttu M3 kytkimistä, sprintterin ja viton? Pitävän kytkimen vaihto vaatii aina vauhtipyörän koneistuksen. Ainakin M5 kytkin ja sprintterin kytkin on yleisesti käytössä.
Millä tehoilla männät hajoavat? Millä tehoilla pitää alkaa vaihtamaan koneen muita osia? Sen tiedän, että laatikko ja perä kai antavat periksi jossain vaiheessa, mutta niitä sitten parannellaan ja vahvistellaan kun ne menee. - Mäntien hajoaminen riippuu monesta asiasta. Yli 200 hevosen tehoilla männät saattaa helposti lämpöleikata kun ei ole öljyruiskuja (vaparikone). Muita osia ei tarvii pahemmin vaihella jos sulla vaan on se turbokone. Vapari ei vaan kestä.
Muutos katsastus?!? Jos auto muutos katsastaa turbolle ja vie sinne maltilliset penkitys laput saanen aika helposti muutettua ilman mitään alusta/jarrujen muuttamisia? Mutta sitten kun autoon on laitettu muutoskatsastuksen jälkeen ne +200hv niin eikai niillä uskalla autoa katsastukseen viedä?!? Mitä kikkoja silloin on käytetty? - Muutoskatastuksesta en jaksa alkaa selittämään kun sille on jo oma topicci missä asiaa on puitu enemmän. Se riippuu niin monesta asiasta. Muutoskatastuksen jälkeiset katastukset hoituu kun kyhäät sammutinvipuun ruuvin millä sitä saa painettua alaspäin. Näin syöttömäärä laskee. Turbokoneessa riittää kun ottaa morkoolin letkun irti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 2,5D om602 turbotus
lyhyesti ja ytimekkäästi: sen voi tehdä kahdella tapaa. joko ahtaa sen vaparimosan ja ajelee sillä muutama tuhat...muutama kymmenen tuhatta kilsaa ja sitten se morjestaa, taikka laittaa sinne orkkis turbomosan ja ajelee sillä vähän enemmän.
suurin ero noissa moottoreissa on kiertokankien vahvuudessa, männissä, männäntapeissa ja siinä, että turbollisessa on öljyruiskut männille. vaparin kiertokanget on ohuemmat ja heikomma, lisäks niissä menee öljykanava männäntapille ja öljyruiskut puuttuu vallan vaparista. turbokoneessa on vahvat kanget, missä ei mene entisestään heikentävää öljykanavaa ja öljyruiskut hoitaa männäntapin voitelua ja männän jäähdytystä. männäntappi on jonkun verran vahvempi ja samaten mäntä on tietty erilainen, koska tappikin on vahvempi.
lisäks siellä on kannessa eroa esikammiossa. turbotiiselissä ne on millin isommat, mutta sillä ei ole näyttäny olevan mitään käytännön merkitystä.
lisäks turbokoneessa on valmis lähtö ja paluu ahtimen öljynkierrolle, mitkä vaparista puuttuu.
yksiselitteisesti sanoisin samaa, mitä jo yllä kerrottiin, että jos havittelee jotakin yli 150 hepan tehoja, niin se turbokone on sata kertaa luotettavampi. sille uskaltaa antaa monoo, eikä hajoo, jos muuten on asialliset palikat. vaparista turbotetulla tuskin uskaltaa edes kokeileen huippuja, kun kone jo ottaa itteensä. varmaan semmonen vaparista ahdettu toimii ihan hyvin, jos on pienet tehot ja sillon tällön ottaa pienet spurtit. mutta jos tosissaan haluaa antaa lenkkaria, niin se orkkisturbo on ainoa oikea vaihtoehto. monet niitä vapareita on ahtanu ja yhtä monet niitä on rikkonu. kun taas monet on turbollisia virittäny ja ajelee niillä tyytyväisinä kymmeniä, satoja tuhansia kilsoja.
eikä siinä vielä kaikki. jos ja kun koneen saa laulaan, toimiin ja kestään, niin muualta hajoo.
nimim. orkkis turbo 2,5 300 heppaa ja vasta 100tkm takana tolla setupilla. kone laulaa, mutta muualta hajoo. vaihdelaatikoita 4 kpl takana...
suurin ero noissa moottoreissa on kiertokankien vahvuudessa, männissä, männäntapeissa ja siinä, että turbollisessa on öljyruiskut männille. vaparin kiertokanget on ohuemmat ja heikomma, lisäks niissä menee öljykanava männäntapille ja öljyruiskut puuttuu vallan vaparista. turbokoneessa on vahvat kanget, missä ei mene entisestään heikentävää öljykanavaa ja öljyruiskut hoitaa männäntapin voitelua ja männän jäähdytystä. männäntappi on jonkun verran vahvempi ja samaten mäntä on tietty erilainen, koska tappikin on vahvempi.
lisäks siellä on kannessa eroa esikammiossa. turbotiiselissä ne on millin isommat, mutta sillä ei ole näyttäny olevan mitään käytännön merkitystä.
lisäks turbokoneessa on valmis lähtö ja paluu ahtimen öljynkierrolle, mitkä vaparista puuttuu.
yksiselitteisesti sanoisin samaa, mitä jo yllä kerrottiin, että jos havittelee jotakin yli 150 hepan tehoja, niin se turbokone on sata kertaa luotettavampi. sille uskaltaa antaa monoo, eikä hajoo, jos muuten on asialliset palikat. vaparista turbotetulla tuskin uskaltaa edes kokeileen huippuja, kun kone jo ottaa itteensä. varmaan semmonen vaparista ahdettu toimii ihan hyvin, jos on pienet tehot ja sillon tällön ottaa pienet spurtit. mutta jos tosissaan haluaa antaa lenkkaria, niin se orkkisturbo on ainoa oikea vaihtoehto. monet niitä vapareita on ahtanu ja yhtä monet niitä on rikkonu. kun taas monet on turbollisia virittäny ja ajelee niillä tyytyväisinä kymmeniä, satoja tuhansia kilsoja.
eikä siinä vielä kaikki. jos ja kun koneen saa laulaan, toimiin ja kestään, niin muualta hajoo.
nimim. orkkis turbo 2,5 300 heppaa ja vasta 100tkm takana tolla setupilla. kone laulaa, mutta muualta hajoo. vaihdelaatikoita 4 kpl takana...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
- Paikkakunta: Vihanti
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Niin kauan kun pummpua ei tapiteta nii se on sama mikä motti sielä raksuttaa. Ite ajjoin usiamman tonnin tuolla vaparidiiseli+om603 turbo setillä, mutta ko tuli isotappinen pumppu ja holsetti kaveriksi nii meno loppuki kahen viikon jäläkee kietarin vääntymisee .
Eli täältäki suositus että alkup turpokone vaa pellinalle jos aikoo yli vakijopumpun tuottaman (130hv?) ottaa.
Eli täältäki suositus että alkup turpokone vaa pellinalle jos aikoo yli vakijopumpun tuottaman (130hv?) ottaa.
w201 om605
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Erittäin suuri kiitos teille tähän astisesta. Tulen ehkä vielä vaivaamaan täällä jossain vaiheessa tietämättömyydelläni. Olen nyt todella paljon viisaampi ja sain paljon asiallisia vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiini. Eli jos alan itselleni rakentamaan pidempiaikaista käyttöautoa etsiskelen orkkis turbokoneen/-koneellisen auton. Sieltä sitten voin haaveilla niistä n.250hv tavoite tehoista. Olen kuitenkin laskenut budjetoivani tähän projektiin jonkin verran. Olen vielä sen tyyppinen ihminen, että kun auton pitäisi olla valmis olisin mielelläni enemmän aikaa ratissa kun auton alla. Tosiaan tarkoitus on saada sellainen auto aikaiseksi joka palvelisi käyttöautona ja jos oikein ihastun siihen voisin pitää sitä hamantappiin asti sitten "kesäautona" myöhemmällä iällä.
Re: W201 2,5D om602 turbotus
joillakin tuntuu vaparistakin tehtynä kestävän,mutta se on totta että huippunopeus kokeiluun en vaparista tehdyllä lähtisi.
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Lainataas tätä topiikkia. Kuinka kun om602 koneeseen pistetään 300 väyrysen vakioturbo kylkeen. mistä ja millä ohjataan sitä turbon kelloa? alipaineella liikkuu se vipu nytte.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Vaiha siihen ylipaineella toimiva kello. Kaikista helpoin ratkasu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 2,5D om602 turbotus
otat siitä ahtimesta sen entisen hukkaportin kellon pois. ostat jostain tuuniki kaupasta painetoimisen hukkiksen kellon ja laitat sen siihen. ja samalla, kun olet tekemässä kauppoja siitä kellosta, niin saat valita avautumispaineen. ja sitten vaan perinteisesti turbo pakosarjaan ja imusatsista, tai jostain sieltä letkulla kellolle paine.TUUTTERO kirjoitti:Lainataas tätä topiikkia. Kuinka kun om602 koneeseen pistetään 300 väyrysen vakioturbo kylkeen. mistä ja millä ohjataan sitä turbon kelloa? alipaineella liikkuu se vipu nytte.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Oli aikas hintavia nuo kellot mitä löysin googlesta. Onkos nuota kuinka näis läjä kaupois mitä on joka paikas? esim motonet jne jne. vai pitääkö jostaki turboihin erikoistuneisiin?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Turboliikkeistä. Ei taida motonetistä löytyä. Tai sitten etit jostakin rikkinäisen turbon ja otat siitä kellon. Sitten bleedaat sitä niin ei tarvii avautumispainetta miettiä kelloa ehtiessä. Ja jos paineita pitää laskea niin ahtoja.com ainakin myy kelloon jousia erikseen halvalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 2,5D om602 turbotus
ja on sieltä löytynyt myös keloja vaikka niitä ei netissä näykkään.
w201 om605
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Onko om606 kkk turbo vakiona aina alipaineella?
Re: W201 2,5D om602 turbotus
On.etrade kirjoitti:Onko om606 kkk turbo vakiona aina alipaineella?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Joo ku uus bleedi taitaa olla jo hyllys tuola johnaki. joskus tullu hommattua.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
ei kannata ihan lerppua kelloa sinne laittaa. muuten voi käydä niin, että jos joskus haluaakin vähän enemmän paukkuja ja bleedaa sitten ahtopainetita vaikka sinne 2 kilon nurkille, niin ei välttämättä onnistukkaan. pakopaine vääntää väkisin hukkaporttia auki, kun kellon jousi on niin veltto.
eli suorilta joku semmonen, mikä on suunnilleen sinneppäin oleva, mitä haetaankin. siitä voi sitten vaikka bleedata sopivaks.
eli suorilta joku semmonen, mikä on suunnilleen sinneppäin oleva, mitä haetaankin. siitä voi sitten vaikka bleedata sopivaks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Kellolle voi laittaa ulkopuolisen lisäjousen, jos ei halua koko kelloa vaihtaa.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W201 2,5D om602 turbotus
nonii pakosarja valmis. Turbolle tarttis öljyt saada.
Kumpi kannattaas? Kannen takaa (6kulma ruuvi) siihen banjoliitin ja letku turbolle vai öljynpaine kellosta haarottaa
Kumpi kannattaas? Kannen takaa (6kulma ruuvi) siihen banjoliitin ja letku turbolle vai öljynpaine kellosta haarottaa
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Öljynpainekellosta ottasin ite että riittää varmasti paine nostimille. Ei kai se normaalisti huono idea ole sieltä kannen takaa ottaa.TUUTTERO kirjoitti:nonii pakosarja valmis. Turbolle tarttis öljyt saada.
Kumpi kannattaas? Kannen takaa (6kulma ruuvi) siihen banjoliitin ja letku turbolle vai öljynpaine kellosta haarottaa
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Täältä ilmoittautuu uusi mersun omistaja!
Heti tekee mieli alkaa piristelemään, joten kolmen tunnin omistajuuden perusteella turbolle on reilusti tilaa, joten löytyykö netistä tai mistään pakosarjan laipan mittoja? Vai nykäisenkö suosiolla satsin irti ja mittailen, piirto ja polttaminen onnistuu kyllä. Tehoja ei tarvitse saada kuin noin 150hv pintaan. Onko mitään paikkoja mitä pitäisi vahvistella nuihin tehoihin? Myös imusarjan laipan mitat kiinnostaa, ajattelin tehdä imusarjankin. Välijäähdytin olisi hyllyssä, pienin kiinankuuleri mitoiltaan 550x140x65mm joka majaili entisen venton puskurin suojissa. Riittääkö vakiopumppu tuohon 150hv tehontavoitteeseen vai pitääkö käyttää pumppua hp-dieselillä?
Tällaiset apinoinnit heti alkuun, ja täytyy sanoa sen verran että täältä foorumilta löytyy tietoa enemmän kuin minkään muun merkin foorumeilta
Heti tekee mieli alkaa piristelemään, joten kolmen tunnin omistajuuden perusteella turbolle on reilusti tilaa, joten löytyykö netistä tai mistään pakosarjan laipan mittoja? Vai nykäisenkö suosiolla satsin irti ja mittailen, piirto ja polttaminen onnistuu kyllä. Tehoja ei tarvitse saada kuin noin 150hv pintaan. Onko mitään paikkoja mitä pitäisi vahvistella nuihin tehoihin? Myös imusarjan laipan mitat kiinnostaa, ajattelin tehdä imusarjankin. Välijäähdytin olisi hyllyssä, pienin kiinankuuleri mitoiltaan 550x140x65mm joka majaili entisen venton puskurin suojissa. Riittääkö vakiopumppu tuohon 150hv tehontavoitteeseen vai pitääkö käyttää pumppua hp-dieselillä?
Tällaiset apinoinnit heti alkuun, ja täytyy sanoa sen verran että täältä foorumilta löytyy tietoa enemmän kuin minkään muun merkin foorumeilta
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Tervetuloa tänne.
Mulla olisi laippoja myynnissä juuri tuohon om602 koneesee. Niissä on vain tuo pakoaukon reikä sen kokoiseksi tehty. että siihen saa lvi liikkeen mutkaputken hitsattua molemmilta puolilta kiinni.
Tuskin tarttee kummemmin vahvistella mitään noille tehoille. Tietysti aina voi vaihtaa turbon männät, veivit ja muita turbon osia.
Imusarjaa tuskin kannattaa tehdä kovinpitkälle uutta. Tekee siihen imusarjan kotelon tilalle jonkun uuden kotelon ja liittää letkuilla sen tuohon vakioon. Yksi vaihtoehto on myös, että hitsaa kotelon suoraa imusarjaan kiinni.
Vakiopumppu voi olla siinä rajoilla, että piisaako, kun riippuu muistakin tekijöistä.
Omalla mersulla mennään viimestään pääsiäisen jälkeen penkkiin vakiopumpun kanssa ja otetaan kaikki irti. Pitäs saada ensi leima paperit ja sitte kokeella pari vetoa. otetaan kaikki irti.
Mulla olisi laippoja myynnissä juuri tuohon om602 koneesee. Niissä on vain tuo pakoaukon reikä sen kokoiseksi tehty. että siihen saa lvi liikkeen mutkaputken hitsattua molemmilta puolilta kiinni.
Tuskin tarttee kummemmin vahvistella mitään noille tehoille. Tietysti aina voi vaihtaa turbon männät, veivit ja muita turbon osia.
Imusarjaa tuskin kannattaa tehdä kovinpitkälle uutta. Tekee siihen imusarjan kotelon tilalle jonkun uuden kotelon ja liittää letkuilla sen tuohon vakioon. Yksi vaihtoehto on myös, että hitsaa kotelon suoraa imusarjaan kiinni.
Vakiopumppu voi olla siinä rajoilla, että piisaako, kun riippuu muistakin tekijöistä.
Omalla mersulla mennään viimestään pääsiäisen jälkeen penkkiin vakiopumpun kanssa ja otetaan kaikki irti. Pitäs saada ensi leima paperit ja sitte kokeella pari vetoa. otetaan kaikki irti.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
35€ maksoi uusi holsett HX40W kello paikallisessa turbohuollossa.TUUTTERO kirjoitti:Oli aikas hintavia nuo kellot mitä löysin googlesta. Onkos nuota kuinka näis läjä kaupois mitä on joka paikas? esim motonet jne jne. vai pitääkö jostaki turboihin erikoistuneisiin?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W201 2,5D om602 turbotus
kurikan suunnaltakin löytyy laippoja 2.5l turbodee ottaa justihin tuon 150heppaa ku ite ruuveista kääntelee jne. penkkilappu on tuostakin virityksestä ja kai sinne vielä varaakin jäi,en tiä
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: W201 2,5D om602 turbotus
täs puhutaan kai mun autosta toi terho siis puhuu,sopivalla ahtimella,putkiston suurentamisella ja kuulerilla tuli toi 150 hv....mukava ajaa ja hiljanen
toi kone on muuten mulla ylimääräsenä,jos jotakuta rupeaa polttelemaan 602 tbo kone ja myynniskin vielä.....eli nyt hep hep yvtä jos rupes polttelemaan kestävä tbo kone
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
tostapa linkki ja kuvatukset
toi kone on muuten mulla ylimääräsenä,jos jotakuta rupeaa polttelemaan 602 tbo kone ja myynniskin vielä.....eli nyt hep hep yvtä jos rupes polttelemaan kestävä tbo kone
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
tostapa linkki ja kuvatukset
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Kaverilla oli kolmesatasen laippoja pölyttymässä niin yhden antoi mulle, jospa sitä viikonloppuna kerkiäisi suunittelemaan paremmin
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Kone jota ny on täs mietitty mimmosia tehoja saa niin on alunperin vapari. turpon pumpus tietysti jotaki eroa vapariin verrattuna. konees ny taida olla ku öljy pruutat ja männät ja veivit tietysti myös kannes jotaki eroja.Terho P kirjoitti:kurikan suunnaltakin löytyy laippoja 2.5l turbodee ottaa justihin tuon 150heppaa ku ite ruuveista kääntelee jne. penkkilappu on tuostakin virityksestä ja kai sinne vielä varaakin jäi,en tiä
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Vaparin ja turbon mekaanisissa pumpuissa on sen verran eroa että turbon pumpussa on savutuksenestokello joka antaa täydet syötöt vasta kun on tarpeeks ahtopainetta. Vaparin pumpussa on täydet koko ajan.TUUTTERO kirjoitti:Kone jota ny on täs mietitty mimmosia tehoja saa niin on alunperin vapari. turpon pumpus tietysti jotaki eroa vapariin verrattuna. konees ny taida olla ku öljy pruutat ja männät ja veivit tietysti myös kannes jotaki eroja.Terho P kirjoitti:kurikan suunnaltakin löytyy laippoja 2.5l turbodee ottaa justihin tuon 150heppaa ku ite ruuveista kääntelee jne. penkkilappu on tuostakin virityksestä ja kai sinne vielä varaakin jäi,en tiä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 2,5D om602 turbotus
onhan noita vapareita monikin kokeillut mutta lopuksi orkkis koneen kattellut kun vaparin kesto suuremmilla paineilla ja väännöillä on monasti lyhyt kestoista
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Ensi savut otettu ny 602:sesta.
ahtoja on 0.9 ja syöttöä ei oo paskaakaan. huomenna tuulilasin vaihto ja ensiviikolla penkkiin ja leimalle
ahtoja on 0.9 ja syöttöä ei oo paskaakaan. huomenna tuulilasin vaihto ja ensiviikolla penkkiin ja leimalle
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 2,5D om602 turbotus
Nyt alkaisi oma mersu olemaan sillämallilla että pakosarja tarvitsis ulkoisen hukkaportin, minkä kokoisia portteja olette käytelleet? Toinen autokin tuli ostettua tekniikan luovuttajaksi, kapea kantinen vitonen. Sen käytän auki, laakeroin ja rengastan uudelleen, onko mersumiehillä vinkkejä mitä muuta kannattaisi laittaa samalla? Näitä asioita tuli mieleen näin ensihätään.